Lojistik sektörüne e-ticaret dopingi

Lojistik sektörüne e-ticaret dopingi

Hızla büyüyen e-ticaret sektörü lojistik şirketleri için yeni bir alan yarattı. Ekol Lojistik, Aras Kargo, MNG, Horoz Lojistik gibi sektörün önde gelen şirketleri e-ticarete özel yatırımlar yapıyor. Amazon, Alibaba gibi e-ticaret devleri sektörde beklentileri artırdı.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Küresel e-ticaretin hacmi son dört yılda 630 milyar dolardan 1,6 trilyon dolara, toplam perakende içerisindeki payı ise yüzde 4,2’den yüzde 8,5’e ulaştı. Dünyada sınır ötesi e-tica-ret hacmi ise 400 milyar dolarlık bir hacme erişti.

Yapılan araştırmalara göre, sınır ötesi e-ticaret büyümeye devam edecek. 2020 yılında dünyada e-ticaret hacmi 10 trilyon dolara ulaşacak ve genel ekonomi içerisindeki payı da yüzde 13 gibi bir seviyeye çıkacak.

Türkiye’de ise 42,2 milyar TL olan e-ticaret hacminin 2018 yılında 50 milyar TL’ye ulaşması bekleniyor. E-ticaret sektöründeki bu büyüme pek çok farklı sektöre etki ediyor. Bunlardan birini de lojistik oluşturuyor. Artık dev lojistik şirketleri e-ticaret sektörüne özel yatırımlarla pazardan pay almaya çalışıyor.

E-TİCARETTE ATILIM
2017 yılında yaklaşık 600 milyon Euro ciroya ulaşan ve 2018’de yüzde 20 büyüme hedefleyen Ekol Lojistik, önümüzdeki iki yılda e-ticarette atılım yapmayı hedefliyor. Halihazırda şirketin toplam cirosunun yüzde 1’i e-ti-caretten geliyor.

Ekol Türkiye Ülke Müdürü Murat Kavrar, 2019 yılı sonuna kadar e-ticaretin toplam ciro içerisindeki payını yüzde 5’e çıkarmayı hedeflediklerini söylüyor. Depo yatırımlarını tamamlayarak kapasitesini beş katına çıkaran şirket, otomasyon çözümlerini de süreçlerine dâhil ederek 2019 yılı sonuna kadar e-ticaret özelinde 15 milyon Euro tutarında yatırım planlıyor.

Murat Kavrar, e-ticare-tin büyüme stratejilerinin tam merkezinde olduğunu söylüyor. Kavrar, “Dijitalleşme çağında Logistics 4.0’ı temel mottomuz olarak içselleştirmiş bir kurumuz. Gerek e-ihra-cat gerekse B2C market yeri ve son teslimat çözümleriyle büyüme stratejimizin en kritik yapı taşlarını e-ticaret oluşturuyor” diyor.

ALİBABA VE AMAZON ETKİSİ
Entegre mobilya lojistiğine odaklanan Mobiljet’in iş hacminin yüzde 20’sini e-ticaret oluşturuyor. İki yıl içinde bu oranın yüzde 40’ın üzerine çıkması hedefleniyor. Bu yıl yüzde 50 büyüme öngören şirket, personel eğitimi, Türkiye genelindeki ana lojistik merkezlerinin teknolojik altyapılarını geliştirme ve hizmet kalitesini arttırmaya yönelik süreç yönetim sistemlerinin entegrasyonu konularında çalışıyor.

Mobiljet kurucusu Ahmet Öztekin, e-ticaretin detay ve pratik yaklaşımlar gerektirdiğini belirtiyor. Öztekin, bu konuda şunları söylüyor: “Türkiye’ye sürekli yeni yabancı yatırımcı geliyor.

Amazon, Türkiye’ye yatırım yapmaya başladı. Çinli Alibaba.com burada arazi aldı.Bunlar bizim de hem teknolojik altyapımızı hem de zamanlılık esaslarımızın standartlarını yükseltmemizi gerektiren emareler. Biz şu anki teknolojimizle buna hazırız ama hep yenilikleri de kovalıyoruz.”

TEKNOLOJİYE YATIRIM YAPIYOR
14 bine yakın çalışanı, 4 binden fazla aracı, 900’e yakın şubesi ve 29 transfer merkezi bulunan Aras Kargo, e-ticaretin ivme kattığı kargo sektöründe dünyadaki önemli oyunculardan biri olabilmek için son birkaç yıldır çalışmalarını teknolojik yatırımlara yoğunlaştırdı.

Bu çerçevede, hem operasyonel hem de metrekare olarak en büyük transfer merkezlerinden biri olan İkitelli Transfer Merkezi teknolojik olarak yenilendi. Bu yatırımla birlikte İkitelli Teknolojik Transfer Merkezi’nin kapasitesi saatte 5 bin 500 gönderiden 15 bine çıktı.

Bu büyüme ve dijitalleşme vizyon ve çalışmaları doğrultusunda, geçen yılın son çeyreğinde, dünyanın en büyük e-ticaret platformlarından biri olan Alibaba ile anlaşma imzalandı.

Şirket, e-ticaret sektörünün mevcut büyüme potansiyelinden en iyi şekilde yararlanabilmek için teknoloji tarafındaki altyapı yatırımlarına devam ediyor.

2020’ye kadar yapılacak yeni yatırımlarla Ankara, İstanbul Anadolu Yakası, İzmir ve Bursa’da beş büyük teknolojik transfer merkezinin daha hizmete sunulması planlanıyor. 2017 yılını büyüme trendini sürdürerek 1 milyar TL’nin üzerinde ciro ile kapatan Aras Kargo, 2018 yılında yüzde 20 büyümeyi planlıyor.

E-TİCARETTE ATAK YAPACAK
Horoz Lojistik, 2019 yılında e-ticaretteki yatırımlarını özellikle beş alanda yoğunlaştıracak. Şirket, bu alanları, dijitalleşme, mobilya taşımalarına yönelik nitelikli ve katma değerli taşıma, e-ticarete yönelik küçük koli taşımalarının yaygınlaştırılması, bölgeler arası taşıma frekanslarının artırılması ve market place operasyonlarının yaygınlaştırılması olarak sıralıyor.

Horoz Lojistik Yurtiçi Taşımacılık Grup Başkanı Gürkan Gürbüz, e-ticaretin büyüme stratejilerinde odak noktası olduğunu söylüyor. Gürbüz, “20 yıldır nihai tüketicilere yönelik teslimat hizmeti veriyoruz.

Şirketimizin e-ticaretten önemli pay alacağı gerçeğiyle tüketiciye daha yakın hizmet vereceği dağıtım ağının yaygınlaştırılması için çalışıyoruz” diyor. Şirket, ciro içinde yüzde 12 olan e-tica-retin payını 2019 yılında yüzde 15’e çıkarmayı hedefliyor.

YÜKSELİŞ DÖNEMİ
Geçen yıl Turkven ve Sancak Group’un satın aldığı MNG Kargo da e-ticarette atak yapmaya hazırlanıyor. Şirket, e-ticaretin ciro içindeki payını yüzde 20’den yüzde 80’e çıkarmayı hedefliyor.

900’e yakın şubesi, 25 aktarma merkezi ve 9 bin çalışanı bulunan MNG Kargo’nun cirosu 1 milyar TL’ye ulaşıyor. MNG Kargo Genel Müdürü Boran Uzun, 2018 sonuna kadar 27 milyon TL, 2019’da ise 46 milyon TL yatırım planladıklarını söylüyor. Uzun, 2019’da Gaziantep ve Denizli’de yatırım planladıklarını belirtiyor.

Sertrans da son dönemde e-ticarete odaklanan şirketlerden biri. Şirketin Hadımköy ve Şamandıra tesislerinde sadece e-lojistik hizmetlerine ayrılmış 30 bin metrekarelik alan bulunuyor. Yıllık 42 milyondan fazla online ürün kapasitesine sahip olan şirket, özellikle perakende ve kozmetik sektörleriyle birlikte e-lojistik alanında hizmet sunuyor.

Yurtiçi Kargo da e-ticaret işinde hızla büyüyor. E-ticaretin Yurtiçi Kargo hizmetleri içerisindeki payı yüzde 30-35 bandında değişiyor. Şirketin e-ticaret alanındaki büyümesi ise yüzde 40-45 civarında değişiyor. Yurtiçi Kargo Genel Müdürü Metin Kocael, 2019’da da yeni oyuncular ve geliştirilecek özel hizmetlerle bu büyümenin devam edeceğini söylüyor



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap