Kadın girişimcilerin cesaretini artırıyoruz

Kadın girişimcilerin cesaretini artırıyoruz

Ekonomist Dergisi, Garanti Bankası ve Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGIDER) işbirliğiyle bu yıl 11’incisi yapılan Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’nda finalistler 28 Kasım’da ödüllerini alacak.

BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr

Garanti Bankası KOBİ Bankacılığından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cemal Onaran, “Yarışmayı kazananlar işlerini büyütmede çok ciddi adımlar atıyor. Daha çok cesaretleniyorlar” diyor. Ekonomist Dergisi, Garanti Bankası ve Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) işbirliğiyle bu yıl 11’incisi yapılan Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’nda finale az kaldı.

Kazanan kadın girişimciler, 28 Kasım’da düzenlenecek törenle ödüllerini alacak. Kadın girişimcilerin cesaret kazanması, başarılarının farkına varması ve hikâyelerini daha fazla duyurulması amacıyla düzenlenen yarışmaya, Türkiye’de yaşayan ve hakim ortak olduğu işletmenin yıllık cirosu 40 milyon TL’nin altında kalan tüm kadın girişimciler başvurabiliyor.

Yenilikçi ve sürdürülebilir çözümlerle kendi iş alanında fark yaratan başvurular arasından “Türkiye’nin Kadın Girişimcisi” ödülüne layık görülen girişimin sahibi 30 bin TL kazanacak. Yarışmada, “Gelecek Vaat Eden Kadın Girişimci”, “Yöresinde Fark Yaratan Kadın Girişimci” ve “Türkiye’nin Kadın Sosyal Girişimcisi” kategorilerinin birincilerine ise 25 bin TL’lik ödüller verilecek.

Garanti Bankası KOBI Bankacılığından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cemal Onaran, ‘Yarışmada kazanan kadın girişimcilerin işlerini büyütmede çok ciddi adımlar attıklarını görüyoruz. Daha çok cesaretleniyorlar” diyor.

Onaran, yarışmayla ilgili sorularımızı şöyle yanıtladı:

Türkiye’nin Kadın Girişimci Yarışması’nın kilometre taşlarına bakarsak, yarışmanın bugün geldiği noktayı nasıl değerlendiriyorsunuz?
11 yıllık bir serüven. Garanti Bankası olarak Türkiye’de kadın girişimciliğin desteklenmesine 2006 yılında inandık. Başlangıçta argümanımız “Kadın girişimci sayısı dünyada yüzde 36 seviyesindeyken Türkiye’de niye az?” idi. Bunun en büyük etkeninin finansal kaynaklara ulaşmakta zorluk olduğunu düşündük. Kredilerle bunu desteklemeye başladık. Ancak bu, işin bir boyutuydu. 2007 yılında Ekonomist Dergisi ile beraber, girişimcilik ruhunun Türkiye’de artması ve, kadınlarımızın bu anlamda cesaretlendirilmesi gerektiğini konuştuk. Türkiye çapında bir yarışma düzenleyerek kadınlarımızı cesaretlendirmeye karar verdik.

Aslında bu çok vizyoner bir bakış açısı. O zamanlar Türkiye’de girişimcilik kavramı yeni konuşulmaya başlarken siz kadın girişimciliğini desteklemeye karar verdiniz.
Çok doğru. Zira 2007 yılında yarışmaya başladığımız zaman sadece 133 kişi başvurmuştu. Ancak bu bizim hiçbir şekilde şevkimizi kırmadı. O tarihten beri biz bu vizyonun doğru olduğuna inandık. Bugüne kadar 34 bin kadın girişimci yarışmamıza başvuru yaptı. Bu vizyonumuz artarak devam edecek. Bu sayılar her geçen gün daha da artacak.

Yarışma kadın girişimci ekosistemine nasıl bir katkı sağlıyor?
Yarışma ekonomik olarak katkı sağlıyor. Bu yarışmaya katılan girişimcilerin işlerini büyüttüklerini görüyoruz. Kimisi yüzde 40 büyütüyor. Onun ötesinde toplumda kadın girişimci sayısını artırma hedefinde onlara rol model oluyorlar. Dolayısıyla Türkiye’nin ekosistemine bu anlamda çok büyük katkıda bulunuyor.

Yarışmanın formatı hakkında bilgi verir misiniz?
Yarışmayı dört kategoride düzenliyoruz. Bunlar; ‘Türkiye’nin Kadın Girişimcisi’, ‘Yöresinde Fark Yaratan Kadın Girişimci’, ‘Sosyal Kadın Girişimci’, ‘Gelecek Vaat Eden Kadın Girişimci’. Türkiye’nin Kadın Girişimcisi’ne 30 bin TL para ödülü veriyoruz. Diğer üç kategoride birincilerimize 25 bin TL para ödülü veriliyor. Bir yıl boyunca Ekonomist, Capital ve Elele dergilerine ücretsiz abonelik sağlanıyor. KAGİDER’e de bir yıllık ücretsiz üyelik hakkı var. Garanti Emeklilik’ten 2 bin 500 TL değerinde bireysel emeklilik paketi veriliyor.

Seçim yaparken hangi kriterler ön plana çıkıyor?
Bir farklılık görmemiz gerekiyor. Bu, bugüne kadar kimsenin yapmadığı ürünsel bir farklılık olabilir. Gerçekten o bölgenin ekonomisini değiştirebilecek bir proje olabilir. Sosyal sorunlara parmak basıp onların çözümüne ilişkin ürünler, sistemler geliştirmiş şirketler olabilir. Yaratmış oldukları farklılıkların diğer kadın girişimcilere örnek olması en önemli kriterimiz diyebilirim.

Geçmişten bugüne baktığınız zaman yarışmada birinci olmuş kadın girişimcilerin büyüme performanslarını nasıl değerlendiriyorsunuz?
İşlerini büyütmede çok ciddi adımlar attıklarını görüyoruz. İstihdamını, cirosunu ciddi artıranlar var. Daha çok cesaretleniyorlar. Başarı zaten böyle bir şey. Yaptıkça daha fazlasını yapasınız gelir. Kadın girişimcilerimiz de adımlarını artık daha cesaretli atıyorlar. Kontrollü riskler aldıkları noktada da işlerini büyüttüklerini görüyoruz. En temel problemimiz korku.

Bunu biraz daha açar mısınız?
Kadın girişimcilerimizin toplum içerisinde aldıkları payların bu kadar düşük olmasının nedeni risk almaktan çekinmeleri. Günün birinde işimi batırırsam, para kaybetmekten öte, “Etrafa rezil olurum” algısını yönetmekte zorluk çekiyorlar. Halbuki bunu başardıkları ve yarışmayla derecelendirdikleri noktada, kendilerine ve işlerine olan inançları çok daha fazla artıyor. Özgüven kısmında ciddi bir artış ve bunun işlerine olumlu şekilde yansımalarını görüyoruz.

Türkiye’de kaç kadın girişimci bulunuyor? Ağırlıklı olarak hangi sektörlerde faaliyet yürütüyorlar?
Son rakamlara göre 120 bin kadın girişimci var. 2025’e kadar 50 bin kadın girişimcinin daha eklenmesi yönünde hedefler var. Sektörler ise çok çeşitli. Sektörler de değişen dünyayla birlikte her geçen gün çeşitlenmeye başladı. Kadınlarımız da güzel trendler yakalayabiliyorlar.

“FIRSAT GÖRDÜGÜMÜZ YERDE PROJE ÜRETİYORUZ”
“2006 yılında bu işe başladığımızda hiçbir banka henüz bunu düşünmemişti. Kadın girişimciliğine yönelik her yıl bunun üzerine neler konabileceğini düşünüyoruz. Örneğin ‘Yarışmaya gelemeyenlerin de ayağına gitmeliyiz’ düşüncesiyle 30’dan fazla ilde sempozyumlar düzenlemeye başladık. Eğitim tarafında da ciddi ihtiyaçlar olduğunu gördük. Boğaziçi Üniversitesi ile 20’den fazla ilde kadınlarla buluşarak onların liderlik, finansman gibi alanlarda eğitim ihtiyaçlarını gidermeye çalıştık.

KAGİDER ile birlikte 42 ülkenin temsilcisinin katıldığı Sergi Tanıtım Günleri adında karşılıklı olarak birbirlerine ürünlerini tanıtabilecekleri networking organizasyonu düzenledik. Kadınların teklif verme kısmında hayatlarını kolaylaştırmak için Kadın Girişimci İş Buluşmaları adı altında toplantılar yaptık. Garanti Bankası olarak her değişik fırsat gördüğümüz yerde, kadın girişimciliğini desteklemek adına proje geliştiriyoruz.”

“KADINLARA ÖZEL 250 MİLYON TL FON TEMİN ETTİK”
“Fonlama tarafında kendi kaynaklarımızı kullanıyoruz. Şu ana kadar yaklaşık 5 milyar TLye yakın fon kullandırdık. Avrupa Yatırım Bankası gibi kuruluşlardan sırf kadın girişimcilerde kullanılmak üzere özel fonlar buluyoruz. Şu ana kadar 250 milyon dolara yakın fon temin ettik. Bunlar tamamen kadın girişimcilere özel fonlar.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap