Sektörlerin çıkış yolu

Sektörlerin çıkış yolu

Türkiye ekonomisini sırtlayan reel sektör açısından 2018 yılı pek çok zorluğa sahne oluyor. Enflasyonun yüzde 15’e tırmanması, Merkez Bankası’nın 500 baz puanlık faiz artışıyla yavaşlayan ekonomi ve dolar kurunun 5 TL’yi geçmesi, pek çok sektörde yıl sonu planlarını olumsuz etkiledi.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Yıla hızlı başlayan sektörlerin 2018’in geri kalanında göstereceği performans merak konusu. Ekonomist Dergisi olarak reel ekonominin 15 kritik sektörünü mercek altına aldık ve değişen yıl sonu hedeflerini araştırdık. Sektörlerin iç talepteki daralmaya karşı alınmasını önerdikleri önlemleri ortaya koyduk.

Türkiye ekonomisi kritik bir dönemden geçiyor. Bir yanda yüksek enflasyon ve yüksek faiz diğer yanda ise tarihi rekorlar kıran döviz kurlarının maliyetler üzerinde yarattığı baskı, reel sektörün performansını olumsuz etkiliyor.

Bu nedenle dış borcu 325 milyar doları bulan Türk şirketleri açısından 2018’in geri kalanında ekonomide yaşanacak gelişmeler hayati önemde. Özellikle ağustos sonunda açıklanması beklenen Orta Vadeli Program (OVP), iş dünyası tarafından merakla bekleniyor.

Bu noktada ülke ekonomisini sırtlayan sektörlerin ilk yarı performansı ve yıl sonu beklentileri büyük önem taşıyor. İç talepte görünür olmaya başlayan durgunluk ve büyümenin ikinci çeyrek sonrasında yavaşlayacağına dair öngörüler nedeniyle, pek çok sektörde yıl sonu hedefleri revize edilmeye başladı.

Biz de Ekonomist Dergisi olarak 15 kritik sektörü mercek altına aldık ve yılın başından bugüne kadar olan süreçte değişen hedef ve beklentileri araştırdık. Ekonomideki olası durgunluk senaryolarına karşı, sektörlerin alınmasını önerdikleri önlemleri ortaya koyduk.

BAZILARI İYİ BAZILARI KÖTÜ
Araştırmamızdan çıkan sonuca göre, başta otomotiv olmak üzere mobilya, beyaz eşya, kimya, bilişim ve inşaat sektörleri yıl sonu hedeflerini aşağı yönlü revize ettiler. Burada özellikle geçen yıl yaklaşık 30 milyar dolarlık ihracata ve 1,7 milyon adetlik üretime imza atarak büyük başarı yakalayan otomotiv sek-5 Ağustos 2018 Ekonomist 19töründeki yüzde 5 küçülme beklentisi dikkat çekiyor.

Geçen yıl özel tüketim vergisi (ÖTV) indirimiyle hareketlenen beyaz eşya sektörü de bu yıl için yılbaşında ortaya koyduğu yüzde 6,3’lük büyüme hedefini yarıya indirdi. Yılbaşında yüzde 30’luk iddialı bir büyüme hedefi koyan mobilya sektörü de ekonomideki gelişmeler ve özellikle hammadde fiyatlarındaki kur bazlı artış sonrasında yıl sonu büyüme hedefini yüzde 10’a çekti.

Enerji, gıda, lojistik, perakende ve plastik sektörleri ise yılbaşındaki büyüme hedefini korumaya devam ediyor. YEKA ihaleleri, Akkuyu Nükleer Santrali’nin temelinin atılması ve yerli kömüre teşvik verilmesiyle hareketlenen enerji sektörü kısa vadeli iyimser bakışını koruyor.

Enflasyon üzerindeki etkisi giderek artmasına rağmen gıda sektörü de yıl sonu için yüzde 9’luk büyüme hedefini sabit tutmaya devam ediyor. Bir diğer kritik sektör olan perakendede ise ihracat ve kampanyalara yüklenen şirketler büyüme değil kâr marjının düşmesi endişesi yaşıyor. Buna karşın perakendede yıl sonu için büyüme beklentisi yüzde 12-15 marjında devam ediyor.

YUKARI REVİZE ETTİLER
15 kritik sektör içerisinde yıl sonu büyüme hedefini yukarı yönlü revize eden yalnızca iki sektör var. Bu iki sektörden biri tahmin edilebileceği gibi turizm sektörü. Geçen üç yılın yaralarını hızla saran turizmciler, bu yıl kur artışının da olumlu etkisiyle rekor ziyaretçi sayısına ulaşmayı ve yüzde 30 büyümeyi hedefliyor.

Büyümesini yukarı yönlü revize eden bir diğer sektör de hazır giyim oldu. Pek çok sektörün aksine yılın ilk yarısında iç pazarda yüzde 5’e yakın büyüme sağlayan sektör, aynı dönemde ihracatını da yüzde 7,7 artırmayı başardı. Bu nedenle de yılbaşında yüzde 8-10 olan büyüme hedefini yüzde 10-12’ye çıkardı.

SEKTÖRLER
BEYAZ EŞYA
BÜYÜME HEDEFİ YÜZDE 3,1’E ÇEKİLDİ
30 milyar TL’lik büyüklüğüyle Türkiye’nin lokomotif sektörleri arasında yer alan beyaz eşya, bu yıl iç pazarda kan kaybeden sektörlerden biri oldu. Döviz kurlarındaki hareketlilik, enflasyondaki yükseliş ve geçen yıl yapılan ÖTV indirimi nedeniyle talebin öne çekilmesi gibi gelişmeler nedeniyle iç pazar daraldı. Geçen yıl ÖTV indiriminin etkisiyle yüzde 7,3 büyüyen beyaz eşya sektörü, 2018’in ilk yarısında ihracattaki yüzde 5,4 büyümeye karşın iç pazarda yüzde 15 küçüldü.

Bu nedenle de 2018 için yüzde 6,3 olan büyüme beklentisi revize edilerek yüzde 3,1’e çekildi. Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD) Yönetim Kurulu Başkanı Ergün Güler, sektörde toparlanma için ÖTV’nin tamamen kaldırılması gerektiğini ifade ediyor. Sektör temsilcileri, enerji verimliliği olan ürünlere teşvik getirilmesini de istiyor. Sektörün gündemindeki bir başka önemli konuyu ise korumacılık tedbirleri oluşturuyor. Sektör temsilcileri, hammaddeye yönelik ithalat vergilerinin artırılmaması gerektiğini söylüyor.

Sayfa: 1 2 3 4 5



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap