Yeni yol haritası

Yeni yol haritası

Rusya’nın Türk şirketlerine ve ürünlerine yönelik olarak 1 Ocak 2016 itibariyle yürürlüğe koyduğu yaptırımlar, birinci ayını doldurmak üzere. Rusya’nın Batı ambargosu ve dramatik şekilde düşen petrol fiyatları nedeniyle 2013’ten bu yana krize girmesi yüzünden, bu ülkeye yaptığımız ihracat zaten yüzde 50 gerilemişti.

ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr

Uçak krizi sonrasındaki siyasi kriz yüzünden ise şimdi Rusya’ya ihracatımız dip yapmanın eşiğinde. Ekonomist olarak, Rusya’nın kısıtlamalarından en çok etkilenen 18 sektördeki son durumu ve bu ülkeden umudu kesmek üzere olan sektörlerin 2016’daki ihracat stratejilerini araştırdık.

Tabloları görmek için görsellere tıklayın.

540

541Sonuçlar Rusya pazarının yerine başka bir pazar ikame etmenin kolay olmadığını gösteriyor. Ancak başta durgunluktan çıkan Avrupa olmak üzere, ABD, Afrika ve Uzakdoğu’da ihracatçılar için önemli fırsatlar mevcut.

Türkiye iş dünyası, 2016’ya Rusya’nın uçak krizi sonrasında Türk şirketlerine ve ürünlerine yönelik olarak yürürlüğe koyduğu bir dizi ambargo ve yaptırım kararıyla girdi. Böylelikle, iki ülke arasındaki siyasi gerilimin en ağır etkilerinin ekonomik alanda görüleceği de ortaya çıkmış oldu. Ancak Rusya pazarındaki kan kaybı, sınır ihlali yapan bir Rus uçağının 24 Kasım’da Suriye sınırında düşürülmesinden çok önce Türk şirketlerini etkilemeye başlamıştı bile.

Aslında iki ülkenin ticaretindeki sıkıntılar uçak krizinin yaşandığı geçen kasım ayından önce başlamıştı. Ukrayna krizi ve Kırım’ın ilhakı, Batı dünyasının yaptırımları ve düşen petrol fiyatları ile sıkıntılı bir döneme giren Rus ekonomisi, 2013 yılından itibaren en önemli partnerlerinden biri olan Türk iş dünyası ile arasına mesafe koymaya başlamıştı.

2013’te 7 milyar dolara yaklaşan Rusya’ya ihracat, 2014’te 5,9 milyar dolara, 2015’te ise 11 aylık dönemde 3,4 milyar dolara geriledi. Otomotivden inşaata, gıdadan tekstile onlarca sektörde ihracatçılar Rusya kapılarının yavaş yavaş kapanmaya başladığını fark etti. Uçak krizi ve sonrasındaki ağır ekonomik yaptırımlar ise Rusya ile yaşanan ticari sorunların üzerine tuz biber ekti.

2016’nın ilk ayını geride bırakmaya hazırlanan ihracatçılar için şimdi en önemli soru, Rusya gibi dev bir pazarın yerine hangi ülkeleri veya hangi pazarları ikame edecekleri. Biz de Ekonomist olarak bu hafta Rusya’nın kısıtlamalarından en çok etkilenen 18 sektörde 1 Ocak’tan bu yana yaşananları sizin için tespit ettik ve bu sektörlerin 2016 stratejilerini mercek altına aldık.

ABD, AB, Afrika ve Uzakdoğu piyasaları ihracatçılar için öncelikli hedefler olarak öne çıkarken, yakın coğrafyada Batı ambargosundan kurtulan İran pazarı ise büyük heyecan yaratıyor. İran pazarına ilişkin gelişmeleri de giriş haberimizde bulabilirsiniz.

‘ORTAK AKIL’ARANIYOR
Türkiye’nin Rusya’ya mal ihracatında ilk sırada yer alan yaş meyve-sebze, 2015’te toplam ihracatının yüzde 42’sini Rus pazarına gerçekleştirdi. Dolayısıyla Rusya, yaş meyve-sebze ihracatçıları için ‘olmazsa olmaz’ derecede önemli. Ancak henüz bu kaybın nasıl telafi edileceğine dair herhangi bir plan ya da proje ortaya konmuş değil.

Rusya değer bazında yaş meyve ihracatının yüzde 40’ını, yaş sebze ihracatının yüzde 56’sını, narenciye ihracatının ise yüzde 35’ini tek başına karşılıyor.

Geçen yıl yüzde 6 gerileyen ihracat, 1 Ocak itibariyle tamamen durmuş durumda. Akdeniz Yaş Meyve-Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Kavak, Rusya pazarının kaybedilmesi tehlikesine karşı sektör ve ilgili bakanlıklar ile bu hafta sonu Antalya’da ‘Ortak Akıl Toplantısı’ gerçekleştirecekleri bilgisini veriyor.

Kavak, “Yapılacak sunumlar ve ortaya çıkacak fikirler ışığında sektörün alternatif pazarları belirlenecek ve bu pazarlarda Türkiye’nin yaş meyve ve sebze ürünlerinin etkin bir şekilde tanıtılmasına ilişkin olarak yol haritası çizilecek” diyor.

Sayfa: 1 2 3 4 5 6



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap