Otomotivi 2018’de de ihracat ayakta tutacak

Otomotivi 2018’de de ihracat ayakta tutacak

2017 son çeyreğe ait bilançoların açıklanmasına az kala, otomotiv şirketlerindeki beklentileri inceledik. ÖTV, kur ve enflasyondaki artışların sektöre olumsuz yansıyacağı öngörülüyor. Ancak ihracat ağırlıklı şirketlerden yine başarılı performans bekleniyor.

CEREN ORAL
coral@ekonomist.com.tr

2018’e yeni rekoru olan 117.524 ile başlayan ve önceki haftayı 116.638’den I tamamlayan BİST-100 Endeksi, geçen hafta düzeltme hareketleriyle karşılaştı. BİST, hafta içinde 113.590’a kadar geriledi.

Tabloları görmek için görsellere tıklayın.

Yükselen dolar, yüzde 2,50’nin üzerine çıkan ABD 10 yıllık faiz oranları ve artan petrol fiyatları, bankacılık hisseleri öncülüğünde BİST-100’de yılın ilk düzeltmesini tetikledi.

Piyasalarda görünüm böyley-ken, 2017 yıl sonu bilançolarının açıklanmasına da az kaldı. Biz de otomotiv sektöründeki görünümü ve hisselerindeki beklentileri inceledik. Beş aracı kurumdan aldığımız önerilerde Tofaş Oto, en çok önerilen otomotiv hissesi oldu. 2017 yıl sonu kâr tahminlerinde ise Ford Otosan, Tofaş Oto ve Otokar güçlü kâr artışı beklentileriyle öne çıktı.

İÇ PAZAR DARALDI
Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) verilerine göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarındaki satışlar 2017’de 2016’ya göre yüzde 2,8 azalarak 956 bin 194 adet oldu. Otomobil satışları yüzde 4,52 azalarak 722 bin 759 adede gerilerken, hafif ticari araç pazarı yüzde 2,93 artarak 233 bin 435 adede yükseldi.

Yatırım Finansman Araştırma Müdürü Erol Danış, yükselen faizler ve zayıflayan kur nedeniyle araç fiyatlarındaki artış ve bozulan tüketici güveninin satışlarda düşüşe neden olduğunu söylüyor. Danış, 2017’den sonra 2018’de de pazarda yüzde 2’lik düşüş bekliyor.

Geçen yıl binek araçlardaki daralmaya karşılık hafif ticaride büyüme olduğunu belirten Danış, “Hafif ticarinin satışlardaki ağırlığının artması, daha kârlı bir segment olması nedeniyle şirketler için olumlu bir gelişme” diyor.

ÖTV, KUR, ENFLASYON
Ahlatcı Yatırım Araştırma Uzmanı Muammer Demir, 2017’de pazardaki küçülmeyi ÖTV artışlarına bağlıyor. Demir, özellikle yurtiçi ağırlıklı satış yapan otomotiv şirketlerinin dokuz aylık satış ve kârlarında, değişikliklerin sınırlı negatif yansımalarının görüldüğü kanaatinde.

MUAMMER DEMİR
AHLATCI YATIRIM ARAŞTIRMA UZMANI
Muammer Demir, 2017 son çeyrek finansal sonuçlarına ilişkin ise şu öngörülerde bulunuyor: “Özellikle döviz kurundaki dalgalanma ve enflasyondaki yukarı yönlü eğilim, otomotiv şirketlerinin son çeyrek bilançolarına ‘talepte baskı ve maliyetlerde artış’ olarak yansıyacak.

Artan büyüme ve ihracat beklentilerine rağmen ÖTV, kur ve enflasyonun ciro, faaliyet kârı ve net kârda negatif yansımaları görülecek.”

İHRACAT ÖNE ÇIKIYOR
Her ne kadar iç pazarda daralma görülse de, otomotiv sektörü, ihracatta yine başarılı sonuçlar elde etti. Sektör, 2017’de yüzde 19 artışla 28,5 milyar dolarlık ihracat yaptı.

Integral Menkul Değerler Araştırma Uzmanı Seda Yalçınkaya da ihracatta görünümün oldukça iyi olduğunu aktarıyor. 2018’de yurtiçi pazardaki ivmenin zayıf kalacağını öngören Yalçınkaya, sektörde ihracatçı şirketlerin ön plana çıkmasını bekliyor.

“Özellikle Euro Bölgesi’nin büyümesindeki yükseliş, ihracatçı otomotiv şirketlerini 2018’de besleyecek” diyen Yalçınkaya, Tofaş ve Ford Otosan’ı ihracat ağırlıklı yapısıyla beğeniyor.

RİSKLER VE FIRSATLAR
Sektörün taşıdığı riskler ve sunduğu fırsatlar da merak ediliyor. Global Menkul Değerler Analisti Rıdvan Baştürk, 2018’de kur ve parite hareketlerinin önemli olacağını ifade ediyor. “Kur yükselişi ihracat gelirlerini artıracak. Ancak yurtiçinde yükselecek fiyatlar talebi baskılayacak” diyen Baştürk’e göre, yükselen faizler de iç talepte sıkıntıları artıracak.

RIDVAN BAŞTÜRK
GLOBAL MENKUL DEĞERLER ANALİSTİ
Rıdvan Baştürk, yeni araçlar için MTV’deki artışı da sektörde durağanlık yaratabilecek faktörler arasında gösteriyor.

Baştürk, Avrupa Birliği ekonomilerinin toparlanmayı sürdürmesini ve TL’nin Euro karşısında değer kaybetmesinin ihracat gelirlerini olumlu etkilemesini ise avantaj olarak sıralıyor.

8 OTOMOTİV HİSSESİNDE GÖRÜNÜM NASIL?
1- ANADOLU ISUZU
2017 dokuz ayda satış gelirleri yıllık yüzde 8 artarak 593 milyon TL’ye yükseldi. Kur artışları üretim maliyetlerini artırırken finansal giderler net kârı olumsuz etkiliyor. Yerli otomobil üretecek olan konsorsiyumda yer alması, ilerde finansallara olumlu yansıyabilir.

2- DOĞUŞ OTOMOTİV
2017 üçüncü çeyrekte yıllık yüzde 147 artışla 73 milyon TL net kâr ve 3,3 milyar TL satış geliri elde etti. Dokuz aylık net kâr 142 milyon TL’ye, satış gelirleri 8,5 milyar TL’ye ulaştı. Markalarının ‘orta-üst segment’ olarak konumlanmasıyla, ÖTV artışının etkilerini fazlasıyla hissediyor.

3- FORD OTOSAN
2017 dokuz ayda ihracat gelirleri yıllık yüzde 42 artarak 12,4 milyar TL’ye çıktı. Satış gelirleri yüzde 36 artışla 17,1 milyar TL’ye, net kârı yüzde 54 artışla 980 milyon TL’ye yükseldi. Olumlu tabloda, Avrupa’daki büyüme, yoğun talep ve kur artışı etkili oldu. Başarının devamı öngörülüyor.

4- KARSAN OTOMOTİV
Ocak-Eylül 2017’de satış gelirleri 615 milyon TL oldu. 2017’de 31,6 milyon Euro’luk otobüs teslimatı gerçekleştiren şirket, 2018’de 20,7 milyon Euro’luk teslimat yapacak. Yerli otomobilin elektrikli motoru için BMW ile tedarik anlaşması yaptı. Projeyle ilgili gelişmeler performansında belirleyici olacak.

5- OTOKAR
2017 üçüncü çeyrekte 22,7 milyon TL, dokuz ayda 50,8 milyon TL net kâr açıkladı. Artan faaliyet giderlerinin satışlara oranına rağmen satışlarda zırhlı araçların payının artması kârı destekledi. Zırhlı araç ihracatıyla üçüncü çeyrekte ihracat gelirleri yüzde 30 arttı.

6- TOFAŞ OTO
Temmuz-Eylül 2017’de yüzde 32 büyümeyle 70 milyon TL net kâr, yüzde 33 büyümeyle 666 milyon TL ciro elde etti. Yüksek satış fiyatları ve fiyatların dolar bazlı olması ciroyu destekledi. Yurtdışı pazarlardaki tatmin edici satış hacimleri ve daralan Türkiye pazarında rakiplerinden ayrışan başarılı performansıyla öne çıkıyor.

7- TÜMOSAN
2017 dokuz ayda cirosu 420 milyon TL oldu. Dolar bazlı hammadde maliyetleri brüt kârı ve FVAÖK’ü olumsuz etkiledi. Altay Tankı projesinde yer alması ve çiftçilere traktör-biçerdöver filosunun değişimine yönelik destek mekanizması oluşturulacak olması şirket için iyi haber.

8- TÜRK TRAKTÖR
Yüzde 27 artışla 79 milyon TL net kâr elde ettiği 2017 üçüncü çeyrekte, hacim büyümesi yüzde 27, ciro artışı yüzde 48 oldu. Yüzde 90 yerel üretim oranıyla rekabet avantajına sahip. Pazar payındaki iyileşmenin ve 2017 ilk yarıdan başlayan marj iyileşmesinin devamı bekleniyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap