En çok Amerika’da büyüme bekliyoruz

En çok Amerika’da büyüme bekliyoruz

Yıldız Holding 34,3 milyar TL ciroya sahip ve bunun 14,3 milyar TL’si global operasyonu pladis’ten geliyor. Yıldız Holding Strateji ve Büyümeden Sorumlu Başkanı Nurtaç Afridi, holdingin yeniden yapılanması ve büyüme başarısında önemli paya sahip. Afridi, “Kuzey Amerika pladis’te en çok büyüme beklediğimiz bölge. Ortadoğu ve Sahra altı Afrika da öne çıkacak” diyor.

TALİP YILMAZ
tyilmaz@ekonomist.com.tr

Yıldız Holding, bundan 10 yıl öncesine kadar Türkiye’nin en güçlü aile şirketleri arasında yer alırken bugün gelinen noktada sektöründe dünyanın en büyük oyuncuları arasında sayılıyor. Bundan bir yıl önce de bisküvi, çikolata ve kek pazarında global konumunu daha da güçlendirmek amacıyla bu alanlarda faaliyet gösteren şirket ve markalarını, Londra merkezli pladis çatısı altında topladı.

2016’da elde edilen 34,3 milyar TL’lik Yıldız Holding konsolide cirosunun 14,3 milyar TL’si pladis operasyonundan geliyor. En büyük pazarları Türkiye ve İngiltere oluşturuyor. Hedef, diğer pazarlarda da büyümek. Yıldız Holding’in satın alma ve büyüme stratejilerini yöneten isim Nurtaç Afridi ile yeni iş planlarını konuştuk. Yıldız Holding çatısı altında yaptığı operasyonlar nedeniyle EMEA Finance tarafından Deal Maker of The Year jüri özel ödülünü de alan Afridi, sorularımızı yanıtladı.

Ajandanızın ana başlığı nedir? Hangi konulara odaklandınız?
Bizim gündemimizde bir yılını dolduran pladis organizasyonu var. 2016 yılında kurduğumuz pladis, yeni organizasyonu ve yeni operasyon modeliyle üç yıllık stratejik hedefler doğrultusunda ilk yılını henüz tamamladı. Bu yıl, bu sonuçları görmeye başlayacağız. Yeniden yapılanma, organizasyon ve bölgesel olarak ticari hedeflerimizi yakalayabildik. Önümüzdeki dönemde, şu anda en büyük pazarlarımız olan Türkiye ve İngiltere’nin yanı sıra diğer büyük pazarlarımızda da büyüme hedeflerimizi gerçekleştirmek gündemimizde yer alıyor.

Bir yıllık süreçte diğer pazarlarda büyüme adına neler yapıldı?
Yıldız Holding’te ana işimize odaklanma stratejisi çerçevesinde bazı satışlar söz konusu oldu. Bununla beraber, pladis’te değişik pazarlarda büyümemizi sağlayacak olan dağıtım altyapısını kurmakla ilgili bazı ortaklıklar yapıldı.

Bu işlerinizi biraz açar mısınız?
Amerika’da bisküvi işimizin lansmanını yapmak ve büyütmek üzere oradaki büyük oyunculardan birisiyle dağıtım sözleşmesi için imza atmak üzereyiz. ABD’de üç fabrikamız var. Godiva’nın çikolata tesisleri var. 2014 yılında çikolata kaplamalı ve atıştırmalık ürünler pazarının önemli şirketlerinden Turtles ve Flipz markalarını bünyesinde barındıran ABD’li DeMet’s Candy Company’i 221 milyon dolara bünyemize katmıştık. Burada ilave yatırımlar yapıyor ve kapasitemizi artırıyoruz. ABD’li bir dağıtım şirketiyle hisse almadan tamamen bizim bisküvi ürünlerimizi satmak üzere bir dağıtım ortaklığı sözleşmesi yapacağız.

Böyle bir sözleşme Amerika’daki işlerinizi nereden nereye taşıyacak?
Amerika’daki işlerimizi şu anda üçe bölebilirim. Bir tanesi Godiva işimiz, yani butiklerde satılan Godiva ürünlerimiz var. Bu, pladis dışında bir operasyon, Godiva olarak devam ediyor. Bir de pladis içinde süpermarketlerde satılmak üzere, Türkiye’de mart ayında ilk dünya lansmanını yaptığımız yeni bir Godiva portföyü oluşturduk: Godiva Masterpieces serisi. Bu yeni portföyün satışını da yine kendi satış ve dağıtım ağımızla yapıyoruz. Bahsettiğim ABD’li firma ile yapmak üzere olduğumuz sözleşme, bisküvi ürünlerimizle ilgili. Bu anlaşma ABD’deki satış hacmimizi üç yılda dört katına çıkaracaktır.

Bu yılın ilk yarısında neler oldu?
Japon gıda ve gıda malzemeleri üreticisi Ajinomoto’ya Örgen Gıda’nın tamamını 220 milyon TL’ye sattık. Örgen Gıda bünyesinde çorba, toz ürünler, toz tatlılar gibi Bizim Mutfak ürünleri bulunuyor. Türkiye’de ana işimize odaklanmak üzere bir stratejimiz var ve bu kapsamda yeniden yapılanma sürecimiz devam ediyor. Bu strateji doğrultusunda önümüze çıkacak olan fırsatları değerlendireceğiz.

Türkiye’de satın alma üzerine çalıştığınız bir iş var mı?
Ülker olarak baktığımızda pazar payımız yüksek olduğu için zaten Rekabet Kurulu dolayısıyla herhangi bir satın alma olmaz ama her zaman ortaklıklar yapabiliriz. Eğer bizim şu anki işlerimize sinerji yaratacağını düşünüyorsak başka alanlar da olabilir tabii ki… Mesela iki yıl önce G2M’i aldık.

Ajandanızda bundan sonraki süreçte neler var? Hangi bölgelere odaklanacaksınız?
Değişik konularda büyüme planlarımız var. Bunlardan önemli olarak söyleyebileceğim, Kuzey Amerika bizim en çok büyüme beklediğimiz bölge. Orası hem bisküvide hem çikolatada önümüzdeki üç yıllık dönemde toplam pladis büyümesinde en önde gidecek yerlerden birisi olacak. Aynı şekilde Ortadoğu bölgesi önemli olacak. Suudi Arabistan’da ve Mısır’da bisküvi pazarında birinci konumdayız. Bu bölgedeki ülkelerde büyüme hedeflerimiz var. Türkiye ve İngiltere gibi, bu bölgeyi de üç yıl içinde en fazla gelir yaratacağımız bölgeler içinde göreceğiz. Afrika’da Sahra altı bölgeye odaklanacağız. Kenya, Gana, Nijerya önemli. Nijerya’da zaten bir fabrikamız var.

Üç yıllık yol haritasında eklemek istediğiniz diğer başlıklar neler?
Biz sadece ortaklık yaparak ya da satın almalarla büyümüyoruz. Yeni pazarlara girmeye çalışıyoruz. Örneğin Latin Amerika’da ihracat yoluyla varız ama bulunurluğumuzu artırmak için iki markamızı pazara sunmak üzere satış ve dağıtım altyapısını kurmak konusunda girişimlerimiz var. Bununla beraber verimlilik ile ilgili çalışmalarımız da bulunuyor. İki şirketin birleşmesi, pladis oluşumunda bazı maliyet sinerjileri yaratılmasını sağladı. Verimlilik, hız ve kalite üç yıllık stratejimizde önemli bir yer tutuyor.

YILDIZ HOLDİNGİN 2016’DA KAPATTIĞI İŞLEMLER

  • Della Gıda, Bahar Su ve İlk Mevsim Meyve Suları’nın DyDo Drinco’ya satışı (Şubat),
  • Polinas Plastik’in yüzde 25’inin satın alınması (Ocak),
  • Starcity Outlet Alışveriş Merkezi’nin Gençoğlu’na satılması (Mayıs),
  • Farımamak Ambalaj’ın Klöckner Pentaplast’a satılması (Eylül),
  • Örgen Gıda’nın Ajinomoto’ya satılması (Kasım),
  • Biscuits Delacre NV ve UB Industries SAS’ın Ferrero’ya satılması (Aralık).

“İKİ ODUL ALDIK”
“Aylık yayınlanan EMEA Finance Dergisi tarafından bu yıl iki ödüle layık görüldük. Bunlardan birincisi, 2016’da Fransa ve Belçika’daki Delacre markalı bisküvi işimizin ve iki fabrikamızın Ferrero’ya satışı ile Best European Deal ödülü. Biz Ferrero’ya sadece iki fabrikamızı ve Delacre işimizi satmadık, aynı zamanda Bizim McVitie’s ürünlerimizi Fransa, Polonya ve Almanya’da dağıtmak üzere bir de dağıtım anlaşması yaptık. İkinci ödül ise EMEA Finance’in verdiği özel bir ödül. Bütün işlem ödülleri belirlendikten sonra, Deal Maker of The Year ödülünü özel bir jüri seçiyor. Jüri, bu yıl altı aday arasından ödülü bana layık gördü. Yaptığım işlemleri incelediklerinde bu ödülü bu yıl banka dışı bir isim olarak bana verdiler. Şirketin organizasyon yapısının sadeleştirilmesi, yine Yıldız Holding’in global bir şirket olma vizyonuyla S&B şampiyonu olması gibi faktörlerle bu ödülü vermeyi uygun gördüler!’



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap