Kruvaziyer gemileri Türkiye’yi terk ediyor

Kruvaziyer gemileri Türkiye’yi terk ediyor

Türkiye ve dünyada yaşanan terör olayları nedeniyle turizm sektörü zorlu bir dönemden geçiyor. Turizmciler bu dönemde ayakta kalma mücadelesi verirken kruvaziyer turizmden de tatsız haberler geliyor.

LEVENT GÖKMEN
lgokmen@ekonomist.com.tr

Suriye’deki savaşın etkisiyle Akdeniz’de sular ısınırken MSC Cruise, Costa ve Royal Caribbean, Türk limanlarına uğramayacaklarını açıkladı. Müzelerden restoranlara turizmin yan dalları için bu yıl daha da sert geçecek.

Türkiye’nin yıldız sektörlerinden biri olan turizm, tüm dünyada zor bir dönem yaşıyor. Terör olaylarının yanı sıra Suriye’de yaşanan savaş nedeniyle Türkiye bu süreci daha da zorlu geçiriyor.

Eskiden kruvaziyer gemilerinin gezindiği Akdeniz’de sular ısınmış durumda. Hal böyle olunca da gelir düzeyi yüksek nitelikli turistlere hitap eden kruvaziyer gemileri, ısınan Akdeniz sularından güvenlik nedeniyle uzak duruyor.

MSC Cruise, Costa ve son olarak da geçtiğimiz haftalarda Royal Caribbean, Türk limanlarına uğramayacaklarını açıkladı. Aslında Yunanistan için de durum hiç iç açıcı değil. Ancak Türkiye’nin kaybı zaten düşük olan gemi sayısının yarı yarıya azalması şeklinde gerçekleşti.

Bu durum da kruvaziyer gemilerden gelen turistlerle beslenen Akdeniz ve Ege Bölgesi’ndeki müze ve ören yerlerinden restoranlara kadar turizmin yan dalları için bu yılın daha çetin bir yıl olacağını gösteriyor.

Kruvaziyer gemilerin her gün yeni bir limanda uyanıp zengin tarihi ve doğal güzellikler sunmasıyla en keyifli rotası olarak adlandırılan Akdeniz ve Ege rotası, son beş yıldan bu yana her geçen yıl kan kaybetti. Bunda Arap Baharı ve Suriye’de yaşanan savaş etkili oldu.

YÜZDE 50 AZALDI
Türkiye, 60 milyar dolarlık dünya kruvaziyer turizm pastasından son yıllarda gerçekleştirdiği atılımla yılda yaklaşık 450 milyon dolarlık pay alıyordu. Hatta İstanbul önceki yıl, Roma, Venedik ve Pire gibi başlangıç limanı haline gelmişti.

Ancak Sultanahmet ve Beyoğlu’nda patlayan bombaların ardından Celebrity, Royal Caribbean, Seabourn gibi büyük kruvaziyer şirketleri dışında tüm kruvaziyer şirketleri rotalarını Türkiye’den Batı Akdeniz’e ve Yunanistan’a kaydırmıştı.

MSC ve Costa başta olmak üzere Türkiye’ye gelen irili ufaklı neredeyse tüm kruvaziyer gemi şirketlerinin çekilmesiyle Türkiye’ye gelen kruvaziyer turist sayısı yüzde 50 oranında azaldı. 2012 yılında Antalya, Kuşadası, Bodrum, Çeşme ve İstanbul’un aralarında yer aldığı Türk limanlarına bin 680 gemi yanaşırken 2,1 milyon kruvaziyer turist Türkiye’deki tarihi ve turistik yerleri, müzeleri gezmişti.

Kruvaziyer turizmin Türkiye’de zirve yaptığı bu dönemden sonra ibre aşağıya doğru dönerken 2016 yılında 600 gemi ile 628 bin turist Türkiye limanlarına geldi. Bu yıl ise bu rakamın 130 gemi ile 135 bin turistte kalması bekleniyor.

İKİ AYDA SIFIR ÇEKTİK!
Dünyanın en büyük kruvaziyer şirketlerine danışmanlık hizmeti veren Tolgar Bıyıklı, gemi şirketlerinin rota planlarını iki yıl öncesinden tayin edip satışlara başladıklarını dikkat çekerek, Türkiye’nin önlem almazsa gelecek yıllarda da kurvaziyer gemi alamayabileceğini vurguluyor. Türkiye’nin birçok şirketin 2017 rotasından çıktığını hatırlatan Bıyıklı, terör olayları durmazsa diğer yılların da kaybedileceğini, otellerden rehberlere ve lokantalara kadar turizmin tüm kesimlerinin ciddi oranda etkileneceğini söylüyor.

Turizm Databank Kurucusu Erol Karabulut, Arap Baharı ve Suriye iç savaşı ile yakın bölgemizdeki denizlerde devam eden istikrarsızlığın kruvaziyer pazarını daralttığını ifade ediyor. Karabulut, içinde bulunduğumuz süreçte Akdeniz’in batısının turist sayısını ve turizm gelirini artırdığını doğusunun ise turist sayısı ve turizm gelirinde düşüş yaşadığını vurguluyor.

Bu yılın ilk iki ayında Türkiye’ye hiç kruvaziyer turist gelmediğine dikkat çeken Erol Karabulut, savaş gemileriyle ısınan Akdeniz’de sular durulmadan kruvaziyer gemilerin Türk limanlarına gelmeyeceğini de belirtiyor.

DEMİRTAŞ MİAMİ’DE
İzmir Ticaret Odası (IZTO) Yönetim Kurulu Başkanı ve Türkiye Kruvaziyer Platformu Başkanı Ekrem Demirtaş, 13 Mart’ta Miami’de gerçekleştirilecek olan dünyanın en büyük kruvaziyer fuarı Seatrade Cruise Global’de Costa ve MSC başta olmak üzere en büyük gemi şirketlerinin yetkilileriyle yüz yüze görüşecek. Demirtaş, bu şirketlerin yetkilileriyle görüşüp Türkiye’yi 2018 rotalarına almalarını sağlamaya çalışacağını belirtiyor.

Ekrem Demirtaş, “Akdeniz ve Ege sektörün vazgeçilmezi. Buralar olmadan kruvaziyer gemiler para kazanamaz. Sadece Türkiye’de değil Yunanistan’da da iptaller oldu. Kimse terörü konuşmak istemiyor.

Bu sektörde kimse gemilerini kenara çekme lüksüne sahip değil. Herkes çözüm arayışında” diyor. İstanbul, Kuşadası, Mersin, Antalya ve İzmir limanlarının geçtiğimiz yıl büyük kayıplar yaşadığına işaret eden Demirtaş, bu yılın daha da zorlu bir yıl olacağını ancak durumu düzeltmek için ellerinden geleni yapacaklarını vurguluyor.

DEVLET DESTEĞİ GELİYOR
Devlet de kurvaziyer turizmin desteklenmesine ilişkin çalışmalar yürütüyor. Bu kapsamda Türkiye limanlarına uğrayacak turistlere uçaklarda yapıldığı gibi destek verilmesi planlanıyor.

Türkiye’nin en büyük kruvaziyer operatörlerinden biri olan Tura Turizm’in CFO’su Necdet Uçarlar, sektörün neredeyse sıfır kazançla yoluna devam ettiğine dikkat çekerek devletin bu alanı desteklemek üzere çalışmalar yürüttüğünü vurguluyor.

Belirli bir sayı ve üzerinde Türkiye’ye turist getirecek gemilere yönelik bir düzenlemenin çalışmalarının yürütüldüğünü belirten Uçarlar, “Tıpkı uçaklarda olduğu gibi kişi başı 30 dolarlar civarında bir destek verilmesi için çalışmalar yürütülüyor. Önümüzdeki dönemde detayları netleşecek olan bu uygulama sektörümüze can suyu olacaktır” diyor.

YERLİ TALEBİ DE AZALIYOR
Türkiye’ye gelen gemi sayısının düşmesi Türkiye’den kruvaziyer gemilere binip yurtdışına çıkan yaklaşık 65 bin yerli turist sayısının da azalmasına neden oluyor.

Tolgar Bıyıklı, İstanbul çıkışlı seferlerin güvenlik gerekçesiyle Atina ve Venedik çıkışlı hale geldiğini belirtiyor. Bıyıklı, “İstanbul’dan çıkıp İstanbul’da seferini bitiren gemi artık kalmadı. Bu durum da Türkiye’den giden yolcu sayısına olumsuz yansıyor.

Türkiye’den kruvaziyer turizmle seyahate giden turistler 300 Euro uçak fiyatı ödeyerek Atina ya da Venedik’ten kruvaziyer gemilere biniyor” diyor.

Kruvaziyer turizmde yaşanan eksen kaymasının etkilerinin terör olaylarının durmasıyla son bulması bekleniyor. Geçmişte Libya ve Mısır’da da benzer sorunlar yaşanmıştı. Terör olayları nedeniyle gemiler bu ülkelerin limanlardan çekilmişti ve hala o limanlara uğramıyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap