Ankaralı girişimciler franchise ile büyüyor

Ankaralı girişimciler franchise ile büyüyor

Ankara’da kurulan ve franchise vererek hızla büyüyen şirketlerin sayısı artmaya başladı. Baklavadan mobilyaya, kahve zincirinden akıllı tahtaya kadar farklı alanlarda girişimleri bulunan Ankaralı şirketler, İstanbul ve İzmir gibi diğer büyük şehirlerin yanı sıra Anadolu’da da büyüme planları yapıyor.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com. tr

Ankaralı yedi şirket, 2018 yılı sonuna kadar 69 franchise şube daha açmayı hedefliyor. Bugüne kadar zincir markaların çoğunlukla İstanbul’dan çıktığına tanık olduk.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Ancak son zamanlarda İstanbul dışında da kurulan girişimlerin hızla büyüdüğünü görüyoruz. Geçtiğimiz haftalarda sayfalarımızda İzmirli girişimci şirketlere yer vermiştik. Ankaralı girişimciler de aynı İzmirliler gibi hızla büyüyen markalar yaratıyor.

Kahveden baklavaya, mobilyadan akıllı tahtaya kadar pek çok alanda Ankaralı farklı girişimler hızla zincirleşerek ulusal bir marka yaratma hedefiyle yollarında ilerliyor. Franchise vererek büyümeyi tercih eden bu şirketler, İstanbul’dan İzmir’e, hatta Anadolu’nun pek çok çeşitli şehirlerine kadar franchise zinciri kurarak hızla şubeleşmeyi planlıyor.

Biz de Ankara’dan çıkan ve hızlı büyüme hedefi olan yedi şirketin franchise koşullarını ve büyüme hedeflerini araştırdık. Buna göre Ankaralı yedi şirket 2018 yılı sonuna kadar 69 franchise şube daha açmayı hedefliyor.

15 GİRİŞİMCİ ARIYOR
Safrankara Gıda, Okan ve Ömür Özdemir kardeşler tarafından 2015 yılında Ankara’da kuruldu. Konsept çalışmalarından sonra 2016 yılı haziran ayında ilk Hacı Mehmet Baklava şubesi açıldı. Ankara’da 10 şube ile faaliyet gösteren şirket, İzmir ve İstanbul şubelerini de bu yılın sonuna kadar hizmete alacak.

“Planlarımız doğrultusunda 2018 yılı sonuna kadar en az beş ilde toplam 25 şubeyle hizmet vermek istiyoruz” diyen Okan Özdemir, projeyi anahtar teslim sunduklarını belirtiyor. Bu nedenle ayrı bir franchise giriş bedeli belirlemediklerini vurgulayan Özdemir, 30-40 m2 mağazaların anahtar teslim 49 bin TL+ KDV ile açılabileceğini ifade ediyor. Bayiler için belirlenen ilk hedef aylık 20 bin TL ve üzere ciroyu yakalaması. Özdemir, yüzde 100 kâr marjı sunduklarını söylüyor.

AKILLI TAHTA SATIYOR
Ankara’dan çıkan bir diğer girişim olan Magic Whiteboard aslında taşınabilir bir tahta. Ama bildiğimiz tahtalardan farklı. Rulo şeklinde ve geri dönüşümlü, çevre dostu plastikten üretilen yenilikçi bir ürün. Magic White-board’un statik özelliği sayesinde istediğiniz herhangi bir yüzeyi kolayca tahtaya çevirebiliyorsunuz. Her yere kolayca yapışabiliyor, üzerine yazı yazıp siliniyor, istediğinizde bulunduğu yüzeyden kolayca çıkarabiliyorsunuz.

Kurumlara ve şirketlere, çocuklu ailelere uygun olduğu düşüncesiyle bu tahtayı Türkiye’ye getiren girişimci Ersin Mete Ertürk, şu an dünyada satış yapılan 23 ülke arasında ilk yediye yerleştiklerini söylüyor. İstanbul, Ankara ve İzmir olmak üzere üç bayileri olduğunu ifade eden Ertürk şunları anlatıyor: “2018 planlarımızda bazı AVM’lerde corner shop tarzı yerler kiralayarak bireysel müşterilere daha çok dokunabilme düşüncemiz var.

İstanbul’da bir yetkili bayimiz var. Bunu bu yıl üçe çıkaracağız. Ankara merkezli olduğumuz için burada operasyonu daha çok kendimiz yürütüyoruz. İzmir’de de toplam iki yetkili bayi hedefliyoruz. Onun dışında Akdeniz ve Karadeniz bölgelerindeki illerde tek yetkili bayi olacak firmaları da 2018 yılı içerisinde belirleyerek daha geniş kitlelere ulaşmayı hedefliyoruz.”

KAHVECİLER ATAKTA
Kahveland, Ankaralı girişimci Murat Özcan tarafından 2013 yılında kurulan bir şirket. Toplamda 32 şubeyle hizmet verdiklerini söyleyen Öz-can, 2018 yıl sonuna kadar 60 şubeye ulaşmayı planladıklarını ifade ediyor. 15 bin dolar franchise giriş bedeli talep ediliyor.

Yatırım maliyeti mağazanın fiziki koşullarına göre belirleniyor ve m2 başına yaklaşık bin 750 dolar olarak ifade ediliyor. Aylık ciro bedelinden yüzde 3 royalty alınıyor. Özcan, “Bayilerimizin bulunmuş olduğu lokasyona ve konseptine göre ciro hedefleri farklılık gösteriyor. Öncelikle bu işi severek yapacağına inanacağımız ve işletmenin başında sürekli durup işini takip edebilecek kişileri tercih ediyoruz” diyor.

KAHVE MAĞAZA VE TEKNOLOJİ
Smallux.com, e-ticaret sitesi olarak başlayan bir girişimken bugün Türkiye’nin ilk kahve, mağaza ve teknoloji franchise’ına dönüşmüş durumda. Smallux VR Cafe, sanal gerçeklik cafe & shop olarak faaliyet gösteriyor. AVM, üniversite, okul çevreleri ve caddeler gibi lokasyonların bu konsept için uygun olduğunu ifade eden Smallux VR Cafe Kurucusu Emrah Ökmen, “Smallux VR ile VR teknolojisini kullanarak, müşterilerimize sanal gerçeklik deneyimi yaşatıyoruz.

Şu an Ankara’da dört şubemiz bulunuyor. İstanbul, Antalya, İzmir şubelerimiz de kasım ve aralık ayları içinde açılacak” diyor. Şirket franchise giriş bedeli almıyor. Box, kiosk ve cafe olarak üç farklı konseptte franchise veriliyor. Toplam yatırım maliyeti 10 bin ile 100 bin dolar arasında değişiyor. Bayiler için aylık 80 bin TL ciro hedefleniyor. Yüzde 300 kâr mar’ı sunduklarını ifade eden Ökmen, girişimcilerde başarılı bir iş geçmişi ve yönetim tecrübesi yanında yeterli finansman da aradıklarını belirtiyor.

ALTI YENİ İL HEDEFTE
Kocatepe 1949 Kahve Evi de Ankara’dan çıkan bir girişim. 40 şubeyle 16 ilde hizmet veren marka, altı yeni ilde sekiz franchise şube açmayı planlıyor. Franchise giriş bedeli olarak 40 bin dolar alınıyor. Ortalama olarak m2 inşaat bedeli 800 ile bin dolar arasında değişiyor. Cirodan yüzde 4 royalty bedelinin alındığı bu iş modelinde ortalama kârlılık yüzde 30 olarak ifade ediliyor. Cadde üzeri ya da AVM girişi gibi yaya trafiğinin yoğun olduğu, minimum 120 m2 açık ve 80 m2 kapalı alana sahip lo-kasyonlar bu iş modeli için uygun olarak görülüyor.

ANKARA’DAN MİAMİ’YE UZANACAK
Ankaralı mobilya şirketi Lazzoni’nin öyküsü 1947yılına uzanıyor. Bu yılda Ankara’ya gelen Hasan Usta’nın oğlu Osman Usta, kapı ve pencere doğramacılığı ile mobilyacılığın temellerini attı. Bulut Kolektif şirketi kurularak Türkiye’nin ilk modüler mutfak üretimine başlandı. Ailenin üçüncü kuşak temsilcisi Yaşar Kababulut, Ankara Akyurt’ta 25 bin metrekarelik üretim tesisi açtı. İtalyan mobilya firması Nicoletti Home ile yapılan ortaklık, Guseppe Nicoletti ve diğer İtalyan tasarımcılarla hazırlanan koleksiyon Lazzoni markasının çizgilerini belirledi ve Ankara dısında açılan mağazalar ile marka hızla ulusal boyut kazandı. Bugün toplamda 23 mağaza ile faaliyet gösteren şirket, Ortadoğu, Güney Amerika ve Miam i ‘de büyümeyi hedefili yor. Şirket franchise giriş bedeli almıyor. Bir mağaza 150 bin dolar yatırım maliyetiyle açılabiliyor.

 

 



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap