Bist 100
10260,49
-0,74%
Bist 100
Dolar/TL
32,2556
-0,0395%
Dolar/TL
Euro/TL
34,6597
-0,1383%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0745
-0,0693%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2399,22
-0,06%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Sağlıklı atıştırmada ihracat atağı başladı

25 Ağustos 2022
Sağlıklı atıştırmada ihracat atağı başladı
Burcu Tuvay btuvay@ekonomist.com.tr

Sağlığa ve beslenmeye verilen değerin giderek artması sağlıklı atıştırmalıklar sektörünü de büyütüyor. Glutensiz ürünlerden vegan atıştırmalıklara kadar geniş bir yelpazede üretim yapan şirketler, markalarını hızla büyütüyor. Bu markaların büyük bir kısmı ihracat hamlesine de hazırlanıyor.

21 Ağustos – 3 Eylül 2022 tarihli sayıdan

Covid-19 ile sağlığa ve beslenmeye verilen değer giderek artıyor. Birçok kişinin sağlık ve iyilik hallerine daha fazla odaklanmasıyla yemek ve sağlık kültürü yeniden şekilleniyor. Sektör temsilcilerinden edinilen bilgilere göre, 2021 yılında tüketicilerin sürdürülebilir tüketim alışkanlıkları yüzde 55 oranında büyüdü.

Bu büyümenin yüzde 42'sini sağlıklı yiyecek ve içecek segmenti oluşturuyor. 2022 yılında 259 milyar dolara ulaşan bu endüstrinin 2026 yılına kadar 437 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor. Türkiye'deki büyüme beklentisi de yine 6-7 yıl içerisinde 30 milyar dolarlık bir pazara ulaşması yönünde.

Yüksek doyurucu özelliği ile sağlıklı ürünler sektörü Türkiye'de yaklaşık 55 milyar TL'lik bir hacme sahip. Tatlı ve tuzlu atıştırmalıklar bu hacmin yüzde 13,46'sını oluştururken, bağırsak sağlığı ve bitki bazlı alternatif ürünlere olan ilgi de her geçen gün artıyor. Glütensiz ürünler pazarı ise özellikle kahvaltılık tahılların önderliğinde fonksiyonel içeceklerle beraber büyümeye devam ediyor.

TALEP ARTIYOR


Sektörde yer alan işletmelerin genel sıralaması incelendiğinde Pladis, sektörün lider işletmesi konumunda bulunuyor. Bu işletmenin bünyesindeki en önemli markalar arasında Ülker yer alıyor. Pladis, bünyesine yeni markalar kazandırmaya ve yeni ürünleri piyasaya sürmeye devam ediyor.

Türkiye'nin atıştırmalık yiyeceklerde sektör lideri olan markası ise Eti. Ancak sayısı her geçen gün artan yeni pazaryeri platformları ve vegan, glütensiz marketlerin açılması gibi girişimler, bu sektöre olan talebi artırıyor.

Sağlıklı beslenme veya iyi gıda ürünleri, iç pazarda yeni girişimcilerle birlikte büyüyor. Bu girişimlerin önemli bir kısmı ise ihracat yapmaya hazırlanıyor. Sağlıklı atıştırmalık sektörü şirketlerinin büyüme planları ve yurtdışı hedeflerini araştırdık.

FONKSİYONEL GIDA DA ÜRETECEK


Örneğin, Diyetisyen Dilara Koçak'ın girişimi olan DK Dükkan, Koçak'ın diyetlerinde önerdiği tarifleri evde pişiremeyenler için üretiyor. Katkı, koruyucu, renklendirici içermeyen ürünler, cam kavanozda satılıyor. 20 yıldır diyet listesinde olan 'Vicdan çorbası' ile başladığı bu yolculuğu şu an 15 adet ürüne ulaştırdıklarını söyleyen Koçak, şöyle devam ediyor:

"Çorba, granola, atıştırmalık, ekmek ve propolisli içecek kategorilerimizde önceliğimiz hem bireyi hem de gezegeni beslemek. İhracat için üretim maliyetleri ve kapasiteyi optimize etmek üzere hazırlıklarımız devam ediyor, önceliğimiz Amerika pazarı olacak gibi görünüyor. Fonksiyonel gıdalar yeni yatırımlarımız arasında."

ÜRÜNÜ TÜRKİYE'DE GELİŞTİRDİ


Tchibo, mağazalarında kasa önü atıştırmalıklarıyla organik sertifikalı bisküvi, kurutulmuş meyve, vegan bisküvi, katkısız meyve barı, glutensiz yulaf atıştırmalıkları gibi ürünler sunuyor. Bu tatların arasına çok yakında glutensiz brownie ürününü de ekleyeceklerini söyleyen Tchibo Türkiye Pazarlama ve Ürün Direktörü Ceyda Kaptan, "Kendi ürünümüz olan kah-veli atıştırmalığımız Tchibo Coffee Break demüşterilerimiz tarafından yoğun ilgi görüyor.

Tchibo Coffee Break, yoğun tempoda çalışanlar veya sağlıklı atıştırmalık arayışında olanlar için Tchibo Türkiye ekibimizin fikir, reçete ve tasarımlarıyla geliştirilen, markamızın yenilikçi vizyonunun bir ürünü" diyor. Ürünü, faaliyet gösterdikleri diğer ülkelere de ihraç edeceklerini ifade eden Kaptan, portföyünü yeni ürünlerle zenginleştireceklerini vurguluyor.

CEZERYEYİ MODERNİZE ETTİ


Selen Canoğulları, geleneksel bir ürün olan cezeryeyi yeniden yorumlayarak CEZY, markasını kurdu. 30'dan fazla ülkede faaliyet gösteren ve bünyesinde 40'ı aşkın şirket bulunan Applied Value Group da CEZY'ye 2 milyon TL yatırım yaptı.

CEZY, aldığı yatırımla birlikte bugüne kadar fason üretimle devam ettirdiği operasyonunu kendi atölyesine taşıyarak, kendi personeli ile üretim yapmaya başlayacak. Pandemiyle birlikte Türkiye'deki satış adetlerini online ticaretin de etkisiyle bir önceki yıla göre yüzde 80 oranında artırdıklarını söyleyen Canoğulları, "Üretim kapasitemizi artırmak ve ürünü uluslararası pazarlara hazırlayarak ihracata başlamak öncelikli hedefimiz.

İlk ihracatımızı İsveç'e yapacağız. ABD ve diğer Avrupa ülkeleri de hedef pazarlarımız arasında yer alıyor" diye konuşuyor.

İKİNCİ YATIRIMINI ALDI


Elif Özcü, Merve Yetiş ve Berkan Mif-leh'in girişimi olan Malty, pazardaki tek malt bazlı sağlıklı atıştırmalık olarak öne çıkıyor.Anadolu Efes Girişim Atölyesi'nden doğan sürdürülebilir gıda teknolojileri girişimi Malty 2,4 milyon TL yatırım aldı.

Tohum yatırımını Anadolu Efes'ten alarak ticarileşen ilk girişim olan Malty'nin ikinci yatırım turu Lima Ventures'ın yanı sıra Boğaziçi Ventures Yönetim Kurulu Başkanı Agah Uğur, Girişimci Kurumlar Platformu Başkanı Tuğrul Ağırbaş gibi iş dünyasının önemli isimlerinden oluşan melek yatırımcıların katılımıyla gerçekleşti.

Avusturya, İngiltere ve Hollanda'da ürünlerin tüketicilerle buluşması için görüşmelere başladıklarını söyleyen Berkan Mifleh, şöyle konuşuyor: "Kullanılmış maltları gıda kullanımına tekrar kazandırmaya, yani bilinen adıyla ileri dönüşüm gerçekleştirmeye başlıyoruz.

Türkiye gıda pazarında ileri dönüşüm gıda ile yeni bir bakış açısı ile ürünler yaratabilmeyi ve döngüsel gıda ekonomisi oluşturmayı amaçlıyoruz. İleri dönüşüm hammaddelerimizle hazırladığımız ürünlerimizi kısa zaman içerisinde tüketicimize sunacağız."

YENİ ÜRÜNLER GELİŞTİRECEK


Sağlıklı atıştırmalık sektörünün bir başka oyuncusu olan Zbarz, yedi tatlı ve iki tuzlu olmak üzere dokuz ayrı ürün üretiyor.

Şu anda Türkiye'de Macrocenter, Starbucks, Eve, Gurme şarküteriler, bazı organik dükkanlar gibi fiziksel kanallar ve online mağazalarla satış yaptıklarını söyleyen Zbarz Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ebrul Gülkan, 2022 yılının sonunda ihracatı odak noktalarına alarak yüzde 30 büyümeyi hedeflediklerini belirtiyor.

"2022 yılında öncelikli hedefimiz, ihracat. Almanya, Dubai, Hollanda, Belçika ve Katar için ihracat çalışmalarına başladık" diyen Gülkan, bu yıl yeni ürünler geliştirmek için yatırım yapacaklarının bilgisini de veriyor.

KAPASİTEYİ ARTTIRACAK


Bahar Şamhili Tanju ve Diyetisyen Yeşim Temel Özcan'ın kurdukları Heal You, temiz içerikli gıdalar, süper antioksidan-lardan oluşan ürünleriyle sağlıklı besinler sunmak hedefiyle kuruldu. Fonksiyonel beslenme prensipleri çerçevesinde hazırlanan çorbadan atıştırmalığa, sirkeden bitki çaylarına, granoladan ekmeğe kadar geniş bir yelpazede yaklaşık 50 civarında ürün bulunuyor.

Tatlı - tuzlu atıştırmalık segmentinin en önemli dikeyleri olduğunu söyleyen Tanju, "Markamız henüz ilk yılının içerisinde ancak birden çok kanaldan ihracat teklifleri alıyoruz. Konunun üzerinde çalışıyor, pazar araştırması yaparak değerlendiriyoruz. Üzerinde çalıştığımız yeni pazarlar hayata geçtiğinde, ikinci faz yatırımla üretim kapasitemizi aylık 50 tona çıkartmayı planlıyoruz" diyor.

PRIVATE LABEL ÜRETİM


Saf Nutrition, vegan, rafine şeker içermeyen, koruyucu ve katkı maddesi barındırmayan, glütensiz, laktozsuz, ketojenik ve bitkisel beslenme gibi çok çeşitli beslenme şekillerine uygun ürünler üretiyor. SAF Nutrition Kurucu Ortağı Tolga Tunçsav, şu anda İngiltere, Almanya ve KKTC pazarlarında Saf ürünlerinin satıldığını söylüyor.

Önümüzdeki bir yıl içinde bu pazarlardaki satış hacmini büyütmeyi hedeflediklerini belirten Tunçsav, Avrupa, ABD ve MENA bölgelerini değerlendirdiklerini ifade ediyor.

Atıştırmalık kategorisinde firmalardan gelecek olan taleplere göre private label üretim yaptıklarının bilgisini veren Tunçsav, bu alanı da geliştirmek için AR-GE ve üretim departmanlarına yatırım yapacaklarını söylüyor.

OTELLERLE YURTDIŞINA AÇILACAK


Omyas, antik zamanlardan günümüze kadar uygulanan gıda kurutma yöntemini, modern ekipmanlar ve doğal lezzetler yardımıyla tüketiciyle buluşturuyor. Kullanılan yöntem ile sebzelerin nemi alınarak, mikroorganizmaların üremesinin önüne geçiliyor ve besin değerleri korunuyor.

Ürünleri arasında elma sirkeli ve kurutulmuş domatesli kabak cipsi bulunuyor. Aynı zamanda kurutulmuş kale ve pancar cipsi de geliştirdiklerini söyleyen Omyas Kurucusu Ömer Gökçek, "Aylık 7 ile 10 bin paket arası bir üretimimiz var.

Yapacağımız yeni yatırımlar arasında üretim kapasitemizi yüzde 100 artırmak bulunuyor. Çalıştığımız lüks otel zincirleri ve onların yurtdışındaki şubelerinde ürünlerimizi tanıtmayı ve enternasyonal süpermarketlerde yer almayı hedefliyoruz" diyor.

TÜKETİCİDE ‘SAĞLIK’ BİLİNCİ ARTIYOR


Son yıllarda değişen yaşam şartları ve artan toplumsal bilinçlenmenin etkisiyle sağlıklı ve "fit" ürünler önemli bir ivme yakaladı. Son tüketicinin bilincinde sağlık, sürdürülebilirlik ve esenlik giderek daha önemli hale geldi. Bu doğrultuda sağlıklı ve iyi yaşam trendi devam ediyor.

Bunun yanı sıra atıştırmalık portföyü; sürdürülebilir, vegan, organik ve sağlıklı olan ürünler, içeriyor. Yani geniş bir içerik ve ürün yelpazesinden bahsedebiliriz. Artan sağlıklı beslenme bilincine hitap eden, ürün ve içerik ihtiyaçlarına cevap verebilen girişimciler, sektörde bir adım öne çıkıyor.
0


  • ALTIN GRAM - TL 2399,22 -0,06%
  • ALTIN ONS 2313,53 -0,02%
  • BIST 100 10260,49 -0,74%
  • DOLAR/JAPON YENI 155,593 0,586%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,37298 0,00219%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 92,0255 0,8568%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,2556 -0,0395%
  • EURO/DOLAR 1,0745 -0,0693%
  • EURO/TURK LIRASI 34,6597 -0,1383%
  • STERLIN/DOLAR 1,24877 -0,1623%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL