Dünyanın en hızlı gıda şirketi olacağız

Dünyanın en hızlı gıda şirketi olacağız

Yıldız Holding, yurtdışı yatırımlarının çatı kuruluşu pladis ile hedef büyüttü. Mevcut pazarlarının yanı sıra Uzakdoğu ve Pasifik ülkelerine yoğunlaşan pladis, önümüzdeki üç yılda her yıl yüzde 17 büyüyecek ve 2019’da 8,5 milyar dolar ciroya ulaşacak. Godiva ve McVitie’s’in üretim üssü Türkiye olacak. Murat Ülker, “Sektörümüzün dünyadaki en hızlı büyüyen şirketi olacağız” diyor.

MUSTAFA KEMAL ÇOLAK
mcolak@ekonomist.com.tr

Yıldız Holding denilince akla artık Ülker markası kadar Godiva ve McVi-tie’s markalarını bünyesinde barındıran pladis de geliyor. Murat Ülker, karşılaştırmayı “Yıldız Holding 12 ise pladis 5” şeklinde yapıyor. Holdingin dünya pazarlarına yönelik her üç markası için de iddialı hedefleri var.

Markaların güçlü olduğu Batı Avrupa pazarlarında daha çok mesafe alınacak. Uzakdoğu ve Pasifik bölgeleri ile Afrika için ise agresif planlamalar yapılacak. Ülker, Godiva ve McVitie’s’in her biri için her yıl çift haneli büyüme planlanıyor. Bu planlama çerçevesinde üretim üssü Türkiye olacak. 2021’e kadar 5 milyar TL’lik yatırım gerçekleştirilecek.

Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker, Türkiye’deki üretim kapasitesinin iki katına çıkarılacağını söylüyor. Godiva’da Türkiye üzerinden üretime başladıklarını, McVitie’s’in üretimine de başlayacaklarını belirten Ülker, “Her iki markanın da üretim üssü Türkiye olacak.

İki markanın da dünyaya yayılımı Türkiye’deki üretim üzerinden olacak. Bu durum hem Ülker’in ihracatına, hem alanımızda katma değerli ihracata çok olumlu yansıyacak” diyor. Ülker, “Sektörümüzde dünyanın en hızlı büyüyen şirketi olacağız” diye konuşuyor.

Yıldız Holding, pladis ile gelecek üç yılda her yıl için yüzde 17’lik büyüme ve 2019 sonunda 8,5 milyar dolar ciro hedefliyor. Murat Ülker ile ilk harfinin özellikle küçük yazılmasını istediği pladis’i ve gelecek planlarını konuştuk:

pladis yapılanmasının ardından nasıl bir yönetim biçimi oluştu?
pladis olarak 10 yönetim bölgemiz var. Türkiye merkezimiz ve en büyük bölgelerimizden biri. En büyüklerinden biri de İngiltere. 73 ülkeden 26 bin çalışanımız var. 4 milyar tüketiciye hitap ediyoruz. 100 ülkede operasyon yönetiyoruz. İşimiz daha da yoğunlaştı. Bir yılda 17 ülke gezmişim, 400 saat uçak seyahati yaptım, dünyayı sekiz kez dolaşma anlamına geliyor.

pladis ile neyi hedefliyorsunuz? Türkiye’den büyüyen global marka olmak hedefi koyduk. pladis ile kaynaklarımızı, değerlerimizi, birikimlerimizi birleştirdik. Sektörümüzde dünyanın en hızlı büyüyen şirketi olacağız. pladis 5 ise Yıldız 12’dir. Türkiye’nin büyümesi bize avantaj sağlıyor. Kur politikaları da destekliyor. Hızla büyümesi avantaj sağlıyor. Global arenada güçlü kılıyor.

Dünyanın hangi bölgelerinde cazibe görüyorsunuz?
Pasifik ülkelerine ağırlık vereceğiz. Hindistan, Endonezya, Kore, Filipinler gibi ülkelerden bahsediyorum. Nüfus oralarda hızlı artıyor, kişi başına gelirleri yükseliyor. Kaldı ki oralarda neredeyse yokuz. Japonya’da daha fazla büyüme imkanımız bulunuyor. Orası çikolatada ikinci büyük pazarımız. Bisküvi konusunda da ilerleyeceğiz.

Rusya’daki gelişmeleri nasıl yorumluyorsunuz?
Büyük bir pazar, gelişmeler tabii ki olumlu, destekliyoruz. Büyük bir ülke, dağıtım teşkilatlarımızı güçlendiriyoruz. Rusya’nın etrafında da önemli pazarlar mevcut.

Üç markanın büyüme potansiyeli nedir?
Her üç markamız da iki haneli büyüme gerçekleştirecektir. Orta vadede şunları önceliklendirdik. Tüm dünyadaki çikolata satışlarımızı iki katına çıkaracağız. Bisküviyi yüzde 50 artıracağız. Bu açıdan kapasite yatırımlarımızı bitirmemiz lazım. Çikolatada iki, kekte üç, şeker ve sakızda dört kat kapasite artırımına gideceğiz. Toplam 5 milyar TL yatırım yapacağız. Gıdadaki en büyük yatırımı yapacağız.

Nasıl bir yatırım stratejiniz var?
Tüm dünya pazarları için üretim üssümüz Türkiye olacak. Bu yıl 1,5 milyar TL’lik yatırım yaptık. Bunun 770 milyon TL’lik kısmını Türkiye için kullanıyoruz. Türkiye’nin üretim kapasitesini iki katına çıkaracağız. Ülker’in yanı sıra Godiva ve McVitie’s ürünlerinin üretimini de ağırlıklı olarak Türkiye’den yapacağız. Godiva’nın marketlerde satılmasının önünü açacağız. Draje ve tabletlerini çıkaracağız.

Bu durum Godiva’nın imajını olumsuz etkilemez mi?
Godiva’da lüks algısı yerine, ulaşılabilir lüks algısını oluşturacağız. Satış hacmini büyüteceğiz. Daha çok tüketiciye ulaşmasını sağlayacağız. Sıfırdan yatırım yapacağınız ülkeler var mı?Yatırımlarımızı ve üretim planlamamızı kapasite artışı üzerine kurduk. Sıfırdan yatırım da olabilir. Suudi Arabistan ve Nijerya pazarlarında böyle bir yatırım yapabiliriz. Nijerya’da bisküvi alanında daha verimli fabrika yapıp kapasite artıracağız.

Ne kadarlık yatırım düşünüyorsunuz?
Biz hemen büyük yatırımlara girişmeyiz. Küçük başlarız, ardından ihtiyaca göre kapasite artışları yoluyla üretimi büyütürüz.
“ÜLKER’İN İHRACATI KATLANARAK ARTACAK”
Yıldız Holding İcradan Sorumlu Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı & pladis CEO’su Dr. Cem Karakaş da gruptaki gelişmelerle ilgili Ekonomist’e rakamsal bilgiler sundu.

2015’te Ülker Grubu’nun ihracatı ne kadar oldu?
2015 yılında Ülker’in ihracat tutarı 600 milyon TL’dir. Ülker ve yurtdışı iştirakleri için bu tutar toplam 1 milyar 132 milyon TL’dir.

Üç yıl içinde Godiva ve Mc Vitie’s’in Türkiye’de üretiminin artırılması ile birlikte (2019 itibari ile) Ülker’in ihracatı rakamsal olarak hangi aralıkta gerçekleşebilir? 2019 yılına kadar Ülker Grubu’nun ihracat tutarının her yıl iki katı oranında artmasını beklemekteyiz. Godiva ve Mc Vitie’s’in Türkiye’deki üretimleri, 2019’da her iki markanın toplam satışının yüzde kaçını oluşturacak?
2019 yılına gelindiğinde Godiva’nın dörtte üçünün, McVitie’s’in ise yüzde 10’unun Türkiye üretiminden oluşmasını hedefliyoruz.

Ülker’in 2015’de ihracatı ne kadardı? Üç yıl içinde bu rakam ne kadara ulaşacak?
Ülker grubu ve yurtdışı iştiraklerinin 2015 yılı itibariyle Ülker markalı ürünlerinin ihracatı 839 milyon TL. Bu tutarın 2019 yılı sonu itibariyle yüzde 136 artışla 1 milyar 981 milyon TL seviyesine gelmesi beklenmektedir.

“GEBZE AR-GE ÜSSÜ YIL SONUNDA HİZMETTE”
Yıldız Holding, bisküvi ve çikolataya ilişkin araştırma ve geliştirmeye dönük de önemli yatırımlar gerçekleştiriyor. Gebze’de projesine başlanan AR-GE Merkezi yıl sonuna kadar faaliyete geçirilecek. Merkez’de 30 mühendis çalışacak. Holdingin yerel pazarlarındaki AR-GE merkezleri de devrede olurken, Gebze’deki tesis üs olarak hizmet verecek. Yıldız Holding Başkan Yardımcısı Ali Ülker, kalite, gıda ve iş güvenliği ve inovayon konularından birebir sorumlu.

Ali Ülker, Gebze’deki merkezin global pazarlara dönük de faaliyet yürüteceğini söylüyor. Yatırımın bedeli konusunda şimdiden bir rakam vermenin doğru olmadığını belirten Ülker, “Ekipmanın bir kısmını mevcut AR-GE merkezlerinden getiriyoruz. Etap etap ihtiyaca göre büyütülecek” diyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap