Ortadoğu fırsatları

Ortadoğu fırsatları

SUUDİ ARABİSTAN
TURİZM, SAĞLIK VE PERAKENDE YÜKSELİŞTE
Suudi Arabistan’da ekonomik büyümenin 2017’de yüzde 0,5, 2018de yüzde 1,9 olması bekleniyor Petrol gelirlerindeki dalgalanma nedeniyle Türkiye’nin Suudi Arabistan’a ihracatı son üç yılda bir düştü, bir arttı. 2016’da 3,1 milyar dolar olan ihracatta tekstil ve hazır giyim, elektrik-elektronik, mineral yağlar, makine, mobilya ve taşıt aksamları ön planda. Suudi Arabistan’da 2017 ve sonrası için pek çok yatırım hamlesi planlanıyor.

Ülkede iş yapmak isteyen Türk şirketler için altyapı-üst yapı projelerinden turizm ve sağlığa, pek çok alanda fırsat var Bu fırsatlardan biri Mekke ve Medine şehirlerini birbirine bağlayacak olan 14 milyar dolar değerindeki hızlı tren projesi olacak. Bununla birlikte “Yeni Taif Şehir Projesi” kapsamında bir uluslararası havalimanı, üniversite, yerleşim alanları ve OSB inşa edilecek. Ayrıca turizm sektöründe bu yıl içinde 68 yeni otel devreye alınacak.

Böylelikle ek 30 bin yeni yatak kapasitesi ortaya çıkacak. Suudi Arabistan, sağlık sektöründeki yatırımların da önünü hızla açıyor 2017’de sağlık sektörünü geliştirmeye yönelik olarak bütçeden 32 milyar dolar ayrılmış durumda. Bu kapsamda 32 yeni hastane, iki tıp şehri yapılması planlanıyor. Hızla gelişen perakende sektöründe ise Majid Al Futtaim’e ait iki dev AVM Doğu ve Kuzey Riyad’da açılacak. Bu yıl ülkede kişisel bakım pazarının yüzde 3,6, hazır giyimin yüzde 3,5 büyümesi bekleniyor.

BİRLEŞİK ARAP EMİRLİKLERİ
EKONOMİK BÜYÜME HIZLANIYOR
Dünyanın yedinci büyük petrol ve doğalgaz rezervlerine sahip olan Birleşik Arap Emirlikleri(BAE), Suudi Arabistan ve İran’dan sonra bölgenin üçüncü büyük ekonomisi. Bir süredir petrol fiyatlarına bağlı olarak düşük büyüme gösteren BAE’de petrol fiyatlarındaki artışla iyileşme bekleniyor.

GSYH’deki reel büyümenin bu yıl yüzde 2,8 olması, 2018’de ise yüzde 3,3’e yükselmesi bekleniyor. Arap Körfezi’nde yedi emirlikten oluşan ve siyasi merkezi Abu Dabi, ticari ve finans merkezi ise Dubai Emirliği olan BAE ile ticari ilişkiler 2013’ten beri durgun seyrederken, geçen yıl önemli bir artış gösterdi. Türkiye ihracatı 2015’te küçük bir artış gösterirken, 2016’da yüzde 6 oranında yükseldi. 2015’te 4 milyar 681 milyon dolar olan ihracat geçen yıl 5 milyar 406 milyon dolara çıktı.

2017 yılı içinse öngörüler yükseliş trendinin devam edeceği yönünde. Ticarette siyasi makamların yönlendirmesinin büyük önem taşıdığı BAE ile Türkiye arasında gelişen ilişkilerin ihracata önemli katkısı bekleniyor. İki ülke arasında gelişen siyasi ilişkiler ve Emir’in Türkiye’ye olası ziyaretinin bu yıl hem ticaret hem de yatırımlara olumlu katkı sağlayacağı ifade ediliyor. Gayrimenkul, savunma, havacılık, inşaat, altyapı, sağlık gibi alanlarda işbirliği toplantıları planlanıyor.

Ülkede öne çıkan alanlardan sağlık, AVM ve ulaşım sektörlerinde önemli fırsatlar bulunuyor. Bu noktada Dubai tramvayı ikinci faz yatırımı takip edilmesi gereken işlerden biri. Dubai Serbest Bölge’de kurulacak lojistik merkez de fırsat sunuyor. İzlenmesi gereken bir diğer ihale ise Dubai ile Abu Dabi’yi birbirine bağlayacak ve ulaşımı 12 dakikaya indirecek proje. Bu proje için çalışmaların 2019 yılında başlaması bekleniyor.

İRAN
AMBARGO SONRASI İÇİN HAZIRLANIYOR
İran, ambargonun kalkmasıyla dünyanın pek çok ülkesinden yatırımcıların kapısını aşındırmaya başladığı bir ülke oldu. Türkiye içinse özellikle ticaret hacmini 30 milyar dolara çıkarma beklentisiyle imzalanan ve 1 Ocak 2015 tarihinde yürürlüğe giren Tercihli Ticaret Anlaşması nedeniyle ihracatta büyük katkılar bekleniyor Büyük ticari beklentilerin oluştuğu İran ile süreç beklendiği kadar hızlı ilerlemese de dış ticaret dengesinde yıllar sonra Türkiye lehine bir gelişme yaşanıyor 15 yıldır İran ile dış ticaret dengesinde eksi yazan Türkiye, 2016’da artıya geçip ihracatta 5 milyar dolara yaklaştı.

Türkiye’den altın başta olmak üzere, çelik profil, otomotiv yan sanayi, sentetik iplik, inşaat aksamı, plastik levha ve elektrik motorları ihraç edilirken, kozmetik, sağlık ve perakende sektörlerinde önemli fırsatlar bulunuyor Ayrıca İran’ın turizm altyapısı uluslararası standartlarda geniş bir turist kitlesini ağırlamak için yeterli değil. Turizm altyapısının oluşturulmasında, özellikle havaalanı, karayolu, otel ve konaklama tesislerinin inşası, işletilmesi konusunda iş imkânları söz konusu.

Türkiye ihracatçısı için bölgede öne çıkan üçüncü büyük pazar olan İran ile ticaret, dışa kapalı ekonomik yapısı, uyguladığı dış ticaret kontrolleri, yüksek gümrük tarifeleri, tarife dışı engeller, bankacılık ve ödemeye ilişkin sorunlar, iki ülke arasındaki ulaşım ağlarının yetersizliği ve sınır kapılarında karşılaşılan sorunlar gibi engellerin aşılmasıyla daha da büyüyecek. Kendi potansiyelinin yanı sıra İran Türkiye’nin Orta Asya pazarlarına açılımında da en kısa güzergah olarak dikkat çekiyor.

Sayfa: 1 2 3 4 5 6



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap