Gelecek 25 yıl

Gelecek 25 yıl

“4-5 globalmarka çıkarmamız mümkün”
LC Waikiki, özellikle son 10 yılda gösterdiği performansla perakende sektörünün en önemli başarı öykülerinden biri haline geldi. Şirketin yaratıcılarından Vahap Küçük, giyim perakendesi sektörünü Ekonomist için değerlendirdi. Türkiye’nin 2023 hedefleri içinde 10 global marka yaratma hedefi olduğunu söyleyen Küçük, “Bunun 4-5 tanesinin giyim perakendesinden çıkmasını umuyoruz” diyor.

Talat Yeşiloğlu / tyesil@ekonomist.com.tr

Türkiye giyim perakendesinin en önemli oyuncularından biri LC Waikiki’dir. Hatta cirosal büyüklüğe bakacak olursak en büyüğü de diyebiliriz. Bu açıdan baktığımızda her AVM yönetimi LC Waikiki’yi işletmesinde görmek için büyük bir çaba harcar. LC Waikiki’nin yaratıcılarından Vahap Küçük de sektörün dinamiğini elinde en iyi tutan işadamlarından biri olarak tanınır. LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, sektörün geleceğine ilişkin sorularımıza şu yanıtları verdi:

Geçmiş 25 yıllık dönemde hazır giyim perakendecili¤inde büyümeye yol açan en önemli etkenleri nasıl sıralayabiliriz?
Türkiye 80’li yılların ortalarında hazır giyim ve tekstil üretimiyle tanıştı. O yıllarda serbest ekonominin başlamasıyla birlikte Türkiye özellikle Avrupa ülkelerine ihracat yaparak hazır giyim sektörüne ve tekstil sektörüne girdi. 1990’lı yılların başına gelindiğinde bazı hazır giyim üreticileri marka yatırımına başladı. Bu marka yatırımında ilk etapta bayilik kanalıyla yayılma politikası güdüldü. 90’ların ortasına, 2000’li yılların başına gelindiğinde AVM yatırımlarıyla perakendeciliğe geçilerek en büyük büyüme sağlandı.

Sektör bu süreç zarfında ne gibi kırılma dönemleri yaşadı?
Sektör bu dönemde genel bir büyüme süreci yaşadı. İlk etapta yerel markalarımız oluşmaya başladı. Daha sonra bölgesel markalarımız oluştu. Yurtdışına açıldılar. Artık tüm dünyada Türk perakende markalarını görmek mümkün. Bu süreçte olumsuzluklar yaşansa da birçok markamız bugünlere başarılı bir şekilde gelmeyi başardı.

Gelecek 25 yıllık süreçte sizce kaç tane Türk global hazır giyim markası görebileceğiz?
Türkiye’nin 2023 vizyonunda 10 tane global marka olma hedefi söz konusu. Biz bunlardan en az üç markanın hazır giyim markası olacağını ümit ediyoruz. Umuyoruz ki bu üç marka 4 – 5 markaya çıkar.

Hazır giyim perakende sektöründe önümüzdeki dönemde sermaye yapısında nasıl bir de¤iflim görebilece¤iz? Aile flirketleri yerine fonların ana sermayedar oldu¤u bir yapı olacak mı?
Birçok sektörde sermaye yetersizliği olduğu gibimaalesefmoda perakende sektöründe de sermaye yetersizliği söz konusu. Bazı markalarımız bu sermaye yetersizliğinin önüne yabancı fonlarla evlilik yaparak geçmekteler. Bazı firmalar için de önümüzdeki dönemde evliliklerin olacağını öngörüyorum. Aile şirketleri özellikle üçüncü jenerasyondan sonra kendilerini kurumsallaştıracak ciddi adımlar atmak zorundadırlar. Şayet işi usulüne göre yaparsanız şirketinizin yönetim yapısının nasıl olduğu çok da önemli değil. Biz LC Waikiki olarak öncelikle evrensel kalıcı değerlerimizi belirledik. Bu değerler bizim kurum kültürümüzü oluşturmaya katkı sağladı.

Sizce sektör için önümüzdeki dönemde hedef ülke ve bölgeler neresi olacak?
Sektör markalarımız yakın coğrafyada büyümeye başladılar. Önümüzdeki dönemde Asya ve Afrika ülkeleri ile Avrupa’nın bir kısmına gidileceğini öngörüyorum. Daha çok Asya ve Afrika ülkelerinde büyümeyi öngörüyorum.

Hayır giyim sektöründe ciro ve ma¤aza liderisiniz. Bu liderlik Avrupa ve dünyaya ne zaman ulaflacak? Hedef tarih nedir?
2023 yılında Türkiye’de 500, yurtdışında ise 1.000mağaza sayısına ulaşarak Avrupa’nın en başarılı üç moda perakende markasından biri olan bir LCWaikiki hayal ediyoruz. İleriye dönük hedeflerimizin başında 2023 vizyonumuza destek olacak şekilde e-ticaret kanalının payını artırarak yüzde 15 seviyesine çıkarmak var. 2023’te 10 milyar dolarlık ciro eşiğini yakalamayı ve 30’u aşkın ülkede faaliyet göstermeyi ümit ediyoruz.

Başarı için 4 kriter
1-Odak nokta tespit edilmeli, kararlı olunmalı.
2- Aile şirketleri mutlaka kurumsallaşmalı.
3- Kurum kültürü oluşturulmalı.
4- Büyüme için daha çok Asya ve Afrika’ya bakılmalı.

gelecek-25-yil-12

Yerel markaların başında genelde kurucu babalar, patronlar var. ikinci nesil yeni yeni görev alıyor. Önümüzdeki dönemde ikinci, üçüncü nesil gençler sizce Türk hazır giyim perakende markalarını nereye taşıyacak?
Bu süreç ikinci nesil için hem kolay hem zor. Birinci nesil bu markaları zor şartlarda büyüttü. Deneme yanılma yoluyla ve kıt imkanlarla bu durumlara geldiler. Ciddi bir tecrübe kazandılar. Bunun için hem kıymet bilir hem de temkinli adımlar atmak zorundalar. İkinci nesil hem daha eğitimli hem daha donanımlı; hazır yürümekte olan bir markayı veya şirketi yönetmekte. Eğer bu konuda sabırlı olmaz ve sebat etmezlerse, şirketin DNA’larına ters düşen kararlar alırlarsa, yeteri kadar işlerine odaklanmazlarsa zorluklar onları bekliyor. Ama bunun aksine ikinci nesil için daha kolay olduğunu söyleyebilirim.

Genç patronlara, patron adaylarına önerilerinizi alabilir miyiz?
Kendilerini nasıl yetiştirsinler?
Daha önce sık sık belirttiğim gibi, başarının yolu sabretmekten geçiyor. Öncelikle hedef belirlemek ve bu hedefi gerçeğe dönüştürecek doğru hesapları yapabilmek, potansiyelleri doğru kullanmak önemli. Öncelikle neye odaklandığınızı bilmeli, sonra da tüm konsantrasyonunuzu bu konuya verebilmelisiniz. Ama en önemlisi vazgeçmemek. Koşullar pek çok şeyi değiştirmenize neden olabilir. Buna uyum da sağlamalısınız. Bunu ancak kararlı olduğunuz durumda gerçekleştirebilirsiniz. Karar almak ve hedefe odaklanmak, başarının temel taşları bunlardır. İyi bir lider öncelikle vizyoner olmalı. Ayrıca her zaman adaletli, alçakgönüllü, sabırlı ve iradeli hareket etmelidir.

Sayfa: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap