Dijitale yatırımda düşüş bekliyorum

Dijitale yatırımda düşüş bekliyorum

Reklam yatırımlarının büyüme hızında son yıllarda yavaşlama var. Reklamverenler Derneği Başkanı Ahmet Pura, bunu şeffaflığın olmamasına ve ölçümsüzlüğe bağlıyor.

FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr

Pura, bu yıl sektörde yüzde 12 büyüme beklerken dijitalde küçülme öngörüyor. Reklam engelleme teknolojileri ve dolandırıcılık konusunda çalışmalar yapılmazsa dijitaldeki düşüşün sektörü olumsuz etkileyebileceğini de söylüyor.

Reklam sektörünün büyüme hızında son iki yıldır düşüş var. Bu düşüş genelde ekonomik ve siyasi ortama, seçimlere ve terör olaylarına bağlanıyor. Ancak Reklamverenler Derneği (RVD) Başkanı Ahmet Pura, asıl sorunun güvensizlik, şeffaf olmayan düzen ve ölçümsüzlük olduğunu söylüyor.

Basının en güvenilir haber kaynağı olarak görülmesine rağmen ölçümsüzlük yüzünden payının giderek düştüğüne vurgu yapan Pura, bu konuda sektör paydaşlarının elinden geleni yapması gerektiğini ifade ediyor. Pura’yı endişelendiren bir başka mecra ise dijital.

Reklam yatırımlarında ikinci mecra haline gelen dijitalde 2016’da küçülme beklediğini belirten Pura, küresel reklam sektöründe olduğu gibi Türkiye’de de reklam engelleme teknolojileri ve reklam dolandırıcılığının reklamverenin gündeminde olacağının altını çiziyor. Ahmet Pura, sorularımızı aşağıdaki gibi yanıtladı:

Reklam sektörü son iki yıldır beklenenin altında bir büyüme sergiliyor. Reklamcılar bunu ekonomik ve siyasi gündem ile teröre bağlıyor. Gerçekte reklamverenlerin yatırımlarını etkileyen ne oldu?
Ne ekonomik ve siyasi kriz, ne de seçimler bu büyümenin hızını düşüren asıl faktörler değil. Asıl sorun güvensizlik, şeffaf olmayan düzen ve ölçümsüzlük.
Zaten baktığınızda en büyük düşüş, ölçümün sağlıklı yapılamadığı mecralarda yaşanıyor. Ancak sürdürülebilirlik şarkıları söylediğimiz bir ortamda gün aşırı değişkenlikler de reklamverenlerin yatırımlarını olumsuz etkiliyor.

Türkiye’de ölçümleme konusunda hep sorun yok muydu?
Günümüzün ekonomik ortamında, reklamverenler, markaları için reklam yatırımı yapacakları mecraları sağlıklı ve verimli bir şekilde saptayabilmek ve yatırımlarının geri dönüşünü değerlendirebilmek için ölçümlemeye her zamankinden fazla önem veriyor. Ölçümlemenin tüm mecralar bazında disipline edilmesi gerekiyor. 2015 yılında televizyon ölçümleme çalışmaları sağlıklı bir yapıda sürerken, açıkhava ve radyo ölçümleme çalışmaları ivme kazanarak hayata geçti.

Ölçüm potasına basın ölçümlemelerinin de dahil olması beklentimiz. Basının reklam yatırımlarından aldığı pay bu nedenle yıllardır küçülüyor. Halbuki araştırmalar gösteriyor ki pek çok kişi takip ettiği gazetelerde okuduğu bilgilere güveniyor ve haber kaynağı olarak basını görüyor. Radyoda da ölçümleme konusunda çift başlılıktan kaynaklı bir problem var. URYAD sadece ulusal radyo kanallarını ölçüyor. Yerellerin de ölçüm potasına dahil olması gerekiyor.

Sinema ve dijitalde ciddi bir büyüme var. Bu mecraları nasıl değerlendiriyorsunuz?
Sinema reklamlarındaki büyüme umut verici bir gelişme. Dijital de reklam yatırımlarından yüzde 24 pay alır hale geldi.

2015’te biz RVD bünyesinde, bu mecranın kontrolü ve kurallı büyümesine destek olmak için, Dijital Yürütme Kurulu kurduk. Çünkü gelişme hızı yüksek mecraların yarınlarının sorun yumağı konumuna gelmemesi için kontrollü büyümesini sağlamak ve disiplinden kaçmamak gerekiyor.

Kısaca 2015’i değerlendirmek gerekirse, reklam yatırımlarının 7 milyar TL gibi bir büyüklüğü var, Ama ben bu rakamla oyalanmak yerine, her mecranın işbirliğine ve ortak sektör hedeflerine yoğunlaşması ve günlük kısır çekişmelerden arınıp uzun vadeli stratejilere odaklanması gerektiğini düşünüyorum.

2016’da sektör büyümesi özlenen iki haneli rakamlara erişebilecek mi?
2016’da sektörün yüzde 12 büyümesini bekliyorum.

Mecraların pastadan aldığı payda değişim bekliyor musunuz?
Ben dijitalde düşüş bekliyorum.

Neden?
Küresel reklamverenleri 2016’da en çok meşgul edecek konuların başında, reklam engelleme teknolojileri ve reklam dolandırıcılığı geliyor. Haziran 2015 itibariyle, dünyanın dört bir yanında yaklaşık 200 milyon internet kullanıcısının reklam engelleme teknolojisi kullandığı tahmin ediliyor.

Bu dijitalde kıyamet anlamına geliyor. Akıllı ekranlarda ‘reklama maruz bırakma’ dönemi sona eriyor. Kısacası, düşük maliyetlerle herkese ulaşabilirim düşüncesi tarih olmak üzere. Reklamların tüketicilerin hayatına sunacağı içerik ve faydayı oluşturmak açısından reklam engelleyicilerinin neden olacağı sonuçları vurgulamak, tüm sektör için çok önemli ve birlikte yürütülmesi gereken bir süreç olacak.

Sayfa: 1 2



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap