Denimin hedefinde uzak pazarlar var

Denimin hedefinde uzak pazarlar var

Denim sektörü, bu yıl ihracatta 2,1 milyar doları aşarak rekor kırmayı hedefliyor. Sektörün hedefinde ise Afrika, Amerika ve Uzakdoğu pazarları var. Katma değerli ürünlerle büyüyen sektörde hem üreticiler hem perakendeciler yatırıma hazırlanıyor.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Rahatlığı ve pratikliğiyle dolapların vazgeçilmez ürünlerinden olan denim, son yıllarda artan spor giyim trendiyle genç yaşlı demeden her kesimden talep görmeye başladı. Moda dünyasının zamansız ürünlerinden biri haline gelen denim bugün üretimden perakendeye önemli bir ekonomi yaratıyor.

Yılda 350 milyon metrelik denim üretilen Türkiye, dünya denim pazarının önemli oyuncularından biri. 2018 yılında üretim kapasitesinin 400 milyon metreye ulaşması bekleniyor.

Üretimle birlikte ihracat da ciddi bir büyüme sürecinde. Denim sektöründe geçen yıl 2014 yılından sonraki en yüksek ihracat rakamına ulaşıldı. İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Öksüz, bu yıl ise denim ihracatında 2,1 milyar doları aşarak rekor kırmayı hedeflediklerini söylüyor.

KATMA DEĞERLİ ÜRETİM ARTIYOR
Sektör, önceliği katma değerli ihracata veriyor. Bu da rakamlara yansıyor. Denim kumaşlarda kilogram başına ihracat değeri 2018 yılının ilk beş aylık döneminde 9,33 dolardan 10,22 dolara yükseldi. Yine benzer şekilde denim giysilerde kilogram başına ihracat değeri 2018 yılı ilk beş ayında 24,48 dolardan 26,06 dolara çıktı.

Denim sektörü, ağırlıklı olarak Avrupa Bir-liği’ne (AB) ihracat yapıyor. 2018 yılının ilk beş ayında 133 ülke ve bölgeye denim ihracatı gerçekleştirildi. İhracat pazarları içerisinde Kazakistan, İsveç, Cezayir ve Kanada en fazla artış yaşanan ülkelerden bazıları olarak dikkat çekiyor.

Ahmet Öksüz, sektörün amacının tek pazara yönelik ihracattan ziyade pazar çeşitliliği sağlamak olduğunu söylüyor. Öksüz, “Son dönemde Afrika ve Amerika kıtaları bizler için çok önemli.

2018 yılının Ocak-Mayıs döneminde Afrika’ya gerçekleştirdiğimiz denim ihracatının yüzde 12,2 oranında, Amerika kıtasına yaptığımız denim ihracatının ise yüzde 16,5 oranında artması bizler için çok anlamlı” diye konuşuyor.

38 MİLYON DOLAR YATIRIM YAPACAK
İhracattaki bu hızlı büyüme üreticileri de harekete geçiriyor. Hem üretici şirketler hem de perakendeciler denime yönelik yatırımlarını artırıyor.

Zara, Tommy Hilfiger, Calvin Klein gibi dünyanın önde gelen birçok markası için üretim yapan Çalık Denim, 2018 yılında teknolojik altyapıya ve kapasite artışına 38 milyon dolarlık yatırım yapmayı planlıyor.

2017 yılını 168 milyon dolara yakın ciroyla kapatan şirket, 2018 yılında yaklaşık yüzde 33’lük büyüme hedefliyor. 41 milyon metre olan kumaş üretiminin ise 44 milyon metreye çıkarılması planlanıyor. İhracatta yaklaşık yüzde 30 büyüme hedefi olan Çalık Denim, önümüzdeki dönemde Amerika, İngiltere, Almanya, Hollanda ve Uzakdoğu -ağırlıklı olarak Japonya- gibi önemli bölgelerde inovatif koleksiyonlarla pazar payını artırmayı hedefliyor.

Çalık Denim Genel Müdürü Hamit Yenici, bu pazarlara özel ihtiyaçları karşılayacak, lokalleşmeye yönelik projeler üzerinde çalıştıklarını belirtiyor.

PERAKENDEYE HAREKET GETİRDİ
Denim pazarındaki büyüme son dönemde perakendecilerin de bu işe önemli yatırımlar yapmasını sağladı. 213’ü yurt dışında ve 306’sı yurtiçinde olmak üzere toplam 519 mağazası bulunan Koton, denim ürünleri için Koton Jeans markasıyla ayrı mağazalar açmaya başladı.

Şirketin Türkiye’de yedi, Rusya’da bir adet Koton Jeans mağazası bulunuyor. 2018 sonuna kadar yurtiçinde bir jean mağazası daha açılması hedefleniyor. Denim satışlarının toplam satışlar içindeki payının yüzde 10’un üzerine çıktığını söyleyen satıştan sorumlu genel müdür yardımcısı Ali İleri, “Moda dünyasının trendi denimi ulaşılabilir fiyatlarla müşterilerimize sunmaya devam edeceğiz. Mağaza içi düzenlemelerimizle de denim ürünlerimizi ön plana çıkaracağız” diyor.

Türkiye’nin 37 ilinde 94 mağaza ile hizmet veren Boyner Büyük Mağazacılık da son dönemde denim ürünlerinin koleksiyonlarındaki payını artırıyor. Şirket, Jack & Jones, Loft, Levi’s, Lee, Wrangler, Mustang, Guess, Tommy Jeans gibi farklı markaların denim ürünlerini satıyor.

Boyner Büyük Mağazacılık Aktif Spor ve Denim, Genç Giyim Grubu Genel Müdür Yardımcısı Bora Alyanak, denim markalarının ve koleksiyonlarının toplam yetişkin giyim ürünleri içerisinden aldığı payın yüzde 30’un üzerine çıkmaya başladığını söylüyor. Alyanak, yıllık denim pantolon satışının 1,25 milyon adedin üzerinde olduğunu belirtiyor. 2018 yılında denim satışlarında yüzde 30’un üzerinde bir büyüme bekleniyor. Ayrıca şirket kendi özel denim markasını yaratmaya hazırlanıyor.

DENİMİN PAYI YÜKSELİYOR
Mavi, Türkiye’de denim denilince ilk akla gelen markalardan biri. Şirketin satışlarının içinde denim ürünlerinin payı yüzde 46’ya ulaşıyor. 2017’de dünyaya 8,9 milyon adet jean satan şirket, 2017’de denim ürünlerinde önceki yıla göre yüzde 32 büyüme sağladı. Mavi CEOsu Cüneyt Yavuz, bu trendin devam edeceğini
öngördüklerini ifade ediyor.

Yavuz, bu konuda şunları söylüyor: “Bir yandan yeni mağazalar açarken diğer yandan da var olan mağazalarımızın metrekarelerini genişleterek, perakendede yatay ve dikey olarak çift yönlü büyümeye devam ediyoruz. Yılda ortalama 25 yeni mağaza açıyoruz. Yeni açtığımız mağazalarda 600-800 metrekareleri hedefliyoruz. Indigo Kitchen adını verdiğimiz mağaza konseptimizle müşteri deneyimini geliştiriyoruz.”

Bu yıl Türkiye’de 30 ve yurtdışında açılacak 120 yeni mağaza ile toplam mağaza sayılarını 1000’e çıkarmayı hedeflediklerini belirten LC Waikiki Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Pelin Erkıralp ise şunları söylüyor: “Son dört yılda stratejimizi denim alanını daha da büyütmek ve bilinirliğini artırmak üzerine geliştirdik. LCW jeans adı altında yeni bir alt marka oluşturulması ile bu alanda yatırımlar yaptık. 2018 yılında denim grubunda yüzde 15-20 arasında artış bekliyoruz.”

PINAR TAŞDELEN ENGİN
ULUDAĞ TEKSTİL İHRACATÇILARI BİRLİĞİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“HEDEFİMİZ UZAKDOĞU PAZARI”
“2017 yılında 82 ülkeye 371 milyon dolar değerinde denim kumaş ihraç ettik. Bu dönemde tekstil ihracatı içerisinde denim kumaş yüzde 5’lik ihracat payını yakaladı. 2017’de Türkiye’nin en fazla denim kumaş ihraç ettiği ülkeler sırasıyla Tunus, Mısır, İtalya, Fas ve Bangladeş oldu. Öncelikli pazarlarımız ağırlıklı olarak Avrupa ülkeleri, ABD ve Kuzey Afrika ülkeleri. Bu yıl Uzakdoğu pazarına da ihracatımızı artırmak istiyoruz.”



İlgili Haberler
0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış

İlk yorumu yazmak ister misiniz?

Yorum yap