Elektronik ticarette yeni dönem trendleri

Elektronik ticarette yeni dönem trendleri

PAZARTESİ VE YEMEK SONRASI
Ağırlıklı olarak pazartesi günü, yüzde 26 ile alışverişin en fazla yapıldığı gün olarak gözüküyor. Pazartesinden cumaya kadar online alışveriş yapma tercihi azalıyor. Saat olarak da özellikle yüzde 17 oran ile öğlen yemeği sonrası 14.00-16.00 saatleri arası tercih ediliyor.
Bu durumda halihazırda pazartesi günü öğleden sonra var olan trafiği satışa çevirebilecek bir promosyonun, örneğin sadece saat 16.00’ya kadar geçerli olacak indirim, kupon ya da avantajların satışları artırabileceği tavsiye ediliyor.

Satın alım yeri olarak ev ve işyeri öne çıkarken, okul, cafe, AVM gibi yerler çok daha az tercih ediliyor. Tüketicilerin online alışveriş yapma nedenlerine bakıldığında, online fiyatların daha ucuz olması yüzde 23 ile ilk sırada. Ucuz online fiyatlar ve 7/24 online alışverişi, ürün çeşit ve bulunurluğunun fazla olması takip ediyor.

OMNİ-CHANNEL NASIL ETKİLİYOR?
Omni-channel segmentasyonuna göre, online’da satılan kategorileri, satın almadan önce görme ve dokunma isteği ve satın alma sıklığına göre incelemek mümkün. Kitap-müzik-film ve tüketici elektroniği kategorilerinin oluşturduğu öncü ürünlerde, tüketicilerin hem satın alım sıklığı hem de satın almadan önce ürünü görme, ürüne dokunma ihtiyacı daha az.

Örneğin yeni bir dizüstü bilgisayar alma sıklığı birkaç yılda birdir ve yeni dizüstümüzü görmeden de internetten satın alabiliriz. Bu segmentin ‘öncü’ olarak tarif edilmesinin nedeni e-ticaret yapılma kolaylığının fazla olması ve tarihsel olarak bu ürünleri satan e-ticaret sitelerinin daha önce kurulmuş olması.

SHOWROOMİNG TEHDİT Mİ?
Kanallar arası geçişkenlikler de bu noktada önemli. Öncü ürünler segmentindeki kategorilerden alışveriş yapan tüketicilerin yüzde 35’i, mağazalarda başladığı satın alma yolculuğunda, ürün hakkında bilgi toplamak için online’a geçiş yaptığını belirtiyor.

Bu yüzde 35’in yüzde 11’i satın almayı online’da tamamlarken, geriye kalan yüzde 24, ürünü satın almak için mağazaya geri dönüyor. Bu yüzde 11’lik kitlenin yapmış olduğu davranış yani mağazalardan satın almak yerine online ortamdan sipariş verme, ‘showrooming’ olarak adlandırılıyor.

Dolayısıyla, omni-channel ve showrooming özellikle hem fiziki hem de online varlığı olan perakendeciler için çoğunlukla bir tehdit olarak algılanıyor. Çünkü tüketiciler her geçen gün daha da bilinçleniyor, şirketlere olan bağlılıkları azalıyor ve online en iyi fiyat bulma siteleri aracılığıyla da kanallar arası geçişkenlik etkisini daha da güçlü bir şekilde hissettiriyor.

FIRSATLAR
İş dünyasındaki birçok tehdit gibi, showrooming de aslında dijital dönüşümün bir parçası olarak yepyeni fırsatları da beraberinde getiriyor. Simon-Kucher’in tavsiyesine göre, şirketler dijital dönüşüm sürecinin içerisinde omni-channel’i ele aldıkları ölçüde, showrooming gibi gelir ve kâr erozyonuna neden olan etmenlerden kurtulabilir.

Müşteri bağlılığı gibi konularda yüksek performans göstererek marka değerini ve algısını daha da iyi konumlara getirebilir. Simon-Kucher İstanbul Ofisi Müdürü Enes Tor, Türkiye’de fiziki mağazaların olgunluk, online mağazaların büyüme ve mobil mağazaların yeni gelişme evresinde olduğunu söylüyor.

Bu nedenle, şirketlerin önümüzdeki dönemde sınırlı olan kaynaklarını fiziki mağazalar ve online satış kanalları arasındaki ilişkiyi çözümlemeye ve bu doğrultuda stratejiler belirlemeye ayırmalarını tavsiye ediyor.

“Mobil, online’ı geçecek”
Bütünleşik kanal yönetiminin tamamlayıcısı olan mobil ticaretin Türkiye’de henüz gelişme aşamasında olduğunu söyleyen Simon Kucher İstanbul Ofisi Müdürü Enes Tor, bu durumun 2018-2019 yılları arasında değişeceğini ve mobil ticaretin öneminin artacağını söylüyor.

Enes Tor, bunu şöyle açıklıyor: “Bu şekilde düşünmemizin temel sebebi m-ticaret hacminin e-ticaret hacminin yüzde 15’ini geçeceğini söyleyen modelleme çalışmamız.

Yüzde 15 seviyesini önemsiyoruz, çünkü bu seviyeden sonra m-ticaret kendi gelişiminin ilk evresini tamamlayacak ve geniş kitleler tarafından benimsenmeye başlayacak. Buna bağlı olarak da mobile yapılan yatırımların ve perakende için yazılacak mobil uygulama sayısının artıp, bu uygulamaların içeriğinin de gelişip iyileştirilmesini bekliyoruz”

Gelecekte neler bekleniyor?

  • Kitap ve tüketici elektroniği gibi ‘öncü’ ürünlerde e-ticarete kayma oranı artacak ve fiziki mağazalar müşteri deneyimine yönelik hale gelecek.
  • Hazır giyim, spor ürünleri gibi ‘yeni online ürünler’de mağazalar önemini koruyacak ama mağaza ve online deneyimi birleşecek ve bütünleşik kanal yönetimi (omni channel) daha da önem kazanacak.
  • Deterjan, tuvalet kağıdı, bebek bezi gibi ‘zorunlu rutin ürünler’de fiziki mağazalar önemini sürdürecek. Ancak paket büyüklüğü, kendiliğinden gönderme ve teslimat konusundaki gelişmelerle birlikte penetrasyon ve online kanalın önemi artacak.
  • Gıda, manav, şarküteri gibi ‘yemek malzemeleri’nde ise online kanalın önemi, ya katma değerli ve özellikli ürünlerin satılması ya da fiziki mağazalardaki raf büyüklüklerinin artırılmasına yönelik ürün çeşitliliğinin sağlanmasıyla artacak.

Sayfa: 1 2



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap