Türkiye’deki Araplar yeni pazar yarattı

Türkiye’deki Araplar yeni pazar yarattı

Türkiye’de yerleşik Arap kökenli yabancı sayısının giderek artması, yurtiçinde yeni bir ekonominin oluşmasını sağladı. Telekomünikasyon şirketleri Araplara özel tarifeler oluştururken, perakendeciler de bu müşterileri mağazalarına çekmek için çabalıyor.

FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr

12 Ocak 2017 tarihinden itibaren 1 milyon dolar ve üzeri değerinde taşınmaz alan yabancılara üç yıl el değiştirmemek koşuluyla vatandaşlık hakkı verilmeye başlandı.

1 Nisan 2017 tarihinden bu yana da konut ya da işyeri olarak inşa edilen yapıların ilk tesliminde yabancılara KDV istisnası uygulanıyor. Bu adımlar 2017 yılında yabancılara yapılan konut satışlarında sıçrama yarattı ve önceki yıla göre yaklaşık yüzde 22 artış görüldü.

2018 yılı ilk çeyreğinde ise yabancılara konut satışları önceki yılın aynı dönemine göre yaklaşık yüzde 24 artış göstererek 5 bin 298 adet seviyesine ulaştı. 2015 yılından itibaren Türkiye’de en fazla konut alimim sırasıyla Irak, Suudi Arabistan, Kuveyt gibi Arapça konuşan ülke vatandaşları yaptı. 2018’in ilk çeyreğinde bu listeye İran vatandaşları da eklendi.

Yatırım için konut alanların yanı sıra Türkiye’de oturmak için konut alanlar da var. Türkiye’ye yerleşen bu ülke vatandaşlarının yanı sıra Suriye’den göç eden kişileri de saydığımızda ülkede 4 milyonun üzerinde Arapça konuşan kişi olduğu tahmin ediliyor.

Bu kişiler aynı zamanda pek çok sektör için potansiyel müşteri. Taksim ve Aksaray’da pek çok dükkanın tabelasının Arapça olduğu görülüyor. Telekomünikasyondan sağlığa, medyadan perakendeye kadar pek çok farklı sektörde de Arapça konuşan kişilere özel ürün ve hizmetler oluşturulmuş durumda.

ÖZEL TARİFE VE HİZMETLER VAR
Türkiye’de yaşayan ve Arapça konuşan kişilere yönelik ürün ve hizmet geliştiren sektörlerden biri telekomünikasyon. Türk Telekom, Araplara özel bir tarife yarattı. ‘Ahlan’ ismini taşıyan bu tarifeyle numara değişikliği yapmadan Türk Telekom hizmetlerinden yararlanılabiliyor.

Vodafone’un da sadece Suriye uyruklu olan kullanıcıları için ‘Basmeh’ adını taşıyan bir tarifesi var. Turk-cell’in ise Suriyelilerin Türkiye’deki yeni hayatlarına uyum sağlayabilmeleri için ‘Merhaba Umut’ adında bir projesi bulunuyor.

Merhaba Umut iki ayağı olan bir çatı proje ve bunlardan ilki Merhaba Umut Uygulaması. Turkcell Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı İsmail Bütün, Turkcell Akademi tarafından geliştirilen bu uygulamada amaçlarının Suriyelilerin Türkiye’deki hayatlarına daha rahat adapte olmalarına katkı sağlamak olduğunu söylüyor.

Bütün, bu hizmetle ilgili olarak şunları anlatıyor: “Dünyada bir ilk olan bu uygulama sayesinde ana dili Arapça olan kullanıcılar Türkiye’de en çok kullanılan kelimeleri sesli ve yazılı olarak öğrenebiliyor, aynı zamanda anında sesli tercüme olanağından da faydalanabiliyor.

Dışarıdan gelen bir birey için hayatın olmazsa olması resmi işlemler, hastane işlemleri gibi zorunluluk barındıran kullanımların nasıl ve nereden yapılacağı konusunda da uygulama yardımcı oluyor. Aynı zamanda uygulama Arapça çağrı merkezi hizmeti de sunuyor.”

SAĞLIKTA BÜYÜK REKABET
Tedavi olmak amacıyla yurtdışından Türkiye’ye gelen yabancı hastalar, son dönemde özel sağlık sektöründeki en önemli fırsatlardan biri. Bu hastaların önemli bir kısmını da Arapça konuşan nüfus oluşturuyor.

Başta Irak ve Libya olmak üzere Ortadoğu ülkelerinden 2008 yılından bu yana artan sayıda yabancı hasta geliyor. Şimdi bunlara bir de Türkiye’de yerleşen Araplar eklenmiş bulunuyor. Sağlık kuruluşları da bu hastaları çekmek için çalışıyor.

Medicana Sağlık Grubu, yurtdışından gelen hastaların tedavilerinde Türkiye’nin öncü kuruluşlarından biri. Geçtiğimiz yılın sonunda Bursa’ya kapsamlı bir hastane yatırımı gerçekleştirdiklerini anlatan Medicana Sağlık Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Bozkurt, “Bu yatırımla, Bursa’nın Ortadoğu’da da en çok bilinen şehirlerden biri olması dolayısıyla Arap coğrafyasından da önemli sayıda hasta almayı hedefliyoruz” diyor.

Yabancı hastaların grubun son yıllardaki toplam hasta kapasitesinin yüzde 15’ini oluşturduğunun altını çizen Bozkurt, özellikle Ortadoğu coğrafyası için hastalara uygun sağlık hizmeti geliştirdiklerinden de bahsediyor.

KÜLTÜR SATIŞ EĞİTİMİ VERİLDİ
AVM’ler ve perakendeciler de Arap turistlere özel hizmet vermek için çalışmalar yapıyor. İstinye Park, yurtdışından gelen turistlerin en çok para harcadığı alışveriş merkezlerinden biri.

AVM yönetimi Global Blue ile birlikte mağazaların satış danışmanlarına yönelik kültürel satış eğitimi verdi. Eğitimde Ortadoğulu müşterilerden oluşan pazarın büyüklüğü, kültürel hassasiyetler, bu müşterilere hizmet sunarken dikkat edilmesi gereken noktalar, iletişim metotları, bu müşterilerin nelerden hoşlandıkları ve onların mağaza içi deneyimlerini geliştirmeye yönelik konular ele alındı, istinye Park Genel Müdürü Uğur Berk, danışma noktalarında Arapça bilen personel de bulunduran istinye Park’ta, kendi lisanlarını konuşan ve kültürel değerleri doğrultusunda hizmet veren satış personeliyle karşılaşmalarının Arap müşterilerin memnuniyetini artırdığını ve bunun da cirolara yansıdığını söylüyor.

İstanbul’daki başka pek çok AVM ve mağaza da artık Arapça bilen personel istihdam ediyor. Son olarak Zeytinburnu’nda açılan dünyanın ilk kadın temalı AVM’si — Zeruj Port’un hedef kitlesi de Araplar oldu, içinde ezan okunan, çocuk, kadın, zücaciye markalarının yer aldığı bu AVM, Türkiye’nin ilk muhafazakar AVM’si olarak tanıtılıyor.

ARAPLARA UYGUN TATİL MODELLERİ
Arap halkının önemli bir bölümü, özellikle de 40 yaş ve üzeri olanlar seyahatlerini aileleriyle birlikte yapmayı tercih ediyor. Seyahatleri süresince kendi ülkelerinde ve yaşadıkları evde nasıl hareket ediyorlarsa o şekilde rahat hareket edebilmeyi istiyorlar. Bu nedenle ülkemizde, bilhassa maddi gelir düzeyi yüksek olan ve kalabalık bir aile ile seyahat etmek isteyen Araplara yönelik yeni tatil modelleri oluşturuluyor.

Özellikle lüks otellerde artık mutlaka villalar yer alıyor. Arap turistlerin önemli bir kısmının konakladıkları yerlerde özel yardımcılarıyla ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri lüks mekanlar da açılıyor.

ARAPÇA DERGİ DE ÇIKTI
Son olarak bir Arapça gezi, yaşam ve ekonomi dergisi çıktı. Necmettin Sancak’ın sahibi olduğu San360 Medya bünyesinde hayata geçirilen Alwali Türkiye, her ne kadar asıl hedefi Arap coğrafyası ile Türkiye’nin ilişkilerini daha fazla geliştirmek, bölgedeki yatırımcıların ve bölge insanının dikkatini çekmek olsa da ülkemizdeki Araplara da hitap eden bir dergi.

Alwali Genel Yayın Yönetmeni Muhammed Arif İncegül, dergide Türk kültürünü, tarihi ve turistik değerlerini ve ayrıca yatırım fırsatlarını irdelediklerini söylüyor. İncegül, “Hedefimiz Alwali’yi bir platform haline getirmek ve bu platform çatısı altında insanları bir araya getirip ülkemizin vizyon ve hedefleri doğrultusunda yeni işbirliklerini ve projeleri hayata geçirmek” diyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap