Uzlaşmayan AVM’leri protesto edip çıkıyoruz

Uzlaşmayan AVM’leri protesto edip çıkıyoruz

Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, kira konusunda uzlaşmaya yanaşmayan AVM’leri protesto ettiklerini ve mağazalarını kapattıklarını söylüyor. Orakçıoğlu, başka markaların da kendilerini takip etmesini beklediklerini ifade ediyor.

FATOŞ BOZKUŞ
fbozkus@ekonomist.com.tr

1986 yılında Damat markasıyla erkek hazır giyim sektörüne adım adan ve ardından Tween ve D’S Damat markalarını sektöre kazandıran Orka Holding, bugün 80’in üzerinde ülkede mağazalarıyla yer alıyor. Yurtdışında 160 ve yurtiçinde 210 olmak üzere toplam 370 mağazası bulunan şirket, geçen yılı 600 milyon TL ciroyla kapatmıştı.

Bu yıl mağaza sayısını 420’ye çıkarmayı planlayan şirket, bunu yurtdışında açacağı 50 mağazayla yapacak. Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, bu yılı 750-800 milyon TL ciroyla kapatmayı planladıklarını, 2019’da ise 1 milyar TL’lik ciroya ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor.

Orka Holding yurtiçinde de yeni mağazalar açacak ama bunlar verimsiz mağazaların yerine gelecek. Orakçıoğlu, özellikle döviz kurlarındaki artıştan sonra, kira konusunda uzlaşmaya yanaşmayan AVM yönetimlerini protesto etmek için bazı yerlerden çıktıklarını söylüyor.

Kurlardaki yükselişten en çok etkilenen sektörlerden biri de perakende. Döviz bazlı AVM kiralarının yanında ithal girdiler ve kotalar bugünlerde pek çok perakendeciyi düşündürüyor. Siz bu durumdan nasıl etkileniyorsunuz?
Bizim ihracat kaynaklı bir döviz girdimiz olduğu için bu durumu dengeliyoruz. Ama sizin de söylediğiniz gibi bazı şirketler dengeleyemiyor ve özellikle AVM’lerin kiralarına yetişmeye çalışıyorlar. Biz yüksek kiralardan ve uzun vadeli sözleşmelerden hep kaçındık. AVM’lerle son 2-3 yıldır kendi kurallarımızı ortaya koyarak anlaşma yapıyoruz. Bu kurallarda uzlaşı ve paylaşım var. Yoksa o AVM’ye girmiyoruz. Bu yıl yurtiçinde 10 tane mağaza açarsak 8-10 mağazayı da kapatacağız. Uzlaşma konusunda hiçbir yaklaşım göstermeyen AVM’lerin tutumlarını protesto ediyoruz ve çıkıyoruz. Böyle AVM’lerin bu yıl bir anda boşaldığını görebiliriz. Ben önümüzdeki dönemde kendileriyle baş başa kalacak AVM’ler olacağını düşünüyorum. Özellikle snop yaklaşımı olanlar sorun yaşayacaktır.

İthal girdi maliyetlerinin artması ve kotalar sizi nasıl etkiliyor?
Burada da yine sektörden pozitif ayrıştığımızı söyleyebilirim. Biz ilk fabrikamızı kurarken çok eleştirildik, ikincide de aynı şey oldu. “Tasarım ve modanın içindeyken neden üretim yapıyorsunuz” dediler. “Herkes üretimden çıkıyor, dünyanın her üreticisi sizin” dediler. Ama bakın şimdi ne oldu? Şimdi ben soruyorum: “Trump’ın yeni gümrük duvarlarında serbest ticareti nasıl yapacaksınız?” Biz 2015 yılında Giresun’daki ikinci üretim tesisini açarken de bunları söylediler. Yatırımı yapınca hemen her şey bir anda toz pembe olmuyor. İlk iki yıllık dönemde hem kalite hem de işgücünün eğitimi anlamında büyük sancılar yaşadık. Çünkü bir sanayi kültürü üretmeye çalışıyorsunuz. Bu süreçleri yaşadık ve bedelini ödedik. Ben dünyanın herhangi bir yanından ithalat yapmıyorum ve ek gümrük vergileri, kur artışlarıyla ilgili bir kaygım da yok. Günlük yaşamamak, kökleşmek, derinleşmek gerekiyor.

Orka’nın 2018 gündeminde neler var?
Bugün yurtdışında 160, yurtiçinde 210 mağazamız var. Yurtdışında 50’ye yakın mağaza daha açacağız. Bugün bulunduğumuz pek çok ülkede oldukça etkili bir marka haline geldik. Örneğin Romanya’da pazar lideriyiz. Özellikle de İtalya’da çok başarılıyız. Çıkışta olan 4-5 marka arasında gösteriliyoruz. Yurtdışında güçlü olmak istediğimiz, ekonomisinde kural ve yasaların tehdit oluşturmadığı ülkelerde kendi şirketimizi kurmaya başladık. Önce şirketi kuruyor, sonra bu şirket aracılığıyla mağazalar açıyoruz. Bugün başta İspanya, İtalya, Rusya ve Romanya olmak üzere yedi ülkede şirketimiz var. Bu yıl da Orta Avrupa’da şirket kurmayı düşündüğümüz ülkeler var ve bu yönde pazar araştırmaları yapıyoruz.

Bu yıl yurtdışında açılacak 50 mağazanın ne kadarı size ait olacak? Yeni pazarlar var mı?
15 tanesi bize ait olacak. Güney Amerika’ya girmek istiyoruz. Milano’daki showroom’u ziyaret eden bir Güney Amerikalı iş insanı franchise istedi. Ona franchise vereceğiz. Ayrıca İstinye Park’taki mağazaya gelen bir iş insanı da Hong Kong’da 15 tane mağaza açmak istiyor. Onunla da görüşüyoruz.

Ürün gamını genişletme niyetiniz var mı?
Kadın da kapsül bir koleksiyon yapmıştık. Onu geliştirmeyi düşünüyoruz.

Yıl sonunda nasıl bir büyüklüğe sahip olacaksınız? Rakamsal olarak hedeflerinizi paylaşır mısınız?
Geçen yılı toplam 370 mağazayla kapatmıştık. Bu yılı 420 mağazayla kapatma niyetimiz var. Yurtiçi ve yurtdışı mağaza sayımızı 2019’da eşitleyip toplam mağaza sayısını 500’e çıkarmayı planlıyoruz. Geçen yıl 600 milyon TL ciroyla kapandı. Bu yıl hedefimiz bu rakamı 750-800 milyon TL’ye çıkarmak. 2019’da ise hedefimiz 1 milyar TL ciro. Çalışan sayımız geçen yıl 2 bin 900’dü, bu yıl yaklaşık 3 bin 200 olacak. Tabii buna yurtdışındaki çalışanlar dahil değil.

“APİTERA İŞİNE GİRİYORUZ”
“Yeni bir iş alanına giriyoruz. Ankara Üniversitesi Teknokent’te bir şirket kurduk. Bu şirket apitera ile ilgili araştırmalar yapıyor. Arı ürünlerinden ve doğal bitkilerden elde edilen gıda takviyesi niteliğindeki ürünlerle ilgili sonuçlar 1,5 ay içinde alınacak. Bu konuda 20 yılın üzerinde çalışmalar yapan bilim insanları işin içinde yer alıyor. İlk yatırım bedeli 500 bin TL oldu. Sonra 1 milyon TL’lik bir yatırım daha olacak. Hem internette hem de doğal yaşam ürünleri satan marketlerde yer alacak bu ürün için bir marka yaratmayı düşünüyoruz. Büyük ihtimalle markamızın adı ‘Orkapitera’ olacak.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap