Dizi ve filmlerde online rekabeti

Dizi ve filmlerde online rekabeti

Dijitalleşme, TV ve sinema izleme şeklini de dönüştürdü. Daha önce internetten korsan olarak izlenen TV dizileri, sinema filmleri ve programlar, büyük grupların bu alana girmesiyle artık yasal platformlarda yayınlanıyor.

GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr

Netflix, Amazon ve MUBI gibi uluslararası şirketler Türkiye pazarına girdi. Doğan Grubu ile Doğuş Grubu’nun da bu alana yatırım yapmasıyla rekabet giderek artmaya başladı.

Dijitalleşmenin getirdiği yeniliklerle birlikte dijitale uygun içerik, platform ve iş modelleri de gelişiyor. Bu alana yapılan yatırımlar da artıyor. Artık herkes televizyon içeriğine istediği zaman istediği yerden ulaşmayı tercih ediyor. Bu da geleneksel medya tüketiminin farklı mecralara kaymasına yol açıyor.

Şirketler için yeni iş fırsatları bu alanda çıkmaya başlarken, kullanıcılar için de yeni bir eğlence alanı açılıyor. Daha önce internetten korsan olarak izlenen TV dizileri, sinema filmleri ve programlar, büyük grupların bu alana yatırım yapmasıyla artık yasal platformlarda yayınlanmaya başladı.

Online içerik izleme oranı artıkça, bu alana giren şirket sayısı da giderek artıyor. Dünyada bu alanın başını Netflix çekerken, Amazon da bu rekabette yer alıyor. Global çapta bu alanda bir rakip de Silikon Vadisi’nde bir Türk girişimci tarafından kurulan MUBI.

Yakın zamanda konuşulan gelişmeye göre, Apple da kendi dizi ve filmlerini yayınlayacağı bir platformu sunmaya hazırlanıyor.

TÜRKİYE’YE GELİYORLAR
Uluslararası pazarda rekabet eden bu şirketler, şimdi birer birer Türkiye pazarına da girmeye başladı. Geçen yılın kasım ayında Türkiye pazarına giriş yapan Netflix’in ardından Amazon da Amazon Prime Video platformuyla aralarında Türkiye’nin de olduğu 200 ülkeye açıldı.

Netflix, 130 yeni pazarda hizmet vermeye başladı ve toplamda 190 ülkeye ulaştı. Önümüzdeki dönemde bu iki global markanın Türkiye pazarında rekabetine tanık olacağız.

Netflix yetkilileri, Türkiye planlarını şöyle anlatıyor: “Dünya çapında 86 milyondan fazla Netflix üyesi, her gün 125 milyon saatten fazla içerik izliyor. Türkiye pazarına girdiğimizden bu yana yerel pazarla ilgili çok şey öğrendik ve servisimizi geliştirmek için bu öğrendiklerimizi uygulamaya devam ediyoruz.

Uzun vadeli olarak buradayız. Netflix ile internet bağlantılı herhangi bir cihazdan binlerce orijinal ve lisanslı dizi, film, belgesel ve çocuk programları izleyebiliyorsunuz. İstediğiniz an, istediğiniz yerde ve istediğiniz kadar… Yenilikçi şekillerde servisimizi geliştirmeye ve daha iyi bir kullanıcı deneyimi yaratmaya devam edeceğiz.”

Amazon Prime Video da Türkiye yatırımlarını şekillendiriyor. Platformu kullanacak iş ortaklarıyla görüşen şirket, sunacağı özel paketlerle ilgili donanım üreticileri ve operatörlerle de konuşmaya başladı.

YERLİ GİRİŞİMLER
Global şirketler kadar Türkiye’de geliştirilen platformlar da dikkat çekiyor. Doğan Grubu ile Doğuş Grubu, bu alana yatırım yapan şirketler arasında yer alıyor. Doğan Holding Blu TV ile pazara girerken, Doğuş Grubu ise puhu tv ile rekabete katıldı.

Ocak ayında online TV izleme alanına giriş yapan Blu TV platformu, binlerce film, dizi ve belgesel sunuyor. Blu TV’nin içinde 30 canlı kanal ve 10 bin saat civarı premium içerik mevcut.

Blu TV’ye her ay 80 yerli ve yabancı film ve her hafta Kanal D’nin dizileri giriyor. Bunlara yakında kendi ürettiği platforma özel orjinal içerikler de eklenecek.

Ücretsiz olan puhu tv’de ise yüksek rating alan güncel prime time dizileri, Türk Sineması’nın popüler filmleri, Yeşilçam klasikleri ve Türk yönetmen sinemasının eserleri bulunuyor. Çok yakın zamanda platformda çizgi filmler de izlenebilecek.

Türkiye’nin önde gelen yapım şirketleri ve televizyon kanalları ile yapılan anlaşmalar sonucunda puhu tv, toplam 10 bin saatten fazla lisanslı içeriğe ev sahipliği yapıyor.

Puhu tv ayrıca orijinal içerik konseptini de izleyicilere sunuyor. Sadece puhu tv’de izlenebilecek olan mevcut dizilerin yanı sıra 60 dakika ile sınırlanan özel yapımlar bu yıl itibariyle izleyiciyle buluşacak.

REKABET VE YENİ YATIRIMLAR
Pazarda rekabet özellikle global şirketlerin kendi içeriklerini yerli dilde sunmalarında oluyor. Bu platformlara özel geliştirilen orijinal içerikler izlenme oranını da yükseltiyor.

Amazon Prime Video, The Grand Tour, Mozart in The Jungle, Transparent, The Man in the High Castle ve Tumble Leaf gibi dizileri bünyesinde barındırıyor. Netflix de izleyicilere Narcos, Stranger Things, Chef’s Table ve The Crown gibi dizileri sunuyor. Netflix ve Amazon Prime Video semsine mobilden ve diğer cihazlardan erişmek de mümkün.

Netflix, 2017 yılında içerik yatırımlarına 6 milyar dolar ayırdı ve bin 200 saatin üzerinde premium orijinal içerik yayınlayacak.

Başka bir deyişle sadece bu yıl 400 yeni Netflix orijinal yapımı izlenecek. Buna senaryosu önceden yazılmayan show’lar da dahil olacak.

Bir diğer platform MUBI ise herkesin orijinal dizilere odaklandığı pazarda filmlere odaklı bir strateji izliyor. Her gün yepyeni bir film MUBI’de vizyona giriyor ve 30 gün boyunca sınırsız seyredilebiliyor.

Bugüne kadar 20 milyon dolarlık yatırım alan şirket, önemli film şirketleriyle çalışmaya başladı ve bu alana yatırım yapmayı sürdürecek. MUBI’nin Türkiye için özel bir içerik ekibi bulunuyor ve filmlerinin tamamına Türkçe altyazı desteği ekliyor.



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap