Bist 100
9530,47
0%
Bist 100
Dolar/TL
32,5259
0,4394%
Dolar/TL
Euro/TL
34,7507
0,5416%
Euro/TL
Euro/Dolar
1,0683
0,0932%
Euro/Dolar
Altın/Gram
2489,45
1,07%
Altın/Gram
Piyasaları
İncele
USD/TRY
Döviz Çevirici
TRY
USD
EUR
Hesapla

Üretim ve ihracatta iddialı hedefler koyduk

29 Mart 2017
Üretim ve ihracatta iddialı hedefler koyduk
Tofaş, 2016’da iç pazarda güçlü konumunu sürdürürken üretim ve ihracatta da rekorlar kırdı. Bu yıl yatırımların tamamlanması ve yeni modellerin etkisiyle güçlü performansın devam etmesi bekleniyor. Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, “Bu yıl da iddialı hedefler koyduk. 383 bin adetlik üretimimizi 430-440 bin arasına, 280 bin adet olan ihracatımızı da 330-340 bine çıkarmayı hedefliyoruz” diyor.

TALİP YILMAZ
tyilmaz@ekonomist.com.tr

Tofaş açısından 2016 yılı, üretim ve ihracatta rekor yılı oldu. Temsil ettiği Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Ferrari ve Maserati markalarının yeni model lansmanlarıyla iç pazarda toplamda 109 bin adet satış yaparak yaklaşık yüzde 11’lik pazar payı elde etti. Tofaş’ın toplam üretimi 2015’e göre yüzde 38 artarken, yarısı otomobil diğer yarısı hafif ticari olmak üzere toplam 383 bin 491 araç üretimiyle rekor kırdı.

İhracatı da 2015’e göre yüzde 61 oranında artışla 280 bin adedi buldu. Böylelikle Türkiye otomotiv sanayi üretim ve ihracatının yaklaşık yüzde 25’ini gerçekleştirdiklerini söyleyen Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, bu başarının finansal sonuçlara ve hisse performansına da yansıdığını ifade ediyor.

2017 yılına iddialı bir giriş yaptıklarını söyleyen Eroldu ile Tofaş’ın 2016 gerçekleşmelerini ve 2017 beklentilerini konuştuk.

2016 yılını nasıl tamamladınız? Bilanço verilerinizden memnun musunuz?
Satış gelirlerimiz 2016 yılında yüzde 43,5 artarak 14,2 milyar lira olarak gerçekleşti. Satış gelirlerimizin yüzde 69’unu ihracat pazarlarımızdan elde ettik. Net kârımız yüzde 17 artışla 970 milyon TL’ye, operasyonel kârımız yüzde 16,7 artışla 801 milyon TL’ye, FVAÖK ise yüzde 29 artışla 1 milyar 366 milyon TL’ye ulaştı. 2016 yıl sonu itibarıyla borsada hisselerimiz yüzde 31 kazandırdı ve 12,3 milyar TL’lik piyasa değerine ulaştık.



Bu performansı nasıl açıklıyorsunuz?
Tofaş, 2016 yılındaki performansıyla otomotiv sektörüne ve Türkiye ekonomisine değer katmaya devam etti. Burada şirketimizin uzun yıllardan bu yana tutarlı bir şekilde hayata geçirdiği yatırımlar büyük rol oynuyor. Otomotiv sektöründe son 10 yılda gerçekleştirilen toplam 10 milyar dolarlık yatırımın 3 milyar dolarını tek başına Tofaş yaptı. Bu tutar toplam yatırımın yüzde 31’lik bölümüne denk geliyor. Gerçekleştirdiğimiz bu yatırımlarla ürün gamını yeniledik, küresel rekabet gücümüzü artırdık.

Bu yıla yönelik üretim, ihracat, yatırım planlarınızı açar mısınız?
2017’ye hazırlıklı girdik, iddialı hedefler belirledik. Egea ailesi için ikinci bir gövde hattı kurduk. Boyahanede yenilikçi uygulamalarla kapasiteyi yükselttik. Toplam üretim kapasitemizi ocak ayında 400 binden 450 bine çıkardık. 2014’ten 2016’ya yüzde 72 büyüyen üretim miktarını, 2017’de de arttırmaya devam edeceğiz. 383 bin adetlik üretimimizi 430-440 bin aralığına, 280 bin adet olan ihracatımızı da 330-340 bine çıkarmayı hedefliyoruz. Bu yılki yatırım tutarı bütçemiz ise 150-200 milyon Euro bandında. Bu yıl da hissedarlara, müşterilere ve diğer paydaşlara değer yaratmaya devam edeceğiz.

ABD ve Kanada pazarı toplam ihracat içinde önceki yıl yüzde 12 paya sahipken yüzde 7’ye gerileme var. ABD pazarına yönelik hedefleriniz neler?
Doblo’nun Kuzey Amerika’ya ihracatına, RAM PromasterCity markasıyla 2015’te başladık. Geçen yıl ise Egea Sedan’ın Dodge markası altında Neon model ismiyle üretimine başlayıp Meksika pazarına ihracatını gerçekleştirdik. Doblo’nun Kuzey Amerika’ya ihracatının ardından binek araçlarda da Amerika pazarına girmek bizim için önemli ihracat hamlelerinden biri oldu.

Tofaş’ın özellikle son yıllarda yeni modellerle birlikte ABD dışı pazarlara, özellikle de Avrupa ülkelerine olan ihracatı oldukça arttı. Amerika’ya olan ihracatımız adetsel olarak bakıldığında önceki yıl ile aşağı yukarı aynı seviyelerde olmasına karşın, özellikle Avrupa’ya olan ihracatımızın yüzde 84 artması nedeniyle oransal bir değişim gerçekleşti. Bu yıl için de Dodge Neon ve Ram PromasterCity ile Meksika ve Kuzey Amerika’ya geçen yıl paralelinde toplam 25-30 bin adet seviyesinde ihracat öngörüyoruz.

ÖTV artışı, bu yılki performansınızı nasıl etkileyecek?
ÖTV artışına bağlı olarak pazardaki orta ve üst segmentteki fiyatlarda farklı seviyelerde artışlar söz konusu. Fiat özelinde konuşmak gerekirse, satışların yaklaşık yüzde 75’i doğrudan etkilenen dilimde yer alıyor. Premium markalarda bu oran daha da yüksek. ÖTV artışının toplam satışlara belli bir daraltıcı etkisi olacaktır. Ancak yeni modellerimize olan potansiyel talep ve Egea model ailesinin tüm yıl devrede olması sayesinde, 2017 yılında toplam iç pazar satışlarımızın geriye gitmeyeceğini, 110-115 bin bandı aralığında gerçekleşeceğini tahmin ediyoruz.

TL’nin Euro karşısında değer kaybetmesinin şirket gelirine ve maliyetlerine etkisi nasıl olur?
Tofaş’ın yıllık fabrika kapasitesinin ve satışlarının dörtte üçlük kısmı ihracata ayrıldı. Böylelikle şirketimiz yurtiçi pazar-ihracat faaliyetleriyle döviz dalgalanmalarına karşı büyük ölçüde denge sağlıyor.

Hisse senedinizle ilgilenen yatırımcılara mesajınız nedir?
Yüksek kurumsal yönetim standartlarımız, artan üretim hacmimiz ve yeni modellerimizin iç pazar ve ihracat pazarlarımızda gösterdikleri yüksek performans nedeniyle şirket sonuçlarımızdaki olumlu trendin önümüzdeki dönemde de devam etmesini öngörüyoruz. Ayrıca 2016 yılında Egea modelimizin Hatchback ve Station Wagon versiyonlarının yatırımlarının tamamlanmasıyla bu yıl nakit yaratma gücümüzün de artmasını bekliyoruz. Bu nedenle Tofaş’ın yatırımcılar için iyi bir seçim olduğuna inanıyoruz.

Temettü politikanız nedir? Bu yıl dağıtım yapmayı planlıyor musunuz?
Şirketimiz faaliyetlerini, Sermaye Piyasası Kanunu, vergi ve diğer ilgili düzenlemeler ile esas sözleşmemizin kâr dağıtımıyla ilgili maddesi çerçevesinde sürdürüyor. Kâr dağıtım politikamız, yasal düzenleme ve finansal imkânlar paralelinde hissedarlarımıza azami oranda nakit ya da bedelsiz hisse dağıtımı yapmak yönünde işliyor. Dağıtım, uzun vadeli şirket stratejisi, yatırım ve finansman politikaları ve nakit durumu göz önüne alınarak hesaplanıyor.

En yüksek net dağıtılabilir dönem kârı, yasal kayıtlarımızdan karşılanabildiği sürece hissedarlarımıza azami oranda nakit veya bedelsiz hisse şeklinde dağıtılıyor. 2016 yılı sonuçlarımızdan hesaplanan ve 2017 yılı içerisinde dağıtmak üzere yüzde 70 oranındaki toplam 350 milyon TL nakit temettü tutarını genel kurulumuzun onayına sunduk. Genel kurulumuz 28 Mart Salı günü toplanarak kâr payı önerimizi oylayacak.
0


  • ALTIN GRAM - TL 2489,45 1,07%
  • ALTIN ONS 2380,44 0,81%
  • BIST 100 9530,47 0%
  • DOLAR/JAPON YENI 154,276 -0,066%
  • DOLAR/KANADA DOLARI 1,37513 -0,14958%
  • DOLAR/RUS RUBLESI 94,26 0,1011%
  • DOLAR/TURK LIRASI 32,5259 0,4394%
  • EURO/DOLAR 1,0683 0,0932%
  • EURO/TURK LIRASI 34,7507 0,5416%
  • STERLIN/DOLAR 1,24671 0,108%
Günün En Çok Okunanları
EKONOMİST YENİ SAYI
Ekonomist Dergisini takip etmek için abone olun.
ABONE OL