Mobilyacılar rotayı Uzakdoğu’ya çevirdi

Mobilyacılar rotayı Uzakdoğu’ya çevirdi

Mobilya sektörü, Irak, Suriye ve Rusya pazarlarında yaşanan sıkıntılardan dolayı Hindistan, Çin, Endonezya gibi alternatif pazarlara yöneliyor. 2017 yılında bu üç ülkeye yaptığı ihracatı yüzde 44 artıran sektör, bu yıl ise yüzde 50 ihracat artışı hedefliyor.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

2017 yılını 2,7 milyar dolar ihracatla kapatan mobilya sektörü, Irak, Suriye ve Rusya pazarlarında yaşanan sıkıntılardan dolayı rotayı Hindistan, Çin, Endonezya gibi alternatif pazarlara çevirdi.

Son iki yılda bu ülkelere yönelik pazarlama çalışmalarına ağırlık veren mobilya sanayicileri, sonunda yaptıkları çalışmaların meyvelerini toplamaya başladı. Çin’deki mobilya fuarlarına katılan mobilya sanayicileri, iki yılda Çin, Hindistan ve Endonezya’ya ihracatlarını yüzde 44 artırdı. 2017 yılında bu üç ülkeye 28 milyon dolarlık ihracat yapan sektör, 2018 yılında da yüzde 50’lik ihracat artışı öngörüyor.

BAŞARININ ÜÇ NEDENİ
Türkiye’deki mobilyacıların Çin pazarında başarılı olmasının arkasında birkaç faktör var. Çin’de artan lüks tüketime karşılık zanaatkar mobilya yapacak ustaların bulunmaması, mobilya zanaatına yönelik bir geleneğin olmaması ve Türkiye’nin bir Avrupa ülkesi olarak görülmesi, Türkiye’nin bu pazarda hızlı büyüme göstermesini sağladı.

Uzakdoğu’nun dünyaya açılma konusunda önemli bir bağlantı noktası olduğunu söyleyen Mobilya Sanayi İş Adamları Derneği (MOBSAD) Başkanı Nuri Gürcan, “Çinliler şu anda kaliteli, markalı ürün tüketmek istiyor. Bu anlamda pazarda ciddi bir boşluk mevcut. Uzakdoğu dünyaya açılmak konusunda önemli bir bağlantı noktası. Nüfusu ve ekonomik potansiyeli dolayısıyla orta vadede önemli bir pazar” diyor.

Halen Çin’in tüm dünyadan mobilya ithalatı yılda ortalama yüzde 7 oranında büyürken, Türkiye’nin Çin’e mobilya ihracatı geçen yıl yüzde 44 arttı. Bu potansiyeli gören şirketler de Uzakdoğu pazarına girmek için çalışmaları hızlandırdı.

ENDONEZYA VE HİNDİSTAN
Yataş ve Enza Home markalarıyla Turqality desteği kazanan Yataş Grup, önümüzdeki dönemde yurtdışında ciddi bir atak hedefliyor. Cirosunun yüzde 20si ihracattan gelen şirket 40 ülkeye ihracat yapıyor. 29 ülkede 55 Enza Home ve Yataş Bedding konsept mağazası bulunuyor. Çin’de beş mağazası bulunan şirket ayrıca e-ticaret yoluyla da satış yapıyor.

Endonezya ve Hindistan pazarlarına girmek için çalışmalara başladıklarını söyleyen Yataş Grup Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Altop, “Turquality desteğinin de verdiği ivmeyle ihracatı odağımıza aldık. Bu yıldan itibaren Uzakdoğu da dahil tüm dünya pazarlarında daha agresif gelişmeler içerisinde olacağız” diyor. Şirket, 2018’de ihracatta yüzde 50 artış hedefliyor.

YÜZDE 100 ARTIŞ HEDEFİ VAR
Son dönemde Çin, Endonezya ve Hindistan gibi Uzakdoğu pazarlarına odaklanan şirketlerden biri de Newjoy. 2017 yılında üretim kapasitesini yüzde 50, cirosunu yüzde 40 artıran şirket, 2017 yılında 30 ülkede 100şehirde 150 satış noktasına ulaştı. Cirosunun yüzde 35’i ihracattan gelen Newjoy, üç yılda bu oranı yüzde 40’a çıkarmayı hedefliyor. Şirketin ihracat gelirinin yüzde 5’i Çin, Endonezya ve Hindistan’dan geliyor.

Newjoy Yönetim Kurulu Başkanı Birol Öner, bu ülkelere ihracata 2016 yılının son çeyreğinde başladıklarını söylüyor. Öner, “Bu ülkelere mobilya ihracatı yapmamızda Çin CIFF fuarında beş yıl üst üste stand açarak ürünlerimizi tanıtmamızın büyük etkisi oldu. Bu yıl Uzakdoğu ülkelerine ihracatımızı yüzde 100 artırmayı hedefliyoruz” diye konuşuyor.

ÇİN PAZARINA ODAKLANACAK
Cirosunun yüzde 20’sini ihracattan elde eden ve Azerbaycan, İran, Dubai gibi pek çok pazarda faaliyet gösteren Ambiance Mobilya da Çin pazarına odaklanma kararı aldı. Şirket katıldığı üç mobilya fuarının ardından Çin’in Shanghai bölgesine klasik ev mobilyası ihraç etmeye başladı.

Lüks tüketimin arttığı Çin’de klasik mobilyalara da ilginin her geçen gün arttığını söyleyen Ambiance Mobilya Yönetim Kurulu Başkanı Cüneyt Yanıkçıoğlu, birkaç yıl içinde ihracatın ciro içindeki payını yüzde 40’a çıkarmayı hedeflediklerini vurguluyor.

BÜYÜMEYİ FUARLAR TETİKLEDİ
2017 yılını 300 milyon TL ciroyla kapatan Kilim Mobilya’nın cirosunun yüzde 25’i ihracattan geliyor. Halihazırda Hong Kong’a ihracat yapan şirket, Tayland, Kamboçya ve Malezya’ya da açılmaya hazırlanıyor. Japonya’yı da hedef pazarları arasına alan şirket, 2018 yılında Uzakdoğu pazarına yönelik ihracatta yüzde 30 artış öngörüyor.

Çin’in kolay bir pazar olmadığını söyleyen Kilim Mobilya Yönetim Kurulu Üyesi Bekir Sıddık Erbüşüm, “Çin ciddi bir şekilde pazarı domine etmiş durumda. Fakat bölgedeki tüketicilerin tarz ve dizayn olarak Çin ürünlerinden sıkılmış olması bizleri bu pazarda avantajlı kılıyor” diyor.

UZAKDOĞU’DA HEDEF BÜYÜTTÜ
Loda Mobilya, 10’dan fazla ülkeye ihracat gerçekleştiriyor. Ağırlıklı olarak Ortadoğu ve Avrupa’ya ihracat yapan şirket, Uzakdoğu’da hedef büyütmüş durumda. 2017’de Uzakdoğu pazarına yaptıkları ihracatın yüzde 15 arttığını söyleyen Loda Mobilya Yönetim Kurulu Başkanı Davut Karaçak, “Son iki yılda aldığımız geri dönüşler ve ulaştığımız ihracat rakamları, Uzakdoğu pazarında hayata geçirmeyi planladığımız yatırım hedeflerimiz konusunda en önemli motivasyon kaynağımız. İhracatta yüzde 30 artış bekliyoruz” diye konuşuyor.

TÜM DÜNYAYI HEDEFLİYOR
Geleneksel ahşap el işçiliği ve klasik tasarım anlayışıyla üretim yapan Mogno Mobilya, üretiminin yüzde 30’unu ihraç ediyor. Son iki yıldır katıldıkları fuarlar sayesinde Çin’e açılma fırsatı bulduklarını söyleyen Mogno Mobilya Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Bozkurt, “Burayı sadece Uzakdoğu pazarı olarak görmemek gerekiyor. Uzakdoğu pazarıyla biz aslında dünyadaki diğer pazarları da hedeflemiş oluyoruz.

Kısacası Uzakdoğu pazarını, ABD gibi bize lojistikte uzak olan ülkelere açılan bir kapı olarak da değerlendirebiliriz” diyor. Şirket, Çin’de 2018’de en az yüzde 20’lik ihracat artışı hedefliyor.

NURİ GÜRCAN
MOBİLYA SANAYİ İŞ ADAMLARI DERNEĞİ (MOBSAD) BAŞKANI
“AVRUPA MOBİLYASINI UYGUN FİYATA SATIYORUZ”
“2017 yılını 2,7 milyar dolar ihracatla kapattık. 2018 yılını ise 3,5 milyar dolar ihracatla kapatmayı hedefliyoruz. Çin, halen dünyanın en büyük ihracatçısı olmasına rağmen, ülkede gelişen orta kesimin tüketim tercihleri doğrultusunda ithal mobilya talebi de artırıyor.

Bizim mobilyalarımız İtalyan estetiğinde, Alman standardında ve bize özgü dokunuşlara sahip. Avrupa mobilyasına çok meraklı olan Çinliler, İtalyan markalarını pahalı buluyorlar. Türk mobilyacılar onlara istediklerini daha uygun fiyata veriyor.

Çin’de ülkemizden katbekat ucuza fabrikasyon ürünler yer alıyor. Bu pazarlara girmek isteyen şirketlerin farklı ve o ülkelerin insanlarının üretemeyeceği özellikte ürünler sunmaları gerekiyor. Kaliteli, farklı ürünler sunan şirketler kazanır.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap