Römorkör üretiminde dünyada zirveye oynuyor

Römorkör üretiminde dünyada zirveye oynuyor

Sanmar Denizcilik, dünyanın en büyük beş römorkör üreticisinden biri. Türkiye’nin römorkör ihracatının yarısını yapıyor. 2016’yı 120 milyon dolar ciroyla kapatan şirket, gemi inşa sanayiindeki toparlanmayla birlikte hedeflerini yükseltti. Sanmar Yönetim Kurulu Üyesi Cem Seven, “Son altı yılda 35 milyon dolar yatırımla iki tersane açtık. 2017’den itibaren hızlı büyüyeceğiz” diyor.

ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr

Makine mühendisleri Orhan Gürün ve Gökçen Seven tarafından 1976 yılında Karaköy Kalafatçılar Caddesi’nde küçük bir dükkanda temelleri atılan Sanmar Denizcilik, bugün gemicilik sektöründe dünyaca ünlü bir römorkör üreticisine dönüştü. Kendi alanında dünyanın en büyük beş üreticisinden biri olan Sanmar, geçen yıl 120 milyon dolarlık cirosunun yüzde 80’ini ihracattan elde etti.

Şirkette ikinci kuşağı temsil eden Sanmar Denizcilik Yönetim Kurulu Üyesi Cem Seven, “Son altı yılda 35 milyon dolar yatırımla iki tersane açtık. 2017’den itibaren hızlı büyüyeceğiz” diyor.

Türkiye’de gemicilik sektörü, 2008’deki küresel kriz sonrasında yaşadığı küçülmenin ardından yeniden ayağa kalkmaya çalışıyor. Son yıllarda yüksek miktarda sipariş iptalleri ve işçi kazalarıyla gündeme gelen tersaneciler, küresel ekonomideki olumlu gelişmelerle birlikte 2017 ve sonrası için siparişlerde artış bekliyor. Şu an 77 tersane faal durumdayken 49 tersane ise yatırım aşamasında. Sektörün gemi inşa sanayiinde 2023 hedefi ise 10 milyar dolar.

Gemi inşa sanayiinde özel bir yeri olan römorkör üretimi de küresel ticaretin artmasına paralel olarak artış eğiliminde. Gemilerin limanlara giriş çıkışında kılavuzluk görevi gören römorkların üretiminde dünyada zirveye oynayan şirketlerden biri ise Türkiye kökenli. Römorkör inşası alanında faaliyet gösteren Sanmar Denizcilik, 1990’dan bu yana ürettiği 180’i aşkın teknenin 100 adetini yurtdışına ihraç ederek Türkiye’nin bu alandaki ihracatında lider marka oldu.

YARALAR SARILIYOR
İki mühendisin küçük bir dükkanda gemilerdeki arızalı makineleri tamir ederek başlattıkları gemicilik macerası, bugün Yalova ve Tuzla’daki iki tersanede toplam 55 dönüm alan üzerinde devam ediyor. Sektörün durumunu ve yeni dönem hedeflerini Ekonomist’e anlatan Sanmar Denizcilik Yönetim Kurulu Üyesi Cem Seven, gemi inşa sanayindeki gidişatın yavaş yavaş olumluya dönmeye başladığını söylüyor.

Aynı zamanda Gemi ve Yat İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı olan Cem Seven, küresel krizin etkilerinin atlatılmasının ardından gelen 15 Temmuz darbe girişimi sonrasında 3-4 ay hiç yeni sipariş alınamadığını kaydediyor. Seven, “Fakat yıl sonunda yeniden İtalya’dan, Norveç’ten İzlanda’dan siparişler gelmeye başladı. Şu anda yeni siparişlerde normalleşme başladı” diyor.

Cem Seven, gemi inşa sanayinde 2008 öncesindeki 2,5 milyar dolarlık ihracata ulaşmanın henüz mümkün olmadığını ancak yapılan yeni yatırımlarla kısa sürede mesafe kaydedileceğini belirtiyor. Seven, “Şu an için yeni inşalarda yıllık ihracat 1 milyar dolar seviyesinde. Toplam istihdam ise 40 binlerden 15 binlere geriledi. Ancak alınan siparişlere baktığımız zaman 2017 ve özellikle 2018 ile birlikte sektörde hızlı bir büyüme bekliyoruz” diye konuşuyor.

TEŞVİKLER UMUT VERDİ
Özellikle son dönemde ekonomi yönetiminin 12 bin tonajın altındaki Türk koster filosu için hurda teşviki çıkarması ve tersane kiralama süresinin 49 yıla uzatılması, sektör açısından itici güç olmuş durumda.

Sanmar da son yıllarını geleceğe dönük yeni yatırımlarla geçiren şirketlerden biri. Şirket 2011’in ilk çeyreğinden itibaren Tuzla Tersaneler Bölgesi’nde yaklaşık 5 dönüm üzerine inşa ettiği kendi tersanesinde üretime başladı. Tersaneye ek olarak Gebze Organize Sanayi Bölgesi’nde de çelik inşaa atölyesi bulunan şirket, asıl büyük yatırımını ise ‘Sanmar Shipyard Altınova’ adıyla Yalova Altınova Tersaneler Bölgesi’nde hayata geçirdi.

Cem Seven, Yalova’da 2015’in ilk çeyreğinde faaliyete geçirdikleri tersanelerinin 26 bin metrekare kapalı alana sahip toplamda 50 dönümlük arazi üzerine kurulu olduğunu dile getiriyor.

Seven, “Tuzla’ya 9 milyon dolar, Yalova’ya 25 milyon dolar olmak üzere toplamda yaklaşık 35 milyon dolarlık yatırım ile son altı yılda kendi markamızla iki tersanemizi faaliyete geçirdik” diyor. 2015 ve 2016 yıllarında 27’şer adet römork üretip sattıklarını anlatan Seven, şu anda da Sanmar Tersanesi Altınova’da 12 adet römorkör inşasının sürdüğünü kaydediyor.

“DÜNYADA İLK BEŞTEYİZ”
Cem Seven, dünya çapında faaliyet gösteren milyar dolarlık cirolara sahip şirketlerin farklı ülkelerdeki römorkör ihtiyacına göre küresel çapta ihalelere çıktığını anlatıyor. Seven, “Bu ihalelerde hem finansal olarak hem teknik olarak çok ağır standartlar isteniyor. Önce ilk 10, sonra da ilk beş listesi yapılıyor. Net bir şekilde söyleyebiliriz ki, biz hemen hemen tüm küresel ihalelerde ilk beşe giriyoruz ve pek çoğunu da kazanıyoruz” diyor.

Türkiye’nin toplam römorkör ihracatının 180 milyon dolar civarında olduğunu ifade eden Cem Seven, bunun yarısını tek başına Sanmar’ın gerçekleştirdiğini söylüyor. 2016 sonu itibariyle 120 milyon dolar ciroya ulaştıklarını dile getiren Seven, “Dünyada oyunu kuralına göre oynamak için çok ciddi yatırım yaptık. Şu an ciromuzun yüzde 80’i ihracattan geliyor. Küresel ihalelerde cirosu 2,5 milyar dolarlara ulaşan şirketlerle rekabet ediyoruz. Yaptığımız yatırımlarla 2017 sonrasında hızla büyüyeceğiz” diye konuşuyor.

RÖMORKÖR DE İŞLETİYOR
Şirket, römorkör üretiminin yanında römorkör işletmeciliği ve kılavuzluk hizmeti de veriyor. Türkiye’de yedi ayrı limanda römorkör hizmetleri veren Sanmar, yurtdışında da Almanya, Norveç ve Bulgaristan’da römorkör işletmeciliği faaliyetlerini yabancı ortaklarla sürdürüyor. Sanmar’ın 275 kişilik toplam istihdamının 130’unu gemi adamları yani römorkör kaptan ve kılavuzları oluşturuyor.

Şu anda 20 adet römorkör ile Türkiye’deki limanlarda hizmet verdiklerini dile getiren Cem Seven, “Önümüzdeki dönemde bu alanda da büyümek istiyoruz. Özellikle yurtdışında römorkör işletmeciliği konusunda hedeflerimiz var. Bu konuda bağlantılarımızı kurduk, görüşmelere devam ediyoruz” şeklinde konuşuyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap