Perakendeciler deneyime odaklandı

Perakendeciler deneyime odaklandı

Perakende sektöründe giderek artan rekabet deneyim mağazacılığı trendini başlattı. Arçelik’ten Teknosa’ya Siemens’ten Boyner’e kadar pek çok şirket mağazalarında yeme içme alanlarının yanı sıra ürünlerin deneyimleneceği özel bölümler oluşturuyor.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Son yıllarda perakende sektöründe hızla artan rekabet yeni bir mağazacılık trendi başlattı. Artık mağazalar sadece ürün satın almak için değil deneyim alanları olarak tasarlanıyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Online alışverişin ardından yükselen mobil alışveriş ve son zamanlarda sıkça sözü edilen sosyal alışverişin geleneksel fiziksel mağazacılığın cirolarını büyük ölçüde etkilemesi de bu trendin yaygınlaşmasına neden oluyor.

Fiziki mağazalarında düşen satış tehditini fırsata çevirmenin yollarını arayan perakendeciler mağazaları yeni deneyimlerle zenginleştiriyor. Her markanın projesi mağaza metrekaresine ve konseptine göre değişiyor. Kimi bir zaman hazır giyim mağazasında yeme içme alanları oluşturulurken, teknoloji markaları ürünleri deneme imkanı sunuyor.

540 MİLYON TL YATIRIM
Bu şirketlerden Turkcell, tüm mağazalarını deneyim mağazası olacak şekilde 2017 yılında dönüştürmeye başladı. Şirketin bugün yaklaşık bin 500 deneyim mağazası var. Şirkette, bu dönüşümün yatırım maliyeti beş yıl için yaklaşık 540 milyon TL.

Deneyim odaklı dijital mağazalar yarattıklarını söyleyen Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Murat Erkan, “Mağazalarımızda müşterilerimizin deneyimlemesi için çok sayıda akıllı telefon, tablet, yeni nesil teknolojileri konumlandırdık. Dijital ekranlar, mağaza içi online mağaza, akıllı destek gibi uygulamaları hayata geçirdik” diyor.

80 KONSEPT MAĞAZA AÇACAK
Türkiye genelinde yaklaşık 3 bin bayi ve mağazası bulunan Arçelik de kısa bir süre önce içinde deneyim alanlarının olduğu konsept plus mağazalarını hayata geçirdi. 2018 sonuna kadar bu mağazaların sayısının 80’e ulaşması bekleniyor. Arçelik’in yeni konsept mağazalarından müşteriler akıllı ekran sayesinde mağazada olmayan ürünleri bire bir boyutlarda interaktif olarak inceleyebiliyor.

Mağazalarda pişirme alanında şeflerle özel etkinliklere katılmak, son teknoloji televizyonlarda maç izlemek, video oyunları oynamak mümkün. Arçelik Türkiye Genel Müdürü Can Dinçer, yeni nesil mağazalarda geçirilen sürenin yüzde 40 oranında arttığını söylüyor. Şirket, yeni nesil mağazacılık atağını önümüzdeki dönemde yurt dışına da taşımayı planlıyor.

Türkiye genelinde 207 mağaza ile hizmet veren Teknosa, yeni mağazalarını ‘touch and feel’ yani ‘dokun ve hisset’ konseptiyle açıyor. Şirket, belirli mağazalarında gaming başta olmak üzere küçük ev aletleri ve kişisel bakım için özel deneyim alanları oluşturdu.

Ayrıca, yenilikçi stant tasarımları ve ürün güvenliği teknolojileri ile müşterilerin merak ettikleri ve satın almak istedikleri ürünü rahatça deneyimleme-lerini sağlıyor. Teknosa CEO’su Bülent Gürcan, bu yıl müşteri deneyimi için geçen yılın 2 katı yatırım gerçekleştireceklerini söylüyor.

KONSEPT MAĞAZALARIN CİROSU ARTIYOR
Siemens Ev Aletleri’nin Türkiye genelinde 600 mağazası var. Dünyada Çin’den sonra ikinci deneyim mağazasını Ankara Beytepe’de açan şirket, yeni nesil mağazalarını farklı lokasyonlarda hayata geçirmeyi hedefliyor.

Deneyim mağazasında canlı mutfak, kahve, küçük ev aletleri/elektrikli süpürge deneyim alanı var. Yeni deneyim mağazasında, home connect alanında dokunmatik 22 inç ekran ve yeni ürünlerle ilgili bilgilere hızla ulaşmayı sağlayan dijital ekranların yer aldığı prestij duvarı gibi teknolojik uygulamalar bulunuyor. Siemens Ev Aletleri Pazarlama Müdürü Ayşe Özkaya, yeni konsept mağazanın cirosunun bir buçuk kat artmasını öngördüklerini söylüyor.

Son dönemde bu trend hazır giyim perakendecilerini etkiledi. Pek çok marka mağazalarında yeni uygulamalarla tüketicilerin mağazada kalma süresini artırmaya çalışıyor. Orka Holding bunlardan biri.

Mağazaları daha çok inovatif dokunuşlar ile daha ilgi çekici ve konforlu alanlar haline getirmeye özen gösterdiklerini söyleyen Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, “Bunlardan bir tanesi yakın zamanda mağazalarımızda etkin olmasını hedeflediğimiz akıllı ayna teknolojisi” diyor.

BOYNER CAFE AÇACAK
Türkiye’nin 37 ilinde 94 mağaza ile hizmet veren Boyner, yaklaşık bir yıl süren çalışmaların sonunda mağaza konseptini yeniledi. 2017’yi 275 bin metrekareyi aşan net satış alanı ile tamaml ayan şirket, yeni mağazalar ve reno-vasyonlar için yaklaşık 60 milyon TL’lik bir yatırım gerçekleştirdi.

Şirket bu yatırımın meyvesini toplamaya başladı. Mağaza içinde geçirilen süre yüzde 25 artarken sepet ortalaması da buna bağlı olarak yüzde 20 artış gösterdi. Boyner Büyük Mağazacılık Kurumsal Gelişim Genel Müdür Yardımcısı Filiz Demirbaş Bayrak, geçmişte Çarşı markalı mağazalarda açtıkları cafe’leri tekrar hayata geçireceklerini söylüyor.

Bu trend otomotiv sektörüne de sıçradı. Gelecek Otomotiv, kısa bir süre önce içinde deneyim alanları bulunan iki mağaza açtı. 27 milyon Euro yatırım yapılan Gelecek Otomotiv VadiPark ve Emaar Square Mall showroomları, Mercedes-Benz dünyasında dijital dönüşümün başladığı ilk showroomlar. Mağazalarda dijital ekranlar, tabletler ve VR (sanal gerçeklik) çözümleri ile hizmet veriliyor. Müşterinin kendi aracını kendine özel tasarlamasına imkân vermek için birçok noktada konfigüratörler bulunuyor.

Ayrıca VadiPark’ taki showroomda profesyonel baristalar tarafından hazırlanan kahvelerin bulunduğu bekleme salonunun yanı sıra çocuk oyun alanı ve kapsamlı simülasyon cihazlarının yer aldığı eğlence alanı bulunuyor. Gelecek Otomotiv İstanbul Genel Müdürü Bekir Koman, teknolojiyi kullanarak fark yaratacaklarını söylüyor.

KENDİ DONDURMANI YARAT
Unilever de Soft Republick markasıyla deneyim mağazacılığı işine el attı. Soft Republick’in ilk mağazası 2017 yılında Londra Shoreditch’de açıldı. Türkiye’de ise Kanyon ve Bağdat Caddesi’nde iki şubesi bulunan markanın özel konsept mağazalarında kişiye özel dondurma yapmak mümkün.

Unilever Türkiye Dondurma Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı ve Türkiye Unilever Yönetim Kurulu Üyesi Toloy Tanrıdağlı, yeni deneyimle ve eğlenceli formatla dondurma severlerin kendi dondurmalarını yaratmalarını sağladıklarını söylüyor. Şirket, yeni şubeler için de çalışmalar yürütüyor.

TOĞRUL GÖNDEN CUSHMAN & WAKEFIELD YÖNETİCİ ORTAĞI

“MAĞAZALAR BÜYÜRKEN KÜÇÜLECEK
“Perakende sektörü fiziki mağazacılığı uzun vadede korumak istiyorsa deneyim mağazalarına dönmekten başka bir çözüm olmadığını düşünüyoruz. Bunun mutlaka teknoloji ve müşterilere deneyim ve ödeme kolaylığı içermesi gerekiyor.

Tüketiciler online satışta yaşayamayacağı deneyimi fiziki mağazada tecrübe edemez ise mağaza satışlarının hızla düşeceğini öngörüyoruz. Fiziki mağazalar bir yandan büyürken diğer yandan da küçülecek. Deneyim yaşatmak isteyen mağazalar sayıda daha az ama daha büyük olacak.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap