Kayseri ekonomisini e-ticaret sırtlayacak

Kayseri ekonomisini e-ticaret sırtlayacak

En önemli Anadolu Kaplanları’ndan biri olan Kayseri, son yıllarda üretim ve ihracatta yaşadığı gerilemeyi 2017’de aşmayı başardı. Kayseri, 2018’de e-ticaret kanallarının artması ve ihtisas OSB’lerinin devreye girmesiyle 2,2 milyar dolarlık ihracata ulaşmayı hedefliyor.

ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr

Anadolu Kaplanları’ denince ilk akla gelen kentlerden biri olan Kayseri, 2017’de 2 milyar dolar sınırına dayanan ihracatında 2018’den itibaren e-ticaret ile sıçrama yapmayı hedefliyor.

Türkiye’nin genelinde olduğu gibi Kayseri’de de son yıllarda ihracatta gerileme yaşanmıştı. Şehir, 2017’de ise yüzde 6,2’lik artışla yaklaşık 1,9 milyar dolarlık ihracata imza atmayı başardı.

Mobilya, elektrikli aletler ve gıda alanında Avrupa standartlarındaki üretim teknolojisiyle tüm dünyaya satış yapan Kayseri, yeni dönemde faaliyete geçecek ihtisas OSB’leri, şehir hastanesi ve teknoloji geliştirme bölgesi ile 2018’de ihracatını 2,2 milyar dolar seviyesine çıkarmayı hedefliyor.

E-TİCARET UMUDU
Kayseri’yi yeni döneme taşıyacak en önemli ekonomik faaliyet olarak e-ticaret öne çıkıyor. Özellikle Kayserili online seyahat acentesi bile-tall.com’un azınlık hisselerinin Dubaili Abraaj Group tarafından satın alınması, bu alanda umut yaratmış durumda. Zira bu satın alma, Anadolu’da Ankara dışında bir özel sermaye veya girişim sermayesi fonu tarafından üstlenilen ilk teknoloji yatırımı olma özelliğine sahip.

Bunun yanında Kayseri’nin bilinen mobilya ve çelik kapı şirketleri n11.com, hepsiburada. com ve aliexpress gibi siteler üzerinden e-tica-ret yapmaya başlarken, Kayseri mutfağını dünyaya tanıtan sucuk, pastırma ve mantı üreticileri de kendi kurdukları e-ticaret siteleri üzerinden satış yapmaya başladı. Şimdilik e-ticaret ciroları mütevazı seviyelerde olsa da birkaç yıl içinde bu alanda bir patlama olacağı beklentisi yüksek.

ÇİN İLE KÖPRÜ KURACAK
Kentin ekonomisini dergimize değerlendiren Kayseri Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Büyüksimitçi, “Kayseri’nin potansiyelini düşündüğümüzde yapılan e-ti-caret faaliyetlerinin yeterli olmadığını görüyoruz.

Serbest bölgede yapılacak olan e-ticaret köprüsü bu potansiyeli daha iyi kullanmamızı sağlayacaktır” diyor.

Mehmet Büyüksimitçi’nin bahsettiği ‘e-ticaret köprüsü’, Çin ile Türkiye arasında 2015’teki G20 Liderler Zirvesi esnasında imzalanan bir anlaşmaya dayanıyor.

Bu anlaşma kapsamında Kayseri, iki ülke arasındaki e-ti-caret ilişkilerinde pilot şehir olarak seçilmişti. Gelinen noktada, 2018 ile birlikte bu projenin hayata geçirilmesi için ilk adımların atılması bekleniyor.

İHTİSAS OSB’LER YOLDA
Öte yandan Kayseri, başarılı olduğu sanayi dallarında da gelişimini sürdürüyor. Mehmet Büyüksimitçi, Kayseri’nin Türkiye’nin en büyük 500 şirketi sıralamasında 32 şirketiyle Gaziantep’ten sonra en büyük ikinci Anadolu kenti olduğunu dile getiriyor.

Büyüksimitçi, “Bugün itibarıyla odamızda yaklaşık bin 400 sanayici üyemiz var. Kayseri’de üç Organize Sanayi Bölgesi (OSB) ile bir serbest bölge bulunuyor. Toplam üretim alanımız 42 milyon metrekare” diyor.

Kayseri’de yeni ihtisas OSB’ler açılması için de çalışmalar başladı. Mehmet Büyüksimitçi, “Gıda Sanayi İhtisas OSB ve Savunma Sanayi İhtisas OSB konusunda çalışmalarımız sürüyor. Bu konuda planlamalarımızı yaptık. Ayrıca katma değerli ürünler üretmek adına teknoloji geliştirme bölgesinin Kayseri’de mutlaka olması gerektiğini düşünüyoruz” diye konuşuyor.

GLOBAL MARKA HEDEFİ
Kayseri ekonomisinin en önemli bileşenlerini oluşturan ve önemli markalar yaratmış şirketler de kendilerini yeni döneme hazırlamak için kolları sıvadı. Kayseri’den çıkan önemli markalardan biri olan Yataş’ın yönetim kurulu başkanı Yavuz Altop, Kredi Garanti Fonu (KGF) kredilerinin etkisiyle 2017’de çok canlı bir yıl geçirdiklerini belirterek, “2016’da yüzde 54 büyüdük.

2017’yi ise yüzde 61 büyüme ile kapatıyoruz. 2018 için yüzde 51 büyüme hedefimiz var” diyor. Şu anda yurtdışında iki ülkede 55 mağaza ile hizmet verdiklerini anlatan Altop, “Turquality belgemizi aldık. Bu belge ile 2018’de yurtdışı faaliyetlerimizi artıracağız. Burada da yüzde 51 büyüme öngörüyoruz. Uluslararası bir marka olma hedefimiz var” diye konuşuyor.

ROBOTİK ÜRETİME GEÇTİ
Hasçelik Yönetim Kurulu Başkanı Halit Özkaya ise Kayserili sanayiciler olarak Irak ve Suriye pazarının yitirilmesi sonrasında, bu pazarların alternatiflerini Kuzey Avrupa’da bulduklarını söylüyor.

Endüstri 4.0 konusunda değişime uygun adımlar atmaya ve elemanlarını sürekli değişen teknolojilere adapte etmeye çalıştıklarını vurgulayan Özkaya, “Türkiye’de en büyük üç üreticiden biri olduğumuz seramik alanında robotik üretime geçtik.

Ancak bu noktada, Endüstri 4.0’a adaptasyon konusunda çalışanların eğitilmesi çok önemli. Aksi takdirde, yurtdışından teknolojiyi getirseniz de o teknolojinin kültürüne vakıf olamıyorsunuz” diyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap