İhracatta hedefimiz İran pazarına girmek

İhracatta hedefimiz İran pazarına girmek

Güney Koreli otomotiv devi Hyundai, Türkiye’deki 20’nci yılını kutluyor. Kibar Holding ortaklığıyla 1997’de İzmit’te üretime başlayan Hyundai Assan, bugün iç pazarda 50 bini aşan satışıyla ilk beş şirket arasında.

ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr

İhracatta ise bu yıl 140 bin adedi geçmeyi hedefliyor. Hyundai Assan Genel Müdürü Önder Göker, “İhracatımızın yüzde 90’ını AB’ye yapıyoruz. Yeni hedefimiz ise İran pazarı” diyor.

Güney Koreli Hyundai, dünyanın en fazla satış yapan beş otomotiv devinden biri. Dünya genelinde yılda 8,5 milyon adetlik satış yapıyor. 1997’de Kibar Holding ile ortak üretime başladığı Türkiye pazarında bu yıl 20’nci yılını kutlayan Hyundai Assan Türkiye ise Hyundai’nin ilk deniz aşırı doğrudan yatırımı olma özelliğine sahip.

Bugüne kadar Türkiye’de 800 milyon dolar doğrudan yatırım yapan ve 10 bin kişiye istihdam sağlayan Hyundai Assan, yeni dönemde ihracat odaklı üretimde gaza basacak. Yeni dönem planlarını Ekonomist’e anlatan Hyundai Assan Genel Müdürü Önder Göker, “Üretimimizin yüzde 91’ini ihraç ediyoruz.

İhracatımızın yüzde 90’ını ise AB ülkelerine yapıyoruz. ilk sekiz ayda 1,3 milyar dolarlık ihracat yaptık. Yeni dönemde İran pazarına eğileceğiz” diye konuşuyor.

Önder Göker’e sorularımız ve aldığımız yanıtlar şöyle:

Üretim ve ihracatta 2017’ye nasıl bir tablo ile girdiniz?
2016’da üretim, iç pazar ve ihracatta rekorlar kırıldı. İç pazar 980 bin adet civarında kapandı. Biz ise Hyundai olarak 51 bin 762 adetlik satış yaptık. Toplam pazarda yüzde 5,3 payla yedinci sırada yer aldık. Geçen kasım ayındaki ÖTV değişikliği tüm planlarımızı değiştirdi. 2017’ye karamsar girdik ve yıl genelinde yüzde 10-15’lik pazar daralması öngördük.

Aradan geçen sekiz ayda bu öngörünüz ne ölçüde gerçekleşti?
Referandum sürecinin tamamlanmasının ardından piyasalar düzelmeye başladı. Ancak bu arada döviz kurlarındaki yükselişleri fiyatlara yansıtmak zorunda kaldık. Sektör olarak yılbaşından bugüne yüzde 15-18 arasında
fiyatlara zam yaptık. Yılın ilk yarısı tamamlandığında pazardaki daralma yüzde 10 olmuştu. Temmuz ve ağustos aylarında ise daralmadan hafif artışa geçmeye başladık. Üstelik uzun bayram tatiline rağmen artış olması önemli. İlk sekiz aydaki daralma yüzde 1,2’ye kadar indi. Yani yılın başında yaptığımız yüzde 10-15 daralma tahmini sekiz ay sonunda yerini toparlanmaya bıraktı.

Hyundai olarak siz 2017’nin ilk sekiz ayında nasıl bir performans sergilediniz?
Bu dönemde bizim toplam satışımız 31 bin 556 oldu. Toplam pazardaki payımızı bu yıl yüzde 5,8’e çıkararak beşinci sıraya yerleştik. Binek pazarında payımız geçen yılın ilk sekiz ayında yüzde 6,7 iken bu yıl yüzde 7’ye çıktı. Adetsel olarak baktığımızda ise geçen yıla göre bu yıl bin adet fazla satış yaptık ve toplamda yüzde 3,3 büyüdük. Hedeflerimizi tutturduk, iyi gidiyoruz.

İç piyasadaki koşullara baktığınızda 2017’yi nasıl tamamlamayı planlıyorsunuz?
Aritmetik olarak bakıldığında yılın son dört ayı toplam yıllık satışların yüzde 40’ını oluşturuyor. Dolayısıyla hesabımızı yapınca yıl sonu için 925 bin civarında bir pazar oluşacağı ortaya çıkıyor. Biz de bu pazarda yıl sonunu 52 bin adetlik satışla kapatmayı planlıyoruz. Bu da pazar payımızı yüzde 5,6 dolaylarına getirecek.

Büyük oranda ihracat hedefli üretim yapıyorsunuz. İhracat açısından 20 1 7’yi nasıl kapatmayı hedefliyorsunuz?
Türkiye’nin toplam otomotiv ihracatı, ağustos ayında geçen yıla göre yüzde 9,4 artışla 1,8 milyar dolara çıktı. Sekiz aylık otomotiv ihracatı ise yüzde 23 artışla 18 milyar dolara ulaştı. İhracatımızın yüzde 78’ini AB ülkelerine yaptık. Hyundai’ye gelecek olursak, Türkiye’de bildiğiniz gibi İ10 ve İ20 modellerini üretiyoruz. Bu yıl 149 bin 845 adetlik üretimimizin 135 bin 682’sini, yani ürettiğimizin yüzde 91’ini 40’tan fazla ülkeye ihraç ettik. Toplam ihracatımızın yüzde 33’ü İ10 modelimizden, geri kalan yüzde 67’si ise İ20 modelimizden geliyor. İlk sekiz ayda ihracata 1,3 milyar dolarlık katkı yaptık.

İhracat pazarlarınızda AB dışında yeni dönemde öne çıkan ülkeler var mı?
Özellikle İran pazarı giderek önemli hale geliyor diyebilirim. İlk kez 2016 sonunda İran’a ihracata başladık. Ama esas bu yıl hızlandı. İlk sekiz ayda 4 bin adetlik ihracat yaptık ve yıl sonuna kadar bu sayının 10 bine ulaşmasını hedefliyoruz. İran’daki otomotiv pazarı 1,2 milyon gibi çok önemli bir rakam. Önümüzdeki dönemde İran’a daha fazla satış yapmayı planlıyoruz.

Yakın gelecekte Hyundai’nin İran’da fabrika kurması gündeme gelebilir mi?
İran özel bir pazar. İran pazarında gümrük vergileri yüksek ve ithal edilen her parti ürün için ayrı izin alınması gerekiyor. Bunun da asıl olarak yabancı markaları İran içinde doğrudan yatırıma çekmek için kullanılan bir yöntem olduğunu düşünüyorum. Elbette bizim değil ama Hyundai Motor Company’nin İran’da üretim için bazı çalışmalar içinde olduğunu söyleyebilirim.

Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci Türkiye’de iki yeni model üretileceğini açıkladı ancak isim vermedi. Sizin yeni model planınız var mı?
Bu planlar her zaman var. Üzerinde çalışmalar sürekli devam ediyor. Ama bugün itibariyle sizinle paylaşabileceğim elle tutulur bir şey yok.

Son dönemde uzun dönemli kiralamaların ön plana çıktığını görüyoruz. Kiralama pazarında nasıl bir gelişim var?
Açıkçası sektör olarak perakende müşteri bulmakta zorlanıyoruz. Yani bireysel satışlar düşüyor. Filo kiralama tarafı ciddi anlamda büyüyor. Operasyonel kiralama, yeni otomobil satışlarının yüzde 20’sini kaplamaya başladı. Yani her beş satıştan biri kiralamaya gidiyor. Bu alan her yıl büyüyor. Burada vergi avantajları olduğu için başta firmalar olmak üzere meslek sahipleri de bu uzun kiralama avantajlarından faydalanıyorlar. İkinci el pazarı da bundan olumlu etkilendi. Yılın ilk yarısında sıfır pazarı yüzde 10 daralırken ikinci el pazarı yüzde 7 büyüdü.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap