Hedefimiz Koçtaş’ı dünya markası yapmak

Hedefimiz Koçtaş’ı dünya markası yapmak

Koçtaş, bu yıl teknolojik altyapı ve mağaza yenilemesine 55 milyon TL ayırdı. Şirket, İstanbul Kartal mağazasında pilot uygulamasına başladığı yeni formatı 23 ildeki 45 mağazaya taşıyacak. Yıl sonuna kadar 160 bin metrekarelik alan dönüştürülecek. Koçtaş Genel Müdürü Alp Önder Özpamukçu, yenileşmeyle perakendeyi dijitale taşıdıklarını söylüyor ve “Hedefimiz dünya markası olmak” diyor.

SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr

Koç Holding’in Kingfisher ortaklığı ile perakende ayağında önemli markalarından biri olan Koçtaş, 2016 yılında yeni format çalışmalarına 55 milyon TL kaynak ayırdı. İstanbul’da pilot uygulamasına başlanan yeni formatın zamanla 23 ildeki 45 mağazaya taşınması planlanıyor.

Koçtaş Genel Müdürü Alp Önder Özpamukçu, geçen yıl 1,3 milyar TL ciro yaptıklarını, bu yatırımın da katkısıyla 2016’da yüzde 10’un üzerinde büyüme hedeflediklerini söylüyor.

Alp Önder Özpamukçu, sorularımıza aşağıdaki gibi yanıt verdi:

Yapı marketlerinde ciddi rekabet söz konusu. Birkaç yabancı markanın çıkış yaptığı bu sektörde rekabette sizi öne taşıyacak yeni adımlarınız neler olacak? Gündeminiz de bir satın alma var mı?
Yeni bir satın alma şu an için yok. Fakat çevremizdeki pazarları çok yakından takip ediyoruz. Yurtdışına açılma niyetimiz var. Diğer ülkeler için çalışmalarımız ve takibimiz var. Fakat Türkiye’nin yakın çevresinde henüz bir olgunlaşma görmüyoruz.

Özellikle ev geliştirme sektöründe büyük mağazacılığı hayata geçirmek için önemli bir nüfus olması ve bu nüfusun büyük mağazacılığa cevap verecek kadar alışveriş kültürüne sahip bulunması gerekiyor. Pazarları bu kriterlere göre inceliyoruz. Güvenlik sorunları nedeniyle çevre ülkeler olumsuz etkilendiği için şu an net bir tarih söyleyemiyorum. Ama bu konuda radarlarımız açık.

Hangi pazarlarla ilgileniyorsunuz?
Kendimizin yürütebileceği büyüklükte ve kendi alışveriş kültürümüze yakın bir ülkede bu açılımı yapmak istiyoruz. Şu anda perakendede en önemli gündem konularından biri, yurtdışında en az beş Türk markası oluşturabilmek. Türk markalarının yurtdışında yaklaşık 5 bine yakın mağazası var.

Biz de bu yapının içinde olmak istiyoruz. Diğer bir konu da, yurtdışında mağaza açmadan da Türkiye’nin ihracatına katkıda bulunuyor olmamız. Şu anda dünyadaki tüm Kingfisher mağazalarına 150 milyon dolarlık ihracat yapıyoruz. Bu rakama üç yılda ulaştık ve yakın zamanda 300 milyon doları yakalayacaktır.

Koçtaş’a dünya markası olması için ne kadar zaman biçiyorsunuz?
Koçtaş’ın yurtdışına çıkışını, orta vadeye bile kalmadan yapması gerekiyor. Dünya markası konusunda ise tarih vermek kolay değil. Çünkü önemli olan doğru işi doğru zamanda yapmak.

Bu süreçte üretim tarafında da var olmayı düşünüyor musunuz?
Koçtaş’ın yaklaşık 600 adet orta ve büyük çaplı tedarikçisi var. Biz üretici değiliz, üreticilerin mallarını en iyi şekilde pazarlamaya çalışıyoruz. Üretime girmek gibi bir planımız da bulunmuyor.

Şirket açısından 2016 nasıl başladı? Yıl sonu hedefiniz nedir?
2015 kârlılıkları zorlayan bir yıldı ama biz Koçtaş olarak yüzde 10’un bir parça üzerinde büyüme ile 1,3 milyar TL ciro elde ettik. Yeni mağaza açılışlarımız oldu. Bunun dışında 2013’ten beri Koçtaş’ın formatını, yenilenme programı ile geliştiriyoruz. Şu an 241 bin metrekarede faaliyet gösteriyoruz. 2016 yılı sonuna kadar bunun 160 bin metrekaresini dönüştürmeyi planlıyoruz.

Nasıl bir format üzerinde çalışıyorsunuz?
Yeni formatımız, müşterilerimizin ürün gamımızı çok daha rahat görebilecekleri, mağaza içinde aradıklarını
daha kolay bulabilecekleri bir mağaza içi yapılanma. Bu sayede ana kategoriler daha netleşti. Mağaza metrekaresinden ziyade ürün çeşitliliğinde artış oldu. 30 bin çeşit üründen 35 bin ürüne ulaştık. Burada önemli olan nokta, tüm ürünlerin kendi içinde yenilenmesi oldu. Ürün gamımızın yarısı yenilendi. Bu da mağaza içi operasyonları hızlandırdı.

Dönüşüm hareketi için ne kadarlık bir yatırım planlıyorsunuz?
2015’te 35 milyon TL’yi aşkın bir yatırım gerçekleştirdik. 2016’da da 55 milyon TL’yi aşkın bir format yatırım planımız var. Bu format, tüketicileri-in dünyadaki en yeni perakende uygulamalarından istifade etmelerini sağlıyor. Kingfisher, İngiltere’de ve Avrupa’da bu işlerin lider şirketi. Format yolculuğumuza çıktığımızda, Kin-gfisher’i de yakından takip ettik. Türkiye’deki formatımız, Kingfisher’in Fransa, İngiltere gibi operasyonlarında da geçerli olacak.

Uygulama ne gibi yenilikler getiriyor?
Mesela mağazacılığı teknolojik olarak desteklediğimiz uygulamalar var. Satış personellerimiz tabletlerle müşterimize alışverişinde yardım ederek onu kasaya yönlendiriyor. Elektronik ekipmanlarla hızlı alışverişe olanak tanıyor.

Uygulamaya başladınız mı?
İstanbul Kartal’da testlerine başladık. Haziran ayında başlayıp yıl sonuna kadar İstanbul’daki mağazalarda dönüşümü tamamlayacağız. Bu uygulamalar için teknolojik altyapıya 10 milyon TL’lik yatırım yapıldı. Perakendeyi dijitale taşıyoruz.

Yeni formatla birlikte bu yılki büyüme hedefiniz nedir?
2016’da da 2015’teki gibi iki haneli bir büyüme hedefliyoruz. Döviz ve faizdeki dalgalanmalar önemli. Gözlemimiz dövizde önemli bir toparlanmanın olduğu, faizde de iyileşme trendine doğru gidildiği yönünde. Ancak güvenlik endişelerinin de ortadan kalkması gerekiyor.

Yıl sonuna kadar kaç mağaza açacaksınız?
İstanbul’da biri Viaport’ta diğeri Emaar’da olmak üzere iki mağaza açacağız. Edremit’teki mağazamızı bu yıl ortasında yeni yerine taşıyacağız.

Toplamda kaç mağazanız var?
Şu anda 23 şehirde 241 bin metrekare büyüklükte 45 adet Koçtaş, 15 adet de Koçtaş Fix mağazası var. Her yıl yine en az 2-3 mağaza açılışı planımıza da devam etmek istiyoruz. Ayrıca Koçtaş web satışlarıyla da Türkiye’nin tüm ilçelerine ulaşmış durumda.

Dövizde yaşanan hareketlenmeler sizi nasıl etkiledi?
2015’te dolar ve Euro çok yükseldi. Dolarda yaklaşık yüzde 30’lar seviyesinde artış görüldü. Bu durum kârlılıklarda perakende sektörünün tümünü etkileyen önemli bir unsurdu. Çünkü alışveriş merkezleri finansmanlarını yurtdı-şından sağladıkları için ağırlıklı olarak dövizle kiralama yapıyor. Bu da perakendede önemli baskı oluşturuyor.

Yeni perakende yönetmeliği bir çıkış yolu sunmadı mı?
Çıkış yolu olarak tüm AVM’lerin TL’ye dönmesi gerekiyor. Sözünü ettiğiniz gibi önemli bir perakende yönetmeliği çıktı ve tüm ortak giderler TL oldu. Fakat kiralamada da bu sistem oturtulmalı. Yurtdışından fonlama alanlar, fonlama süresince dövizle kiralama yapsın ancak daha sonra TL’ye dönsün.

RİSKLER UZARSA DİYARBAKIR’DAN ÇIKABİLİRİZ
Şirketin yaşanan son olaylardan sonra Diyarbakır başta olmak üzere doğuda yer alan mağazalarının durumu nedir?

Bayilere ürün gitmemesi gibi bir durum yaşamadık. Diyarbakır’da, Gaziantep’te, Kahramanmaraş’ta birer tane mağazamız var. Ancak Diyarbakır yaşanan olaylardan çok etkilendi. Ayrıca tüketici güveni Anadolu’da çok etkilendi. Güvenlik riskleri çok uzarsa bu şehirlerden çıkma durumu olabilir.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap