İhracatta Latin Fırsatı

İhracatta Latin Fırsatı

DOMİNİK CUMHURİYETİ
PLASTİK, PAMUK VE ÇELİK YÜKSELİŞTE
Uzun yıllar boyunca şeker, kahve ve tütün ihracatçısı olan Karayipler’in en güzel adalarından biri olan Dominik Cumhuriyeti, Türkiye’de son dönemde ‘Survivor’ yarışmasıyla tanınmaya başladı. Dominik Cumhuriyeti, atılan liberal adımlarla turizm, inşaat ve serbest bölgelerin gelişimiyle farklı bir ekonomiye doğru evrilmiş durumda. 2012’den itibaren devreye alınan altın ve gümüş madenlerinin ihracatına katkı sağlamasıyla, Dominik Cum-huriyeti’nin ticaret açığı biraz olsun kapanmaya başladı. 2013-2017 arasından ortalama yüzde 6 büyümesiyle ihracat için fırsatlar barındıran bir ülke. Nüfusu 10 milyon olan ülkede kişi başına düşen yıllık gelir 6 bin 500 dolar civarında. İhracat ve yatırım için hedef sektörler ise şöyle: Plastik, pamuk, çelik, enerji, maden, makine, otomotiv, inşaat, tıbbi ürünler.

KOSTA RİKA
MAKİNA VE KAĞIT ÜRÜNLERİ CAZİP
Orta Amerika ülkeleri arasında yer alan Kosta Rika, genellikle sahilleri ve turizmiyle tanınıyor. Yaklaşık 5 milyonluk nüfusuyla küçük bir ülke olan Kosta Rika’da kişi başına yıllık gelir ise 11 bin dolar ile bölge ülkeleri arasında önlerde yer alıyor. Nüfusunun az olmasına rağmen etrafındaki komşu ülkeler dikkate alındığında Türkiye ile ticareti azımsanmayacak nitelikte. Türkiye’nin bu ülkeye ihracatı 2017’de 50 milyon doları aştı. Kosta Rika, son yıllarda tıbbi cihazlar, sanayi ve tarımsal ürünler ile ekonomisini güçlendiriyor. Latin Amerika’daki kişi başına düşen en yüksek yabancı yatırıma sahip ülkeye ihracat konusunda cazip sektörler şunlar: Makine, enerji, otomotiv, demir-çelik, tıbbi ürünler, kağıt ürünleri, plastik.

URUGUAY
LATİN AMERİKA’NIN EN ZENGİN ÜLKESİ
Arjantin ile Brezilya’nın arasında sıkışmış küçük bir ülke olmasına rağmen, Uruguay Latin Amerika’da refah seviyesi en yüksek ülke konumunda. Kişi başına düşen yıllık gelir 16 bin dolara yaklaşıyor. Uruguay, 1991 tarihinde imzalanan anlaşmayla Brezilya, Arjantin, ve Paraguay’ın da içinde olduğu MERCOSUR ortak pazarına dahil oldu. Böylece AB ve NAFTA’nın ardından dünyanın üçüncü büyük ekonomik entegrasyonu hayata geçmiş oldu. Sadece kendi iç pazarı için değil, komşu ülkeler için de ticaret rotası üzerinde olmasından dolayı önemli bir özelliğe sahip. Uruguay ihracatında et ve canlı hayvan göze çarpıyor. Son yıllarda Türkiye’de artan kırmızı et fiyatlarından dolayı Uruguay’dan yapılan et ithalatı da artıyor. Türk ihracatçılarının bu pazarda odaklanması gereken başlıca sektörler ise şöyle: Demir-çelik, makine, otomotiv ve enerji.

VENEZUELA
KRİZİN YARALARINI SARMAYA ÇALIŞIYOR
Hugo Chavez sonrasında derin bir siyasi ve ekonomik krize giren Venezuela, gerileyen petrol fiyatlarının da etkisiyle girdiği ağır buhrandan hala kurtulabilmiş değil. Bu durum Türkiye’nin Venezuela’ya ihracatını da doğrudan etkiliyor. 2012’de 150 milyon doları aşan ihracat, geçen yıl itibariyle 37 milyon dolara kadar gerilemiş durumda. Ancak bu durum, 30 milyonu aşan nüfusu, jeopolitik konumu ve geniş petrol kaynaklarıyla Vene-zuela’nın önemini azaltmıyor. Küresel petrol fiyatlarının artmasıyla birlikte ülkenin ekonomide hızla iyileşmesi mümkün. İhracat fırsatlarında ise buğday unu, makarna, sabun, bebek bezi ve hijyenik ürünler, ağız ve diş sağlığını korumaya yönelik ürünler, işlenmiş mermer, ayçiçeği yağı, traş aletleri gibi ürünler öne çıkıyor.

EKVATOR
HİZMET VE PETROL ÖN PLANDA
Panama Kanalı’na yakınlığı dolayısıyla stratejik bir konuma sahip olan Ekvador ekonomisi, ağırlıklı olarak petrol, tarım, balıkçılık, madencilik, tekstil, gıda işleme ve mobilya sektörlerine dayalı bir yapı sergiliyor. Latin Amerika’nın en yüksek petrol rezervine sahip ülkelerinden olan Ekvador, kamu gelirlerinin yaklaşık yüzde 40’ını, ihracat gelirlerinin ise yüzde 60’ından fazlasını bu sektörden elde ediyor. Yaklaşık 16,3 milyonluk nüfusa sahip olan Ekvador’daki 8 milyon civarındaki toplam işgücünün yüzde 28’i tarım, yüzde 18’i sanayi ve yüzde 54’ü hizmetler sektöründe istihdam ediliyor. Ekva-dor’da şirketlerin vergi öncesi gelirlerinin yüzde 15’ini işçilerine dağıtma yükümlülüğü bulunuyor. İhracat ve yatırım için hedef sektörler makine, otomotiv, enerji, demir-çelik, gıda, inşaat, tekstil, tıbbi ürünler ve plastik.

Sayfa: 1 2 3 4 5 6



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap