SUV pazarında vites yükseliyor

SUV pazarında vites yükseliyor

4006Otomotiv pazarında artık tartışılmaz bir SUV gerçeği var. Son rakamlara göre SUV araçların toplam otomobil satışlarındaki payı yüzde 16’ya kadar yükseldi. Bu rakam çok değil 2010 yılında yüzde 8’di.

Geçen yıl 106 bini aşan SUV satış adedinin bu yıl 120 bini bulması bekleniyor. Tüm markaların kıyasıya bir rekabet içinde olduğu SUV pazarında büyümenin devam edeceği tahmin ediliyor. Otomotivde SUV pazarı hiç olmadığı kadar hareketli günler yaşıyor. Üstelik bu durum bize özel de değil.

2016’nın ilk dokuz aylık verilerine göre, Avrupa’da SUV pazarında yüzde 20’lik büyüme söz konusu. SUV otomobiller Avrupa’da tüm piyasanın yaklaşık yüzde 23’üne sahip durumdalar. Benzer büyümeyi Türkiye pazarında da görüyoruz. Son rakamlara göre SUV’lar şu an binek araç satışlarının neredeyse yüzde 16’sını oluşturuyor. Çok değil, 2010 yılında bu rakam sadece yüzde 8’di.

Pazardaki tüm oyuncuların bu segmente yatırım yaptığını ve bu segmente her geçen gün yeni bir modelin katıldığını düşünürsek, bu rakamın önümüzdeki yıllarda daha da artacağını söylemek için kahin olmaya gerek yok. Geçtiğimiz ay gerçekleşen Paris Motor Show’da da bu büyümenin adımları net bir biçimde görüldü.

4007B VE C SINIFI DOMİNANT
Bu yılın ocak-ekim döneminde toplam 86 bin 240 adet SUV araç satıldı. Geçtiğimiz yılın aynı döneminde bu rakam 78 bin 986’ydı. 2015’te SUV’ların satışı yüzde 31 artarak 106 bin 369 adede yükselmişti. Bu yıl ise pazarın 120 bin adet civarında gerçekleşmesi bekleniyor. ÖTV artışı nedeniyle alımların erkene çekilmesi, bu rakamı daha da arttırabilir.

SUV satışlarının detaylarına baktığımız zaman, Avrupa’da olduğu gibi mini ve orta SUV’lara olan ilginin sürekli arttığını görüyoruz. Şu an tüm segmentlerde olduğu gibi doğru motor-şanzıman kombinasyonu müşterilerin tercihinde belirleyici bir özellik. Ülkemizde en yoğun tercih edilen 1.6 dizel-otomatik kombinasyonuna sahip SUV’lar rakiplerine karşı bir üstünlük sağlamış durumda.

Bu yılın 10 aylık döneminde satılan 86 bin SUV’un yaklaşık 16 bini B, 55 bini C, 12 bini D, 3 bini ise E segmentindeki araçlardan oluştu. Yani rakamlardan da görüldüğü üzere B ve C sınıfı SUV’ların toplam SUV satışlarındaki oranı yüzde 82’lerde.

ZİRVEDE NİSSAN VAR
Şu an pazarda 80’e yaklaşan SUV modeli var. Audi’den Hyundai’ye, Porsche’den Fiat’a her markanın bir veya birden fazla SUV modeli bulunuyor. En çok satılan SUV modellere baktığımızda ise Nissan Qashqai’nin lider olduğunu görüyoruz.

Bu yılın 10 aylık döneminde 12 bin 218 adet Qashqai satıldı. Hemen peşinden 11 bin 858 adetle Dacia Duster, 6 bin 471 adetle Volkswagen Tiguan, 6 bin 299 adetle Hyundai Tucson, 5 bin 715 adetle Honda CR-V ve 5 bin 28 adetle de Renault Kadjar geliyor.

Rakamlardan da görüleceği üzere, Türkiye’de SUV pazarının dominant oyuncularının başında Nissan geliyor. Şirketin satışlarının şu an yüzde 80’ini SUV araçlar oluşturuyor. Bu oran2010 yılında yüzde 68’di, fakat Juke’un satışına başlanmasıyla birlikte yukarı tırmandı.

Nissan Genel Müdürü Sinan Öz-kök, SUV segmentinde görsel anlamda dikkat çekici, güçlü görünüme sahip ve tasarımda farklılaşan modellerin ilgi gördüğünü söylüyor. Özkök, “Müşteriler daha çok yakıt tasarrufu sağlayabilecek dizel modellere yoğunlaşmış durumda. Aynı zamanda zorlaşan şehir yaşamı ve yoğun trafik sorunu sebebiyle otomatik şanzımana sahip modeller ilgi görüyor” diyor.

SATIŞ HEDEFLERİ YÜKSEK
Pazarın bir başka güçlü oyuncusu Hyundai’nin SUV pazarına girişi ise 1990’lı yılların sonuna dayanıyor. 18 yıllık süreçte her yıl pazar payını artıran Hyundai, SUV pazarındaki asıl çıkışını ise ix35 modeliyle gerçekleştirdi.

Yenilenen Tucson modeliyle hızla yükselen SUV pazarında önemli bir oyuncu haline gelen Hyundai, bu yılın ocak-ekim döneminde 6 bin 400 adetlik satışa imza attı. Tucson modeli şu an benzinli SUV’lar arasında pazar lideri durumunda.

Hyundai Türkiye Genel Müdürü Önder Göker, toplam satışlarında SUV oranının yüzde 17’nin üzerinde olduğunu söylerken, pazar paylarını önümüzdeki yıllarda daha da artırmayı hedeflediklerini belirtiyor.

Opel Genel Müdürü Özcan Keklik, SUV satışlarının sadece ülkemizde değil Avrupa’da da önemli yükseliş gösterdiğini ifade ediyor. Keklik, Mokka’yı satışa sundukları 2012’de Avrupa genelinde toplam SUV pazarının yaklaşık 450 bin adet olduğuna, bugün ise bu rakamın yaklaşık 1 milyon 250 bine ulaştığına işaret ediyor.

Opel, Mokka modeliyle son dört yılda toplam 11 bin adetlik satış gerçekleştirdi. Geçtiğimiz ay piyasaya çıkan Yeni Mokka X’in ise sadece 2017 yılında 9 bin adet satması hedefleniyor. Keklik, 2020 yılına kadar ürün gamlarına yeni bir SUV eklemek için 250 milyon Euro’luk yatırım gerçekleştirdiklerini de belirtiyor.

SUV’DA ATAĞA KALKTI
Peugeot, son yedi ayda globalde lansmanını gerçekleştirdiği beş farklı model ile büyük bir SUV atağı başlatmış durumda. Şirket gelecek yıldan itibaren dünya SUV pazarının önde gelen oyuncularından biri olmayı hedefliyor. Türkiye pazarına gelirsek, şirketin bu konudaki son atılımı 3008 oldu ve araç 87 bin 900 TL’den başlayan fiyatlarla 21 Ekim’de satışa sunuldu.

Peugeot Türkiye Genel Müdürü Laurent Pernet, yeni 3008 ile bir önceki nesil modelin yedi yılda sattığı adedi önümüzdeki bir yıl içinde satmayı hedeflediklerini söylüyor. Yeni SUV Peugeot 3008’in C-SUV segmentine tamamen yeni bir soluk getirdiğini söyleyen Pernet, 2016’nın son iki ayında 2 bin adet 3008 satacaklarını dile getiriyor.

Pazarın bir başka önemli oyuncusu Volkswagen’in SUV pazarındaki modelleri ise Yeni Tiguan ve Touareg. Volkswagen Binek Pazarlama Müdürü Çağrı Öztaş, bu iki modelin toplam satışlara oranının yüzde 8 olduğunu söylüyor.

Tasarım, konfor ve işlevselliği bir arada sunan Yeni Tiguan ile birlikte bu oranın geçmiş yıllara oranla büyüdüğünü söyleyen Öztaş, ilerleyen dönemde farklı segmentlerde sunmayı planladıkları modellerle Volkswagen içerisindeki SUV payının daha da artacağını dile getiriyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap