Şirket avındaki holdingler

Şirket avındaki holdingler

Son dönemde doğrudan yatırım yerine daha çok inorganik büyümeye odaklanan holdingler, gerek yurtiçinde gerekse yurtdışında şirket avına çıkmış durumda. Devler, büyümede hız kesmemek adına fırsat gördükleri sektörlerde satın alma hamlelerini sürdürmeyi planlıyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Buradan hareketle, Sabancı’dan Yıldırım Holding’e, Aksoy Holding’ten NG Grup’a kadar 20 devin yeni dönem satın alma hedeflerini araştırdık. Buna göre holdingler özellikle enerji, teknoloji, limancılık ve perakende sektörlerinde önümüzdeki dönemde önemli satın almalara imza atacak gibi görünüyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Son 10 yıllık süreçte Türk şirketleri sadece yurtdışında toplam değeri 25 milyar doları aşan 300’e yakın satın alma işlemi gerçekleştirdi. Bu dönemde özellikle yurtdışına eğilen grupların enerji, liman, imalat ve gıda-içecek alanında yaptıkları satın almalar öne çıktı. Yurti-çinde ise altyapı, turizm, perakende, akaryakıt, finansal hizmetler ve gayrimenkul sektörlerinde önemli işlemler gerçekleşti. Holdinglerin 2018 yılı planları, inorganik büyümeye bu dönemde de devam edeceklerini gösteriyor.

Ekonomide çarklar her ne kadar zorlu bir dönemi işaret ediyor olsa da holdingler büyümede hız kesmemek adına fırsat gördükleri işlere yatırımlarını sürdürüyor. Hazır bir yapıyı bünyesine katarak büyümeyi tercih eden holdingler, enerjiden perakendeye, teknolojiden limancılık sektörüne kadar fırsat gördükleri her alanda yatırıma hazırlanıyor.

REKABET AVANTAJI
Türkiye’de birçok sektörde konsolidas-yon fırsatı bulunuyor ve holdingler, pazar paylarını artırarak rekabet avantajı yaratmayı planlıyor. Uzmanlara göre, şirketler inorganik büyümeyle sabit maliyetlerinin toplam ciroya oranını düşürme ve kârlılıklarını artırma şansı da yakalıyorlar.

Satın almada borçluluk, kârlılık oranı, marka bilinirliği, know-how seviyesi ve en önemlisi sürdürülebilirlik holdinglerin en çok dikkat ettiği noktalar. Bunlara ek olarak, müşteri bazı, tedarikçi ağı, ürün ve hizmet kalitesi gibi konular da yatırım yapılacak şirketlerde araştırılan diğer önemli konular. Satın almadan sonraki süreçte ne kadar yatırıma ihtiyaç duyulacağı da bir başka kritik konu.

İNORGANİK BÜYÜMENİN 6 NEDENİ
1- Organik büyüme göre ciddi zaman tasarrufu sağlaması,
2- Rakip elemek ve rekabeti azaltmak,
3- Sektörde konsolidasyon imkanı,
4- Sınırlı eleman vb. kullanarak büyümek yerine büyümeyi outsource etmiş olmak,
5- Yeni müşterilere, dağıtım kanallarına bir anda ulaşmak,
6- Know-how sağlamak.

YÜKSEL YILDIRIM YILDIRIM HOLDİNG İCRA KURULU BAŞKANI
“SATIN ALMA AKILLI BÜYÜMEDİR”
“Satın almayı akıllı büyüme olarak nitelendiriyorum. Neticede fırsat satın alıyorsunuz. Dolayısıyla iyi bir finans yönetimi gerekiyor. Baktığınızda büyük grupların bankalara yapılandırma için başvurduklarını görünce nasıl böyle hatalar yaptıklarına şaşırıyorum.

İşler iyi giderken kâr yapmak ve büyümek kolay. Zor olan sıkıntılı günlerde kârlılığını korumaktır. Böyle grupların farkı zor günlerde daha iyi anlaşılıyor. Biz de satın almalara bu sayede devam ediyoruz. Çünkü finansman mühendisliği yapıyoruz ve süreci iyi yönetiyoruz.”

DAVUT DOĞAN DOĞANLAR YATIRIM HOLDİNG YÖNETİM KURULU BŞK.
“ENERJİ VE MOBİLYADA FIRSAT VAR”
“Bu dönemin belli sektörlerin önemli alım fırsatları sunduğunu düşünüyorum. Özellikle enerji ve mobilya sektörlerinde önemli adımlar atılabilir. Önümüzdeki süreçte satın almalar açısından yurtiçinde enerji, yurtdışında ise mobilya alanında inorganik büyüme fırsatları gelişebilir.

Biz de grup olarak bu fırsatları değerlendiriyoruz. Mesela mobilya alanında İtalya, İngiltere ve Romanya’dan gelen projeler oluyor. Yakın gelecekte iyi bir fırsat çıkarsa bu alanlarda bir gelişme olabilir.”

HIZLI BÜYÜME GETİRİYOR
Deloitte Yönetici Ortağı Başak Vardar, önümüzdeki dönemde büyük ölçekli grupların ve finansal gücü olan şirketlerin yatırım fırsatlarını kovalamaya devam edeceklerini söylüyor. Büyük ölçekli grupların büyümede yatırım stratejilerini yeniden belirlediklerini ve bu doğrultuda fırsat kovaladıklarını aktaran Vardar, holdinglerin inorganik büyüyerek kısa zamanda bir atılım yapmayı ve hızlı büyümeyi öne çekmek istediklerini belirtiyor.

Holdinglerden aldığımız bilgiler de bu öngörüyü doğruluyor ve satın alma gündeminin kesintiye uğramadan devam edeceğini gösteriyor. Sabancı’dan Yıldırım Holding’e, Aksoy Holding’den NG Grup’a kadar 20 devin yeni dönem satın alma hedefler haberimizin tablosunda yer alıyor.

SABANCI’DAN SANAYİ HAMLESİ
Geçen yılı 65,6 milyar TL ciro ile kapatan Sabancı Holding, 2018 yılında inorganik büyüme hamlesine devam edecek. Özellikle sanayi grubunda satın almada yatırım fırsatlarına eğilen holding, bünyesindeki çimento şirketleri ve Kordsa’da yurtdışından alım yapmayı hedefliyor. Holding, Kordsa’da kompozit teknolojileri alanında ABD’den iki büyük satın almaya hazırlandığını daha önce açıklamıştı. Holding çimentoda da yine yurt-dışında fırsat kovalıyor.

Grubun Ekonomist’e yaptığı değerlendirmede, orta vadeli stratejik hedefleri arasında gelişmiş ülke pazarlarında inorganik büyüme fırsatlarının incelendiği aktarılıyor. Açıklamada şu ifadelere yer veriliyor: “Yurtdışında olası satın almalar grubun döviz bazlı gelir oranını arttıracak, yurtiçinde ve yakın coğrafyada yaşanabilecek olası krizlere karşı kırılganlığımızı azaltacak. Akçansa düşük alkali gri çimento ürünü ile ABD pazarına en çok gri çimento ihracatı yapan Türk oyuncusudur.

Çimsa’nın ABD’deki değirmen yatırımı devam ediyor. Pazarı tanıyor olmamızın verdiği avantajı satın alma girişimiyle pekiştirip buradaki etkinliğimizi arttırmayı hedefliyoruz.”

MÜŞFİK CANTEKİNLER EY TÜRKİYE KURUMSAL FİNANSMAN HİZ. LİDERİ
“ENERJİ VE İMALATTA FIRSAT KOLLUYORLAR’
“Satın almada enerji ve imalat, öne çıkan sektörler. Türkiye’nin büyümesine paralel olarak, enerji ihtiyacının artması bekleniyor. Holdingler, bu alanda yatırım fırsatlarını kolluyorlar. Birçok holdingin esas faaliyetinin imalat alanında olduğunu görüyoruz. Bu alanda pazar paylarını artırmak ve yeni alanlara girmek amacıyla satın almalar gerçekleştirebiliyorlar. Satın almaların organik büyümeye göre en önemli avantajı ise şirketlerin pazardaki sıralamasını hızlı bir şekilde ilerletebilmesi.

Öte yandan, satın almalarda en önemli süreç, alımdan sonraki entegrasyon dönemi. Bu noktada bazı şirketler başarısız olabiliyor. Özellikle kurum kültürü ve iş yapış şeklinin yerleşmesi zaman alabiliyor. Bu tür potansiyel komplikasyonların önüne geçmek amacıyla satın alma sürecinde kuralların iyi belirlenmesi, hisse satış ve hissedarlık sözleşmeleri gibi önemli dokümanların dikkatli hazırlanması gerekiyor.”

EFSANE ÇAM İŞ YATIRIM MENKUL DEĞ. BİRLEŞME VE DEVRALMALAR MD.
“ANA İŞLERİNDE SATIN ALMA ÖNE ÇIKIYOR”
“Holdingler son dönemde kendi ana iş alanlarını yaratmakta, bu alanın dışındaki yatırımlarından çıkış yapmaktalar. Bu nedenle de sadece kendi ana iş alanlarında satın almalar yapıyorlar.
İnorganik büyüme sınırlı iç kaynakların kullanımı yerine, rekabeti de ortadan kaldırarak başka bir şirketi satın alarak geniş bir müşteri tabanına, yeni dağıtım kanallarına ulaşmayı sağlar.

Ayrıca tüm bunları organik büyüme ile yapmak yerine bu şekilde yapmakla büyük bir zaman tasarrufu sağlanmış oluyor. Maliyet avantajları sağlayan satın almalar da inorganik büyümenin en önemi tercih nedenlerindendir. Örneğin petrol dağıtım, gıda perakendesi şirketlerinde bu tür alımları görmekteyiz. Bu mevcut oyuncuya sektöründe ciddi bir konsolidasyon imkanı da vermektedir.”

YURTDIŞINDA OTEL ARAYIŞINDA
Nafi Güral başkanlığında porselen, seramik, makine, otelcilik ve ambalaj sektörlerinde faaliyet gösteren NG Grubu da otelcilik alanında yurtdışında satın alma hedefliyor. Grup, Sapanca, Afyon, İstanbul’un ardından turizm işindeki deneyimini Avrupa’ya da taşımak istiyor.

NG Grubu’nun bağlı otellerin icra kurulu başkanı Hediye Güral Gür, bu konuda şunları söylüyor: “Otelcilik alanında yurtdışın-daki fırsatları değerlendirmek istiyoruz. Satın alabileceğimiz bir durum henüz çıkmadı ama arayışlarımız devam ediyor.

Markalı bir otel de satın alabiliriz veya kendi markamızı da yurtdışına taşıyabiliriz. Umarım bu süreçte karşımıza bir fırsat çıkar. Yunanistan ile ilgili bir araştırmamız var. Deniz turizminden ziyade şehir otelciliğiyle ilgileniyoruz.”

750 MİLYON DOLAR AYIRDI
Global Yatırım Holding, yeni dönemde altyapı, temiz enerji ve varlık yönetimi alanlarına yoğunlaşacak. Son yıllarda özellikle limancı-lıkta yaptığı satın almalarla dikkatleri çeken grup inorganik büyümede fırsat kovalamaya devam ediyor.

Global Liman Grubu’nun şu an yürüttüğü yeni kruvaziyer limanı ve kruvaziyer sektörüyle ilgili sektörlerde şirket satın alma çalışmalarının toplam büyüklüğü 750 milyon dolar civarında.

Bunların bazıları henüz ön inceleme aşamasındayken bazıları biraz daha ileri aşamada bulunuyor. “2018 yılı içinde bu işlerin ne kadarlık kısmında kesin karara ve anlaşmaya varırız hep birlikte göreceğiz” diyen Global Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kut-man, Karayipler ve Asya ile coğrafi çeşitliliği artırmak istediklerini kaydediyor.

Global Enerji Grubu da mevcut şirketle-rindeki yatırımların yanı sıra yenilenebilir enerji alanında yatırımları olan şirketlerin satın alınması yönünde çalışmalar yürütüyor.

Mehmet Kutman, bu konuyla ilgili olarak şöyle konuşuyor: “Bu alanda önemli tutarda kendi yatırımlarımız da bulunduğundan henüz inceleme aşamasındaki proje toplamı 300 milyon dolar civarında. Varlık yönetimi şirketimiz Actus Portföy Yönetimi de şu anda Türkiye’nin ilk üç bağımsız portföy yönetimi şirketi arasında yer alıyor. Varlık yönetiminde, ortağımız Centricus ile büyüme stratejimiz kapsamında Türkiye’nin en büyük bağımsız portföy yönetimi şirketi olmayı planlıyoruz.”

50 KİŞİLİK EKİPLE YÖNETİYOR
Limancılığın yanı sıra madencilikte de dünya sıralamasında önemli noktalara gelen Yıldırım Holding de bu dönemde satın alma hızını düşürmeyecek. Grubun masasında 300 şirketin dosyasının yer aldığını belirten Yıldırım Holding İcra Kurulu Başkanı Yüksel Yıldırım, 50 kişilik bir satın alma ekibiyle bu işlemleri yürüttüklerini anlatıyor.

Bir bankada bile bu kadar yetkin bir ekibin olmadığını anlatan Yıldırım, finans mühendisliği yaptıklarını dile getiriyor. Yıldırım, bu konudaki iştahlarının hala yüksek olduğunu belirtiyor.

Satın alma konusunda yurtdışına odaklandıklarını ifade eden Yüksel Yıldırım, “Türkiye’de evet bir sıkıntı var ama kriz yok. O nedenle şirketler hala pahalı. Satın almalar konusunda Türkiye’ye hala fırsat gelmedi. Yurtdışı ise kredi imkânları ve fiyatların ucuz olması nedeniyle cazip. Biz de yurtdışı odaklı ilerliyoruz” diyor.

Bu dönemde grubun gündemindeki satın alma girişimlerini sıralayan Yüksel Yıldırım, Türkiye’de Borusan Limanı’na talip olduklarını dile getiriyor. Yurtdışında ise İsveç’te metal tozu üreten bir şirketi satın almak üzere olduklarını ifade eden Yıldırım, sözlerine şöyle devam ediyor: “Limanda ise yurtdışında Şili’de satın alma girişimimiz var.

Avrupa’da iki liman ve Amerika’da izlediğimiz limanlar var. Limancılıkta dünyada ilk 10 arasına girme hedefimiz için her yıl satın almaya devam etmek durumundayız. Kolombiya’da kömür madeni için ihaleye girdik ve sonucunu bekliyoruz. Madencilikte Kazakistan ve Özbekistan’da krom, bakır, altın alanlarında 30 madenin lisansını almak için başvurumuzu yaptık, bekliyoruz.”

ENERJİ TEKNOLOJİSİNE YATIRIM
Enerji, turizm, gayrimenkul gibi alanlarda 24 iştirakiyle faaliyet gösteren Aksoy Holding de yeni bir alanda satın alma yapmaya hazırlanıyor. Son dönemde yenilenebilir enerji alanında bir dizi yatırımı devreye alan grup, bu işle bağlantılı bir satın alma planlıyor.

Aksoy Holding Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Aksoy, başarılı bir operasyonla Aydın’da 18 megavat gücünde jeotermal santralinin ilk adımını faaliyete geçirdiklerini dile getiriyor. Aksoy, şimdi oradaki kapasiteyi 2-3 misline çıkaracaklarını belirtiyor.

Erdal Aksoy, enerjinin depolanması konusunun günümüzün en önemli konularından biri olduğunu belirtiyor. Depolama ve özellikle pil teknolojisi konusunda ciddi bir araştırma yaptıklarını kaydeden Aksoy, yurtdışından teknoloji sektöründe pil ve hibrit çözümler üzerinde çalışan bir şirketi satın alabileceklerini söylüyor.

İTALYA’DA TESİS SATIN ALACAK
Şişecam Topluluğu da yeni yatırımlar yapmanın yanı sıra inorganik büyüme fırsatlarını da değerlendiriyor. Avrupa’nın en büyük düz-cam üreticisi olan grup, İtalya’da Sangalli Porto Nogaro’dan sonra ikinci satın alma için çalışma yürütüyor. Grup, İtalya’da ikinci düzcam tesisine sahip olmak amacıyla Sangalli Grubu’nun Sangalli Manfredonia tesisine teklif verdi.

Şişecam Topluluğu Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Genel Müdürü Prof. Dr. Ahmet Kırman, 2016 yılında Sangalli Grubu’nun İtalya’nın kuzeyinde yer alan Sangalli Porto Nogaro tesisini yaklaşık 85 milyon Euro karşılığında satın aldıklarını hatırlatıyor.

Sangalli Manfredonia tesisinin Avrupa’daki düzcam faaliyetleri açısından stratejik fayda sağlayacağını söyleyen Kırman, sözlerine şöyle devam ediyor: “Sangalli Manfredonia tesisini satın almamız durumunda İtalya’daki düzcam üretim kapasitemizi ikiye katlarken, Avrupa’daki liderliğimizi daha da pekiştirmiş olacağız.

Halen İtalya’daki en büyük Türk yatırımcısı olan topluluğumuz, değinilen satın almanın gerçekleşmesi durumunda bu alandaki liderliğini de geliştirirken, düzcam alanında da İtalya’nın en büyük iki üreticisinden biri haline gelecek.”

KONSOLİDASYONLAR CAZİP KILIYOR
Ana işi mücevheratın yanı sıra enerji, finans ve eğitim sektörlerinde faaliyet gösteren Altınbaş Holding de bu dönemi fırsat olarak gören gruplardan biri. Enerji ve finansta satın alma konusuna odaklanan holding, bu yatırımlarını yurtiçinde yapmayı planlıyor.

Altınbaş Holding Onursal Başkanı Ali Altınbaş, enerjide konsolidasyon beklentisi olduğunu ve bu alanda bir alım yapabileceklerini dile getiriyor. Altınbaş, “Yönetim anlayışımızla verimlilik yaratacağımız, kârlılığına anlamlı bir katkı sunacağımız, kredibilitesi yüksek şirketleri inceliyoruz. Uygun bir fırsatta bu satın almayı

YENİ MARKA PEŞİNDE
Kimya, tekstil, gayrimenkul alanında faaliyet gösteren ve yedi yıl önce Alman elektrikli ev aletleri şirketi Fakir’in büyük hissedarı olan Saruhan Holding, bu markanın yurtdışı adımlarını güçlendirmek üzere çalışmalarını hızlandırdı. Avrupa ve Balkanlar başta olmak üzere 100’ün üzerinde ülkeye ihraç edilen ürünlerini yurtdışında açılacak yeni temsilciliklerle ve yapılanmayla günlen-dirmeyi hedefleyen grup, gündemine yeni bir satın almayı da ekledi.

Almanya, Türkiye, İtalya ve Polonya’da üretim merkezleri olduğunu söyleyen Saruhan Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Zeki Saruhan, “Yeni dönemde elektronik ev aletleri alanında yeni marka satın almak üzere Avrupa’da arayış içindeyiz” diyor.

LOJİSTİKTE FIRSAT KOVALIYOR
Lojistikte Türkiye’den bir dünya markası çıkarma hedefiyle yatırımlarını sürdüren Netlog da büyüme hamlesini satın almayla sürdürmek istiyor. Bölgenin en büyüğü olmak için tanıdıkları kültürlere odaklanacaklarını belirten Netlog Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Gökalp Çak, Ortadoğu, Suudi Arabistan, Balkanlar ve Orta Asya gibi coğrafyalarda ağırlıklarını artırarak bu ülkelere entegre bir lojistik hizmeti vereceklerini söylüyor.

Çak, “Bugün geldiğimiz noktada, Türkiye’nin sayılı hizmet ihracatçıları arasında yer alan bir şirket olarak, ihracatı sürdürülebilir büyümenin motoru olarak görüyoruz. Tüm planlarımızı da buna göre yapıyoruz. Bu doğrultuda küresel büyüme vizyonumuza katkıda bulunacak yeni ortaklık ve satın alma fırsatlarını değerlendiriyoruz” diye konuşuyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap