2 milyar dolarlık yatırım yapacağız

2 milyar dolarlık yatırım yapacağız

Limak Holding enerji, çimento, havalimanı, inşaat ve turizmde 2 milyar dolarlık yatırım yapacak. Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, 4,1 milyar dolar cirolu grubun bu yıl yüzde 20 büyüme hedefiyle yeni yatırımları devreye alacağını söylüyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Bulunduğu iş alanlarında gerçekleştirdiği yüksek bütçeli yatırımlarla geçen yıl 4,1 milyar dolar ciroya ulaşan Limak Holding, bu yıl da yatırımda hız kesmiyor. Bu yıl yatırımda 2 milyar dolarlık bir bütçeyle yola çıktıklarını dile getiren Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, enerji, çimento ve havalimanında önemli yatırımları devreye almaya hazırlandıklarını söylüyor.

Yeni yatırımların katkısıyla bu yıl yüzde 20 büyüme hedeflediklerini anlatan Özdemir, 29 Ekim’de açılacak Üçüncü Havalimanı’nda açılış için artık gün saydıklarını kaydediyor.

Özdemir ile grubun 2018 yılı yatırım gündemini ve hedeflerini konuştuk.

Son yıllarda enerji ve havalimanı ağırlıklı yatırımlarla hızlı büyüyen holding 2017’yi nasıl kapattı? Bu yılki büyüme hedefi nedir?
Türkiye ekonomisi 2017 yılında yüzde 7 civarında büyüdü. Bu iş dünyası için önemli ve sevindirici bir durum oldu. Tabii asıl önemli olan bu büyümenin kalıcı olmasıdır. 2018 yılında da Hasdal ve Kanal İstanbul projelerinin ihalesiyle, turizmde gelen erken rezervasyon talepleri, imalat sanayi ve ihracattaki çıkışla büyümenin devam etmesini diliyoruz. Biz de geçen yıl olduğu gibi bu yıl da Limak Grubu olarak yüzde 20 büyümeyi hedefliyoruz. 4,1 milyar dolar cirolu grubumuzu daha da büyütmek hedefiyle yatırımlarımızı sürdürüyoruz.

Bu yıl yatırım bütçeniz ne olacak?
Yatırımda çimento, enerji, havalimanı başta olmak üzere 2 milyar dolarlık bir bütçe belirledik. Bunun 400 milyon doları enerjiye olacak.

Birçok grubun yatırım iştahının azaldığı enerjide siz nasıl bir vizyonla ilerliyorsunuz?
Enerjide kurulu gücümüz 4 bin megavata yaklaştı. Bu anlamda en büyük yatırımcılardan biriyiz. Biz enerji sektörüne hala iyi bakıyoruz. Bu süreçte kapasite fazlası ve iklimin çok iyi gitmesinden kaynaklı düşen enerji fiyatları yatırımcının moralini bozdu. Bazı büyük gruplar kendilerini yatırımda beklemeye aldılar. Ama biz enerjide 2019’da önemli gelişmeler bekliyoruz. Enerji Bakanlığı yerli kömüre çok önem veriyor. Yakında Alpu kömür sahasının ve Ergene projelerinin ihalesi olacak. O nedenle bu yatırımlar açısından düşünürsek biz 2019 yılında enerjinin iyi bir sektör olacağını düşünüyoruz.

“ŞEKER İHALESİNDE YOKUZ”
“Biz Şeker Fabrikaları için ihaleye girmeyi düşünmüyoruz. Daha evvel girmiştik ve ihalemiz iptal olmuştu. Geçen süreçte biz başka işlerde yerimizi aldık ve şeker ihalelerini düşünmüyoruz.
Fakat başta YEKA ihaleleri olmak üzere enerji ve madencilik ihaleleriyle ilgileniyoruz. Buralarda finansmanı bulursak gireriz.”

Bankaların enerjide kredi imkânlarını azaltmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Maalesef bankalar enerji yatırımlarına artık çok sıcak bakmıyorlar. Biz en son Çetin Bara-jı’nın finansmanını yaptık ve zorlandık. Çetin Barajı’nda bankalar gördüler ki YEKDEM gelirleri olan iyi bir projeye krediyi verdiler. YEKDEM önemli bir nokta. Bankalar, bir enerji projesine YEKDEM’e yetişecek mi diye bakıyor. Bilindiği gibi 31 Aralık 2020’de YEKDEM sona eriyor. O tarihe kadar projeniz bitmezse YEKDEM’e giremiyorsunuz ve serbest piyasa şartları hakim oluyor. Eğer YEKDEM’e yetişirse dolar bazında alım garantisi var. HES ve RES’lerde 7,3 dolar/ cent, 10,3 dolar/cent GES, 12 dolar civarında da jeotermal santrallerde alım garantisi söz konusu. Bu doğrultuda enerjide finansman bulmak kolay değil. O nedenle biz özelleştirmelerde önce finansmanına bakacağız.

Grubun önemli iş alanlarından biri olan çimentoda yurtdışına açıldınız. Burada son durum nedir?
Ankara’daki Anka Çimento nisan ayında tam kapasite olarak üretime geçecek. Kilis’te devreye aldığımız fabrika bizim için çok önemli. Hedefimiz üretimin yarısının ihraç edilmesi. Biz Suriye’deki olayların bitmek üzere olduğunu tahmin ediyoruz. Fırat Kalkanı ve Zeytin Dalı operasyonlarıyla bölgenin teröristlerden temizlendiğini ve yeniden yatırıma açılacağını düşünüyoruz. Fırat Kalkanı operasyonunun yapıldığı bölgeye bizzat kendim gittim ve gördüm. İnsanların orada yatırıma ihtiyaçları var. 150 bin konutla göçü tersine çevirme hedefi var. Dolayısıyla Suriye’nin ihracatta önemli olacağını görüyoruz. 2017’de çimentoda Türkiye ihracatında Suriye ilk defa 100 milyon dolarla bir numara oldu.

Suriye’ye ihracatta önümüzdeki dönemde potansiyel ne kadardır?
Kilis fabrikamızın kapasitesi 2 milyon ton. Suriye’nin ise 200 milyon dolar ihracat potansiyeli var. Biz de üretimimizin yarısını bölgeye yapmak istiyoruz. Mozambik pazarı çok enteresan. Orada işler tam kapasite ilerliyor. Fildişi Sahili fabrikasını da bu yılın sonunda devreye alacağız. Afrika’da yer arayışlarımız sürüyor. Orada yatırımlarımıza devam edebiliriz.

Çimentoda yeni rotanız neresi olur?
Yurtdışında araştırmalarımız devam ediyor. Satın alma ve yeni fabrika kurulumu konusunda birçok projeyi inceliyoruz. Biz çimentoda Güney Ege ve Karadeniz’de yokuz. Buralarda da fırsat olursa yer almayı isteriz.

Grubun en önemli ortak girişimlerinden biri olan Üçüncü Havalimanı 29 Ekim’de açılacak mı? Buranın grubun gelirlerine nasıl bir katkı sunmasını bekliyorsunuz?
Havacılıkta Kosova’daki havalimanımız iyi büyüyor. Dakar’ı açtık, Kuveyt Havalimanı da bitmek üzere. Rusya’da ise bildiğiniz gibi iki havalimanı aldık ve birini açtık. Rostov Havalimanı’nı ise mayıs ayında bitirmiş olacağız. Tüm bu çerçevede kendi işleteceğimiz Üçüncü Havalimanı da açıldığında önemli bir iş hacmine ulaşacağız. Üçüncü Havalimanı herkesin beklediği bir proje. Artık açılış için günleri saymaya başladık. 29 Ekim’de açılacak ve şu an yüzde 85 ana terminal binamız tamamlandı. Birinci pist hazır, ikinci pist mayıs ayı sonuna hazır olacak. Terminali bitirip deneme çalışmaları da başlayacak. Otopark hazır. Gözüken o ki 30 Ekim itibariyle bu havalimanı uçuşa hazır hale gelecek.

Taşınma işi nasıl olacak?
Senegal’de de 50 km ile yeni havalimanına bir gecede taşındık. Burada da Atatürk Havalimanı ile arasında 50 km mesafe var ve taşınma tahminen bir geceden daha uzun sürecektir. Bunun için kamu, belediye ve yatırımcıların olduğu bir koordinasyon kurulu kuruldu. Çalışmalar sürüyor.

Bu süreçte girmeyi planladığınız yeni bir iş alanı olacak mı?
Biz ana işlerimizde faaliyetlerimizi büyütmek istiyoruz. Bu noktada olmadığımız ve sıcak baktığımız madencilik sektörü var. Madencilik bizim işimizi tamamlıyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap