Beş yılda 40 ülkeye ihracat yapacağız

Beş yılda 40 ülkeye ihracat yapacağız

‘Türkiye’nin Kadın Girişimcisi’ ödülünün sahibi 1K Kimya’nın kurucusu Sevginar Baştekin, HighGenic markasıyla çok amaçlı temizlik ürünleri geliştiriyor. Baştekin’in hedefi, bu yıl ihracata başlamak ve beş yılda şirketini 40 ülkeye ihracat yapan bir yapıya dönüştürmek.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

HighGenic markasıyla silikonlu temizleyici, derz temizleyici, evsel leke çıkarıcılar ve leke çıkarma mendilleri gibi çok amaçlı temizlik ürünleri geliştiren 1K Kimya’nın kurucusu Sevginar Baştekin, 2017’de Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’nda Türkiye’nin Kadın Girişimcisi’ ödülünün Insider Kurucusu Hande Çilingir ile birlikte sahibi oldu.

Baştekin, 2010 yılında 400 metrekarelik bir alanda küçük bir üretim kapasitesiyle kurduğu 1K Kimya’yı bugün yıllık 14 milyon şişe üretim yapan 50 çeşit ürünlü bir şirkete dönüştürdü, ilk yılında gerçekleştirdiği 150 bin TL’lik cirosunu ise 2017’de 24 milyon TL’ye ulaştırdı.

Bu yıl ihracata başlayacak olan Baştekin, ilk etapta ürünlerini 15 ülkeye gönderecek. Beş yıl içerisindeki hedefi ise şirketini 40 ülkeye ihracat yapan bir yapıya dönüştürmek. Sevginar Baştekin, sorularımızı şöyle yanıtladı:

Şirketinizi nasıl kurdunuz? Kısaca öykünüzü paylaşır mısınız?
İTÜ Kimya bölümüne birincilikle girdim. Kimyayı lise yıllarımdan bu yana her zaman çok sevdim. Mezun olduktan sonra dört yıl boyunca bir laboratuvarda çalıştım. Kızım doğunca çalışma hayatıma biraz ara verdim. Daha sonra karaciğer, kolesterol gibi testler için kitler üreten bir şirkette çalıştım. Bu esnada diagnostik üretimiyle ilgili Almanya’da eğitim gördüm. Üretimi öyle sevdim. Oğlumun doğumuyla yeniden çalışmaya ara verdim. Ancak içimde üretim yapma isteği hiç bitmedi. Almanya’ya gittiğimde leke çıkarıcı ürünleri görmüştüm. Bunları Türkiye’de üretmeye karar verdim ve 2000 yılında leke çıkarıcı ürünler üretmeye başladım. 15 ülkeye ihracat yapar hale geldik ancak o şirket 2009 yılında kapandı. Üç ay sonra da 1K Kimya’yı kurdum. Böylelikle HighGenic markamız da hayata geçmiş oldu. eğitim gördüm. Üretimi öyle sevdim. Oğlumun doğumuyla yeniden çalışmaya ara verdim. Ancak içimde üretim yapma isteği hiç bitmedi. Almanya’ya gittiğimde leke çıkarıcı ürünleri görmüştüm. Bunları Türkiye’de üretmeye karar verdim ve 2000 yılında leke çıkarıcı ürünler üretmeye başladım. 15 ülkeye ihracat yapar hale geldik ancak o şirket 2009 yılında kapandı. Üç ay sonra da 1K Kimya’yı kurdum. Böylelikle HighGenic markamız da hayata geçmiş oldu.

Büyüme sürecinizi anlatır mısınız?
400 m2’lik bir alanda iki kişiyle üretime başladık. Üretimden AR-GE’ye, satıştan tedariğe kadar iki yıl boyunca işin tüm süreciyle bizzat ben ilgilendim. İlk yıl ciromuz yaklaşık 150 bin TL idi. Şu anda 50 çeşit ürüne ulaştık. Silikonlu temizleyici ürünü dünyada ilk biz ürettik. Silikonlu temizleyici kategorisini de biz geliştirdik. İhtiyaca yönelik ve inovatif ürünler üretiyoruz. AR-GE’nin başında ben varım. Ürünlerin tasarımını önce kafamda yapıyorum, sonra da hayata geçiriyorum. Bugün 81 ildeki 15 bin mağazada ürünlerimizi satıyoruz. Ne kadarlık üretiminiz var? Yıllık 14 milyon şişe üretimimiz var. Bu yıl üretimimizi yüzde 40 artıracağız. Her yıl yüzde 40 büyüyoruz. Bunu yeni ürünler geliştirerek başarıyoruz. Örneğin 2017 yılının sonunda doğal sirkeli bir temizleyici geliştirdik. Bu ürün kısa sürede çok ilgi gördü.

Şirket yapınız hakkında bilgi verir misiniz? Şirketinizin cirosal büyüklüğü nedir?
Biz bir aile şirketiyiz. Eşim Özcan Baştekin CEO olarak görev yapıyor. Kızım Gülin Okan da şirkete kurumsal iletişim müdürü olarak katıldı. 60 kişilik bir ekiple çalışıyoruz. Bir hat artışına gidiyoruz. Bu yıl 12 kişiye daha istihdam sağlayacağız. 2017 yılını 24 milyon TL ciro ile tamamladık. Bu yıl ise 30 milyon TL ciro hedefliyoruz.

İhracat konusundaki hedefleriniz neler?
Bugüne kadar hep iç pazara çalıştık. Ancak yeni bir sözleşme yaptık ve bu yıl itibariyle ihracata başlayacağız. İlk etapta 15 ülkeye ihracat yapacağız. Hedefimiz öncelikle Avrupa ülkeleri ve ABD. Beş yıl içerisinde 40 ülkeye ihracat yapmayı hedefliyoruz. Bunun dışında temizlik sektörünün en önemli yabancı oyuncularından biri için de silikonlu bir ürün üretmeye başladık.

Bir girişimci olarak yakaladığınız bu büyümeyi neye bağlıyorsunuz?
Kadın bir girişimci olarak, HighGenic ile bayanların temizlik sorununa son verecek, daha az yorulmalarını ve kendilerine vakit ayırmalarını sağlayacak bir formül geliştirmek için çok uzun zamandır çalışıyorum. Çünkü evin temizliği ve düzeninden sorumlu bir kadın olarak hepimizin yaşadığı sıkıntıları çok iyi biliyorum. Bir kadın olarak keyif alarak ve kolayca hemen bitirebileceğim temizliği hayal ettim hep. Ve yıllardır üzerinde çalıştığım formülü sonunda buldum. Aslında keşfettiğim ‘akıllı temizlik’ metoduydu. Akıllı temizlik yani kalıcı ve pratik temizlik. Bunun için de sadece gerektiğinde temizlik yapmak üzere kullanılacak çok amaçlı tek bir ürüne ihtiyaç vardı. Bu da hızla büyümemizi sağladı.

Yeni yatırım planlarınızdan bahseder misiniz?
Yeni ürünler geliştirmeye ve çalışanlarımıza yatırım yapmaya devam ediyoruz. Ürün gamımızı sürekli geliştiriyoruz. Bu yıl itibariyle sıvı çamaşır deterjanı da üretmeye başlayacağız. Bu bizim olmadığımız bir kategoriydi. Daha çok doğal ve organik ürünlerin AR-GE’sine yöneleceğiz.

“ÖDÜL BİZE CESARET VERDİ”
Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’nda aldığınız ödül sizin için ne ifade ediyor?
Çok mutlu oldum. İlk başta kazanırım duygusu vardı ancak ödül gecesi rakipleri görünce bu duygu bitti açıkçası. Kim birinci olursa olsun asla üzülmeyecektim çünkü tüm şirketler, tüm kadın girişimciler çok kıymetliydi. Birinciliğim açıklandığında çok duygulandım. O kadar çok emek veriyorsunuz ve zorluklar yaşıyorsunuz ki bir başkası tarafından takdir edilmesi size nefes aldırıyor. Kızım Gülin’in işimize bakış açısı pozitif anlamda değişti. Sürdürülebilirlik konusunda aldığım ödül bize cesaret verdi.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap