Ek gümrük vergileri yerli üretime yöneltti

Ek gümrük vergileri yerli üretime yöneltti

48 global markanın lisansiyeri olan Hakan Çanta, ithalatı bırakıp yerli üretime ve ihracata odaklandı. Ek yatırımlarla kapasitesini artıran Hakan Çanta, yeni kategorilerle büyüyor. 160 milyon TL cirolu şirket, çantadan sonra ayakkabıda da iddialı.

Barbie, Örümcek Adam, Sünger Bob, Hello Kitty, Frozen gibi çizgi kahramanların yanı sıra Fenerbahçe, Galatasaray,Trabzonspor ve Beşiktaş gibi spor kulüplerinin de lisanslı üreticisi olan Hakan Çanta 66 yılık bir geçmişe sahip.

1994 yılında Disney ile yaptığı anlaşmayla Türkiye’nin ilk lisansiyerlerinden olan şirket, üç yıl öncesine kadar ithalatçı olarak faaliyet gösteriyordu. Ancak ek gümrük vergileri ve anti damping uygulamaları gibi nedenlerle Türkiye’de üretime yöneldi.

Hadımköy’deki 20 bin metrekarelik tesisinde üretim yapan Hakan Çanta, her yıl yaptığı ilave yatırımlarla üretim miktarını yıllık 380 binden bugün 2,5 milyon adede kadar çıkardı.

Bugün 48 global markanın lisansiyeri olan şirket, 160 milyon TL’lik cirosunu önümüzdeki yıl 200 milyon TL’ye çıkarmayı hedefliyor. 480 kişilik istihdamın da 2019’da 720’ye çıkarılması planlanıyor.

ÜÇÜNCÜ KUŞAĞA GEÇTİ
Hakan Çanta’nın geçmişi 1955 yılına kadar gidiyor. Yugoslavya’dan göç eden Hacısoylu Ailesi, İstanbul Mercan’da kurdukları küçük atölyede ülkelerindeki meslekleri olan ayakkabı, çanta ve bavul üretimini devam ettirdi.

Ümit Çanta adıyla faaliyet gösteren şirket, 1984 yılında ikinci kuşağın işe dahil olmasıyla birlikte “Hakan Çanta” adını aldı. Zaman içinde lisans sektörünün önde gelen şirketlerinden biri olan Hakan Çanta, üçüncü kuşak temsilcisi Hakan Hacısoylu’nun yönetime katılmasıyla birlikte ise farklı kategorilerde büyümesini sürdürdü.

Hakan Çanta Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Hacısoylu, son iki yılda 30 milyon TL’nin üzerinde yatırım yaptıklarını söylüyor. Hacısoylu, “52 kişilik AR-GE ve ÜR-GE ekibimizle yeni ürünler geliştiriyoruz. Mesela son olarak yabancı bir tasarımcı ile 20 litrelik ağırlığı 10 litreye indiren bir çanta üzerinde çalışıyoruz. Bu ürünü çocukların yanı sıra orduya da sunacağız” diyor.

ÇİN’DE 32 KİŞİLİK EKİBİ VAR
Hakan Çanta’nın ürün geliştirme ekibi farklı ürünler geliştirmeye yoğunlaşmış durumda. Ekip, geliştirdiği ışıklı, sesli ürünlerle aksesuarlara oyuncak özelliği de getiriyor. Böylece çocuklar için ürünler daha cazip hale geliyor.

Hakan Hacısoylu, “32 kişilik ekibimiz Çin’de ürün geliştirme yapıyor. İstanbul’da da 20 kişilik bir ekibimiz mevcut. Onlar yurtiçi ve yurtdışı pazarları gezerek ürün geliştiriyor” diyor.

DÖRT MAĞAZASI VAR
Bugün yüzde 80 iç pazar ağırlıklı faaliyet gösteren Hakan Çanta, yurtiçinde 40 bin noktada tüketicilerle buluşuyor. İndirim (Discount) marketlerin yanı sıra modern perakende ve geleneksel perakende noktaları da şirketin satış kanallarını oluşturuyor.

2012 yılında ilk perakende mağazasını açan Hakan Çanta bugün İstanbul’da Mall of İstanbul, Vadi İstanbul ve Forum İstanbul’da mağazalara sahip. Yurtdışında ise KKTC’de bir mağazası bulunuyor.

Ancak şirket perakende tarafında daha fazla büyümek istemiyor. Esas hedefini üretim tarafında büyümek oluşturuyor. Hakan Hacısoylu, “Mağaza konseptimizi Avrupa’dakiDisney Store’lar gibi yaptık. Mağazalaşmaya ağırlık vermiyoruz. Çünkü bir AVM içinde 22 noktada zaten ürünlerimiz var. O AVM’de mağaza da açınca müşterilerimizden tepki alabiliyoruz” diye konuşuyor.

İHRACATINI ARTIRACAK
Ayakkabıdan terliğe, çantadan valize, kırtasiyeden plastik ürün gruplarına kadar pek çok kategoride lisanslı üretimi bulunan şirket 18 ülkeye de ihracat yapıyor. Hakan Hacısoylu, ithalattan üretime geçerek ihracat potansiyellerini de arttırdıklarını ifade ediyor.

Hacısoylu, “Daha önce ithalat yaptığımız şirketler için şimdi üretim yapıyoruz. Bu alanda önemli bir ihracat potansiyeli yakaladık” diyor. Şirket, Ortadoğu’nun en büyük perakende gruplarından Landmark, İngiliz Primark ve Tesco gibi zincirlere de üretim yapıyor.

Şu anda bu şirketlere yüzde 15’lik üretimi var. Önümüzdeki yıl bu oranın yüzde 40’a çıkarılması planlanıyor. 11 yıldır Dubai’de ofisi olan Hakan Çanta, buradan Katar, Kuveyt, Umman, Bahreyn ve Suudi Arabistan’a ulaşıyor. Şirket, 2008 yılında İngiltere’de de ofis açmıştı ancak rekabetçi fiyatlar nedeniyle bu ofisi kapatmak durumda kalmıştı.

Şimdi ise Londra’ya geri döndü. Kısa bir süre önce şirketin İngiltere ofisi yeniden faaliyete geçti. Son olarak Warner Bros ile bir anlaşma imzaladıklarını belirten Hakan Hacısoylu, şunları anlatıyor: “Bu kapsamda 27 adet Warner Bros lisansımız var.

Anlaşma, Avrupa ve Ortadoğu linansörlüğünü kapsıyor. Bununla birlikte önümüzdeki yıl yüzde 20’lik ihracat artışı bekliyoruz. Ayrıca Benetton ile de lisans ve üretim anlaşması yaptık. Bu markanın da ürünlerini Türkiye’de üreteceğiz ve 61 ülkeye ihraç edeceğiz.”

AYAKKABIDA DA İDDİALI
Türkiye’de 21 milyon öğrenci var. Bunun 7 milyonuna çanta ve aksesuarları alanında hizmet veren Hakan Çanta, önümüzdeki yıl 10 milyon öğrenciye ulaşmayı hedefliyor. Hakan Hacısoylu, sadece çanta ve valizde değil ayakkabı üretiminde de iddialı olduklarını vurguluyor.

Altı yıldır ayakkabı üretimi yaptıklarını söyleyen Hacısoylu, bu konuda şöyle konuşuyor: “Lisanslı ayakkabılarımız Boyner, Deichmann, Flo gibi pek çok noktada satılıyor. Vakkorama için Disney çantalar üretiyoruz. Yani işin fashion tarafında da varız. Müşterilerimizin isteklerine göre de üretim yapabiliyoruz.

New Balance’ın üreticisiyiz. Yakında global bir ayakkabı markasına daha üretim yapmaya başlayacağız. Kategori gruplarında büyümemiz sürüyor. Bu yıl yeni bir yatırım yaptık. Yağmur montları, anorag grubuna girdik. Ürünleri set haline getirdik. Yağmur montu, şemsiye, yağmur çizmesi gibi setler yapıyoruz.”

ÇOCUKLARIN KAHRAMAN TERCİHLERİ
Lisans pazarı çok geniş kapsamlı. Bugün kırtasiyeden oyuncağa, tekstilden beyaz eşyaya kadar birçok alanda lisanslı ürünler görmek mümkün. Lisans sektörünün Türkiye’de milyar dolarlık bir hacme sahip olduğunu belirten Hakan Hacısoylu, şunları anlatıyor: “Lisanslı ürünlerin gelişimi, kırtasiye ürün grupları üzerinden başladı.

Eskiden bir çizgi filmden sonra onun ürünleri çıkardı. Şimdi ise öyle değil. Artık iş oyuncak tarafında başlıyor. Sonra çizgi film, tekstil ve aksesuar ürün grupları şeklinde devam ediyor. Türkiye’de kız çocukları Barbie ve Frozen’i, erkek çocukları ise Spiderman ve Batman’i daha çok tercih ediyor.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap