Döner zincirlerinden girişim fırsatları

Döner zincirlerinden girişim fırsatları

Döner, küçük büfelerde satılan bir ürün olmaktan çıkıp bir sektöre dönüştü. Birçok zincir marka oluştu ve bunların şubeleri de giderek artıyor. Yaptığımız araştırmaya göre, sekiz döner markası bu yılın sonuna kadar 83 franchise şube açmayı planlıyor.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Döner bugün dünyanın dört bir yanında tüketilen bir yiyecek. Ülkemizde günde bin 250 ton döner tüketiliyor ve pazarın toplam büyüklüğünün 10 milyar TL’ye ulaştığı tahmin ediliyor. Bu pazarın yüzde 75’ini sayıları 30 bin civarında olan döner büfeleri, yüzde 15’lik bölümünü de zincir ve tekil döner restoranları oluşturuyor. Geriye kalan pazar da yemekhane, oteller ve marketlerde satılan pişmiş dönerlerden oluşuyor.

Bireysel ve büfe mantığında bir zamanlar ‘markasız’ sektör olarak anılan döner sektörü, döner fabrikalarının açılması, tüketicinin bilinçlenmesi ve yöresel lezzetlere dönmeye başlamasıyla büyüme eğilimine girdi. Bu alanda zincir markalar oluşmaya başladı. Bu markaların birçoğu franchise vererek büyümeyi tercih ediyor. Yaptığımız araştırmaya göre, sekiz döner markası bu yılın sonuna kadar 83 franchise şube açmayı planlıyor.

BEYOĞLU’NDAN TÜRKİYE’YE YAYILDI
1988 yılında İstanbul Beyoğlu’nda küçük bir döner dükkanı olarak kurulan Bereket Döner, 1999’da İkitelli Organize Sanayi Bölgesi’nde Türkiye’nin ilk hazır döner üretim tesisini kurdu. Şirketin beş farklı franchise konsepti var.

Cadde ağırlıklı ve küçük alanlarda hızlı servis için ‘express’ konsepti bulunuyor. AVM ağırlıklı standart konsepti ‘restoran’ olarak isimlendiriliyor. Mobil satış ünitesi için ‘durak’ konsepti var. Ana cadde dışı bölgeler için ideal olan ‘paket servis’ konsepti mevcut. Bir de alakart servis yapan, içerisinde çok sayıda büyük dönerin pişirilip servis edildiği ve aynı zamanda steak house olan ‘Since 1988’ konsepti bulunuyor.

Bereket Döner CEO’su Nezif Emek, bu yılın sonuna kadar 30 yeni şube açmayı hedeflediklerini belirtiyor. Giriş bedeli konsepte göre 60 bin ile 200 bin TL arasında değişiyor. Emek, “Royalty bedeli alınmıyor. Net kâr marjımız konsept seçeneklerine göre farklılık gösterse de standart restoran konseptimiz değerlendirildiğinde ortalama yüzde 15-35 arası değişiyor diyebiliriz” şeklinde konuşuyor.

200 BİN TL CİRO HEDEFİ
Global Restoran Yatırımları, geleneksel döner lezzetini tüketicilere nitelikli restoranlarda sunmak amacıyla 2010 yılında kuruldu. Kasap Döner markasıyla 58 şubesi bulunuyor. Yurt-dışında da Dubai’de restoran açılması planlanıyor. Kasap Döner Genel Müdürü Bahar Özürün, bu yılın sonuna kadar 12 şube daha açarak 2018 yılını 80 şubeyle kapatmayı hedeflediklerini söylüyor.

Franchise giriş bedeli 150 bin TL, toplam yatırım maliyeti ise şubenin m2’si ve özelliklerine göre 400 bin ile 600 bin TL arasında değişiyor. Özürün, “Aylık ortalama ciro olarak 200 bin TL’nin üstünü hedefliyoruz. Giriş bedelimiz dışında royalty almıyoruz. Brüt kar marjımız yüzde 50-55 arasında gerçekleşiyor” diyor.

ANADOLU’YA YAYILACAK
Frango Döner & Sauce markası, 2012 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi ve İstanbul Teknik Üniversitesi mezunu iki genç girişimci tarafından kuruldu. İstanbul ve Eskişehir olmak üzere iki ilde yedi şubeyle hizmet veriyor.

Frango Döner & Sauce Kurucu Ortağı Halis Özgün, bu yıl içinde sekiz şube açmayı hedeflediklerini söylüyor. Öncelikli İstanbul olmak üzere Ankara, Kocaeli, Bursa ve Konya’da franchise verilmesi planlanıyor. Özgün, “Bir şubenin açılış maliyeti bölge ve şartlara göre değişiklik göstermekle birlikte her şey dahil yaklaşık 250 bin TL” diyor. Şubeler için aylık 100 bin TL ciro hedefleniyor. Ciro hedefleri gerçekleştiğinde, kâr marjı yapılan ciro üzerinden yaklaşık yüzde 20 oluyor. Royalty alınmıyor.

GİRİŞ BEDELİNDE KAMPANYA
2014 yılından bu yana faaliyet gösteren İsos Döner de franchise vererek büyümeyi tercih eden markalar arasında yer alıyor. Denizli, Bursa, Eskişehir, Adana, Kocaeli ve İstanbul’da toplam 11 şubesi bulunan şirket, bu yılın sonuna kadar altı şube daha açmayı hedefliyor.

İsos Döner Kurucusu Murat Kaytancı, toplam yatırım maliyetinin 100 m2’lik bir şube için 150-300 bin TL arasında değiştiğini ifade ediyor. Royalty bedeli ise şubeler kâra geçmeye başladıktan sonra alınıyor. Kaytancı, yüzde 15-20 arasında değişen kâr marjlarıyla çalıştıkları bilgisini veriyor.

93 şubeye ulaşan ve bunların 78’i franchise olan Bursa Kebap Evi, 36 ilde faaliyet gösteriyor. Bu yıl altı franchise şube daha açılması planlanıyor. Bursa Kebap Evi Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Cem Helvacı, 150 bin TL isim hakkı bedeli aldıklarını vurguluyor. Şubelerin m2 maliyeti 3-4 bin TL arasında değişiyor. Aylık 150-200 bin TL arasında ciro hedeflediklerini belirten Helvacı, “Yüzde 15 kâr marjı sağlıyoruz” diyor.

AVRUPA’YA AÇILACAK
2015 yılında kurulan yeni markalardan 444 Döner, İstanbul’da altı şubeyle faaliyet gösteriyor. Bu yılın sonuna kadar İstanbul ve Antalya’da toplam üç franchise şube açılması planlanıyor. 444 Döner Kurucu Ortağı Berkay Savkay, bunun yanı sıra Hollanda ve İsveç’te de birer şube açacaklarını söylüyor. 130 metrekarelik bir şubenin toplam yatırım maliyetinin 50 bin dolar olduğunu belirten Savkay, aylık minimum 200 bin TL ciro hedeflendiğini ifade ediyor.

Ordulu Islak Döner iki şubeyle faaliyet gösteriyor. Yıl sonuna kadar 15 şubeye ulaşılması planlanıyor. Franchise giriş bedeli olarak 5 bin dolar alınıyor. Toplam yatırım maliyeti ise 150 bin TL. Aylık 100 bin TL ciro hedefleniyor. Royalty bedeli olarak 500 dolar alınıyor. Kâr marjı yüzde 20-25 arasında bulunuyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap