En iyi senaryomuz 2015’i yakalamak

En iyi senaryomuz 2015’i yakalamak

Dünya turizmi 2016’da da terörün gölgesinde faaliyet yürütecek gibi görünüyor. Bu görüş geçen hafta yaşadığımız Sultanahmet saldırısından sonra biraz daha güçlendi.

LEVENT GÖKMEN

Igokmen @ekonomist. com. tr

Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü (UNWTO) Başkan Yardımcısı ve Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, “2016 için en iyi senaryomuz kayıpsız bir yıl olması ve 2015’in rakamlarının yakalanması” diyor.

İstanbul’un turizm bölgesi Sultanahmet’te geçen hafta yaşanan kanlı saldırı, dünya gündeminin baş sırasına oturdu. Paris başta olmak üzere yaşanan terör saldırıları 2016 yılında da turizmin terörün gölgesinde faaliyet yürüteceğini işaret ediyor,

Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü (UNWTO) Başkan Yardımcısı ve Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, dünyada yaşanan terör olaylarının dünya seyahat endüstrisini tehdit eder hale geldiğini söylüyor.

Türkiye’nin İspanya’dan sonra dünyanın en önemli ikinci paket tur organizasyonuna sahip ülkesi olduğunu belirten Ayık, “Türkiye, dünya turizminin yaşadığı kriz sürecini paket turlardaki güçlü yapısıyla aşacaktır” diye konuşuyor, Osman Ayık, sorularımıza şu yanıtları verdi:

Turizm sektörü zorlu bir süreçten geçiyor. Turizmin gündeminde önümüzdeki dönemde hangi konular yer alacak?
2016 yılı belirsizliklerle dolu çetin bir yıl olacak. En iyi senaryo ile kayıpsız bir yıl olmasını ve 2015’in rakamlarının yakalanmasını bekliyoruz. Dünyada yaşanan terör olayları seyahat endüstrisini tehdit eder hale geldi.

Türkiye’nin şanssızlığı da terörün kaynağının İslam ülkeleri olarak görülmesi. Önümüzdeki dönemde fiyat indirimleri ve daha sert rekabet gündemin ana başlıkları olacak, Ancak Türkiye İspanya’dan sonra dünyanın en güçlü ikinci kitle turizmi ülkesi.

Karışıklıklar nedeniyle Tunus, Mısır gibi Kuzey Afrika destinasyonlarında turizm durma noktasına gelmiş durumda. Türkiye’deki kaybı da ekleyince 30 milyonu geçen bir turist kesimi seyahat edecek yer arıyor. Bu rakam absorbe edilemez. Bu nedenle bir müddet bekledikten sonra yeniden seyahat edeceklerdir.

Bu kriz döneminde sektöre tavsiyeleriniz ve çözüm önerileriniz neler? Erken rezervasyon ve erken satışa dönük ne gibi değişimler yaşanacak?
G20’ye ev sahipliği yaparak dünya liderlerini hiçbir sorun olmadan ağırlayan Türkiye’nin algısını farklı konuma oturtacak kampanyalar yürütmemiz lazım.

Rusya’ya satışlarda ciddi bir düşüş var. Rusya’nın Türkiye’ye yönelik charter seferlerini iptal etmesi turizme nasıl yansır?
Rusya pazarından turist gelmesi için uçak seferleri büyük önem taşıyor. Zaten bir süredir Rusya’dan sadece THY turist getiriyordu. Charter seferlerinin 1 Ocak’tan itibaren tamamen kaldırılması 3 milyon turistlik Rus pazarının sayılarının sıfırlanması anlamını taşıyor. Bu da Türkiye için 10 milyar dolarlık kayıp demek!

Rusya yerine ne ikame ediliyor? Rusya’nın gerilemesi, Ukrayna, Kazakistan, Azerbaycan gibi ülkelerde satışları artırır mı?
Bu pazarlarla zaten çalışıyoruz ama Rusya’daki kaybı telafi için geleneksel pazarlarımızdan gelen turist sayısını artırmaya odaklandık. 2016 yılında İran, İsrail gibi geçmişte güçlü olan ancak son yıllarda krizler nedeniyle kaybedilen pazarların payını artıracağız.

2-4 saatlik uçuş mesafesindeki pazarlardan aldığımız payları artıracak çalışmalara odaklandık. Türkiye’nin güvenli bir ülke olduğu algısının pekiştirilmesi şart.
Turizmde tesislerin öz sermaye yeterliliği nasıl? Çoğunlukla erken satışlarla bilançolarını düzenliyorlar. Bu konudaki gerileme mali dengelerini nasıl etkileyecek?
Turizm sektöründe yapılan yatırımların büyük bir kısmı kredi ile yapılıyor. Bu süreçte tesislerin büyük bir kısmı sıkıntıya düşecektir. Sektörde 51 milyar liralık bir kredi yükü olduğu söyleniyor ancak bunun içinde adı turizm olarak geçen şirketler de var. Gerçek manada turizm şirketlerinin ayıklanması için BDDK’nın kararını bekliyoruz.

Turizm Bakanlığı’ndan kriz geçene kadar bankaların kredilere yönelik öz kaynak ayırma uygulamasını turizm sektörüne özel olarak askıya alması talebinde bulunduk. Bu konu Ekonomi Koordinasyon Kurulu’nda görüşülecek. Krizin boyutları artarsa sadece şirket batışları değil işsizlik nedeniyle sosyal etkiler de gündeme gelebilir. Bu nedenle bir an evvel önlem alınmalı.

Turizm örgütlerine, şirketlere, devlete düşen görevler neler?
Sektör olarak bizim indirimler ve daha fazla kampanya yapmamız gerekecek. Hükümet de 2015’te yaptığı gibi 2016’da da uçak koltuğu desteği, ortak tanıtım, kredi ödemelerinin kriz geçene kadar ötelenmesi gibi destekler vermeli.

Turizmdeki gerileme diğer sektörleri nasıl etkiler?
Turizm sektörü 40 civarında sektörü besliyor. Turizmde yaşanan daralma tarımsal endüstri başta olmak üzere tekstilden zücaciyeye birçok sektörü etkileyecektir. Çünkü hala inşa edilen tesisler var. Kriz nedeniyle bu tesisler tamamlanamazsa, bu sektörler de etkilenecektir.

Kıyı turizminin yanı sıra alışveriş turizminde ve şehir turizminde ne gibi değişimler yaşanıyor?
Dünyada yaşanan terör olayları nedeniyle insanlarda bir tedirginlik söz konusu. En popüler destinasyon olan Paris’e bile giderken “Acaba gitmeli miyim?” sorusu soruluyor. Bu durum da alışveriş ve şehir turizmine olumsuz yansıyor.

Hele bir de bu sıkıntıların yaşandığı bir bölgeye yakınsanız, soru işaretleri daha da artıyor. Birleşmiş Milletler Dünya

Turizm Örgütü’nde (UNWTO) başkan yardımcısı olarak yer alıyorsunuz. Bu görevin önemi nedir? Başkan yardımcısı olarak daha önce bir Türk turizmci bulundu mu?
Dünya turizmine yön veren 165 ülkeden resmi, sivil kanattan da 500’e yakın temsilcinin yer aldığı dünyanın en önemli turizm örgütünün yönetim kurulunda yer almak çok önemli.

Türkiye’yi Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) turizm sektör meclisi adına yapılan seçim sonrası UNWTO yönetim kurulunda başkan yardımcısı olarak iki yıl boyunca temsil edeceğim. Daha önce iki dönem (dört yıl) TOBB temsilcisi olarak Hasan Arat Türkiye’yi temsil etmişti.

UNWTO’ nun yaptığı araştırmaların, dünya turizmine projeksiyon tutan raporların sayısında 2016’da bir artış olacak mı?
UNWTO, sivil inisiyatifle resmi inisiyatifin bir arada koordineli olarak temsil edildiği ve dünya turizmiyle ilgili kararların alındığı bir kurum. UNWTO’nun 2030 yılına kadar dünya turizminin yılda ortalama yüzde 4’ler seviyesinde büyüyeceğine ilişkin öngörüleri var.

Bunda henüz bir değişim olmadı, henüz kriz alarmına geçilmedi. Önümüzdeki birkaç aylık gelişmeler gözlemlenip ona göre strateji belirlenecek.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap