Çiçekçilik eğitimleri sektöre dönüşüyor

Çiçekçilik eğitimleri sektöre dönüşüyor

Türkiye’de hem profesyonel hem de hobi amaçlı çiçek tasarım eğitimlerine katılım giderek artıyor. Bu kurslara genelde kurumsal hayattan sıkılan ve kendisine severek yapacak bir iş arayanlar gidiyor. Bu kişiler ardından da çiçek tasarım atölyesi açıyor.

FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr

Çiçekçilik, profesyonel iş hayatından sıkılan kişilerin hayalindeki işlerden biridir. Ancak bu konuda nasıl ilerleyecekleri konusunda bilgisi olmayanlar bu hayallerini sürekli ileri bir tarihe atarlar. Fakat son yıllarda hayallerini gerçekleştiren kişi sayısı artıyor. Çünkü son 10 yıldır Türkiye’de çiçek tasarım konusunda eğitim veren kurumlar açılmaya başladı.

Bu kurumlar hem hobi amaçlı olarak bu işi öğrenmek isteyenlere kısa süreli atölyeler veya bireysel workshoplar düzenliyor hem de hedefi çiçekçilik yapmak olanlara uzun süreli kurslar veriyor. Çiçeklerin temin edilmesi ve muhafazasından bitkilerin renk, doku ve form uyumuna kadar pek çok konuda eğitim verilen bu uzun süreli kursların ücretleri ise 2 bin 500 TL ile 3 bin TL arasında değişiyor.

NE ZAMAN BAŞLADI?
Çiçekçilik, ülkemizde usta-çırak ilişkisiyle ilerleyen bir sektör olarak bilinse de çiçek tasarımı eğitimlerinin kökleri aslında Osmanlı’ya kadar dayanıyor. Çiçek Akademi’nin kurucusu Ertuğrul Çalışır, Osmanlı’da önce çiçekli saray bahçelerinin tasarımı, sonrasında ise buradan elde edilen güller ve lalelerin sunumuyla eğitimlerin sürdüğünü anlatıyor.

Osmanlı’da çiçek tasarım eğitimlerini önceleri Serşükufe üstlenirken, 1800’lerden sonra bu eğitimlerin ahilik anlayışıyla devam ettiğini söylüyor. Ertuğrul Çalışır, Türkiye’de çiçek tasarımı eğitimlerinin profesyonel olarak ise yeni yeni başladığını ifade ediyor.

Kendilerinin 2015’ten bu yana eğitim vermeye başladıklarını söyleyen Çalışır, bugüne kadar 100’e yakın kişiye çiçekçilik eğitimi verdiklerini, iki saatlik hobi çiçek atölyelerinde ise 15 bin hedefini geçen yıl yakaladıklarını anlatıyor. Çalışır, bu eğitimlere katılan pek çok kişinin daha sonra kendi çiçekçilerini açtığını da belirtiyor.

ANA AMAÇ GİRİŞİMCİLİK
Çiçekçilik eğitimlerini 2006 yılında bu yana verdiklerini söyleyen Marginal Academy kurucu ortağı Zeynel Özmen, eğitimlerin kısa süreli workshop ve üç aylık profesyonel meslek edindirme odaklı olarak iki şekilde gerçekleştiğinin altını çiziyor.

Eğitim almak isteyenlerin profillerinin farklılık arz ettiğini ifade eden Özmen, ama gelenlerin ana amaçlarının butik bir çiçek mağazası ya da atölyesi açmak olduğunu anlatıyor. Yeni jenerasyon tasarım bölümü mezunu kadınlardan yoğun ilgi aldıklarını söyleyen Özmen, üç aylık eğitimlere dünya çiçek endüstrisinin merkezi olan Royal Flora Holland’ı tanıtarak başladıklarını belirtiyor.

Zeynel Özmen, eğitimin geri kalanını şöyle anlatıyor: “Sonra çiçeklerin ve bitkilerin dünyasını tanıtıyoruz. İsimler, vari-yeteler, telaffuz gibi bilgilerle donatıyoruz. Dünya çapındaki çiçek üretici bilgileri, takip edilmesi gereken yurtdışı fuarları, ne nerden alınır tüyoları konularında bilgilendirme yapıyoruz. Sadece çiçek tasarımı eğitimi vermekle kalmıyor, işletmecilik anlamında da bilgi ve tecrübelerimizi aktarmaya çalışıyoruz.”

YURTDIŞINDA EĞİTİM ALDILAR
Florart İstanbul Kurucu Ortağı ve aynı zamanda çiçek tasarımı eğitmeni Buse Hekimci, bu konuda yurtdışında eğitim almış bir girişimci. Hekimci, 2007 yılında Flower School of Chicago’da aldığı çiçek tasarımı eğitimi sonrasında 2008-2010 yılları arasında Türkiye’de bir mağazanın çiçek tasarımcısı ve işletmecisi olarak çalıştı.

2014 yılında ortağı Esra Şavkıner ile kurdukları Florart İstanbul’da bugün canlı çiçek tasarım eğitim atölyeleri düzenliyor. Buse Hekimci, çiçekçilik sektörünün Türkiye’ye yakışan şekilde öne çıkmasında rol oynayacak yeni nesil çiçekçiler yetiştirmek amacıyla çiçek tasarımı eğitimleri verdiklerini söylüyor.

2013’te çiçek ve organizasyon tasarımı yapan, hobi düzeyinde workshop’lar düzenleyen bir şirket olarak kurulan Penny’nin sahibi Ayca Paksoy Sözen, Penny’yi “herkesin hayatına daha çok çiçek katabilmek” nosyonuyla ve “doğanın güzelliğini vurgulamak” mot-tosuyla kurduğunu söylüyor.

10 yıl kurumsal hayatta çalıştıktan sonra ABD’de Flower School New York’ta çiçek tasarımı eğitimi alan Sözen, daha çok workshop ya da kişiye özel dersler veriyor. Sözen, genellikle tek ders şeklinde ve belirli bir tasarım özelliğinin veya mevsim çiçeklerinin öne çıktığı derslerle ilerleyen workshoplardan bahsediyor.

Özel derslerde ise kişiye özel talep edilen tasarım biçimlerinin işlendiği bazen tek, bazen daha uzun süreli ve düzenli derslerin yapıldığı programlar hazırlanıyor. Sosyal gruplar için ise ağırlıklı olarak grubun tercihleri doğrultusunda şekillenen eğitimler tasarladıklarını belirten Sözen, son dönemde eğitimlere talebin arttığını da vurguluyor.

PATRONLARIN ÇİÇEKÇİ ÇOCUKLARI
Park Bravo’nun kurucusu olan Kamil Özçoban’ın kızı Zeynep Özçoban, uzun süre babasının işini sürdürse de çiçekçi olmak hayali olan kişilerden biriydi. Bu hayalini yakın zamanda “Happy Me” markasıyla işe dönüştürdü. Kişiye özel tasarımların yanı sıra ev davetlerini çiçek ve mumlarla, ev sahibinin tarzına ve sofranın dizaynına göre düzenleyen Zeynep Özçoban, etkinliklerin de dekorasyonlarını çiçeklerle yeniden dizayn ediyor.

Özçoban, daha çok kişiye özel çiçek konseptleri hazırlıyor. Corvus şaraplarının sahibi Reşit Soley’in kızı Ege Soley Sürücü de Paris’te aldığı çiçekçilik eğitiminin ardından kendi dükkanını açtı.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap