Bist 100
9048,62
2,75%
Bist 100
Dolar/TL
32,3289
0,1736%
Dolar/TL
Euro/TL
34,875
-0,1887%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0788
-0,3556%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2298,04
0,87%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

100 franchising

19 Şubat 2017
100 franchising
Bu yıl Türkiye'nin en büyük 100 franchise veren şirketi 10 bin 291 zincir işletmeye ulaştı. Bu markalar, 2017 sonuna kadar 2 bin 550 franchise şube açmayı planlıyor.

BURCU TUVAY                                                     AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
btuvay@ekonomist.com.tr                                asakarya@ekonomist.com.tr

Listede gıda sektörü öne çıkarken, farklı konseptleriyle kahve zincirlerinin atağı dikkat çekiyor. 2017'de ihtisaslaşmış spor merkezleri ve çocuklara yönelik yatırımların öne çıkması bekleniyor.

2016da beklediği50 milyar ctotora ulaşamayan franchise sektörünün, bu yıl hedefi yakalaması öngörülüyor. Kapak haberimizde en büyük 100 franchise şirketinin 2017planlarını bulacaksınız.

Tabloları görmek için görsellere tıklayın.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finansal krizler pek çok sektörü olumsuz etkilerken franchise sektörü, işini kaybeden beyaz yakalılar ve esnaf için adeta güvenli bir liman işlevi görüyor. Riski en aza indirmek isteyen girişimciler, başarısı kanıtlanmış bir markayla büyümeyi tercih ediyor.

Yapılan araştırmalara göre mikro ve küçük ölçekli işletmelerin ilk yıllardaki başarısızlık oranları yüzde 35 iken, franchise’ların başarısızlık oranları sadece yüzde 5.

Özellikle Türkiye gibi siyasi ve ekonomik istikrarsızlıkların yaşandığı bir ülkede kurdukları işte başarılı olmayı daha garantili yollardan sağlamak isteyen girişimciler için franchising sistemi çok önemli bir seçenek.

Bu nedenle Türkiye’de franchise sektörü kriz dönemlerinde bile istikrarlı bir büyüme gösteriyor. Ancak 2016’da üst üste yaşanan terör olayları, darbe girişimi, çevre ülkelerdeki gelişmeler, franchise sektöründe de dengeleri değiştirdi.

Sektör, 2016 büyümesini revize etmek zorunda kaldı. 2016’yı 50 milyar dolarla kapatması beklenen sektör, yılı 43 milyar dolarlık bir büyüklükle kapattı. 2016 beklentilerin altında bitse de 2017 için büyüme hedeflerinin devam ettiğini söyleyen Uluslararası Franchise Derneği (UFRAD) Başkanı Mustafa Aydın, 2017’de pazarın 50 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşmasını beklediklerini söylüyor.

2016 güçlü markaların kendini kanıtladığı bir yıl oldu. Alt yapısını iyi kuran şirketler büyümesini sürdürmeyi başardı. Diğer taraftan pek çok şirket verimliliğe odaklandı. 2017 yılında da yine şirketlerin gerçekçi hedefler koyduğunu görüyoruz. Pek çok şirket, çok fazla mağaza açmak yerine doğru lokasyonda doğru girişimciyle büyümeyi hedefliyor.

CAZİBESİ SÜRÜYOR
Sektörlere bakıldığında, gıda cazibesini yitirmeyenler arasındaki yerini koruyor. Hali hazırda İstanbul'da yaşayanların haftada üç gün dışarıda yemek yediği tahmin ediliyor. Dışarıda yemek yeme alışkanlığının Anadolu’da da artması ve bu şehirlerde açılan AVM’ler Anadolu’ya yönelik yatırımların devam edeceğine işaret ediyor.

Özellikle bistro konseptindeki markaların önümüzdeki dönemde öne çıkması bekleniyor. Bir de kahve zincirlerinin hızla büyüdüğünü söylemek mümkün. Hali hazırda pazarda var olan markalar, şube sayısını artırırken yeni markaların ortaya çıktığını görüyoruz.

Gelişen her ülkede olduğu gibi Türkiye'de de insanlar eskiden kendilerinin yaptıkları işleri dışarıdan hizmet olarak satın almaya başlıyor. Yurtdışında temizlikçi, boyacı, tamirci hizmeti veren markalı zincirler var. Önümüzdeki dönemde Türkiye’de de bu gibi zincirlerin ortaya çıkması ve popüler olması bekleniyor.

Oyuncak pazarında dönem dönem ithalatla ilgili sorunlar yaşansa da pazarın büyüme trendi hızlanarak devam ediyor. Türkiye nüfusunun yüzde 29'unun 12 yaşın altında olması da bu pazardaki büyüme potansiyelini gösteren önemli noktalardan biri. Çocuklara yönelik her türlü iş modelinin önümüzdeki dönemde de cazibesini koruması bekleniyor.

Sağlıklı yaşam trendinin geliştirdiği önemli yatırım alanlarından biri de spor merkezleri. Özellikle ihtisaslaşmış spor merkezleri öne çıkıyor. Kadınlara özel spor salonları, omurga problemi olanlara yönelik pilates merkezleri, özel yoga salonları gibi farklı ihtiyacı olan insanlara yönelik spor ve sağlık merkezlerine yönelik ciddi bir talep söz konusu. Önümüzdeki dönemde bu alanda yatırım fırsatlarının artması bekleniyor.

GÖNÜL KAHVESİ
YURTDIŞINDA BÜYÜYOR
2002'de kurulan Gönül Kahvesi, bugün 90 şubesiyle hizmet veren bir zincir haline geldi. 2017 yılında Türkiye'de 10 yeni şube açmayı hedefleyen şirket, İzmir, Antalya, Van, Konya ve Muğla'da büyümeyi hedefliyor. Markanın franchise giriş bedeii 130 bin TL artı KDV. Türk kahvesini dünyaya tanıtma misyonuyla hareket eden Gönül Kahvesi, aynı zamanda yurtdışında da büyüyor. İlk yurtdışı şubesini mayıs 2014'te Saraybosna'da açan Gönül Kahvesi, 2017 yılında Saraybosna'da ikinci şubesini açarken Bahreyn ve Avusturya'ya girmeye hazırlanıyor. Başta Avrupa, Asya ve Körfez Ülkeleri olmak üzere pek çok noktadan teklifler alan şirket, 2020 yılında dünya genelinde 100 şubeye ulaşmayı hedefliyor.

ZONE FITNESS
4 BİN ÜYESİ VAR
Son yıllarda hızla artan sağlıklı yaşam bilinci spor sektörüne yönelik yatırımların da artmasını sağlıyor. Yurtdışında uzun yıllardır fitness sektörüne yatırım yapan Cihan Nam, Türkiye'de bu açığı görerek 2013 yılında Zone Fitness'ı kurdu. Üyelerin, beslenme ve kaliteli yaşam tarzı konularında da bütünsel yaklaşımla destek veren Zone Fitness, bugün üç kulüp ile 4 bin üyeye hizmet veriyor. 2017'de şube sayısının artırılması hedefleniyor. 120-200 metrekare büyüklüğünde kompakt stüdyo konseptinde yıl sonuna kadar beş adet şube açılması hedefleniyor. Markanın gündeminde ise; İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya var. Franchise giriş paketine, tüm fitness ekipmanları ve teknolojik altyapı dahil olup 99 bin TL + KDV. Cirodan bağımsız olarak aylık 2 bin 500 TL'lik reklam desteği alınıyor.

GRANDE KAHVE ÇÖZÜMLERİ
KAVURMA VE PAKETLEME YAPIYOR
Mezuniyetlerinin ilk aylarında iki girişimci tarafından bir hayal olarak başlayan Grande Kahve Çözümleri, 2015 yılında kuruldu. Şirket, bugün modern tesisinde günlük 1 ton kapasite ile kahve kavurma işlemi ve paketleme işlemi yapıyor. Şirketin hedef kitlesi arasında franchise ile büyüyen cafe zincirlerini, spesifik ürünler talep eden müşterileri yer alıyor. Sektöre kalifiye eleman kazandırma konusunda çalışmalar yapan şirket, kurduğu Grande Kahve Akademisi'yle müşterilerine de personel eğitimleri konusunda destek oluyor. Şirket ayrıca müşteri talepleri doğrultusunda özel harmanlar ile müşterilerin, kendi markaları adına üretim ve müşterilerin kendi ambalajlarında paketleme yapıyor

ERA GAYRİMENKUL
30 OFİS AÇACAK
2016 yılını yüzde 70 büyüme ve 47 ofisle kapatan Era Gayrimenkul Türkiye, 2017 yılında 30 yeni ofis açmayı hedefliyor. 2017 yılında da konuta olan yatırımların hızla süreceğine inandıklarını belirten ERA Gayrimenkul Türkiye Koordinatörü Mustafa Baygan, Türkiye ekonomisine güvendiklerini bu nedenle de yatırımlarına aralıksız devam ettiklerini söylüyor. ERA Gayrimenkul Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Can Ekşioğlu, ERA Türkiye'nin dört yılda yüzde 74 tutundurma oranını yakaladığını, hedeflerinin ise Avrupa'daki rakam olan yüzde 90'a ulaşmak olduğunu belirtiyor. Çok güçlü bir teknolojik altyapı kullanan ERA ofisleri, CRM sistemleri ve Microsoft ile yapmış oldukları iş ortaklığına ek olarak, 360 derece otomasyonlu portföy sunumu sağlayan hizmetler sunuyor. Bunların yanı sıra voip santral alt yapı sistemi ile de ofislerin sisteme entegre olarak çalışmalarına olanak sağlıyor.

ÇİGKÖFTEM
ÜRETİCİ BAYİ MODELİNİ GELİŞTİRDİ
1993 yılında bir hipermarket zincirine çiğ köfte tedarik etmek için Erdoğan Güner öncülüğünde Güner Kardeşler tarafından kurulan Çiğköftem, bugün 358 şubeli dev bir zincir haline geldi. Son dönemde yurtdışına odaklanan şirketin, dokuz ülkede 83 şubesi bulunuyor. Avrupa'da yeni bir iş modeliyle hızlı büyümeye devam edecek olan Çiğköftem, yıl sonuna kadar 25 adet kendi şubesini açacak. Yılda 3 bin 950 ton çiğ köfte satan şirket, kendi geliştirdiği üretici bayilik modeliyle çalışıyor. Markanın bulunduğu şehirde en az bir adet üretici bayilik oluyor. Bu modeli ile bayilere gönderilen özel formüllü çeşni hammaddesi, bayide aynı gün içerisinde üretilerek taze ve günlük olarak müşteriye sunuluyor. Böylece bayilerin maliyetleri düşerken günlük taze çiğ köfte satılabiliyor. Şirket, 2017 yılında açmayı planladığı bayilerin 50'sinin üretici bayi i olmasını hedefliyor.

OSES
100 YENİ ŞUBE
Yıllar önce, zamanın şartlarına uygun olacak şekilde üç ayaklı seyyar arabasıyla çiğ köfte satışına başlayan Osman Yaşar, seyyar arabadan, ilk çiğ köfte şubesine, el ile üretimden, çiğ köfte makinesine kadar pek çok konuda öncülük etti. Son olarak AB standartlarında ilk çiğ köfte fabrikasını kurdu. Bugün Oses 717 şubesiyle Türkiye'nin en büyük çiğ köfte zincirlerinden biri. Almanya ve Çin'de açtığı iki fabrikayla yurtdışına açılan Oses, yurtdışındaki büyümesini de sürdürüyor. 2017 yılında yurtiçinde ve yurtdışında 100 franchise şube açılması hedefleniyor. Franchise bedeli ve royalty talep etmeyen şirket; Ankara, Bursa, Konya, İzmir ve Antalya'da büyümeyi hedefliyor.

KAHTA ÇİGKÖFTE
ÜCRETSİZ ÜRÜN VERİYOR
Adıyamanlı Bilal Güzelaydın'ın kurduğu Kahta Çiğ Köfte, ilk şubesini 2000 yılında İstanbul'da açtı. Bugün 25 ilde 320 şubeye ulaşan şirket, 2017'de Türkiye genelinde 50 franchise şube daha açmayı hedefliyor. Bir Kahta Çiğ Köfte - Bilal Usta şubesi 15 bin TL yatırım bedeli ile kurulabiliyor. Minimum 5 metrekareden başlayan küçük bir dükkan, bu iş modeli için uygun olarak ifade ediliyor. İsim hakkı bedeli ise alınmıyor. Bunun yanı sıra franchise mağazalardan royalty bedeli de talep etmediklerini belirten Bilal Güzelaydın, "Biz bayilerimize ticari bir işletme gözüyle bakmıyoruz. Tamamen kendilerinin gelir elde edebilecekleri bir model oluşturduk” diye konuşuyor. Bunun yanı sıra AVM'ler için stant konsepti de geliştiren şirket, ilk standını Marmara Park'ta açmaya hazırlanıyor. Stant konseptinin yatırım maliyeti 20 binTL. İlk açılışta 150 kilogram ücretsiz çiğ köfte tedariği sağlanıyor.

GYMBOREE
12 ŞUBESİ VAR
Son yıllarda hızlı bir büyüme yakalayan okul öncesi eğitimler girişimcilerin de ilgisini çekmeye başladı. Bu alandaki potansiyeli görerek Türkiye'ye giren ilk markalardan biri Gymboree Play@Music. Esra Taşar'ın Türkiye'ye getirdiği Gymboree, çocukların fiziksel, bilişseli sosyal ve duygusal gelişimlerine katkıda bulunmayı hedefliyor. Markanın hali hazırda Türkiye'de 12 şubesi bulunuyor. 2017'de iki yeni şube açılması hedefleniyor. 30 bin dolardan başlayan franchise giriş bedeli bölgeye göre değişiyor. Gymboree Play@Music Türkiye Kurucusu Esra Taşar, İstanbul, Bursa, Ankara, Antalya ve Mersin'de büyümeyi hedeflediklerini söylüyor.

LITTLE CAESARS
DÖVİZ KURUNU SABİTLEDİ
2016 yılını 80 şube ile tamamlarken, 2017'de tüm Türkiye'de 100 şubeye ulaşmayı hedefliyor. 2016 yılını yüzde 12 büyüme ile kapattıklarını söyleyen Little Caesars Türkiye Genel Müdürü Banu Güney Arıduru, 2017 yılında da benzer bir büyüme öngördüklerini belirtiyor. 2017 yılında öncelikli hedeflerinin Türkiye'nin dört bir yanında yeni şubeler açmak olduğunu ifade eden Arıduru şunları söylüyor: "Little Caesars Pizza olarak döviz kurunda yaşanan dalgalanma sebebiyle dolar kurunu sabitledik. Sadece dolar kurunu sabitlemekle de kalmadık, yeni yatırımcılarımızı teşvik etmek adına, isim hakkını dolardan TL'ye çevirdik ve Türk ekonomisine destek amaçlı olarak 40 bin dolardan 50 bin TL'ye indirdik"

TAB GIDA
YENİ YATIRIMCILARI BEKLİYOR
Türkiye'de 1000'e yakın restoranla hizmet verenTAB Gıda, franchise restoran zincirine her geçen gün yeni bir halka daha ekliyor. TAB Gıda çatısı altında hizmet veren Burger King, Popeyes, Sbarro, Arby's ve Usta Dönerci markalarında yatırımcılarına anahtar teslim işletme fırsatı sunuluyor. TAB Gıda Finans ve Franchise Yatırımlarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Özgür Çetinkaya, franchise sistemleriyle ilgili yaptığı değerlendirmede, "Önümüzdeki dönemde TAB Gıda'nın diğer markalarıyla da yeni franchise restoranları vermek istiyoruz. Özellikle Türkiye'nin en büyük tavuk restoran zinciri Popeyes ve 20 yıllık deneyimimizi aktararak yarattığımız Usta Dönerci 2017 yılında daha çok franchise yatırımı yapılmasını beklediğimiz markalarımız" diye konuşuyor.

TAVUK DÜNYASI
4 YILDA 5 KAT BÜYÜDÜ
Tavuk Dünyası, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) için TEPAV tarafından gerçekleştirilen araştırma sonucunda 2012-2015 yılları arasında gerçekleştirdiği yüzde 532'lik büyüme ile Türkiye'de en hızlı büyüyen 100 şirket arasında ilk 20 arasına girdi. 2011 yılında girdiği pazarda, 4,5 yılda hızlı bir büyüme göstererek Türkiye'de 29 şehirde, dünyada ise üç farklı ülkede faaliyet gösteren Tavuk Dünyası, toplamda 100'ün üzerinde restoranıyla bin 700'ü aşkın kişiye istihdam sağlıyor.

KASAP DÖNER
ANADOLU'YA AÇILIYOR
KasapDöner, İkiSatır ve KöylüGüzeli markalarını bünyesinde bulunduran Global Restoran Yatırımları AŞ, 2016 yılını 46 milyon TL ciroyla kapattı. Böylece bir önceki yıla göre yüzde 30 büyüme kaydeden şirketin şimdiki hedefiise markasını yurtdışında ve Anadolu'da büyütmek. Global Restoran Yatırımları Genel Müdürü Bahar Özürün, 2016 yılını 47 şube ile kapattıklarını söyleyerek, bu sayıyı 2017'de 80'e ulaştırmayı hedeflediklerini belirtiyor. Adana'da ilk KasapDöner şubesini açarak Anadolu'ya adım attıklarına dikkat çeken Özürün, "2017'de iki tane daha açıyoruz. Yine Başkent'te ilk şubemiziAnkara Yüksek Hızlı Tren (YHT) Garı'nda bu yıl açtık. İnşası devam eden Konya şubemiz mart ayında hizmet vermeye başlayacak. Sırada Eskişehir ve Antalya şubeleri bulunuyor. 2017 yılında bu atılımlarımız sürecek”diyor.

NEŞVE
ORTADOĞU'YA ODAKLANDI
Neşve gıda sektöründe hem özel reçeteli kendi ürettiği ürün konseptiyle, taze kahve sunumuyla, gerekse Rize'de özel toplattığı çayıyla farklı bir konsept yarattı. 36 franchise şubeyle faaliyet gösteren Neşve,2017 yılında yurtdışına açılmayı planlıyor İlk hedef olarak Ortadoğu pazarına odaklanan Neşve, bu yıl tüm açacağı şubeler için ortalama 5 milyon TL yatırım planlıyor. Bu yıl itibariyle Kayseri'de üretim, paketleme tesisi yatırımını da devreye alan Neşve, bu tesiste tüm içecek grubu ürünlerini üretiyor.

BEST COFFEE SHOP
150 ŞUBEYE ULAŞACAK
2014 yılına kadar masa servis olarak yürütülen operasyon modelini, 2014 yılında self servise çeviren Best Coffee Shop, bu yıl için şimdiden 13 yeni franchise sözleşmesi imzaladı. Bu yıl içinde az 100 yenişube açılışı yaparak150'nin üzerinde şubeye ulaşmayı planladıklarını söyleyen Best İthalat CEO'su Sertaç Akyüzol, önceliklerinin Marmara Bölgesi olduğunu belirtiyor. Bir şubenin toplam yatırım maliyeti 150 bin Euro. Kafenin belli bir işletme süreci ve sisteminin oturmasından sonra franchise'a aylık ciroda yüzde 25 net gelir öngörülüyor Royalty bedeliolarak ide aylık cirodan yüzde 5 alınıyor

SOULMATE COFFEE
İZMİRLİ SOULMATE'İN HEDEFİ 25 ŞUBE
Son dönemde İzmir'den çıkıp Türkiye'ye yayılan pek çok marka görüyoruz. Bunlardan biri de Soulmate Coffee. Alper SOULMATE COFFEE Ulus tarafından kurulan Soulmate Coffee'nin13 şubesi bulunuyor. 2017 sonuna kadar 25 şubeye ulaşmayı hedefleyen şirketin franchise giriş bedeli 35 bin Euro. Yaşanılan ekonomik süreçler nedeniyle 2016 son çeyreğinde Euro'yu sabitlediklerini söyleyen Alper Ulus, "Böylece eylül itibariyle yaşanılan kur farklılıklarını hiç bir şekilde yatırımcılarımıza yansıtmadık” diyor. Soulmate'in en önemli farklılıklarından biri sistemin self servis olması. Markanın hedefinde yurtdışına açılmak da bulunuyor. Şu anda altyapısı çalışmalarının sürdüğünü söyleyen Ulus, Riad ve Kuveyt'e açılmayı planladıklarını söylüyor.

3 KITADA 4 FUAR
Katılımcı marka, metrekare ve ziyaretçi sayısı bazında Avrupa ve Ortadoğu'nun birincisi olma özelliğini taşıyan, Bayim Olur musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı bu yıl 12-15 Ekim'de, Medyafors Fuarcılık organizasyonu, UFRAD işbirliği ve Coldwell Banker Türkiye Ana Sponsorluğunda CNR Fuar merkezinde 15'inci kez düzenlenecek. Her sektörden 300 den fazla katılımcının yer aldığı fuarda bu yıl 'Tedarikçi özel bölümü' olacak ve burada franchise veren markalara ürün ve hizmet tedariki sağlayan markalar stantları ile yer alacak.

Üç önemlifranchise zirvesi; Asya Pasific Franchise Konfederasyonu (APFC) ve Dünya Franchise Konseyiile birlikte Avrupa Franchise Federasyonu (EFF) toplantısı ekim 2017 tarihinde UFRAD ev sahipliğinde, fuar ile eş zamanlı olarak İstanbul'da gerçekleştirilecek. Toplantılar kapsamında Amerika'dan Çin'e, Güney Afrika'dan İngiltere'ye yaklaşık 50 ülkenin franchise dernekleri, üye markaları ekonomibakanları ve yetkilileri, İstanbul'da bir araya gelecekler.

Aynı zamanda 'Bayim olur musun?' Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı ile birlikte 2017 yurtdışı çalışmaları hakkında bilgiveren Medyafors Fuarcılık Genel Müdür Aycan Helvacıoğlu, Medyafors Fuarcılık'ın Newyork International Franchise Expo ve Rusya BuyBrand Expo ve DubaiFranchise Expo Fuarları'nınTürkiye'dekitek yetkili temsilcisi olduğunu söylüyor.

15-17 Haziran 2017'de New York, NY The Javıts Center'da düzenlenecek International Franchise Expo Fuarı'nda Türk markaları ile Amerika'daki yatırımcılar bir araya getirilecek. Her sektörden, 120 ülkeden, 450'yi aşkın markanın katıldığı, girişimcilere ve markalara fırsatlar sunan fuar bu yıl 25'incikez düzenlenecek.

"Rusya pazarına en kolay giriş noktası!” sloganıyla Moskova CEC Expo Center'da düzenlenecek olan 15. Buybrand Expo ise 27-29 Eylül 2017 tarihlerinde gerçekleştirilecek. Helvacıoğlu, "14-15 Kasım 2016 da ilki düzenlenen DubaiFranchise Expo Fuarı'nda Türk markaları ile Ortadoğulu yatırımcıları buluşturduk. Yenitarih ise 29-30 Ekim 2017" diyor.
0


  • ALTIN GRAM - TL 2298,04 0,87%
  • ALTIN ONS 2210,89 0,73%
  • BIST 100 9048,62 2,75%
  • DOLAR/JAPON YENI 151,354 0,017%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,35948 0,20454%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,325 -0,0038%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,3289 0,1736%
  • EURO/DOLAR 1,0788 -0,3556%
  • EURO/TURK LIRASI 34,875 -0,1887%
  • STERLIN/DOLAR 1,26204 -0,08432%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL