Girişimin kadın yıldızları

Girişimin kadın yıldızları

Ekonomist, Garanti Bankası ve KAGİDER işb iri iğiyle düzenlenen Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması, bugüne kadar birçok kadının hayatına dokundu, girişimleriyle ilham verdi. Kadınların ticari ve sosyal girişimci ruhunu ortaya çıkararak Türkiye’deki kadın girişimci sayısının gelişmiş ülkelerin seviyesine yükselmesi için katkıda bulunmak amacıyla düzenlenen Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması, bu yıl 10’uncu kez gerçekleştirilecek.

BURCU TUVAY                                                    AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
btuvay@ekonomist.com.tr                                 asakarya@ekonomist.com.tr

Önceki dokuz yılda birinci olan kadın girişimcilerin hikayelerini ve yarışmadan buyana sergiledikleri büyüme performanslarını kaleme aldık. Türkiye ekonomisinin büyümesinde girişimciliğin rolü tartışılmaz. Son yıllarda Türkiye’de girişimciliğin geliştirilmesi için önemli adımlar atılsa da özellikle kadın girişimcilerin hala yeterli seviyede olduğunu söylemek mümkün değil.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
504Rakamlara bakıldığında son 4-5yıl içerisinde iş hayatına 1,5 milyondan fazla kadının girdiği görülüyor. Türkiye’de kadınların toplam istihdam içindeki payı yüzde 30. Bu oran kadın girişimciler söz konusu olduğunda yüzde 7 seviyelerine düşüyor. Türkiye’de yaklaşık110 bin kadın girişimci bulunuyor. Araştırmalar, kadın girişimcilerin yüzde 82’sinin hizmet sektöründe faaliyet gösterdiğini söylüyor.

Kadın girişimcilerin yüzde 40’ı işkolu olarak ticaret ve satış alanında yoğunlaşıyor, yüzde 70’i ise mikro işletme sahibi. Kadınların yüzde 75’i işlerini 2000 yılı ve sonrasında kurmuş durumda. Bu durum da bu dönemde yaygınlık kazanan kadın girişimciliğini teşvik edici politika ve uygulamaların önemine işaret ediyor.

KADINLARA DESTEK İÇİN
Türkiye’nin 2023 yılına dair çok önemli ekonomik hedefleri var. Bu hedeflere ulaşmada girişimcilerin sayısının artması çok önemli. Zira Türkiye’de her yıl yüz binlerce kişiye yeni istihdam sağlanması gerekiyor. Ayrıca her yıl en az 90 bin yeni girişimcinin ekonomiye katılması gerekiyor. Bu noktada girişimciliğin geliştirilmesi konusunda herkese önemli görevler düşüyor.

Ekonomist Dergisi olarakyaptığımız haberler ve çeşitli projelerle girişimci kadınlara destek vermeye çalışıyoruz. Ekonomist’in Garanti Bankası ve Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) işbirliğiyle düzenlediği Türkiye’nin Kadın Girişimci Yarışması da bu alandaki önemli projelerden biri. 2007yılından bu yana düzenlenen yarışma kadınların ticari ve sosyal girişimci ruhunu ortaya çıkararak, Türkiye ‘ deki kadın girişimci sayısının gelişmiş ülkelerin seviyesine yükselmesi için katkıda bulunmayı amaçlıyor.

31 BİN BAŞVURU YAPILDI
Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’na bugüne kadar yaklaşık 31 bin kişi başvuruda bulundu. Türkiye’de110 bin kadın girişimci olduğunu düşünüldüğünde bu ciddi bir rakam. Yarışma, genetikten nakliyeye, turizmden üretime pek çok alanda ve sektörde ekonomiye katılmaya başlamış, yaptığı işe inanan, cesur ve heyecanlı kadınları Türkiye ile tanıştırıyor, başarı hikayelerini duyurmalarını sağlıyor. Üstelik bugüne kadar aldığımız geri dönüşler gösteriyor ki, yarışmanın kadın girişimcilere tanınmanın dışında da pek çok katkısı oluyor. Girişimci kadınlar iş hacimlerinin büyümesinden markalaşmaya kadar pek çok konuda ilerleme kaydediyor.

Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışma-sı’nda bugüne kadar birinci olan dokuz kadının ilham verici hikayesi de bu tip projelerin olumlu etkisini ortaya koyar nitelikte. Ödülün de etkisiyle büyümesi ivme kazanan kadın girişimcilerin birçoğu yeni yatırımlara odaklanırken yurtdışına açılmayı da planlıyor.

5052007 BRN YATAKLARI- BERNA iLTER
60ÜLKEYE YATAK İHRAÇ EDİYOR
Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması ilk kez2007yılında düzenlendi. Yarışmanın ilk birincisi ise Kayseri’den BRN Yatakları’nın kurucusu Berna İlter oldu. İlter, 800 metrekarelik bir alanda beş makine ve 10 işçiyle yola çıkmıştı. Bugün 27 bin metrekarelik alanda 300’e yakın kişiye istihdam sağlıyor. Yarışmaya katıldığı yıl 2 milyon 350 bin Euro ciro yapan İlter, bu rakamı yaklaşık 30 milyon Euro’ya ulaştırdı.

Yataklar, her ülkenin uyku kültürüne ve her bir kullanıcının ihtiyaçlarına uygun olarak kişiye özel tasarlanıyor. Sektörde çok önemli iki yeniliğe daha imza atarak paketlenmesi ve depolanması çok kolay olan roll-pack (vakumlu paket yatakları) üreten şirket, kargo kolaylığı sağlayan bu ürün sayesinde sektörde internetten ilk yatak satışını da gerçekleştirdi.

2012’de İlk AVM showroomu’nu Ankara Armada’da açan kadın girişimci, bugün yedisi İstanbul’da olmak üzere toplam 11 mağazaya ulaştı. 2015 yılında ise Abraaj Capital ve EBRD firmaya ortak oldu. 2018 yılında mağaza sayısının 50’ye çıkarılması hedefleniyor.

Büyüme planları sadece yurtiçiyle sınırlı kalmayacak. Turquality kapsamında yurtdışında franchise zinciri kurulacak. 2018’e kadaryurtdışında 22 mağaza açmayı hedefleyen Berna İlter, Ortadoğu pazarı için master franchise görüşmelerine başladı. İlter, franchise ağını oluştururken kadın girişimcilere öncelik vereceklerini belirtiyor. 60’dan fazla ülkeye ihracat gerçekleştirdiklerini ve bu sayıyı 80’e ulaştırmayı hedeflediklerini de sözlerine ekliyor.

Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’nın ilk birincisi olduğu dönemde bu başarının yarattığı farkındalık ile yatırım için kolay bir şekilde kredi bulabildiklerini söyleyen Berna İlter, şöyle devam ediyor: “Bu ilk yarışmanın ilk birincicisi olmanın getirdiği bilinirlik ve farkındalık bizi takip edilen bir firma haline getirdi. Bugün BRN Yatak bulunduğu şehirde yabancı yatırım fonunun dikkatini çekmiş ve yatırım almış ilkfirma. Firmamız bu ödülden sonraki üç yıllık dönemde Türkiye’nin en hızlı büyüyen 25firmasından biri seçildi. Sektörün en büyük ihracatçılarından biri haline geldik”

Sayfa: 1 2 3 4 5 6



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap