Spor perakendesinde mağazalaşma atağı

Spor perakendesinde mağazalaşma atağı

Dünyada 310 milyar dolar büyüklüğü olan spor perakendesi sektörü, Türkiye’de ise 6 milyar TL’lik hacme sahip. Her yıl yüzde 6’lık büyüme gösteren sektörün bu performansı yeni oyuncuların da devreye girmesine neden oluyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr

Mağazalaşmaya hız veren spor perakendecileri, yıl sonuna kadar yeni mağazalar açmaya devam edecek. Bu alandaki büyümenin önümüzdeki yıllarda da sürmesi bekleniyor. İstihdama katkısı ve ulaştığı ciro büyüklüğü ile Türkiye ekonomisinin en dinamik sektörlerinden biri olan perakende, 2015’te yüzde 9 büyüyerek 663 milyar TL’lik hacme ulaştı.

Bu yılki beklenti ise perakende sektörünün yüzde 11-12 oranında büyümesi yönünde. Bu yapı içinde giyim perakendesinin büyüklüğünün 2016 sonunda yaklaşık yüzde 10’luk artışla 150 milyar TL’yi aşacağı tahmin ediliyor.

Perakende sektörünün pek çok alt başlığı var. Bunlar içindeki en dinamik ayaklardan biri de spor perakendesi. Sağlıklı yaşam bilincinin artmasıyla birlikte Türkiye’de de spor yapan insanların sayısı her geçen gün artıyor. Bu da yaklaşık 6 milyar TL gibi bir hacme sahip olan spor perakendesini her yıl ortalama yüzde 6 oranında büyütüyor. Mağazalaşma atağına kalkanların yanı sıra pazara yeni giren iddialı markaların da bulunmasının, perakendenin bu alanına daha fazla büyüme getirmesi bekleniyor.

3005

SEKTÖRÜN ÖNCÜLERİ
2016 Ağustos itibariyle Türkiye’de 205 mağazası bulunan Adidas, sektörün önde gelen oyuncularından biri. ‘Adidas Store, ‘Adidas Kids Store’ ve ‘Adidas Outlet’ olmak üzere üç şekilde mağazalaşan marka, yıl sonuna kadar bir store ve iki outlet mağaza daha açmayı planlıyor.

Adidas, dört adet de franchise verecek. Bu alandaki bir başka büyük şirket olan Puma’nın Türkiye’de dokuz büyük şehirde kendisine ait 19 mağazası ve 16 franchise mağazası bulunuyor. Bu yılın sonuna kadar iki yeni mağaza daha açılması planlanıyor.

Büyüme stratejilerinin şehir bazlı olmaktan ziyade nüfusu milyonu geçen şehirlerdeki uygun gayrimen-kuller ve ticari gayrimenkullerle alakalı olduğunu belirten Puma Türkiye Perakende Başkanı Taner Seyis, “Yıllık üç tane mağaza ve bir tane outlet açmayı planlıyoruz” diye konuşuyor.

HEDEFLERİ BÜYÜK
40 yılık geçmişe sahip olan Fransız Decathlon 27 farklı ülkede faaliyet gösteriyor ve bin 79 mağazası bulunuyor. Türkiye’deki ilk mağazasını Nisan 2010’da açan marka, eylül ayında ülkemizde 22 mağazaya ulaşmayı hedefliyor. Decathlon Türkiye İş Geliştirme Direktörü Esat Efendigil, “Önceliğimiz büyük şehirler. Devamında da daha küçük mağaza formatlarıyla Anadolu’da devam etmeyi hedefliyoruz. Tüm mağazalarımızı kendimiz açıyoruz” diye anlatıyor.

Skechers, mağazaları ve satış noktalarıyla yaklaşık 190 ülkede faaliyet gösteren bir marka. Tüm dünyada bin 500’ün üzerinde mağazası olan marka, 2011 yılından beri Türkiye pazarında da faaliyet gösteriyor. Şu anda 14 mağazaya ve 700’e yakın satış noktasına ulaşan Skechers, nisan ayından beri online mağazasından da satış yapıyor.

Markanın Türkiye distribütörlüğünü yürüten Olka Spor, yıl sonuna kadar üç mağaza daha açmayı planlıyor. 3 bin 500 çeşit ürünü tüketicilerle buluşturduklarını belirten Olka Spor Genel Müdürü Yasin Kavşak, “Şu an İstanbul, İzmir, Ankara, Antalya ve Eskişehir’de yer alıyoruz. Devamında Bursa, Adana ve Mersin’e de gitmeyi planlıyoruz. 2016’da büyüme oranımız yüzde 80 olarak gerçekleşti. 2017’de toplam satış noktamızı 800’ün üzerine taşımayı ve en az 25 mağaza açmış olmayı hedefliyoruz” diyor.

122 MAĞAZAYA ULAŞTI
Beş yıl önce Danimarkalı spor giyim markası Hummel’in Türkiye distribütörlüğünü alan tekstilci Zeynel Akbulut, mağazalaşmaya hız verdi. Bugün 122 mağazası bulunan Hummel Türkiye, bu yılın sonunda 150 mağazaya ulaşmayı hedefliyor.

Hummel markasının sahibi Thornico Grup ile yüzde 49 ortaklığı bulunan Zeynel Akbulut, markanın Türkiye üzerinden Ortadoğu ve Balkanlar’a açılmasının planlandığını belirtiyor. 2017 ortasına kadar Mısır, Suudi Arabistan ve İran’da 17 mağaza açmayı hedeflediklerini söyleyen Akbulut, “Diğer taraftan Sırbistan üzerinden Balkanlar’a açılacağız. 2017 sonuna kadar yurtdışında 30 mağaza açacağız.

2017 ortasına kadar 30 milyon TL’lik yatırım planlıyoruz. Mağazalarımızın metrekarelerini de büyütmeye hazırlanıyoruz” diye anlatıyor. Sportive, 1985’de sporun kalbi Sir-keci’de kuruldu. 2012 yılında Türkiye’de çok markalı spor perakendesindeki açığı İş Girişim Yatırım Ortaklığı ile görerek yatırımlarını hızlandırdı.

Geçen yıl açtığı 14 mağaza ile 21 şehirde 38 mağazaya ulaşan marka, yıl sonuna kadar dört mağazayı daha zincirine eklemeyi planlıyor. Kısa vadede İstanbul ve Anadolu odaklı bir gelişim planları olduğunu belirten Sportive Genel Müdürü Zeynep Selgur, “Geçen yılki 157,3 milyon TL olan ciromuzu bu yıl 175.3 milyon TL’ye çıkarmayı hedefliyoruz” diyor.

TÜRKİYE’YE YENİ GELDİ
Sektöre yeni giriş yapan markalar da var. ABD’li Under Armour bunlardan biri. 60’dan fazla ülkede faaliyet gösteren markayı Türkiye’ye Doğuş Perakende Grubu getirdi. Grup, Under Amour’un KKTC’de de tek yetkili dağıtıcısı konumunda. Türkiye’ye üç mağaza ile giriş yapan marka, önümüzdeki 2,5 ay içinde İstanbul ve Ankara’da altı yeni mağaza daha açacak.

İstanbul Viaport AVM’de ekim ayında markanın ilk outlet mağazasını hizmete sunacaklarını belirten Under Armour Türkiye Ülke Genel Müdürü Aydın Kanatlı, ayrıca yıl sonunda 50 satış noktasına ulaşacaklarını söylüyor. Kanatlı, “Türkiye’yi merkez yaparak çevre ülkelerdeki dağıtım hakları için de görüşmelerimiz sürüyor” diye anlatıyor.

3006



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap