Fabrika kurmak yerine almayı tercih ediyoruz

Fabrika kurmak yerine almayı tercih ediyoruz

Şişecam, üretim yaptığı her alanda dünyada ilk üç şirket arasında olma hedefiyle hareket ediyor. Bunun için yatırımların yanında satın almalar da yapıyor. Şişecam Topluluğu Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Genel Müdürü Prof. Dr. Ahmet Kırman, “Özellikle yurtdışında yeni pazarlarda satın almalara daha yakınız” diyor.

TALİP YILMAZ
tyilmaz@ekonomist.com.tr

Kırman, 2017 yılını 10 milyar TL’nin üzerinde ciro ile kapatmayı beklediklerini söylüyor. Türkiye’nin en köklü sanayi kuruluşları arasında yer alan Şişecam Topluluğu, düzcam, cam ev eşyası, cam ambalaj ve cam elyafı gibi camın tüm temel alanları ile soda ve krom bileşiklerini kapsayan iş kollarında küresel bir oyuncu. 13 ülkede 42 fabrikası bulunuyor.

Bugün krom kimyasallarında dünya lideri iken cam ev eşyasında üçüncü, cam ambalaj ve düzcamda ise dünyanın beşinci büyük üreticisi konumunda. Ayrıca dünyanın en büyük 10 soda üreticisinden biri. Türkiye’nin yanında Almanya, İtalya, Bulgaristan, Romanya, Slovakya, Macaristan, Bosna Hersek, Rusya, Gürcistan, Ukrayna, Mısır ve Hindistan’da üretim faaliyetlerinde

Şişecam, 2017’yi yüzde 32’lik büyümeyle ve 10 milyar TL’nin üzerinde ciroyla kapatmaya hazırlanıyor. Şişecam Topluluğu Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Genel Müdürü Prof. Dr. Ahmet Kırman, 2018’e ilişkin de umutlu konuşuyor. Mersin’deki Trakya Cam tesislerindeki 6,2 MW’lık güneş enerjisi yatırımı nedeniyle buluştuğumuz Kırman, faaliyet gösterdikleri alanlarda dünyada ilk üçte olmayı hedeflediklerini belirtiyor.

2017 yılını nasıl kapatacaksınız? Hedeflerinizi tutturdunuz mu? 2018 yılı nasıl geçer?
Ocak-Eylül 2017 döneminde konsolide net satışları önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 32,2 oranında arttırarak 8 milyar TL’ye çıkardık. Amortisman, Faiz, Vergi Öncesi Kâr rakamımız 2,2 milyar TL ve net kârımız 1,2 milyar TL oldu. 2017 yılını dokuz aylık performansa benzer şekilde kapatacağımızı tahmin ediyoruz. Ciromuz 10 milyar TL’nin üzerine çıkar. Rusya ve AB pazarlarında büyümelerdeki iyileşmeler ve iç pazardaki canlılık bize olumlu yansıdı. Son yıllardaki en iyi dönemimizi geçirdik. 2018’de dış pazarlarımızdaki olumlu trendin sürmesini bekliyoruz. Beklentimiz 2018’de 2017’ye göre yüzde 10 büyümek. Verimliliğe yönelik çalışmalarla kârlılığımız korumayı planlıyoruz.

Cironuzun ne kadarını ihracattan elde ediyorsunuz?
Bizim ciromuzun yaklaşık yüzde 60’ı yurtdışındaki şirketlerimizden ve ihracattan geliyor. 2017 dokuz ayda Türkiye’deki fabrikalarımızdan 489 milyon dolar ihracat yaptık. Dokuz ayda yaklaşık 4,6 milyar TL seviyesinde uluslararası satış gerçekleştirdik. Yani kurda yaşanan dalgalanmalara karşı doğal hedge yapıyoruz.

2018 yılı yatırım planlarınızı anlatır mısınız?
Şişecam Grubu olarak yılda 300400 milyon dolar arasında yatırım yapıyoruz. 2018’de Bursa Yenişehir’deki cam ambalaj fabrikasında bir fırının modernizasyonu kapsamında kapasite artışı yapacağız. Eskişehir’de cam ambalaj fabrikasında dördüncü fırın yatırımı için karar aldık. Yeni fırın yaklaşık 240 milyon TL’lik yatırımla 2018 yılının ikinci yarısında faaliyete geçecek. Yeni fırınla Türkiye’deki yıllık cam ambalaj üretim çıkacak. Ayrıca Balıkesir’de 400 milyon TL’lik bir yatırımla cam elyafı üretim tesisi kuruyoruz.

“ENERJİ CAMI ÜRETİYORUZ”
“Mersin Trakya Cam fabrikasının çatısı üzerinde yaklaşık 22 milyon TL’ye 6,2 MW’lık güneş enerjisi yatırımı yaptık. Bu yatırım fabrikanın yıllık elektrik tüketiminin yüzde 12’sini karşılayacak. Bizim büyüklüğümüzdeki bir şirket için bu küçük gözükebilir. Ancak bizim için önemli bir yatırım. Çünkü 6,2 MW’lik güçle çatı üzerinde kurulan Türkiye ve Avrupa’daki en büyük ikinci yatırım. Yine projede güneş enerjisi camlarını Mersin fabrikasında biz ürettik. Bu camlar uluslararası standartlara göre en üst seviye olan “U1″ seviyesinde, yüzde 94 oranında geçirgenlik değerlerine sahip. Türkiye’deki düzcam tesislerinde gerçekleştirdiğimiz kaplamalı cam üretimi içerisinde güneş enerjisi camlarının oranı yüzde 33 seviyesinde. Güneş enerjisi camlarının cirosu 66 milyon TL’ye ulaştı. Bunun yüzde 24’ü başta Almanya olmak üzere AB ülkelerine satıştan elde edildi.”

2018’de ajandanızın en önemli gündem maddesi ne olacak?
Rekabetin yoğun olduğu bir sektörde faaliyet gösteriyoruz. Bu nedenle üretim noktalarımızın optimizasyonuna yönelik çalışmalarımızın hızını arttırarak sürdürürken, maliyetlerimizi de, başta artan otomasyon kullanımı olmak üzere tüm etkin yöntemleri kullanarak optimize etmeye devam edeceğiz. Sürdürülebilir kârlı büyüme ve operasyonel mükemmellik hedeflerimiz doğrultusunda izlenecek politikalarla ilgili değerlendirmeleri, küresel ekonominin içinde bulunduğu koşulları da dikkate alarak sürekli gerçekleştiriyoruz.

Türkiye dahil 13 ülkede faaliyet gösteriyorsunuz? Yeni ülkelerde yatırım gündeme gelebilir mi?
Başka ülkeler olabilir, ancak yatırım değil satın alma ile yaparız. Çünkü bir düzcam tesisini kurmak 2-2,5 yıllık süre alıyor. Bunun yerine var olan bir şirketi almak bizim için daha doğru bir strateji olur. Örneğin geçen yılın sonuna doğru Trakya Cam şirketimiz İtalyan Sangalli Vetro Porto Nogaro’yu 84,7 milyon Euro karşılığında satın aldı. Bu grubun bir fabrikası daha var. Bu fabrikayı da koşullar uygun olursa alabiliriz. Yine 2-3 yıl kadar önce Paşa-bahçe şirketimizle Mısır’da kurulu Pearl for Glass Manufacturing şirketini 50 milyon dolara aldık.

Paşabahçe ve Topkapı fabrikaları derken Çerkezköy’deki fabrikayı da şehir dışına taşıyorsunuz. İstanbul’da başka üretiminiz kalıyor mu?
Artık İstanbul’da üretimimiz kalmıyor. Topkapı arazisini 320 milyon TL’ye İş GYO ve Nef’e satmıştık ve orada bir proje yapılıyor. Paşabahçe bizim portföyümüzde durmaya devam ediyor. Yine Çayırova’daki cam elyaf fabrikamızı 400 milyon TL’lik yatırımla Balıkesir’e taşıyoruz. 2018 ilk yarı içinde taşınma işlemi bitecek. Bu araziyi de portföyde tutmaya devam edeceğiz. İstanbul’da depomuz ve genel müdürlüğümüz bulunuyor.

AR-GE harcamalarınız hakkında bilgi verir misiniz?
Şişecam Topluluğu bünyesindeki Araştırma ve Teknolojik Geliştirme (ArTeGe) faaliyetlerinin lokomotifi Gebze Çayırova’daki Şişecam Bilim ve Teknoloji Merkezi, 2014’te 40 milyon TL yatırımla hayata geçti. 200 AR-GE çalışanıyla faaliyetler yürütülüyor. Şişecam’ın konsolide satış gelirlerinin yüzde 1’ine yakın oranda AR-GE harcaması yapıyoruz. Bu yıl yaklaşık 80 milyon TL harcamamız olacak.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap