Gelecek 25 yıl

Gelecek 25 yıl

Global marka olmak sürekli gayret ister
Türkiye’de marka kavramının en büyük temsilcilerinden olan Yıldız Holding, son yıllarda global marka yaratma konusunda da çok önemli mesafeler aldı. Daha çok satın almalar üzerine oluşturduğu stratejilerinin altında derin bir iş felsefesi de bulunuyor. Yıldız Holding Başkan Yardımcısı Ali Ülker, yerel ve küresel marka yolculuğuna ilişkin çok önemli ayrıntıları içeren bir yazı kaleme aldı.

Yıldız Holding’in ana iş kolu atıştırmalık. Kurulduğu günden bu yana bisküvi- çikolata-şekerleme şirket içinde ağırlığını korudu. Her ne kadar dikey entegrasyonu sağlamak adına farklı kategorilere giriş yaptıysak da odağımız hep aynı idi. Globalleşme stratejimizi de hep bu doğrultuda çizdik. Bizi küresel bir şirketten global bir oyuncuya dönüştüren ise 2014 Kasım ayında yaptığımız United Biscuits satın alması oldu. Güncel olarak dört kıtada, 4milyar tüketicinin yaşadığı bir coğrafyada faaliyet gösteriyoruz. Çalışan sayımız 49 bine, fabrika sayımız ise 14 ülkede 77’ye ulaştı. Bu kadar geniş bir operasyonda kilit olan noktalardan biri, ana stratejiniz ile varlık gösterdiğiniz tüm pazarların dinamiklerini iyi harmanlayabilmek. Malum her pazarın farklı talepleri var. Bizim şirket olarak en güçlü yönlerimizden bir tanesi bunları iyi okuyup hızlı yanıt verebilmek. Faaliyet gösterdiğimiz pazarlardaki iyi uygulamaları bir öğreti olarak görüp farklı platformlarımıza taşıyarak geliştirmek ise başarımıza katkı sağlayan bir diğer unsur. Doğru şirket yapısı aracılığıyla hızlı ve efektif hareket etme becerisini, üretim ve iş süreçlerinin hepsinde verimlilik politikası ile harmanlamak, yani işin genelinde operasyonel mükemmellik sağlamak ise globalleşme sürecinin en önemli adımlarından biri.

GLOBAL OLABİLME KOŞULLARI
Salt operasyonunuzu globalleştirmek tabii ki yeterli değil. Başarı ancak bu global yapıyı marka ve marka değerleri ile harmanladığınız zaman mümkün. Şirket olarak en büyük rekabet avantajlarımızdan biri sahip olduğumuz markalar. Ülker ve United Biscuits markaları ile Godiva, Yıldız Holding’in global arenada öne çıkan isimleri. Ülker aile adımız, ilk markamız. Manevi değeri malum. Ülker’i inşa etmek, mutlu anlar markası yapmak kolay iş değildi. Ama bir markanın toplum nezdinde nasıl bir kıymet ve neredeyse ortak ulusal bir değer olabildiğini Ülker ile bizzat gördük. Bu yaşadığımız tecrübe diğer markalarımız için de yol gösterici oldu. Marka inşa etmek kadar başarılı markaları geleceğe aktarmak da çok önemli. 71 yaşındaki Ülker olsun, 184 yaşındaki Carr’s, 165 yaşındaki Jacob’s, 123 yaşındaki McVitie’s ya da 90 yaşındaki Godiva olsun, Yıldız ailesinde ‘rüştünü’ ispat etmiş, köklü markalar yer alıyor. Elbette kuruluşlarındaki vaatleri ile bugünkü vaatleri birbirinden farklı. Vaatler değişebilir ama önemli olan vaadi tutmaktır.Markalarımızın hepsinde bunu yapıyoruz.

Ülker’den iş stratejileri
1- Globalleşmede önemli adımlardan biri işin genelinde operasyonel mükemmellik.
2- Markalarda vaatler değişebilir ama önemli olan vaadi tutmaktır.
3- Her bir pazarın dinamikleri farklı, tüketiciyi iyi tanıyın.
4- Ulaşılabilir olunmalı, yaygın dağıtım ağı oluşturulmalı.
5- Tüketiciler, inovasyon süreçlerine dahil edilmeli.

PAZARA YAKLAŞIM
Global marka olmak, global marka kalmak sürekli bir gayret gerektiriyor. Hangi sektörde olursanız olun, global arenada rekabet çetin. Stratejinizi iyi kurgulamanız, kendinizi güncel koşul ve beklentilere göre geliştirmeniz, adapte etmeniz gerekiyor. Bu anlamda, faaliyet gösterdiğiniz ülkeleri tanımak kritik öneme sahip. Her pazarın ayrı dinamikleri var. Her bir pazardaki tüketiciyi iyi analiz etmek ve doğru içgörü ve ihtiyaca dayalı ürün ve hizmet sunmak önemli. Farklı coğrafyalarda farklı tüketici talepleri ve tüketim okazyonlarına hitap edecek bir portföy çeşitliliğine sahip olmak kadar, bu ürünleri hem satış noktası anlamında hem de iletişim anlamında tüketici nezdinde ‘ulaşılabilir’ kılmak çok kritik. Bu anlamda şirket olarak, faaliyet gösterdiğimiz tüm ülkelerde yaygın bir dağıtım ağı ile ürünleri rafa koymayı ve doğru iletişimve pazarlama yöntemleri ile desteklemeyi en önemli önceliklerimiz arasında görüyoruz.

gelecek-25-yil-5MERKEZİMİZDE İNOVASYON VAR
Pazarı ve tüketiciyi iyi tanıma, operasyonel verimlilik ve geniş dağıtımağının yanı sıra global arenada rekabet avantajı sağlayan unsurlardan bir tanesi de inovasyon. Biz de, atıştırmalık alanında global bir oyuncu olarak yolumuza devam ederken faaliyetlerimizin merkezine inovasyonu koyuyoruz. Türkiye’de bulunan ve ‘geleceğe yatırım’ yaptığımız şirketimiz Northstar dahil olmak üzere, dünya genelinde 24 lokasyonda AR-GE gruplarımız çeşitli çalışmalar yürütüyor. Açık inovasyon anlayışı ile süreçlerimize tüketicilerimizi dahil etmeye özen gösteriyor, bu alanda yatırım yapıyoruz. 2012 yılında kurduğumuz Duyusal Analiz Laboratuvarı’nda bu alanda en gelişmişmetotları uygulayarak, o günden bu yana 700’den fazla ürün için sadece Türkiye’de 111 bini aşkın tüketicimizi dinledik. Onlardan aldığımız geri bildirimlerle ürünlerimizi geliştirdik. Geçtiğimiz yıl sadece ana faaliyet alanımız olan atıştırmalık kapsamında 200’ü aşkın ürün geliştirdik. Bu yeni ürünlerin cirosu atıştırmalık kategorisinin toplam cirosunun yüzde 10’una, toplam Yıldız Holding cirosunun ise yüzde 5’ine tekabül ediyor.

ÇOK PAYDAŞLI ORTAK KÜLTÜR
Global marka olmakta bir diğer önemli nokta ise tüm çalışanların, yani o markanın tüm ‘temsilciler’inin tek bir vizyon ve kültür altında toplanması. Yıldız Holding’te 73 farklı milletten inyasan çalışıyor. Özellikle United Biscuits aramıza katıldığından beri en önemli gündem maddelerimizden biri ortak şirket kültürünü pekiştirmek. Bunu başarabilmek için sadece operasyonel anlamda değil kültürel anlamda da sinerji oluşturabilmek, ortak akıl ve çeşitlilikten doğan başarı anlayışını tüm şirket geneline yaymak büyük önemtaşıyor. Biz de tümçalışanlarımız ile birlikte ortak vizyonumuz doğrultusunda kurumsal kültürümüzü bu yönde daha da geliştirmek için çalışmalarımıza devam ediyoruz. Günümüzde, bir şirketi geleceğe taşıyan, lider yapan en önemli etken o şirketin çalışanları. Yetenek yönetimi bu anlamda önceliklendirdiğimiz konulardan bir tanesi. Global stratejilerimiz doğrultusunda, farklı iş birimlerindeki deneyim ve know-how’ı organizasyon içinde yaygınlaştırmak ve çalışanlarımıza çeşitli gelişim fırsatları sunmak ise gelecekteki liderlerimizi şirket içerisinden yetiştirmek adına yatırım yaptığımız alanlar.

HANGİ STRATEJİLER ÖNE ÇIKTI?
Türkiye, oldukça kompleks ve zengin bir pazar. Ülkemiz özellikle son yıllarda dünyaya daha da entegre oldu. İhracat kadar ithalat da kolaylaştı. Dış ticaret kritik öneme geldi. Bu dengeler paralelinde bizim de stratejimiz yerine göre değişti. Örneğin, önceleri satış ve dağıtım önemliyken yıllar içinde bunun yanına pazarlama, marka olma, mağazacılık gibi öğeler eklendi. Biz de onlara göre kendimizi adapte ettik. Böylesi dinamik ve çeşitli bir pazarda edinilen tecrübeler, yeni pazarlara açılmak ve globalleşmek adına kritik önem taşıyor. Globalleşmek için istikrarlı bir teşhir planına yatırım yapmak ise şart. Bu bağlamda, Turquality Projesi, hükümetimizin sunduğu destek ve teşviklerin etkisi ile yerel markalara, global pazarlarda ilerlemek, rekabet avantajı kazanmak adına önemli fırsatlar sunuyor. Gelecek dönemde çok daha fazla şirketimizin global bir değer olarak anılacağına, başarımızın katlanarak devam edeceğine inancım tam.

Sayfa: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap