AVM’ler rotayı Anadolu’ya çevirdi

AVM’ler rotayı Anadolu’ya çevirdi

Yaklaşık 53,5 milyar dolarlık yatırım değerine ulaşan AVM sektörü tüm eleştirilere rağmen yatırımcıların ilgi odağı olmaya devam ediyor.

2017 yılında Türkiye genelinde 58 yeni alışveriş merkezi projesinin tamamlanması bekleniyor.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Bu arada Anadolu’nun cazibesi giderek artıyor. 2017 yılında sivas, yozgat, adıyaman gibi hiç AVM bulunmayan iller yatırımcıların gündeminde olacak.

Alışveriş merkezleri (AVM) son yıllarda eleştirilerin odağında olsa da hem yatırımcılar hem de tüketiciler için cazibesini korumaya devam ediyor.

Pek çok yatırımcı Türkiye ekonomisinin itici güçlerinden biri haline gelen AVM’lere yatırım için fırsat kolluyor. Organize perakende sektörünün büyümesine büyük katkı sağlayan AVM’ler sayesinde perakendeciler mağaza sayısını artırırken Türkiye geneline yayılma fırsatı buldu.

Sayısı 371’e ulaşan AVM’ler bulundukları bölgelerde hem ekonomik hem de sosyal bir değişimin öncüsü oldu.

 

9019

Türkiye’de AVM sektörünün yatırım değeri 53,5 milyar dolara ulaşmış durumda. Bu yatırımların yaklaşık 15 milyar dolarlık kısmını yabancı yatırımlar oluşturuyor.

Sadece 2016 yılında sektöre 1 milyar dolarlık yatırım yapıldığı tahmin ediliyor. Türkiye’deki 371 AVM’nin 106’sı İstanbul’da geri kalan 265’i ise Anadolu’da yer alıyor. Son dönemde pek çok grup rotayı Anadolu’ya çevirmiş durumda.

Son beş yılda AVM sayılarına bakıldığında İstanbul’da açılan AVM sayısı 28’ken Anadolu’da açılan AVM sayısı 77’yi buluyor.

Bugün Türkiye’deki AVM’lerin toplam kiralanabilir alanı 11 milyon metrekare. Bunun 4,2 milyon metrekaresi İstanbul’da, 6,8 milyon metrekaresi ise Anadolu şehirlerinde yer alıyor.

9018

27 YENİ AVM GELİYOR
Jones Lang LaSalle (JLL) Türkiye Ülke Başkanı Avi Alkaş, 2017 yılı sonuna kadar İstanbul’da Emaar, Va-distanbul, İstmarina, Çiftçi Tower gibi projeleri içeren 27 yeni alışveriş merkezi projesinin tamamlanmasını beklediklerini söylüyor.

Türkiye genelinde ise 2017 yılı sonuna kadar tamamlanması beklenen 58 yeni alışveriş merkezi bulunuyor.

Sivas, Yozgat, Adıyaman gibi illerde hazırlıkları süren projeler olduğunu söyleyen Alkaş, önümüzdeki yıl doğru lokasyon, doğru proje, doğru karma anlayışının daha çok önem kazanacağını belirtiyor.

Yatırımcıların AVM’lere yönelik yatırım iştahını anlamak için rakamlara bakmak yeterli.

Zira zaman zaman yaşanan ekonomik ve siyasi krizler ciroları olumsuz etkilese de AVM’lerde metrekare verimliliği her yıl artış gösteriyor.

Geçtiğimiz yıl AVM’lerde metrekare verimliliği 705 TL iken 2016 yılının ilk dokuz ayı itibariyle bu rakam 718 TL’ye ulaştı. Yılın son çeyreğinde bu miktarın biraz daha artması bekleniyor.

UZMANLAŞMA ÖNE ÇIKACAK

Özelikle son 20 yılda sayısı hızla artan AVM’ler bu süreçte değişen müşteri ihtiyaçları doğrultusunda gelişim gösterdi.

Bugün bir AVM’ye gittiğinizde mağazalardan ibaret bir alan yerine yeme-içme, kültür-sanat ve eğlence aktivitelerinin de yer aldığı komple bir yapı görüyorsunuz.

Bugün AVM’ler her türlü ihtiyacınızı karşılayabildiğiniz mekanlar olma yolunda. AVM’lerin bu yönüyle karma kullanımlı projeler içinde de sıklıkla yer aldığını söyleyen Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü, “Bunun yanında eski AVM’lerin de gerek mimari gerekse ihtiyaçlar doğrultusunda yenileme dönemine girdiğini veya gireceğini öngörebiliriz” diyor.

Sayfa: 1 2 3 4



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap