Ortadoğu fırsatları

Ortadoğu fırsatları

Son yıllarını kan ve gözyaşı ile geçiren Ortadoğu, her şeye rağmen Türkiye ihracatı ve yurtdışında yatırım yapan Türk şirketleri için vazgeçilmez olmaya devam ediyor. Son beş yılda savaşlar ve petrol fiyatlarındaki gerilemenin etkisiyle kan kaybeden Ortadoğu’daki yatırım ortamı, 2017’den itibaren toparlanmaya başlıyor.

ARAM EKİN DURAN                                      SİBEL ATIK
eduran@ekonomist.com.tr                          satik@ekonomist.com.tr

Pek çok ülke 100 milyarlarca dolarlık altyapı-üstyapı, enerji ve sağlık yatırımları için kesenin ağzını açıyor. Ekonomist Dergisi olarak Ortadoğu ve Körfez bölgesindeki 14 ülkenin yeni dönemdeki yatırım ortamını ve ihracat fırsatlarını mercek altına aldık.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Geçtiğimiz beş yıl boyunca bölgedeki savaşlar ve petrol fiyatlarındaki gerilemenin etkisiyle kan kaybeden Ortadoğu’daki yatırım ortamı, bu yıl yeniden canlanıyor. Bu süreçte yaklaşık 5 milyar dolarlık kaybın yaşandığı Ortadoğu’ya ihracatta 2017’nin ilk çeyreğinde yüzde 32.8 artış yakalandı. Bunun önemli bir bölümü altın ihracatından kaynaklansa da altın hariç olarak da yüzde 8,6’lık artış var.

İhracattaki artışın hız kesmeden devam etmesi beklenirken, bölgedeki pek çok ülke 100 milyarlarca dolarlık alt-yapı-üstyapı, enerji ve sağlık yatırımları için de kesenin ağzını açtı. Irak, Suriye, Yemen ve Filistin gibi sıcak çatışmanın yaşandığı ülkelerde ekonomik ve ticari faaliyetler henüz gerçek potansiyeline ulaşamasa da, bölgenin geri kalanında dikkat çekici bir kalkınma ve yatırım ortamı var.

Petrol fiyatlarında uzun bir aradan sonra yukarı yönlü çıkışın başlamış olması, bölge ekonomisinin önümüzdeki yıllarda hızla yaralarını saracağı beklentisini artırıyor.

Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu’nun (DEİK) Ortadoğu ve Körfez ülkelerindeki gelişimi ortaya koyan Nisan 2017 tarihli “2017 Tahminleri Raporu” ve “Ekonomik Değerlendirme Raporu”na göre, 2017 ve sonrasında son yıllarını savaşlar ve göçlerle geçiren bölgede ekonomi yeniden gündemin ilk sıralarına yerleşmeye başlayacak. Biz de Ekonomist Dergisi olarak Ortadoğu ve Körfez bölgesindeki 14 ülkenin yatırım ortamını ve ihracat fırsatlarını mercek altına aldık.

İHRACAT ARTIYOR
Türkiye’nin Ortadoğu pazarında önemli bir yere sahip olduğu birçok ürün bulunuyor. Türkiye, Ortadoğu’daki halı pazarının yarısından fazlasını, hububat ve bakliyat ürünleri pazarının dörtte birini, demir-çelik pazarının yaklaşık yüzde 10’unu elinde bulunduruyor.

Ancak Türkiye’nin dünyaya ihracatında önemli yer tutan makine, otomotiv, elektrikli cihazlar gibi sektörlerdeki pazar payımız hala düşük seviyelerde.

Ortadoğu ülkelerinin geçtiğimiz beş yıllık dönemde en çok talep artışı gerçekleştirdiği sektörlere baktığımızda, ilk sırada savunma sanayiini görüyoruz. Bu sektörü hazır giyim, gemi ve yat, eczacılık ürünleri ve mobilya sektörü takip ediyor. Dolayısıyla ihracatçıların halihazırda Ortadoğu pazarında önemli bir pazar payına sahip olduğu sektörlerin yanı sıra, bu ülkelerin en çok talep artışı gerçekleştirdiği özellikle yüksek katma değerli sektörlere de yoğunlaşması ihracat artışı açısından hayati önemde.

YATIRIM ORTAMI DÜZELİYOR
Son bir yılda bazı Ortadoğu ülkelerine ihracat jeopolitik riskler nedeniyle azalış gösterirken, bazı ülkeler ise ivme kazandı. Birleşik Arap Emirlikleri (BAE), Suudi Arabistan gibi ülkelere katma değerli ürün ihracatımızın yöneldiği gözleniyor. Örneğin Ortadoğu’ya olan zeytinyağı ihracatımız toplam ihracatın yüzde 31’ine ulaştı. Benzer şekilde ayakkabı ihracatımızın üçüncü sırasında artık Suudi Arabistan yer alıyor.

YENİ FIRSATLAR
Ortadoğu’da özellikle inşaat, gıda, perakende, giyim ve tekstil gibi sektörlerde fırsatlar bulunuyor. İnşaat sektörü, bu ülkelerin ekonomilerini çeşitlendirirken dayandıkları başlıca sektör olma özelliği taşıyor. Büyük altyapı yatırımları, ulaşım ağlarının artırılması gibi projeler mevcut. Bölgenin iklim özellikleri nedeniyle gıda üretiminin sınırlı olması da Türk gıda sektörü açısından ihracat fırsatı yaratıyor.

Bu arada, İran da P5+1 ülkeleri ile imzalanan anlaşmadan sonra otomotiv, gıda, turizm, enerji, tıp gibi sektörlerde hem yatırım hem de ihracat potansiyeli taşıyan bir ülke olarak öne çıkıyor. Bölgedeki en büyük risk, jeopolitik gerginlikler. Bunlardan olumsuz etkilenen Suriye, Irak, Yemen gibi ülkelerde ise yatırım riskleri yüksek. 14 Ortodoğu ülkesindeki yatırım hamlesini ve ihracat fırsatlarını iler ki sayfalarımızda okuyabilirsiniz.

Sayfa: 1 2 3 4 5 6



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap