Bist 100
9530,47
0%
Bist 100
Dolar/TL
32,5259
0,4394%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7507
0,5416%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0683
0,0932%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2489,45
1,07%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Perakendeciler hangi bölgelere şube açıyor?

21 Ağustos 2016 | 00:01
Son Güncellenme: 27 Ekim 2022 | 08:45
Perakendeciler hangi bölgelere şube açıyor?
Bodrum, Kaş, Kuşadası, Marmaris gibi popüler tatil beldeleri perakendecilerin de markajına girdi. Mado’dan Damat’a, Tekzen’den Koton’a kadar pek çok şirket tatil beldelerinde uygun mağaza bulmak için fırsat kolluyor.

AYŞEGÜL SAKARYA
asakarya@ekonomist.com.tr

Bazı perakendeciler ise bu bölgelere özel konseptler geliştirerek büyümeyi tercih ediyor. Şirketler, yazın düşen cirolarını buralarda büyüyerek dengeliyor. Büyük şehirlerden kaçıp bir Ege kasabasında yaşama fikri pek çok metropol insanının, hayallerini süslüyor.

921
Son yıllarda bu hayalini gerçekleştirenlerin sayısı azımsanamayacak kadar çok. Dolayısıyla popüler tatil bölgeleri günümüzde dört mevsim yaşanır hale gelmeye başladı. Bu bölgelerdeki potansiyeli gören perakendeciler tatil beldelerini markaja aldı. Müşterilerine şehirlerde olduğu kadar tatil bölgelerinde de yakın olmayı hedefleyen perakendeciler artık Bodrum, Kuşadası, Kaş, Kalkan, Marmaris gibi küçük tatil beldelerinde de mağazalaşıyor.

Perakendeciler özellikle yaz aylarında şehirde düşen cirolarını tatil bölgelerindeki satışlarla dengeliyor. Yaz döneminde şehrin boşaldığını ve sahil bölgelerinin işlek olduğunu söyleyen Fenix markasının kurucusu Müge Çizgenakat, bu mağazaların mayıs-eylül arasındaki ciroyu desteklediğini ve yıllık ortalamayı yüzde 20 kadar yukarı çektiğini söylüyor.

Hazır giyimden yeme içmeye, kişisel bakımdan yapı marketlere kadar farklı alanlarda faaliyet gösteren pek çok perakendeci tatil beldelerinde uygun yer kovalıyor.

ÖZEL KONSEPT GELİŞTİRDİ
Bazı markalar halihazırda var olan mağazalarıyla büyürken bazıları ise bu bölgelere özel konseptler geliştiriyor. 325 mağazasıyla Türkiye’nin önemli zincirlerinden biri olan Mado, 2017’de sadece bu bölgelere özel küçük mağaza ve mobil-sabit kiosk modelleri yapmaya hazırlanıyor. Halen yazlık bölgelerde 28 mağazası bulunan şirketin hedefi, 2017’de bu bölgelerde yeni konseptle 30 şube açmak.

Çeşme, Bodrum, Marmaris, Kaş, Ayvalık, Kuşadası, Kemer, Side, Alanya, Manavgat gibi ilçelerde açacakları bu mağazaların yaz sezonunda ortalama 100 gün açık kalacağını söyleyen Mado Genel Koordinatörü Mehmet Yılmazoğlu, “Ana ürünü dondurma olan bir marka olarak yazın yüksek sezonda bir yılın tamamı açık olan mağazalardan daha yüksek ciro yapacağımızı düşünüyoruz” diyor.

Türkiye genelinde 41 restoranı bulunan Kasap Döner de tatil yörelerine rotayı kıran şirketlerden biri. Şirketin halihazırda Bodrum Marina, İzmir, Karşıyaka ve Manavgat’ta mağazası bulunuyor. Kasap Döner Global Restoran Yatırımları Genel Müdürü Bahar Özürün, önümüzdeki dönemde Kemer, Kaş ve Marmaris’te büyümeyi planladıklarına dikkat çekiyor.

Önümüzdeki dönemde yurtdışında büyüme planı yapan Özsüt, turistlerin uğrak yeri olan şehirlerde mağa-zalaşarak marka bilinirliğini artırmayı hedefliyor. 180’in üzerinde şubesi bulunan şirketin, tatil yerlerinde ise 11 mağazası var. 2017 sonuna kadar Bodrum ve Kuşadası’nda ikinci mağazalarını açmayı planlayan Özsüt, Ayvalık, Alaçatı ve Kaş’a ise ilk kez girecek.

30 RESTORANI VAR
Türkiye genelinde 30 ilde 145 restoranı bulunan Köfteci Ramiz, Antalya, İzmir, Muğla ve Aydın illeri başta olmak üzere yaklaşık 30 restoranıyla tatil bölgelerinde faaliyet gösteriyor. Genellikle A Plus müşteri kitlesine hitap eden noktalarda şubeleşen Köfteci Ramiz, bu beldelerde Ramiz Plus konseptiyle büyüyor. Köfteci Ramiz Yönetim Kurulu Üyesi Bülent Taşkınlar, önümüzdeki dönem için franchise başvurularını değerlendirdiklerini söylüyor.

Penti’nin Türkiye genelinde bulunan 306 mağazasının 30’u Alaçatı, Bodrum, Marmaris, Fethiye, Kuşadası, Edremit, Manavgat, Alanya, Silivri gibi tatil bölgelerinde yer alıyor. Özellikle yoğun ilgi gören tatil bölgelerindeki küçük ilçelerde mağaza ya da pop up store (geçici mağaza) açan Penti, 2017 sonuna kadar 12 mağaza daha açmayı planlıyor. Penti Perakende ve E-Ticaretten Sorumlu Başkan Yardımcısı Mert Karaibrahimoğlu, yaz aylarında şehirde düşen ciroyu tatil bölgelerindeki satışlarla dengelediklerini söylüyor.

MARİNA KONSEPTİ
Yazlık bölgelerdeki potansiyeli görerek buraya özel konsept geliştiren şirketlerden biri de Orka Group oldu. Damat Marina markasıyla Bodrum, Alaçatı gibi noktalarda mağaza-laşan şirket, 2017 sonuna kadar beş marina konseptli mağaza açmayı hedefliyor. Orka Group Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, “Yeni mağazalarımız daha küçük metrekareli, Akdeniz ruhunu yansıtan mağazalar olacak. Bu konseptimiz Yunanistan’dan da ilgi gördü. Bu konseptle Adriyatik kıyısındaki şehirlerde ve Yunanistan’da da büyümeyi hedefliyoruz” diyor.

Mudo da tatil bölgelerine özel konsept geliştiren şirketler arasında yer alıyor. Şirket, beş farklı mağaza konsepti arasında yer alan ‘marina’ ile tatil bölgelerinde büyüyor. Tatil bölgelerinde 24 mağazası olan Mu-do’nun, Ayvalık, Fethiye ve Göcek’te ‘marina’ formatlı üç mağazası bulunuyor. Bu bölgelerde kış mevsiminde yaşayan insan sayısının artması nedeniyle şirket, bu mağazaları yaz kış açık tutuyor.

Koton’un yurtiçindeki 289 mağazasının 48’i tatil bölgelerinde yer alıyor. Şirketin, Antalya, Aydın, İzmir gibi illerin yanı sıra Manavgat, Bergama, Kuşadası, Bodrum gibi noktalarda da mağazaları bulunuyor. Ko-ton’un hedefi 2017 sonuna kadar altı yeni mağaza açmak. Koton Satış Genel Müdür Yardımcısı (CSO) Ali İleri, “Bu bölgelerde mağazaların yoğunluğu, satış performansı önemli. Kış ve yaz sezonu ayrı yönetiliyor” diyor.

POP UP MAĞAZA AÇIYOR
Kadın giyim markası ADL tatil bölgelerinde hem kendi mağazaları hem de pop up (geçici) mağazalarla büyüyor. Türkiye genelinde bulunan 117 mağazasının 12’si tatil noktalarında olan şirket, 2017 sonuna kadar dört mağaza daha açmayı hedefliyor. Yazlık bölgelerde özellikle yüksek sayıda ziyaretçi potansiyeli ve yabancı turist bulunduğunu söyleyen Adil Işık Group Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Tasarım Direktörü Zehra Işık, “Bu potansiyel bizim için çok önemli. Ayrıca bu lokasyonlar oldukça verimli olduğu için kârlılık olarak da şirketimize katkı sağlıyor” diyor.

Ayvalık, Kuşadası, Marmaris gibi lokasyonları erken keşfeden markalardan biri de Defacto. Şirketin 309 mağazasının 55’i tatil yörelerinde yer alıyor. Muğla’da iki yeni mağaza üzerinde çalışan şirket, 2017 sonuna kadar sekiz yeni mağaza açmayı hedefliyor. Bu bölgelerde ciro kaybı yaşamamak için stratejiler geliştirdiklerini söyleyen DeFacto Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı İhsan Ateş, kira sözleşmelerinde yaptıkları anlaşmalarda belli bir oranı geçmediklerini belirtiyor.

MÜŞTERİYE YAKINLIK ÖNEMLİ
Bahçeli evlerin ön plana çıktığı tatil beldeleri yapı marketler için de önemli bir potansiyel taşıyor. Türkiye’nin en yaygın satış ağına sahip yapı market zinciri olan Tekzen, bu potansiyeli iyi değerlendiren şirketlerden biri. Tekzen’in 53 ilde toplam 112 mağazası bulunuyor. Bu mağazaların 20’si ise tatil bölgelerinde yer alıyor.

Turgutreis, Yalıkavak, Milas, Fethiye, Çeşme ve Balçova gibi kılcal damarlara kadar yaygınlaşan Tekzen, 2016 sonuna kadar açacağı 12 mağazanın ikisini tatil bölgelerinde açmayı planlıyor. Tatil beldelerinde özellikle yazlıkçılar için ev ve bahçe yenilemenin çok önemli olduğunu söyleyen Tek-zen Pazarlama Müdürü Mehmet Cem Kızılkaya, “Kaliteli ve uygun fiyatlı ürünlere kolayca ulaşmayı isteyen bir tüketici profili var. Biz de bu ihtiyacı karşılıyoruz” diyor.

Akçay, Alaçatı, Alanya, Altınoluk, Ayvalık, Bodrum, Çeşme, Didim, Fethiye, Foça, Kaş, Kuşadası gibi ilçe ve beldelerde 50’den fazla mağazası bu-
lunan Gratis, tatil bölgelerinde büyümesine önümüzdeki dönemde de devam edecek. Türkiye çapında toplam 66 şehirde 356 mağazaları bulunduğunu söyleyen Gratis CEO’su Bahadır Özbek, “Tüm Türkiye’ye ulaşmak ve tüm tüketicilere yakın olmak bizim birinci önceliğimiz” diye konuşuyor.

TATİL YERLERİ HEDEFTE
Kısa bir süre önce perakendeye giren Biota Laboratuvarları, dördüncü mağazasını İstanbul Optimum AVM’de açtı. Gelecek üç yılda büyük iller başta olmak üzere Türkiye genelinde 30 satış noktasına ulaşmayı hedefleyen Biota Laboratuvarları’nın gündemindeki yerler arasında Antalya, Bodrum, Çeşme, Marmaris, Kuşadası yer alıyor.

Özellikle turistlerin, butik otellerin ve tekne sahiplerinin ürünlerine ilgi gösterdiğini söyleyen Biota Labarotuvarları Satış Direktörü Engin Deniz Acemoğlu, “Bu nedenle, Antalya, Bodrum, Çeşme, Marmaris, Kuşadası gibi bazı turistik bölgeleri, mağaza açacağımız öncelikli hedef bölgeler arasında görüyoruz” diyor.

Türkiye’de 200’den fazla mağazası bulunan Flormar’ın tatil bölgelerindeki mağaza sayısı 17’ye ulaşmış durumda. Şirket, önümüzdeki dönemde Antalya, Aydın, Muğla, Marmaris, Manavgat, Kuşadası, Edremit, Bodrum ve Fethiye’de 17 yeni mağaza açmayı planlıyor.
MİGROSTAN DENİZ MARKET
Gıda perakendesi de yazlık bölgelerdeki büyümeden olumlu etkileniyor. Yazlık beldelerde 331 mağazası bulunan Migros, Deniz Market uygulamasını hayata geçirdi. Tam bir Migros mağazası olarak tasarlanan Migros Deniz Market, 40 metrelik boyu ve 172 metrekarelik satış alanı ile 2 bin 500 ürün çeşidini denize taşıyan bir yüzen süpermarket oldu. Yeni konsept, Fethiye ve Göcek koylarında bulunan tüm deniz taşıtlarına alışveriş imkanı sağlıyor.

Market, eylül ayı sonuna kadar her gün 09:00-19:00 saatleri arasında Fethiye ve Göcek koyları arasında sefer yapacak ve her akşam 19:00'dan 22:00'ye kadar Fethiye Limanı'nda hizmet vermeye devam edecek. Şirket, 2017'de İzmir, Muğla, Balıkesir ve Antalya öncelikli olmak üzere birçok yazlık bölgede büyümeyi planlıyor.
Etiketler
bodrum
0

  • ALTIN GRAM - TL 2489,45 1,07%
  • ALTIN ONS 2380,44 0,81%
  • BIST 100 9530,47 0%
  • DOLAR/JAPON YENI 154,276 -0,066%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,37513 -0,14958%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 94,26 0,1011%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,5259 0,4394%
  • EURO/DOLAR 1,0683 0,0932%
  • EURO/TURK LIRASI 34,7507 0,5416%
  • STERLIN/DOLAR 1,24671 0,108%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL