Kompozitte büyüme için satın almalar planlıyoruz

Kompozitte büyüme için satın almalar planlıyoruz

Kordsa, 2018’i satışta ve FVAÖK’te yüzde 15-25 büyümeyle kapatmayı öngörüyor. Kordsa CEO’su Ali Çalışkan, kompozit teknolojilerinde büyüme için yeni yatırımların yanında şirket satın alma fırsatlarını takip ettiklerini söylüyor. Rotada ise Kuzey Amerika ve Avrupa var.

CEREN ORAL
coral@ekonomist.com.tr

Kompozit teknolojileri ile lastik ve inşaat güçlendirme pazarının global oyuncularından Kordsa, beş ülkede sekiz üretim tesisiyle faaliyetlerini sürdürüyor. Özellikle kompozit teknolojilerinde büyümeyi odağa aldıklarını söyleyen Kordsa CEO’su Ali Çalışkan, “Bu büyümeyi, yatırım ve şirket satın alma stratejisiyle hayata geçiriyoruz.

Radarımızda Kuzey Amerika ve Avrupa var” diyor. AR-GE’ye her yıl ortalama 12-15 milyon dolar yatırım yaptıklarını belirten Çalışkan, “Yeni ürünlerin cirodaki payını 2017’deki 45 milyon dolardan 2018’de 60 milyon doların üzerine çıkaracağız. Beş yılda cironun yüzde 20’si yeni ürünlerden gelecek” diyor.

Ali Çalışkan ile Kordsa’nın hedeflerini ve büyüme stratejilerini konuştuk.

2017 ve 2018 ilk çeyrek nasıl geçti?
2017’de net satışlar yıllık yüzde 30,2 artışla 2,5 milyar TL’ye, FVAÖK yüzde 21,5 artışla 350 milyon TL’ye, net kâr yüzde 19,2 artışla 212 milyon TL’ye yükseldi. 2018 ilk çeyrekte ise net satışlar, yıllık bazda yüzde 13, 2017 son çeyreğe göre yüzde 10 büyüyerek 713 milyon TL’ye ulaştı. Esas faaliyet kârı 111 milyon TL, FVAÖK 120 milyon TL, net dönem kârı 61 milyon TL oldu.

Kordsa’nın yerel ve global pazarlardaki yeri hakkında bilgi verir misiniz?
Türkiye, ABD, Brezilya, Tayland ve Endonezya olmak üzere dört kıtadaki beş ülkede, sekiz üretim tesisiyle faaliyet gösteriyoruz. En büyük operasyonumuz ana üretim hattı ve iki AR-GE merkeziyle Türkiye’de, ikinci büyük operasyonumuz Endonezya’da. Türkiye’de ve Endonezya’da kord bezi, polyester iplik ve naylon iplik üretiyoruz. Lastik güçlendirmede Türkiye’nin global tek şirketiyiz. Bu alanda 30 milyon dolar ile Türkiye’de ve Endonezya’da yaptığımız ek polyester iplik hattı yatırımlarından Endonezya’daki yedinci polyester hattını Ocak 2018’de devreye aldık. Buradan iç pazarın ve Asya Pasifik’in ihtiyacını karşılıyoruz. Polyester iplikteki en yüksek kapasite Endonezya’da. Naylon iplikte ise Türkiye’nin payı daha yüksek.

Bölgelere göre ciro dağılımı nasıl?
İlk çeyrek itibarıyla cironun yüzde 39’u Türkiye’nin de dâhil olduğu EMEA Bölge-si’nden, yüzde 29’u Asya Pasifik’ten, yüzde 19’u Kuzey Amerika’dan, yüzde 13’ü Güney Amerika’dan geldi. Türkiye ve Endonezya, Kordsa’nın iki önemli ihracat üssü. Her iki ülkede satışların yüzde 20’sini iç pazara, yüzde 80’ini yurtdışına yapıyoruz. Türkiye’de sektörün en büyük ihracatçısıyız. 2017’de Türkiye’den ihracat 202 milyon dolar oldu.

Kuzey Amerika’da ne yapıyorsunuz?
Kuzey Amerika’da naylon 66 iplik ve kord bezi üretimi yapan iki fabrikamız var. Burada polimer adlı ürünü üretebilmek için 2017’de başlattığımız yatırımımızı ise 2018 Şubat sonunda devreye aldık. Artık bu ürünü de üretiyoruz ve Türkiye ile Endonezya için hammaddeyi Kuzey Amerika’dan sağlıyoruz.

Bu süreçte satın alma yaptınız mı?
2017 yılı sonunda ABD’de ticari havacılık sektörüne ileri kompozit malzemeler sağlayan Fabric Development ve Textile Pro-ducts’ı 100 milyon dolara satın aldık. Tüm işlemler tamamlanınca biri Batıda diğeri Doğuda olmak üzere ABD’de iki ayrı operasyonumuz daha olacak. Bu satın almayla Boeing’in tedarik zincirine de gireceğiz. Böylece hem Boeing’e hem de oradaki savunma sanayi şirketlerine ürünler üreten bir operasyon haline geleceğiz.

Yeni satın alma planlarınız var mı?
Kordsa’nın büyümede öncelikli alanı kompozit ve beş yılda kompozitten 50 milyon dolar ciro yaratmak istiyoruz. Bu rakam satın almalarla artabilir. Kompozitin hızlı büyüdüğü iki bölge, Kuzey Amerika ve Avrupa. Bu bölgeleri inceliyoruz. Kompozitte yatırım ve satın almayla ilgili planlarımız için hedef sektörler ise sivil havacılık, savunma, otomotiv ve denizcilik. Büyümeyi sağlayacak her yerde yatırım ve satın alma fırsatlarını değerlendireceğiz.

İnşaat tarafında neler yapıyorsunuz?
Beş yılda inşaat iş kolundan 15-17 milyon dolar ciro elde etmeyi hedefliyoruz. İnşaata yönelik ürünlerimizden naylon 66 ile ilgili Kratos markasıyla pazara bir ürün sunmuştuk. 2018 ikinci çeyrek sonunda piyasaya bir ürün daha sunduk. Bu ürünü yurtdışından alıyorduk. Şimdi ise kendimiz üretiyoruz, yur-tiçine ve uluslararası bir şirketle yaptığımız işbirliğiyle yurtdışına satıyoruz.

2018 yıl sonu öngörüleriniz nasıl?
2018’i net satışlarda ve FVAÖK’te yüzde 15-25 büyümeyle kapatmayı hedefliyoruz. İhracatta da bu bantlarda artış bekliyoruz. Yıllık 80-85 milyon dolarlık ciro hedefimiz var. ABD’de tamamladığımız satın almanın 2018’in ikinci yarısından itibaren ciromuza yüzde 7-8 ek katkı sağlanmasını bekliyoruz. Yıllık yatırım bütçemiz ise 25-30 milyon dolar.

Yatırımcılara mesajlarınız neler?
Düzenli ve verimli temettü politikamızla, doğru nakit akışı yönetimi ve iyi optimize edilebilen işletme sermayesiyle sağlıklı büyümeyi sürdüreceğiz. Son dönemde hissedeki yabancı oranında düşüş var. Bu noktada güven, önemli. Yabancılarla görüşerek “Sürdürülebilir ve kârlı büyümeye, yatırımlara ve değer yaratmaya devam edeceğiz” diyoruz.

“DÜNYAYA TEKNOLOJİ İHRAÇ EDİYORUZ”
“Türkiye’de iki AR-GE merkezimiz var. AR-GE’ye her yıl 12-15 milyon dolar yatırım yapıyor, cirodan yüzde 1,5-2 pay ayırıyoruz. 2017’de patent başvuru sayımız yüzde 60, buluş sayımız yüzde 35 arttı. İlk çeyrek itibarıyla AR-GE’de 692 patent başvurusu yaptık. Bunlardan 201’i onaylandı. 170’in üzerinde buluşumuz var. Dünyaya teknoloji ihraç ediyoruz. Yeni ürünlerin cirodaki payı 2017’de 45 milyon dolardı. 2018 sonunda hedefimiz bunu 60 milyon doların üzerine çıkarmak. Beş yılda cironun yüzde 20’si yeni ürünlerden gelecek. İş yapış modellerini değiştirme konusunda güçleneceğiz.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap