Satılık değil büyüyecek malım var

Satılık değil büyüyecek malım var

Gıda devi Mado’da hisse satışına dönük sıkı bir pazarlık yürütülüyor. Hatta kimilerine göre satış gerçekleşti bile. Konuyu Mado Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kanbur’a sorduk. Henüz hiçbir şirketle el sıkışmadığını söyleyen Kanbur, “Benden hisse alıp bir süre sonra satacak şirketlerle ortaklığım olmaz. Mado’yu beraber büyüteceğim, stratejik ve uzun vadeli bir yol arkadaşı arıyorum” diyor.

MUSTAFA KEMAL ÇOLAK
mcolak@ekonomist.com.tr

Kahramanmaraşlı Kanbur Ailesi, tam dört kuşaktır dondurma üretimi ve ticaretiyle uğraşıyor. Hatta beşinci kuşağın da yavaş yavaş devreye girdiği söylenebilir. Ailenin, ünü dünya arenasına çıkmış markası Mado, aynı zamanda Kahramanmaraş’ın bir ‘dondurma kenti’ olarak ünlenmesinde de en büyük pay sahibi oldu.

Temelleri halen faaliyette olan Yaşar Pastanesi’nde atılan Mado, yur-tiçinde ve yurtdışında 328 mağaza ile hizmet yürütüyor. Şubelerin 304’ü Türkiye’nin 52 kentinde bulunuyor. Yurtdışında 12 ülkede 24 olan mağaza sayısı ise beş yıl içinde 300’e çıkarılacak.

Şirketin adı son dönemde ortaklık ile anılmaya başlandı. Hatta ‘ortak geldi’ söylentileri de yaygın şekilde duyuluyor. Ekonomist olarak uzun süredir kamuoyu önüne çıkmayan Yaşar Dondurma ve Mado Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kanbur ile ortaklık ve gelecek planları ekseninde gelişen bir görüşme yaptık. Kanbur, sorularımıza şu yanıtları verdi:

Mado’da hisse satışınız gündemde. Hatta satışın gerçekleştiği dahi konuşuluyor. Son durumu sizden öğrenebilir miyiz?
Mado için çok emek verdik. Büyük dedelerimizin ticaretini, büyük bir üretim ve satış organizasyonuna dönüştürdük. Halen de önünde çok yolu var. Biz dünya liginde olmak istiyoruz. Bizimle yol arkadaşlığı yapacak ortaklarla hareket edebiliriz. Ancak henüz bir anlaşma olmadı. Kimse ile el sıkışmadım. Evet, görüşmeler var. Çok gelen var. Ancak benim aklıma ve isteklerime uygun bir ortak arıyorum.

Nasıl bir ortak arıyorsunuz? Bu konudaki kriterleriniz nedir?
Mado olarak dünya liginde olmak istiyorum. Bu potansiyele de sahibim. Bu yolda çok uzun süre ortak olarak beraber olacağım birini arıyorum. Bana yalnızca para kazanmak için gelenler var. Üzerimden para kazanıp sonra çıkacak olanlar gündemimde yok. Bir artı bir şeklindeki ortaklığı düşünmüyorum. Bir artı bir eşittir on bir olacak ortaklık bize uygun.

Ne demek bu? Bu hesap ile neyi tarif ediyorsunuz?
Güç birliği ile daha büyük sonuçlar elde etmeyi kastediyorum. Ben dünya ligi derken, üretim gücüme ve markama güveniyorum. Büyüme planlarımızı oluşturacağımız, ürün geliştireceğimiz, müşteri sadakati yaratacağımız, bazen yeni marka satın alacağımız ortaklık bize uygun. Belki yeni fabrika kuracağız, belki dondurma yan sanayiinde bir ekipman, bir makina yatırımında bulunacağız. Tüm bunların içinde olacak uzun vadeli bir ortaklık peşindeyiz.

Hangi şirketlerle görüştünüz? Ne kadarlık hisse satacaksınız?
Benim para ile işim yok. Para kazanayım diye hisse satmıyorum. Beraber büyüyelim diye yapıyorum bu işi. Daha bilgili olalım. Kurumsal olalım istiyorum. Üç yıldır bize gelenler var. Dünyanın her yerinden, Amerika’dan da gelen var, Uzakdoğu’dan da gelen var. Belki yüze yakın şirket gelmiştir. Hissenin çoğunluğu bende olacak. Yüzde 40 satılır en fazla, geri kalanını ben başında durarak, şirketi büyüterek elimde tutarım.

Görüşmeler ne zaman sonuçlanır?
Çok uzun sürmez, 1-2 ay içinde tamamlanır. Ya ortaklık yaparım, ya yürür giderim. Bana gelenlerin de dilini öğrendik. Nasıl konuşulur, nasıl masaya oturulur biliyorum. Uzun vadeli, marka içinde marka yapacağız, başka şirketleri satın alacağız. Böyle olursa olur. Yoksa benim şirketi alıp başkasına satacak, ben onu istemiyorum. Şunu da söyleyeyim. Vazgeçer gibiyim ortaklık görüşmelerinden. Benim satılık malım yok, büyüyecek malım var.

Görüşmeler Mado’nun mevcut planlarını nasıl etkiliyor?
Yaklaşık iki yıldır öne çıkmadım şirket olarak. Büyümeyi de bir noktada tuttuk. Şimdi tekrar gaza bastık. Yurtiçinde ve yurtdışında büyüme planlarımızı devreye alıyoruz.

Yatırım planlarınız hakkında bilgi alabilir miyiz?
Türkiye’de 304 Mado mağazamız var. Bu yılın sonuna kadar 325’i bulacağız. Ayrıca yurtdışında 12 ülkede 24 olan mağaza sayımızı beş yılda 300’e ulaştıracağız.

Yurtdışında büyüme hamleniz var. Nasıl bir stratejiniz olacak?
Dünyanın her yerinden talep geliyor. Biz franchise yolu ile büyüyoruz. Yatırımları karşı taraf yapıyor. Avrupa için bir ortaklık yaptık. Önümüze ilk etapta 50 mağazalık bir harita koyduk. Ortadoğu’da henüz master franchise anlaşmamız yok. Devreye alabiliriz. Yeni hamle olarak Çin var. İki ay içinde açılacak. Orada çok büyük potansiyel var. Hatta birkaç yıl içinde bin mağaza önerisi yapılıyor, durun diyoruz. Malezya, Endonezya gibi ülkelere yöneleceğiz. Hem Müslüman hem genç hem de yeni tatlara çok meraklılar.

Üretiminizi Kahramanmaraş’ta yapıyorsunuz değil mi?
Evet, üretim tesislerimiz memleketimde. Keçi çiftliğimiz var. Sözleşmeli üretim yaptırdıklarımız var. 25-30 ton inek sütü, dondurma için 70 tonun üzerinde keçi sütü kullanıyoruz. İstanbul, Ankara ve İzmir’de yarı mamul olarak Maraş’tan gelen ürünlerimizin nihai ürüne dönüştürüldüğü tesisler var. Şimdi Maraş’a 70 bin metrekare üzerine yeni bir fabrika kuracağız. Modern büyük bir tesis olacak. İçinde akademi de olacak.

Akademi derken, ne eğitimi verilecek?
Bizde ya ustasınız, ya satıcı. Büyük oranda yalnızca anadiliniz var. Ama yurtdışı diyoruz, dünya markası diyoruz. Hem dil bilen hem usta olan hem de satışı bilen çalışan yetiştireceğiz. Yeni tesisimizin önünde hem eğitim alıp satış yapacaklar hem de belgelerini aldıktan sonra mağazalara dağılıp öğretmenlik yapacaklar.

MADO NERELERDE BÜYÜYECEK?
Mado’nun üretim tesisleri ve mağazalarında toplam 9 bin 500 kişi çalışıyor. Bu sayı yakın zamanda 11 bini bulacak. Çin Goduangzuhou ‘da, Dubai, Bulgaristan, Hollanda ve Katar’da yıl sonuna kadar birer mağaza açılacak. Gürcistan, Azerbaycan, Bahreyn, Suudi Arabistan ve Yunanistan’da ikişer mağaza devreye alınacak.

Türkiye’de ise ağırlıklı olarak Anadolu’da olmak üzere 12 ilde daha yeni şube açılacak. Antalya Kemer ve Side, İzmir merkez ve Çeşme, Aydın Söke ve Muğla Bodrum yeni bölgeler olarak öne çıkıyor. Yurtdışında Azerbaycan’ın yanı sıra Almanya veya Hollanda’da da birer üretim tesisi kurulacak.

KÜLTÜR YOLUYLA SAHLEP ÜRETİYOR
Türkiye yılda 45 bin ton ile en büyük sahlep üreticisi. Bu miktarı elde edebilmek için yılda yaklaşık 120 milyon orkide yumrusu doğadan toplanıyor. Bu durumun bitkinin neslini tüketme noktasına getirdiğini belirten Kanbur, “Ben çiftliğimde bu işin kültür yolu ile üretilebileceğini kanıtladım.

Devlet ve üniversitelerin desteği ile daha büyük miktarlarda üretim yapılabilir. Şu an ben ihtiyacımın yüzde 5’ini bu yoldan elde ediyorum. Daha yüksek miktarlara çıkabilir” diyor. Mehmet Kanbur’un yeni iş alanları arasında tarım, hayvancılık ve turizm de bulunuyor. Bu konular için Kahramanmaraş’ta yeni araziler alan Kanbur, meyve üretimi ve hayvancılık ile turizm sektörüne dönük deneyim hizmeti de sunacak.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap