Ankara’nın metrosu konuta değer katıyor

Ankara’nın metrosu konuta değer katıyor

Türkiye’de şehircilik altyapıdan önce gelişiyor. Once yerleşim yerleri sonra ulaşım projeleri üretiliyor. Geliştirilen ulaşım projeleriyle gayrimenkuller değerlenirken yeni konut projeleri de geliyor. Başkent Ankara için de benzer bir durum söz konusu.

LEVENT GÖKMEN
lgokmen@ekonomist.com.tr

Ankara’da da inşaatına başlanan ve ihalesi yapılan beş yeni metro hattının geçeceği 56 durağın bulunduğu bölgeler giderek değer kazanıyor.Gayrimenkul gelişiminde Türkiye’nin en hızlı büyüyen şehri İstanbul. Ancak üst düzey bürokratlara ev sahipliği yapan başkent Ankara da son yıllarda Mesa’dan Pasifik İnşaat’a kadar markalı konut üreticilerinin yeni projelerinin üssü oldu.

Görsele tıklayın.
İstanbul’a göre daha düşük fiyatlardan arsa bulmanın mümkün olduğu Ankara’da üretilen nitelikli konutların metrekare fiyatları, 3 bin TL ile 10 bin TL arasında değişiyor. Yeni projelerde fiyatların aşırı yükselmesi, önümüzdeki dönemde bu projelerde ciddi değer artışı beklentisini sınırlıyor.

Ancak ulaşımı kolaylaşan bölgelerdeki konutlar için tam tersi bir durum söz konusu. Çünkü markalı konut projelerinin yanı sıra geliştirilen kamu ulaşım projeleri de başkentin gayrimenkul piyasasının hareketlenmesini sağlayan bir diğer önemli unsur oluyor.

BAŞKENTTE DEĞİŞİM VAR!
Ankara’da belediye tarafından bir türlü hayata geçirilemeyen metro projeleri, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın duruma el koymasıyla yapılmaya başlandı. Dikimevi-Aşti, Kızılay-Batıkent, Kızılay-Koru, Batıkent-Törekent, Atatürk Kültür Merkezi-Şehitler arasında yapımına başlanan ya da ihalesine çıkılan beş yeni metro hattında 56 durak bulunuyor.

Bu durakların olduğu bölgelerde gayrimenkul fiyatlarında 2011,2014,2017 yılları arasında yaşanan değişimi, TSKB Gayrimenkul Değerleme, Ekonomist’e özel bir çalışma ile değerledi.Yaptığımız çalışmanın sonucuna göre, Dikimevi-Aşti hattında en çok değerlenen duraklar Anadolu Bulvarı, Beşevler, Bahçelievler, Emek ve Aştu durakları olurken, önümüzdeki dönemde Dikimevi, Kurtuluş, Kolej, Kızılay, Demirtepe, Maltepe gibi şu anda az değerlenmiş olan durakların da değerlenmesi bekleniyor.

Kızılay-Batıkent hattında Kızılay, Sıhhiye, Akköprü, Macun-köy, Batıkent durakları en çok değerlenen bölgeler olurken, önümüzdeki dönemde bu durakların değerlenmeye devam etmesi ve Demetevler, Yenimahalle gibi durakların daha da değerlenmesi beklentiler arasında.

Kızılay-Koru hattında Necatibey, Milli Kütüphane durakları en çok değerlenen duraklar olurken geri kalan durakların da hattın açılmasıyla değer kazanmaları bekleniyor. Batıkent-Törekent hattı ise henüz planlama aşamasında olan bir hat olması nedeniyle değerlenmenin en az olduğu hat olarak dikkat çekiyor. Atatürk Kültür Merkezi-Şehitler hattının ise inşa çalışmalarının başlaması halinde gelecekte bölgesine değer katması beklentisi hakim.

KAMU PROJESİ ETKİSİ
Kamu projeleri ve ulaşım projelerinin gayrimenkulü geliştiren ve değer katan çok önemli bir unsur oluyor. Ankara’daki gayrimenkul piyasasında lüks konut talebini kentteki bürokrat kesim arttırıyor. Kentte talepten çok geliştirilen markalı projelere yatırım amaçlı ilgi gösteren bu kesim, fiyatların İstanbul’un aksine kademeli olarak değil birden armasına neden olmuş durumda. Fiyatların çok yükselmesi ise satış hızını yavaşlatıyor. Bu gelişme nedeniyle Ankara’nın önümüzdeki dönemde markalı konut geliştiricileri için cazibesini yitirmeye başladığına da dikkat çekiliyor.

İSTANBUL’DAN FARKLI
Ankara’dan doğan ve halen bu kentte projeler üreten Mesa, kentin gayrimenkul piyasasına yön veren bir marka niteliğinde. Mesa Yönetim Kurulu Başkanı Erhan Boysanoğlu, Ankara piyasasının İstanbul piyasası gibi hareketli bir piyasa olmadığına dikkat çekiyor.

Boysanoğlu, Ankara’nın İstanbul gibi geniş bir hinterlandı olmadığı için markalı projelerin Çayyolu, İncek, Eskişehir Yolu gibi bölgelere yayıldığına işaret ediyor. Ankara’da İstanbullu şirketlerin akını nedeniyle yeni konut arzının çok arttığına ve fiyatların da şiştiğine dikkat çeken Boysanoğlu, şu anda Ankara’daki yatırımların yavaşlamış olduğunu da vurguluyor.

Erhan Boysanoğlu, Ankara’da metronun daha düşük gelir grubunun kullandığı bir ulaşım aracı olduğunu belirtiyor. Boysanoğlu, bu konuda şunları söylüyor: “Metronun Ankara’da İstanbul’daki gibi bir kullanımı bulunmuyor. İstanbul’da beyaz yakalılar bile metro kullanırken, Ankara’da metro özellik: Çayyolu, İncek, Eskişehir Yolu üzerinde yaşayan yaşlılar tarafından kullanılıyor.

Ankara’nın İstanbul’daki gibi yoğun bir trafik sorunu olmadığı için, metro markalı konutların satışını yükselten bir unsur değil. Ancak yine de Ankara’da metronun geçtiği bölgelerde mutlaka değerlenme olacaktır.”

MARKALI KONUT İSTENİYOR
Markalı konut ile yoğun olarak son yıllarda tanışan ve çok sayıda projenin satılmayı beklediği Ankara’da yeni proje üretmek üzere çalışmalar yürüten şirketler de bulunuyor. Bu firmalardan biri de Pasifik İnşaat. Next Level markasını yaratarak Ankara’da projeler üretmeye başlayan Pasifik İnşaat, Next Level Ankara’yı 2013 yılında teslim etmişti.

Pasifik İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Erdoğan, kentte markalı konut konusunda kendilerine talepler geldiğini ve bu doğrultuda da yeni projeler geliştirdiklerini ifade ediyor. Erdoğan, Ankara’da gördükleri yoğun ilgiden dolayı Next Level markalı ikinci ve üçüncü projeleri de hayata geçireceklerini söylüyor.

Next Level markası ile üst segment projeler yaptıklarına işaret eden Erdoğan, “Ankara’da tüketici tüm standartların sağlandığı markalı konut istiyor. Biz de markamızla tüketicinin taleplerini karşılayıp proje ürettiğimiz bölgenin kalite standartlarını yukarı taşıyoruz” diyor.

Fatih Erdoğan, Dikmen’de Next Level Yıldız adıyla 1 milyar 250 milyon yatırım değerine sahip bin 750 konutluk proje yapacaklarını söylüyor. Erdoğan, Ankara Büyükşehir Belediye-si’nden aldıkları arazide Büyükşehir Belediyesi için bin 500 konut yapacaklarını da ifade ediyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap