Anadolu’ya AVM akını

Anadolu’ya AVM akını

Alışveriş merkezlerinde son 10 yıldır güçlenen yatırım rüzgârı yön değiştirdi. Yatırımcılar İstanbul’da arazi fiyatlarının yükselmesi, AVM sayısının çok hızlı artması gibi sebeplerle Anadolu şehirlerine odaklanmaya başladı.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Türkiye’nin en büyük AVM yatırımcılarından 12 büyükgrup önümüzdeki üç yılda Anadolu şehirlerinde 30’a yakın AVM açmayı ve 3 milyar dolara yakın yatırım yapmayı planlıyor. Bu AVM’ler Anadolu’da 6 bine yakın yeni perakende noktasının açılmasını sağlarken 20 bin kişiye de istihdam yaratacak.

Görsellere tıklayın.
842 843 844 845

 

 

 

 

Alışveriş merkezlerine yönelik yatınm rüzgan son 10 yıldır hız kesmeden devam ediyor. Pek çok sermayedar hala AVM’lere yatınm yapmak için fırsat kolluyor. Ancak son dönemde yatırım rüzgarı hız kesmese de yön değiştirmeye başladı. Geçmişte İstanbul’a odaklanan yatınmcılar şimdi en ücra Anadolu kentlerini araştırıyor. Alışveriş alışkanlarını değiştiren, kentlerin mecburiyet caddelerine alternatif, yeni sosyal alanlar kazandıran alışveriş merkezleri Anadolu’nun kılcal damarlarına kadar yayılıyor.

Türkiye’nin en büyük AVM yatırımcılarından 12 büyük grup önümüzdeki üç yılda Anadolu şehirlerinde 30 AVM açmayı ve 3 milyar dolar’a yakın yatırım yapmayı planlıyor. Bu AVM’ler Anadolu’da 6 bine yakın yeni perakende noktasının açılmasını sağlarken en az 20 bin kişiye de istihdam yaratacak.

ARAZİ FİYATLARI DAHA UYGUN
Yatırım rüzgarını Anadolu’ya çeviren pek çok sebep var. İstanbul’da artan AVM rekabeti, AVM yatırım karar ve kriterlerinin değişmesine sebep oldu. Ölçek, erişilebilirlik, görünürlük ve rekabet kriterlerine daha analitik ve dikkatli yaklaşan yatırımcı adayları, potansiyel AVM arazileri konusunda daha seçici hale gelmiş durumda.

Buna paralel olarak İstanbul’da AVM yapılabilecek arazilerin sayısının daraldığına dikkat çeken JLL Türkiye Bölge Direktörü Yönetim Kurulu Üyesi Dora Şahintürk, “Diğer gayrimenkul formlarında risk faktörünün daha kabul edilebilir çıkması halen AVM yatırım konusunda en ideal şehir olan İstanbul’da yatırım hızının azalmasını sonucunu doğurdu” diyor. Anadolu’da özellikle arazi fiyatlarının göreceli olarak uygun olması ve AVM yatırımı için hala geniş arsaların bulunması Anadolu şehirlerini öne çıkartan avantajları arasında yer alıyor.

Başta arazi olmak üzere yatırım maliyetinin göreceli daha düşük olması, rekabetin düşük sey-retmesinden dolayı gelirin sürdürebilirliğinin riskinin daha az olması, bu kriterdeki Anadolu şehirlerini AVM yatırımcısı açısından çekici hale getirdi.

Alışveriş Yatırımcıları Derneği (AYD) AVM endeksinin haziran ayı sonuçlarına bakıldığında AVM’lerdeki kiralanabilir alan (m2) başına düşen cirolar Haziran 2016’da bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 13,1 oranında arttı. Verimlilik, İstanbul’da 843 TL, Anadolu’da ise 668 TL olarak gerçekleşti. Her ne kadar İstanbul’un verimlilik oranı daha yüksek görünse de Anadolu’daki şehirlerinde doğru konumlandırılan AVM’ler İstanbul’la yarışıyor.

Doğru konumda yer alan ve kentlerin alım gücüyle doğru orantılı marka bütünlüğü bulunan alışveriş merkezlerinin metrekare başına verimlilikte kimi zaman İstanbul’u dahi geçebildiğine işaret eden Gayrimenkul ve Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği (GYODER) Başkanı Aziz Torun, “Bu noktada önemli olan doğru noktada doğru yatırımın yapılması.

Yatırımcılar o bölgenin gelir düzeyine göre hareket etmeli. Bölgenin alım gücüne göre bir marka karması oluşturmak gerekiyor”diyor. Aynca AVM’lerin modern perakendeciliği Anadolu’ya götürdüğünü söyleyen Torun, Anadolu’daki kayıt dışı ekonominin AVM’ler sayısında kayıt içine girdiğini vurguluyor.

Sayfa: 1 2 3 4 5



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap