Güneydoğu Asya’dan dünyaya açılacağız

Güneydoğu Asya’dan dünyaya açılacağız

Bu yıl üçüncü kez Yılın Kadın Girişimcisi seçilen Big Chefs’in kurucusu Gamze Cizreli, bu yıl Iran, Kuveyt ve Katar’a açılmayı planlıyor. Kadın Girişimci, Malezya, Endonezya, Filipinler, Singapur, Hong Kong ve Hindistan ile de görüşmelere başladı. Cizreli, “2019 sonunda Big Chefs’in 480 milyon TL ciroya ulaşmış global bir marka olmasını hedefliyoruz” diyor.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist. com. tr

Big Chefs ve Dorom.co markalarını 2016 yılında önceki yıla göre yüzde 60 büyüten Gamze Cizreli, Ekonomist’in Yılın İş İnsanları Ödülleri’nde ‘Yılın Kadın Girişimcisi’ kategorisinin birincisi seçildi. Big Chefs’i 36’sı yurtiçi, dördü de yurtdışında olmak üzere 40 şubeli bir zincire ulaştıran Cizreli, bu kategoride aynı ödülü üçüncü kez alarak büyük başarı elde etti.

Cizreli 2010 yılında da Ekonomist, Garanti Bankası ve KAGİ-DER işbirliğiyle düzenlenen Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’nda birinciliği elde etmişti. Cizreli’nin üst üste kazandığı bu ödüllerde markanın her yıl hızlı ve istikrarlı bir büyüme grafiği izlemesinin etkisi büyük. Big Chefs’i bu yıl İran, Kuveyt ve Katar’a açmaya hazırlandıklarını söyleyen Cizreli, ‘Yönümüzü Güneydoğu Asya’ya çevirdik. Malezya, Endonezya, Filipinler, Singapur, Hong Kong hattına inancımız çok büyük.

Hindistan da baktığımız ülkeler arasında” diyor. 2019 sonunda Big Chefs’in 480 milyon TL ciroya ulaşmış global bir marka olmasını hedeflediklerini vurgulayan kadın girişimci, yeni markaları Dorom.co’nun ise 2020’de 150 şubeli bir zincire ulaşacağını belirtiyor. Cizreli, sorularımızı şöyle yanıtladı:

Türkiye’nin geleceği ve yeni yatırımlar için sizi iyimser kılan üç önemli nedeni gerekçeleriyle açıklar mısınız?
2016 özellikle ikinci yarıdan itibaren çok zor bir yıldı. 15 Temmuz’da-ki darbe girişimi ve ardından başlayan terör olayları, akabinde döviz kurlarındaki dalgalanmalar ve siyasi istikrarsızlık, iş dünyasında ve yeni yatırımlarda kötümser bir ruh hali yarattı. Biz bunun aksine 2016’yı 2015’e göre yüzde 60 büyümeyle tamamladık. 2017’de ise yüzde 52 büyümeyi hedefliyoruz. Bu tip kriz dönemlerinin fırsata dönüşebileceğini düşünüyorum.

Bunu biraz açar mısınız?
Bizim hitap ettiğimiz müşteri kitlesinin krizlerden etkilendiğini öngörüyoruz. Bütün bu olumsuzluklara rağmen biz büyüdük. Anadolu’ya ve yurt-dışına açılmamız bunda etkili oldu. Sorunuza dönersek, Türkiye’de güvenlik sorununun bitmesiyle birlikte ülkemizin yine bir büyüme ivmesi yakalayacağını düşünüyorum. Referandumun ardından siyasi istikrarsızlığın sona ermesiyle kendi sektörüm adına yeniden büyüme trendine gireceğimizi bekliyorum. Türkiye’nin yaş ortalaması 29,5. Benim bu genç nüfusa olan inancım tam. Bununla birlikte Türkiye’nin geleceği için iyimserim. Biz de büyüme planlarımızı buna göre yaptık.

Şu an Big Chefs ile kaç şubeye ulaştınız? Yurtiçine yönelik büyüme planlarınızı öğrenebilir miyiz?
Şu an 40 şubeye ulaştık. Bunun 36’sı yurtiçinde, dördü de yurtdışında. Önümüzdeki üç ay içinde Sabiha Gökçen Dış Hatlar Terminali’nde, Emaar’ın Acıbadem projesinde ve ardından da Vadi İstanbul projesinde şube açacağız.

Yurtdışında da istikrarlı büyüyen bir markasınız. Körfez ülkeleri dışında bu yıl farklı açılımlar yapacak mısınız?
Dubai’de üç şubeye ulaştık. Suudi Arabistan’da da bir şubemiz var. Kısa zaman sonra İran’a açılıyoruz. Nisan’da da Kuveyt şubesi gelecek. Katar ile görüşmelerimiz devam ediyor. Körfez ülkelerindeki doğru ortaklık yapılarıyla çok iyi bir konuma ulaştık. Yönümüzü Güneydoğu Asya’ya çevirdik. Malezya, Endonezya, Filipinler, Singapur, Hong Kong hattına inancımız çok büyük. Hindistan da baktığımız ülkeler arasında.

Geçtiğimiz yıl hisselerinizin yüzde 40’ını Taxim Capital’e satmıştınız. Bu size nasıl bir sinerji kattı?
Avrupa merkezli Taxim Capital ile ortaklığımız geçtiğimiz eylül ayında gerçekleşti. Türkiye bu ortaklıktan önce 15 Temmuz’u yaşamıştı. Buna rağmen bu satın alma onların hem Türkiye’ye hem de markamıza olan güveninin bir göstergesi oldu. Bu da bizim özgüvenimizi artırdı. Onların yatırımcıları arasında Avrupa Kalkınma ve İmar Bankası (EBRD), Avrupa Yatırım Fonu (EIF), Alman Yatırım ve Kalkınma Bankası (DEG) gibi uluslararası kurumlar bulunuyor. Kendilerinden yurtdışı büyüme stratejimizi oluşturmamız konusunda büyük destek alıyoruz.

2017yılında iş ajandanızda neler var? Hangi konulara odaklanacaksınız?
2017’nin ikinci yarısından başlayarak 2020’ye kadar bir büyüme planı yaptık. 2020’nin sonunda mutlaka ABD’de bir şube açmış olacağız. Yurtdışı büyümeye çok önem veriyoruz. Bu anlamda Turquality’e başvurumuzu yaptık. Daha çok verimliliği artırmaya yönelik çalışmalar yapacağız. Ekip eğitimine daha çok ağırlık vereceğiz.

Sizce geçen yıl sizi öne çıkaran ve Yılın Kadın Girişimcisi seçilmenizi sağlayan faktörler ne oldu?
Big Chefs markasını istikrarlı bir şekilde büyütürken, Big Chefs’in kardeş markası Dorom.co’yu da eş zamanlı olarak büyütmemizin bundan etkili olduğunu düşünüyorum. Karaköy’deki otel yatırımımız da etkili olmuştur. Yatırımların neredeyse durma noktasına geldiği bir ortamda bizim yüzde 60 büyümemiz, görünürlüğümüzü ve istihdamımızı artırdı. 2 bin 450 kişiye istihdam sağlayan bir marka olduk.

Dorom.co’dan bahsetmişken, o alanda nasıl bir büyüme planınız bulunuyor?
İlk lokasyonumuzu geçen yıl mayıs ayında açtık. Biraz bekledik ve eksiklerimizi gördük. Çünkü yeni bir marka yaratma süreci zaman alıyor. Kasım ayında ikinci lokasyonumuzu Capitol AVM’de açtık. Şimdi gaza basacağız. İlk etapta Zorlu, Cevahir, Hilltown, Vadi İstanbul, Emaar gibi 12 lokasyona açılacağız. 2018’den itibaren her yıl 30 şube açarak, 2020’de 150 şubeye ulaşmayı planlıyoruz. Ardından Körfez ülkelerine markamızı taşıyacağız. 2020’de bu markamızla 130 milyon TL ciroya ulaşmayı hedefliyoruz. 2018’de franchise da verme-
ye başlayacağız.

Peki ciro anlamında genel olarak hedeflerinizi anlatır mısınız?
2017 yılı sonunda Big Chefs için 276 milyon TL, Dorom.co için 20 milyon TL ciro hedefliyoruz. 2019 sonunda ise Big Chefs’te 480 milyon TL ciroya ulaşmayı planlıyoruz.

“DÜNYA GLOBALLEŞİYOR”
“Biz gittiğimiz ülkenin yeme içme alışkanlıklarını dikkate alıyoruz. Dünyada ‘globalleşme’diye bir kavram oluşmaya başladı. Yaniglobal ve lokal olmak. Biz o ülkelere global bir marka olarak gidiyoruz ancak oradaki lokal değerlere de sahip çıkıyoruz. Menümüzün belli bir oranını o ülkenin lokal yeme içme alışkanlıklarına göre yeniden yorumlayarak yaratıyoruz. Örneğin Körfez ülkelerinde kuzu eti çok tüketildiği için yemeklerimize daha çok dahil ettik”

“OTEL PROJEMİZİ ERTELEDİK”
“Monden adıyla 20 odalı butik bir otel açacaktık. 2016 başında bu projeye başladığımızda özellikle İstanbul çok daha iyi bir durumdaydı. Ancak art arda yaşanan olayların ardından turist sayısının hızla düşmesiyle birlikte 2017’nin mayıs ayında açmayı planladığımız otelin açılışını bir süre erteleme kararı aldık. 2018’de hayata geçirmeyi planlıyoruz”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap