100 franchising

100 franchising

Bu yıl Türkiye’nin en büyük 100 franchise veren şirketi 10 bin 291 zincir işletmeye ulaştı. Bu markalar, 2017 sonuna kadar 2 bin 550 franchise şube açmayı planlıyor.

BURCU TUVAY                                                     AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
btuvay@ekonomist.com.tr                                asakarya@ekonomist.com.tr

Listede gıda sektörü öne çıkarken, farklı konseptleriyle kahve zincirlerinin atağı dikkat çekiyor. 2017’de ihtisaslaşmış spor merkezleri ve çocuklara yönelik yatırımların öne çıkması bekleniyor.

2016da beklediği50 milyar ctotora ulaşamayan franchise sektörünün, bu yıl hedefi yakalaması öngörülüyor. Kapak haberimizde en büyük 100 franchise şirketinin 2017planlarını bulacaksınız.

Tabloları görmek için görsellere tıklayın.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finansal krizler pek çok sektörü olumsuz etkilerken franchise sektörü, işini kaybeden beyaz yakalılar ve esnaf için adeta güvenli bir liman işlevi görüyor. Riski en aza indirmek isteyen girişimciler, başarısı kanıtlanmış bir markayla büyümeyi tercih ediyor.

Yapılan araştırmalara göre mikro ve küçük ölçekli işletmelerin ilk yıllardaki başarısızlık oranları yüzde 35 iken, franchise’ların başarısızlık oranları sadece yüzde 5.

Özellikle Türkiye gibi siyasi ve ekonomik istikrarsızlıkların yaşandığı bir ülkede kurdukları işte başarılı olmayı daha garantili yollardan sağlamak isteyen girişimciler için franchising sistemi çok önemli bir seçenek.

Bu nedenle Türkiye’de franchise sektörü kriz dönemlerinde bile istikrarlı bir büyüme gösteriyor. Ancak 2016’da üst üste yaşanan terör olayları, darbe girişimi, çevre ülkelerdeki gelişmeler, franchise sektöründe de dengeleri değiştirdi.

Sektör, 2016 büyümesini revize etmek zorunda kaldı. 2016’yı 50 milyar dolarla kapatması beklenen sektör, yılı 43 milyar dolarlık bir büyüklükle kapattı. 2016 beklentilerin altında bitse de 2017 için büyüme hedeflerinin devam ettiğini söyleyen Uluslararası Franchise Derneği (UFRAD) Başkanı Mustafa Aydın, 2017’de pazarın 50 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşmasını beklediklerini söylüyor.

2016 güçlü markaların kendini kanıtladığı bir yıl oldu. Alt yapısını iyi kuran şirketler büyümesini sürdürmeyi başardı. Diğer taraftan pek çok şirket verimliliğe odaklandı. 2017 yılında da yine şirketlerin gerçekçi hedefler koyduğunu görüyoruz. Pek çok şirket, çok fazla mağaza açmak yerine doğru lokasyonda doğru girişimciyle büyümeyi hedefliyor.

CAZİBESİ SÜRÜYOR
Sektörlere bakıldığında, gıda cazibesini yitirmeyenler arasındaki yerini koruyor. Hali hazırda İstanbul’da yaşayanların haftada üç gün dışarıda yemek yediği tahmin ediliyor. Dışarıda yemek yeme alışkanlığının Anadolu’da da artması ve bu şehirlerde açılan AVM’ler Anadolu’ya yönelik yatırımların devam edeceğine işaret ediyor.

Özellikle bistro konseptindeki markaların önümüzdeki dönemde öne çıkması bekleniyor. Bir de kahve zincirlerinin hızla büyüdüğünü söylemek mümkün. Hali hazırda pazarda var olan markalar, şube sayısını artırırken yeni markaların ortaya çıktığını görüyoruz.

Gelişen her ülkede olduğu gibi Türkiye’de de insanlar eskiden kendilerinin yaptıkları işleri dışarıdan hizmet olarak satın almaya başlıyor. Yurtdışında temizlikçi, boyacı, tamirci hizmeti veren markalı zincirler var. Önümüzdeki dönemde Türkiye’de de bu gibi zincirlerin ortaya çıkması ve popüler olması bekleniyor.

Oyuncak pazarında dönem dönem ithalatla ilgili sorunlar yaşansa da pazarın büyüme trendi hızlanarak devam ediyor. Türkiye nüfusunun yüzde 29’unun 12 yaşın altında olması da bu pazardaki büyüme potansiyelini gösteren önemli noktalardan biri. Çocuklara yönelik her türlü iş modelinin önümüzdeki dönemde de cazibesini koruması bekleniyor.

Sağlıklı yaşam trendinin geliştirdiği önemli yatırım alanlarından biri de spor merkezleri. Özellikle ihtisaslaşmış spor merkezleri öne çıkıyor. Kadınlara özel spor salonları, omurga problemi olanlara yönelik pilates merkezleri, özel yoga salonları gibi farklı ihtiyacı olan insanlara yönelik spor ve sağlık merkezlerine yönelik ciddi bir talep söz konusu. Önümüzdeki dönemde bu alanda yatırım fırsatlarının artması bekleniyor.

Sayfa: 1 2 3 4 5



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap