Sektörlerin çıkış yolu

Sektörlerin çıkış yolu

KİMYA
LİMAN PROJESİ HIZLANDIRILMALI
2017 yılında yüzde 8,8 büyüyen kimya sektörü, 2018’in ilk yarısında ise yüzde 11,2’lik büyümeye imza attı. Yıl sonunda büyümenin yüzde 9-10 bandında olacağı tahminleri yapılıyor. İhracat ise 2018’in ilk beş ayında 7 milyar dolar ile 2017’nin aynı dönemine göre yüzde 22 artış yakaladı. Türkiye Kimya Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Haluk Erceber, yıl sonunda 17 milyar dolarlık ihracat hedefinin az da olsa aşılmasını beklediklerini söylüyor. Erceber, bu yükselişin fiyat artışlarına dayalı olduğunun altını çiziyor.

Haluk Erceber, iç pazarda yaşanan durgunluktan çıkış ve sağlıklı büyüme için yapılması gerekenleri ise şöyle özetliyor: “Türkiye en büyük dış ticaret ortağı Avrupa Birliği (AB) ile her yönüyle yakınlaşmasını sürdürmek ve daha da fazla çeşitlendirip güçlendirmek için karşılıklı büyük adımların atılmasını sağlamalı. Türkiye’deki Chemport Kimya Endüstri Limanı projesi hızlı bir şekilde gerçekleştirilmeli. Dağınık ve küçük ölçekli sanayi yapılanmaları yerine büyük ölçekli kümeler tercih edilmeli.

Ayrıca düşük ve orta teknolojili ürünlerin üretimi yerine orta ve yüksek teknolojiye hızlı geçiş sağlanmalı. Bugün sayıları 110 olan kimya sektörü AR-GE merkezlerinin daha da fazla proje üretip sonuç odaklı çalışmaları için teşvik destekleri ve izlemeleri arttırılmalı. Birim ihraç ürün fiyatımız kg başına 1,3 dolardan hızla 1,8 dolara doğru yükseltilmeli.”

LOJİSTİK
HEDEFİN GERİSİNDE KALDI
Türkiye ekonomisinin lokomotif sektörlerinden biri olan lojistik, yılın ilk yarısında beklediği büyümeyi yakalayamadı. Yeni yatırımların katkısıyla 2018 yılına yüzde 10 büyüme hedefiyle giren sektör, ilk altı ayda yüzde 9’luk büyüme gerçekleştirdi. Performansı önceki yılın aynı dönemine göre düşen sektör yıl sonu için bir revizyona gitmedi.

Sektörde işlerin pek yolunda gitmediğini Dünya Bankası tarafından açıklanan Küresel Lojistik Performansı Endeksi de ortaya koydu. Küresel lojistik performans endeksinde 2016 yılında 34’üncü sırada bulunan Türkiye, 2018 yılı değerlendirmesinde 13 sıra gerileyerek 47’nci sıraya düştü. Lojistik performanstaki düşüşü değerlendiren Uluslararası Nakliyatçılar Derneği’nin (UND) Başkanı Çetin Nuhoğlu, şunları söylüyor: “Lojistik maliyetlerinin ve dolayısıyla üretim maliyetlerinin artması, bir yandan iç piyasada enflasyona olumsuz etki, diğer yandan Türk ürünlerinin uluslararası rekabet gücünün zayıflaması anlamına geliyor. Ticaret Bakanlığı’nın lojistik performansımızı ve dış ticaretimizin hızını arttırmak için gerekli adımları atacağına inanıyoruz. Bu konuda her türlü desteği vermeye hazırız.”

MOBİLYA
KDV YÜZDE 8’E SABİTLENMELİ
Mobilya, bu yıl büyüme hedefini aşağı doğru revize eden sektörlerden biri oldu. 2018 yılının ilk yarısında sektör yaklaşık yüzde 5,8 oranında küçüldü. 2018 için yüzde 30 büyüme hedefi koyan sektör, bu rakamı yüzde 10 olarak revize etti. Bu küçülmenin başlıca nedenleri arasında KDV indiriminin sona ermesi ve üst üste gelen hammadde zamları yer alıyor.

Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Başkanı Nuri Öztaşkın, “2017 yılında uygulanan KDV indirimi mobilya sektöründe ticareti yüzde 40 oranında artırmıştı. Sektörde iyileşme, KDV oranının yüzde 8’e sabitlenmesiyle mümkün olacaktır” diyor. Diğer taraftan sektör iç pazardaki daralmayı aşmak için ihracata odaklanıyor. ABD ve Çin gibi uzak ülkelere olan mobilya satışlarında iyi bir ivme yakalayan sektör, bu nedenle 2018 başında 3 milyar dolar olan mobilya ihracat hedefini 3,5 milyar dolar olarak revize etti.

OTOMOTİV
YÜZDE 5 DARALMA OLACAK
Otomotiv sektörü, geçen yılı 1 milyon 696 bin adetlik rekor üretim ve 29 milyar dolarlık ihracatla tamamlamıştı. 2018 yılının ilk altı aylık döneminde ise geçen yıla göre üretim yüzde 3, iç pazar yüzde 11 oranında daralma gösterdi. Adet bazında yüzde 4 daralan ihracat dolar bazında ise yüzde 15 arttı. İç pazarda haziran ayında otomobilde yüzde 38, hafif ticari araçta yüzde 42 daralma dikkat çekti.

İlk altı aydaki daralmada kurdaki artış, ihracat pazarlarında ihraç edilen araç segmentlerinde gözlenen yavaşlama sinyalleri ve iç pazarda ertelenen satın alma kararları etkili oldu. Yıl sonunda üretim ve ihracatta yüzde 5 civarında bir daralma öngördüklerini dile getiren Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Haydar Yenigün, yıl sonuna ilişkin beklentilerini ise şöyle sıraladı: “Bu kapsamda üretimin yüzde 3-5 daralma ile 1,6-1,625 milyon adet olmasını bekliyoruz.

İhracatın adet bazında geçen yıla benzer seviyede 1,3-1,325 milyon adet aralığında, Euro/dolar paritesi etkisi ve ürettiğimiz araçların ortalama satış fiyatındaki artış nedeniyle değer bazında ise artış kaydederek 31-32 milyar dolar aralığında gerçekleşeceğini öngörüyoruz. Pazarın ise yüzde 10-15 daralma ile 850 bin adet seviyesinde gerçekleşmesini bekliyoruz.”

Sayfa: 1 2 3 4 5



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap