KOBİ’lerin dijitalleşmesini hızlandırmayı hedefliyoruz

KOBİ’lerin dijitalleşmesini hızlandırmayı hedefliyoruz

Türkiye Ekonomi Bankası’nın (TEB) toplam nakdi kredilerinin yüzde 50’sini KOBİ kredileri oluşturuyor. TEB, KOBİ bankacılığında yeni stratejisini belirledi.

GÖZDE YENİOVA                                     CEREN ORAL
gyeniova@ekonomist.com.tr               coral@ekonomist.com.tr

TEB KOBI Bankacılığı Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı ve Genel Müdür Vekili Turgut Boz, Endüstri 4.0’ı bu alana entegre etmeyi hedeflediklerini söylüyor. Boz, “Yeni projelerimizle KOBİ’lerin dijitalleşme sürecini hızlandıracağız” diyor.

Türkiye Ekonomi Bankası (TEB), 2005’ten bu yana ‘KOBİ’lerin danışman bankası’ olma hedefiyle bu alanda da faaliyet gösteriyor. KOBİ’lere sunduğu finansal ve finans dışı hizmetlerin sayısını gün geçtikçe artıran TEB, odağına Endüstri 4.0’ı almış durumda. Bu amaçla organizasyon yapısını yeniden şekillendirdiklerini söyleyen TEB KOBİ Bankacılığı Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı ve Genel Müdür Vekili Turgut Boz, “KOBİ bankacılığında dijital dönüşüm departmanı açtık. Yeni projelerimizle KOBİ’lerin dijitalleşme sürecini hızlandıracağız” diyor.

Turgut Boz ile TEB’in KOBİ bankacılığı alanındaki yeni projelerini konuştuk.

KOBİ bankacılığındaki gelişmeleri nasıl değerlendiriyorsunuz?
Özellikle finans sektörünün KOBİ’lere yönelik ayrı stratejiyle ve servis modeliyle hizmet vermesi gerekiyor. Banka müşterisi olarak yaklaşık 40-50 milyonluk, KOBİ olarak 2 milyonluk potansiyelden bahsedebiliriz. Ancak bankalar açısından yaratılan değer ve potansiyel anlamında, KOBİ’lerin hacmi daha yüksek. Son yıllarda bankalar KOBİ odaklı çalışmalar yapsalar da bu çalışmalar hala yeterli değil. Teknolojik yenilikler de bireylerin hayatını kolaylaştırma anlayışıyla yapıldığından KOBİ tarafı ihmal ediliyor.

TEB için KOBİ bankacılığının önemi nedir?
Uluslararası Finans Kurumu’nun (IFC) lanse ettiği dünyanın en iyi üç KOBİ bankasından biriyiz. TEB için KOBİ’ler ayrı öneme sahip. 2005’ten bu yana KOBİ’lerin danışman bankası olma hedefiyle KOBİ’lere finansal ve finans dışı hizmetler sunuyoruz. Ürün ve hizmetlerimizi KOBİ’lerin ihtiyaçlarına göre şekillendiriyoruz.

KOBİ tarafında yıl nasıl geçiyor? Bu yıl KOBİ kredilerini hangi alanlarda verdiniz?
2016’da toplam kredilerde sektöre paralel büyüdük ve KOBİ’lere etkin finansman desteği sağlamayı sürdürdük. Sektörün altında seyreden sorunlu kredi oranıyla aktiflerin kontrolünü başarıyla sağladık. Tarım kredilerinde pazardaki öncü konumumuzu, altın kredilerinde sektör liderliğimizi koruduk. Ağustos 2017 itibarıyla KOBİ kredilerinin yüzde 44’ünü orta ve büyük ölçekli KOBİ’lere kullandırıyoruz. Küçük ölçekli işletmelerin toplam kredilerdeki payı yüzde 33, mikro ölçekli işletmelerin payı yüzde 23 seviyesinde. Toplam nakdi krediler içinde KOBİ kredileri ise yaklaşık yüzde 50 pay alıyor.

KOBİ bankacılığında neleri farklı yapıyorsunuz?
KOBİ’lerin değişen dünyaya ayak uydurmalarını sağlamak ve yönetim becerilerini geliştirmek amacıyla bilgilendirilmesine önem veriyoruz. Bunun için dijital dönüşümü de işin içine kattık ve veriye son beş yıldır ciddi yatırım yaptık. KOBİ müşterilerimizin yüzde 60’ı dijital bankacılık hizmetlerimizden yararlanıyor. Diğer farkımız ise bütünsel bakış açısıyla hareket etmemiz. Bunu yapmasaydık TEB KOBİ’lerin sadece finansman ihtiyacına odaklanan bir banka olurdu. KOBİ’lerin bütünsel ihtiyaçlarını ele alıyor ve çeşitli alanlarda rekabet gücünü artırmaya yönelik çalışmalar yapıyoruz.

Bu çalışmalardan bahseder misiniz?
tebledisticaret.com ile şirketlere tek tıkla bilgiye ulaşma olanağı sunarken, Dış Ticaret Gelişim Programı ile bu bilgiyi nasıl kullanmaları gerektiği konusunda destek veriyoruz. TEB KOBİ TV ile ihtiyaç duydukları bilgiyi 7/24 KOBİ’lere sunuyoruz. 2015’te 12,5 milyon, 2016’da 17,5 milyon izlenme elde ettik. 2017 sonunda 17 milyon izlenmeye ulaşmayı hedefliyoruz. Ayda ortalama 1,4 milyon izlenmemiz var. TEB KOBİ TV, yeni kanalı ‘Endüstri 4.0’ ile de teknoloji odaklı üretim, sektörel bazda Endüstri 4.0, dijitalleşmenin iş yapış şekillerine etkisi gibi konularda KOBİ’lere yol gösteriyor. TEB KOBİ Danışmanlık Programı ile uzmanlarımız KOBİ’lere analizleriyle rehber oluyor. Şehir şehir geziyor ve TEB KOBİ Akademi çatısı altında KOBİ’lere eğitimler veriyoruz. Bugüne kadar 108 etkinlikle, 25 binden fazla KOBİ’ye ulaştık. Ayrıca TEB KOBİ Akademi Endüstri 4.0 Buluşmaları düzenlemeye başladık.

Endüstri 4.0’a nasıl hazırlanıyorsunuz?
Endüstri 4.0’ın ‘anlam kazandırmak, bütünsel bakış, kişisel müşteri odaklılığı, verimlilik’ gibi temel noktaları var. Bu değerleri iş modelimizde uyguluyor, organizasyon yapımızı yeniden şekillendiriyoruz. KOBİ bankacılığında dijital dönüşüm departmanı açtık. Kitlesel müşteri bölümünü ayırdık ve onlara farklı servis modelleriyle gitmeye başladık. Yeni projelerimizle KOBİ’lerin dijitalleşme sürecini hızlandıracağız.

Girişimcilik tarafında neler yapıyorsunuz?
TEB Girişim Evi konseptini 2015’te Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ile Anadolu’ya yaymaya başladık. Bugüne kadar TEB Kuluçka Merkezi’ne ise 4 bin 480’e yakın yeni iş fikri geldi. Bu fikirlerden 461’i kabul edildi. 53 girişimcimiz 63,7 milyon TL’lik yatırım, 198 girişimcimiz 71 milyon TL’lik devlet desteği aldı. 209 girişimcimiz 205 milyon TL ciro elde etti. Üniversitelerle ve teknokentlerle işbirliklerimiz var. Üniversitelerle yaptığımız ‘Let’s up’ programını artık kredili ders olarak veriyoruz. Ayrıca TEB Girişim Evleri’nden gelen 15 kişi TÜBİTAK desteği aldı. Bu anlamda TÜBİTAK’a en fazla girişimci veren dördüncü kurumuz. Girişimcilerimizi desteklemeye devam edecek ve bu rakamları daha da artıracağız. 2018’in sonuna kadar yaklaşık 750 şirkete destek verme hedefimiz bulunuyor. Start up’larla işbirliklerimizi ve entegrasyonu güçlendireceğiz.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap