Konut satışlarına ikinci can suyu

Konut satışlarına ikinci can suyu

15 Temmuz’daki darbe girişiminin ardından, gayrimenkul sektörünü canlandırmak için bir kampanya düzenlenmişti. Bu kampanyanın katkısıyla 2016’da konut satışları 1,3 milyona ulaştı.

LEVENT GÖKMEN
lgokmen@ekonomist.com.tr

Son dönemde tekrar durgunlaşan piyasaya can vermek için yeni bir kampanya başlatıldı. Yeni kampanya ile mortgage kredileri 20 yıla kadar yayıldı ve kapsam genişletilmiş oldu.

Geçen yıl 15 Temmuz’da yaşanan darbe girişiminin ardından gayrimenkul sektörünü canlandırmak ve piyasalara can suyu vermek üzere TOKİ ve Emlak Konut GYO’nun önderliğinde bir kampanya başlatılmıştı. Geçen yılın ağustos ayında bir aylık süre için başlayan ve GYODER üyelerinin ve sektörün diğer oyuncularının katılımıyla genişleyen kampanya, tüketici talepleri doğrultusunda ekim ayı ortalarına kadar uzatılmıştı.

Faiz odaklı bu kampanya ile yüzde 0,76 faizle ve 120 ay vadeli krediyle alıcıya cazip imkanlar sunulmuştu. Kampanya kapsamında da 2,6 milyar TL’lik satış yapılmıştı. Darbe girişimine rağmen kampanyanın etkisiyle canlanan sektörde 2015 yılının satış rakamları aşılarak 1,3 milyon adetlik konut satış rakamı yakalanmıştı.

Son dönemde tekrar durgunlaşan piyasaya can vermek için şimdi yeni bir kampanya geldi. Yeni kampanya, yine Emlak Konut GYO önderliğinde, Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği (GYODER) ile Konut Geliştiricileri ve Yatırımcıları Derneği’nin (KONUTDER) katılımıyla 1 Şubat-31 Mart tarihleri arasında düzenleniyor. Üstelik bu kampanya ilkine göre daha geniş kapsamlı olacak.

HEDEF 1,5 MİLYON SATIŞ
Yeni kampanya ile son yıllarda fiyatları çok yükselen markalı konutlara ulaşamayan kesimler hedeflendi. Yüzde 5 peşinat, 60 ay sıfır, 120 ay 0,40, 240 ay 0,49 faiz oranlarıyla düzenlenen kampanya ile aylık taksitler B grubu ve altı kesimin de markalı konutlara ulaşabileceği bir hale getirildi.

Bu sayede kampanyanın markalı konut stokunun eritilmesine ve bu yıl için hedeflenen 1,5 milyon adetlik satış hedefine ulaşılmasına ciddi katkı yapması bekleniyor. Gayrimenkul sektörünün hareketleneceği nisan ayına kadar sürecek olan kampanyanın talep olması halinde uzatılabileceğine de vurgu yapılıyor. İstanbul’un yanı sıra Ankara, Konya, Denizli, Nevşehir, Niğde gibi illerde de kampanyaya dahil olan Emlak Konut GYO projeleri bulunuyor.

TSKB Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Makbule Yönel Maya, satışları hızlandırmak için hazırlanan bu kampanya daha geniş bir hedef kitleye ulaşacağı için daha çok satış olacağını söylüyor. 20 yıllık kredide paranın zaman değerinin tüketici lehine olacağını belirten Maya, kampanyada ulaşılabilir fiyatlı konutların daha çok ilgi göreceğine de dikkat çekiyor.

ELLER TAŞIN ALTINDA
Sektör yetkilileri, her iki kampanyanın da içinde bulunduğumuz şartlarda özel sektörün elini taşın altına koyduğu kampanyalar olduğunu söylüyor. Özellikle son düzenlenen kampanya ile inşaat şirketleri, konut bedellerini 2-3 yıl bankada bloke ederek tüketicilere daha uzun vadeli kredi olanakları sağlıyor.

Birkaç özel banka dışında verilemeyen 240 ay süreli krediler de konut alıcısı açısından cazip. Eva Gayrimenkul Değerleme Lisanslı Değerleme Uzmanı Şeyma Şehirli, geçen yıl düzenlenen ilk kampanyanın o dönemdeki faiz oranlan yanında oldukça rekabetçi bir faiz oranı ve süreyle epey yankı yarattığını ifade ediyor.

Şehirli, bu konuda şunları söylüyor: “Özel sektörden bu kampanyaya destek geldi ve banka kredi oranlarında düşüşler yaşandı.

Konut piyasasında hareketlilik yarattığı ise satış rakamları ile belli oldu. Son kampanya ise çok daha cazip faiz oranları ve süre alternatifleri ile daha çok yankı uyandıracağa benziyor. Kampanyaya katılan projelerin satış rakamlarına olumlu etkisi olacağı aşikar.”

ERİŞİLEBİLİRLERE YARAYACAK
Bu kampanyanın İstanbul’un Kayaşehir, Esenyurt gibi daha erişilebilir fiyatlı konutların satıldığı bölgeleri için cazip bir kampanya olduğu vurgulanıyor. Ancak kampanyaya dahil olan projelerin büyük bir kısmının da A ve B segmentindeki projelerden oluştuğu görülüyor.

Ev sahibi olmak amacıyla kampanyaya katılmak isteyen kesimleri dikkatli olmaları konusunda uyaran Prime Property Gayrimenkul Danışmanlık ortaklarından Melike Oğuz Demir, 240 ay vade ile konut kampanyasının özellikle metrekare fiyatı 2 bin 500-3 bin 500 TL bandında olan konutlar için uygun olduğunu söylüyor.

Yapılan hesaplamalara göre 10 yıl kredi kullanan müşteri ile 20 yıl kredi kullanan müşterinin aylık ödemesi arasındaki farkın sadece 200 TL olduğunu ifade eden Demir, ancak kullanıcıların 10 yıl daha fazla kredi kullanmak zorunda kalarak daha fazla faiz yükü altında kalacaklarını vurguluyor. Demir, vade sayısı artıp faiz düşünce katılımın artacağını ve bunun konut fiyatını artıran bir etki doğuracağını da ifade ediyor.

SEKTÖR HAREKETLENECEK
Melike Oğuz Demir, kampanyanın konut sektörünü hareketlendireceğini de söylüyor Demir, normal koşullarda bankaların 100 bin TL krediye 240 ay vade için yüzde 1,10 faizle bin 250 TL aylık ödeme imkanı sunduğunu, kampanya ile ise yüzde 0,75 faizle 900 TL dolayında aylık ödeme avantajı sağlandığını kaydediyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap